Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Longeerhulp van F.R.A

 
Profiel   

Voor onze shetlander hebben we een longeerhulp, die hadden we nog niet gebruikt dus gisteren voor het eerst vast gemaakt. Puur om hem te laten wennen ging ik voor op lopen met mijn paard en mijn dochter kwam er met de shetlander achter aan.
We gingen zo.n 10 minuten buiten lopen, toen we bijna bij stal waren liet de shetlander zich op zijn knieƫn vallen en bleef liggen. Mijn dochter kreeg hem wel gelijk weer aan het lopen.Dit heeft hij nooit eerder gedaan, zou dit echt vanwege die longeerhulp zijn?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-20 08:46 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar training vanaf de grond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-20 09:20 



 
Profiel   

De longeerhulp vraagt best veel van een ongetraind dier. Gelijk 10 minuten is dan erg lang. Ik gok dat het beest enorm verzuurde spieren had. Veel rustiger opbouwen dus en tussendoor even losmaken.

Overigens is het bij dit ding wel heel belangrijk om het dier goed actief en voorwaarts te houden. Iets dat gewoon kalm wandelend lastig te reguleren is. Anders gaan ze enorm op de voorhand hangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-20 22:44 



 
Profiel   

Hij hoort ook vrij los te hangen waarschijnlijk zat hij dan ook te strak.

Vind het een onding, trekt bij elke stap door de mond heen :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-20 23:26 



 
Profiel   

SweetVanille schreef
Hij hoort ook vrij los te hangen waarschijnlijk zat hij dan ook te strak.

Vind het een onding, trekt bij elke stap door de mond heen :(

idd ik vind het ook echt nergens op slaan, drukpunt op de schoft (die je net omhoog wil hebben) en erg onrustig contact met de mond... geef mij maar een longeersingel en simpele touwtjes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-20 23:33 



 
Profiel   

Ik denk zeker dat dit door de longeer 'hulp' kan komen. Wat is de reden dat je voor deze manier van bijzetten kiest?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-20 06:56 



 
Profiel   

De reden is dat we hem willen leren om ontspannen te lopen. Gisteren zijn we 5 minuten wezen wandelen en toen ging het heel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-20 10:45 



 
Profiel   

Om nagevelijk en ontspannen te lopen wil je dat hij zijn schoft en rug wat opbolt. En je leer hem overal wijken voor druk.

Met een longeerhulp vraag je hem dus juist zijn rug naar beneden te drukken. En omdat hij tussen zijn voorbenen door loopt krijgt hij ieder pas een ophouding in zijn mond (zagen dus).
Ik ben dus geen fan van een longeerhulp want ik wil dat hij zijn rug op kan bollen en dat hij nageeft omdat de motor van achter aan gaat en niet omdat er in zijn mond getrokken word.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-20 11:06 



 
Profiel   

Ik noem dit altijd de zaaghulp, heel handig voor ruiters/mensen die geen zin hebben om zelf te zagen. Dan doet deze hulp dat voor je. Lekker rukjes geven in de mond zodat het paard zijn hoofd vanzelf wel omlaag doet. Zou eerder beginnen met dubbele longe om zo dressuurmatig te trainen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-20 11:09 



 
Profiel   

Prima uitleg van Dennis hierboven.
Je wilt een ontspannen paard, en dan ga je z'n hoofd vastzetten... Lijkt mij eerder stress geven?
Je wilt een schouderlift en opbollende rug, maar daar leg je een touw neer wat 'm juist weer omlaag drukt. Komt ook averechts over.
Je wilt een rustige, ontspannen mond, maar doordat de 'hulp' tussen de benen doorloopt beweegt het bit met elke stap door z'n mond heen. Daardoor zal hij contact gaan mijden, OF juist gaan hangen en een harde mond ontwikkelen, ipv het bit aan te nemen en de ruiterhand op te zoeken in lichte aanleuning.

Ik snap daar al niks van. Dus hoe moet dat paard dat nou begrijpen, en nog een stapje verder; daar van verbeteren?
Heeft geen zin.
De 'longeerhulp' is maar voor 2 dingen goed: de bankrekening van de producent en de bankrekening van de (tussen-)handelaar.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-20 11:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen