Voorwaarts denken, grondwerk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OrchideeDHX
Berichten: 10
Geregistreerd: 19-12-20

Voorwaarts denken, grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 22:57

Hoi!

Ik ben helemaal niet bekent met dit forum, maar mede vanwege de verscherpte maatregelen is dit even mijn weg om advies te vragen!

Ik heb een onwijs leuke A-pony van 13 jaar. Helaas vorig jaar flink ziek geweest en het hele jaar niets gedaan. In april 2020 zijn we hem langzaam gaan oppakken. Longeren, dubbele lijnen, wandelen, fietsen, cavaletti noem maar op.

Maar helaas merk ik steeds vaker dat het een 'moet' dingetje is geworden. Ik vraag of pony aan de longe wil lopen (zowel in de bak als een longeercirkel) en dit doet/deed hij. Maar niet van harte. Over het algemeen is het een hele werkwillige pony maar ik merk steeds meer dat hij 'terug' gaat denken. Waardoor ik mijn hulpen en lichaamstaal juist vergroot.

Over de maanden heen gaat het met vlagen goed, hij heeft moeite met het vinden van balans, en mede hierdoor nemen we niets voor lief. Voor sommige is het heel normaal maar wij zijn al blij als hij een rondje niet overkruist gallopeert. De kleine dingen worden dan ook uitgebreid beloont, echter lijkt dit niet voldoende motivatie meer te zijn

Ik ben zelf redelijk goed in reflecteren waarom iets wel of niet lukt, maar hier loop ik toch echt vast.

De laatste tijd wil pony namelijk in eerste instantie niet de volte op, waardoor hij om je heen blijft draaien. Conclusie, vooruitzetten met de longeerzweep. Eerste keer kleine hulp, daarna merk ik dat er steeds meer nodig is en mijn hulpen groter en sterker worden. Vorige week lukte het op de volte zetten zonder zweep dan ook niet meer.

Slecht afgesloten die dag werkte natuurlijk niet, dus de keer erna terug naar de basis. Leiden en drijven, omgaan voor druk en dergelijke geoefent en daarna in de volte zonder lijn gelongeerd en daar kwam ik denk ik de oorzaak van het 'probleem' tegen.

Het voorwaarts denken. Dan heb ik het aan de ene kant over echt harder gaan, mijn hulpen zijn zo groot geworden dat het tegen werkt. Hoe kan ik dit in kleine stapjes weer kleiner maken zonder dat het voor hem verwarrend wordt? Ik heb voor mijzelf een vierkant op de grond in de cirkel, hier mag ik van mijzelf niet uit. Conclusie: pony niet vooruit te branden

Maar misschien nog wel belangrijker het vooruit denken. Het mee willen werken en merken dat hij iets graag doet. Hierover kan ik eigenlijk weinig vinden. Hoe motiveren jullie je paard?

Voor hem proberen we uiteraard genoeg variatie in het werk te houden, gaan vaak gewoon simpel wandelen, maar omdat ik er door de weeks altijd in het donker ben, zijn de opties vrij gelimiteerd.

Groetjes van ons

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Voorwaarts denken, grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 23:02

Grondwerk les nemen!
Echt, met zoiets simpels als waar je tenen en schouders heen wijzen, kan al zo'n verschil maken!
Ik was verbluft na mijn les. Mijn pony liep ook niet graag, en ik bleek hem zelf tegen te werken met mijn houding.

OrchideeDHX
Berichten: 10
Geregistreerd: 19-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 23:06

Saskia9 schreef:
Grondwerk les nemen!
Echt, met zoiets simpels als waar je tenen en schouders heen wijzen, kan al zo'n verschil maken!
Ik was verbluft na mijn les. Mijn pony liep ook niet graag, en ik bleek hem zelf tegen te werken met mijn houding.


Je hebt gelijk, en dat staat op de planning! Maar nu door de omstandigheden lastig

Ik heb ik het verleden wel freestyle les gehad, lichaamstaal en houding zit vanuit de theorie er nog wel in, maar of dat in de praktijk ook echt zo is is uiteraard de vraag.

Als iemand nog instructeurs/instructrices weet in de omgeving Roosendaal, ik hoor graag ervaringen!

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 23:24

Misschien een gekke vergelijking, maar ik zie vaak mensen in een hoek van 90 graden 'naast' hun paard (bewust of onbewust..) longeren. Dat betekend dat het 1 graad ervan af ligt om je paard te stoppen, want dan loop/sta je net een stukje voor je paard. Voor = rem.
Zodoende, een stukje erachter lopen is vooruit drijven. Stel je bent aan het stofzuigen, als je de stofzuiger slang in een hoek van 90 graden vanaf de vloer zet, moet je 2 handen gebruiken om dit ding een beetje normaal vooruit te kunnen bewegen. Als je de hoek kleiner maakt, gaat het ineens automatisch. Zie de stofzuiger kop als je pony :+
En inderdaad vergeet niet dat jouw navel de richting aan geeft. Dus niet naar je pony, maar voor het hoofd van je pony.
Hoop dat het duidelijk omschreven is.. :')

OrchideeDHX
Berichten: 10
Geregistreerd: 19-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 23:31

__Toverbal schreef:
Misschien een gekke vergelijking, maar ik zie vaak mensen in een hoek van 90 graden 'naast' hun paard (bewust of onbewust..) longeren. Dat betekend dat het 1 graad ervan af ligt om je paard te stoppen, want dan loop/sta je net een stukje voor je paard. Voor = rem.
Zodoende, een stukje erachter lopen is vooruit drijven. Stel je bent aan het stofzuigen, als je de stofzuiger slang in een hoek van 90 graden vanaf de vloer zet, moet je 2 handen gebruiken om dit ding een beetje normaal vooruit te kunnen bewegen. Als je de hoek kleiner maakt, gaat het ineens automatisch. Zie de stofzuiger kop als je pony :+
En inderdaad vergeet niet dat jouw navel de richting aan geeft. Dus niet naar je pony, maar voor het hoofd van je pony.
Hoop dat het duidelijk omschreven is.. :')


Zeker duidelijk omschreven! Ik zal erop letten! Ik zou namelijk geen idee hebben in wat voor hoek ik nu sta zegmaar. Ik hou mij op dit moment aan dat mijn schouders zeg maar een open en gesloten houding aangeven. Schouders mee met de richting, is voorwaarts, schouders tegen de richting is terug. Ik gok dat dit eenzelfde principe is? Of denk ik nu verkeerd?

Tevens merk ik dat bij het groter worden van mijn hulpen ik mijn leidende hand steeds verder uitsteek als het ware. Ik probeer hem duidelijk aan te geven dat ik hem die kant op wil hebben. Maar ik bedenk mij nu, is dat niet een tegengestelde werking?

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Re: Voorwaarts denken, grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 23:38

Ik denk dat als je meer 'achter' gaat lopen dat je al meer een open schouder effect krijgt. Je zweep houd je vast richting zijn kont, dus je zou parallel staan met je paard als jij in die 90 graden hoek staat. Als je er een stukje achter staat, staat je schouder ineens opener.
Voor sommige paarden is hand uitsteken inderdaad stoppen. Het is maar net wat ze is aangeleerd. Maar toch is het totaalplaatje lastig te beoordelen en op te lossen vanaf een bericht op bokt, dus je zou denk ik een filmpje moeten plaatsten of inderdaad les :)

OrchideeDHX
Berichten: 10
Geregistreerd: 19-12-20

Re: Voorwaarts denken, grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 14:36

Is er dan niemand die tegen eenzelfde, of wellicht vergelijkbaar, probleem aanloopt?

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Voorwaarts denken, grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:53

Als dit gedrag helemaal nieuw is (in de zin van 'zo ken ik hem eigenlijk helemaal niet'), zou ik het eerste aan die ziekte denken. Als dat echt een langdurig, ernstig ziektebed was, zou ik zeker willen weten dat er niks zit te sluimeren of dat het toch ergens iets heeft achtergelaten (een tekort aan iets, organen die niet 100% zijn, etc.)

Het volgende waar ik aan zou denken is conditie. Als je lang ziek bent geweest, dan zit je conditie niet op 0, dan zit het ergens op -500. Weet je zeker dat je in de zomer met fietsen, cavaletti, longeren,... toch niet te veel van hem gevergd hebt, waardoor zijn zin om nu aan de slag te gaan met jou tot aan het vriespunt gezakt is.

Het volgende waar ik aan denk, is toch afwisseling. Weet je waar hij wel vrolijk van wordt en welke oefeningen hij maar saai vindt? Als je een opsomming maakt van longeren, dubbele lijnen en grondwerk, dan lijkt het alsof je super afwisselend bezig bent, maar voor een paard is het in principe allemaal rondjes draaien in een zandbak. Heb je al eens iets anders geprobeerd als de standaard oefeningen? Wat gebeurd er als je hem niet per sé voorwaarts houdt?

In het kort: het is moeilijk een kant-en-klare oplossing aan te reiken als je niet kunt achterhalen wat de oorzaak is. Het kan lichamelijk zijn, het kan mentaal zijn, maar het kan ook een eigenschap van de pony zijn. En al die verschillende oorzaken vergen ook een andere aanpak.

OrchideeDHX
Berichten: 10
Geregistreerd: 19-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 15:19

Gini schreef:
Als dit gedrag helemaal nieuw is (in de zin van 'zo ken ik hem eigenlijk helemaal niet'), zou ik het eerste aan die ziekte denken. Als dat echt een langdurig, ernstig ziektebed was, zou ik zeker willen weten dat er niks zit te sluimeren of dat het toch ergens iets heeft achtergelaten (een tekort aan iets, organen die niet 100% zijn, etc.)

Het volgende waar ik aan zou denken is conditie. Als je lang ziek bent geweest, dan zit je conditie niet op 0, dan zit het ergens op -500. Weet je zeker dat je in de zomer met fietsen, cavaletti, longeren,... toch niet te veel van hem gevergd hebt, waardoor zijn zin om nu aan de slag te gaan met jou tot aan het vriespunt gezakt is.

Het volgende waar ik aan denk, is toch afwisseling. Weet je waar hij wel vrolijk van wordt en welke oefeningen hij maar saai vindt? Als je een opsomming maakt van longeren, dubbele lijnen en grondwerk, dan lijkt het alsof je super afwisselend bezig bent, maar voor een paard is het in principe allemaal rondjes draaien in een zandbak. Heb je al eens iets anders geprobeerd als de standaard oefeningen? Wat gebeurd er als je hem niet per sé voorwaarts houdt?

In het kort: het is moeilijk een kant-en-klare oplossing aan te reiken als je niet kunt achterhalen wat de oorzaak is. Het kan lichamelijk zijn, het kan mentaal zijn, maar het kan ook een eigenschap van de pony zijn. En al die verschillende oorzaken vergen ook een andere aanpak.


Dankjewel! De dierenarts is nog altijd dichtbij betrokken maar zijn ziektenbeeld heeft geen raakvlakken met dit gedrag, ik hou dit nauw in de gaten!

Verder geef ik je helemaal gelijk, ik heb niet het idee dat ik hem heb overvraagd, maar met een pony die niet makkelijk laat merken dat er iets mis is, hebben we hier extra op gelet maar is natuurlijk niet helemaal uit te sluiten

Vanochtend hebben we 1,5 uur gewandeld in de rucphense bossen, dat vindt hij heerlijk. Na wat moeite te hebben gehad met van stal weg lopen heeft hij heel de tijd flink doorgestapt!

Helaas kan ik dit alleen in het weekend doen zolang het s avonds niet licht is.. en vanwege zijn overgewicht moet hij wel aan het werk doordeweeks, en dus in de bak.

Zoals ik al zei is het dus de laatste tijd echt moeten, als ik mij niet richt op voorwaarts kan ik eigenlijk verder weinig vragen, geen stelling of buiging want dan valt hij terug. Maar dit heeft voornamelijk te maken met zijn balans op zulke momenten. Wat bedoel je met anders van standaard oefeningen?

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 15:29

Manieren die bij mijn pony helpen om te motiveren: Voerbeloning.(Vitaminebrokjes) "obstakels" prikkertjes een stukje van de kant van de longeercirkel, belonen als ze door een poortje gaat. Toen kon ze opeens heel snel wel gewoon langs de rand lopen ipv in een straal van 3 meter om mij heen.

Van je af drijven, kan je eventueel ook anders oplossen. Pony aan de rand van de longeercirkel zetten, drijvende positie innemen en weg laten stappen.

OrchideeDHX
Berichten: 10
Geregistreerd: 19-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 15:35

kwii schreef:
Manieren die bij mijn pony helpen om te motiveren: Voerbeloning.(Vitaminebrokjes) "obstakels" prikkertjes een stukje van de kant van de longeercirkel, belonen als ze door een poortje gaat. Toen kon ze opeens heel snel wel gewoon langs de rand lopen ipv in een straal van 3 meter om mij heen.

Van je af drijven, kan je eventueel ook anders oplossen. Pony aan de rand van de longeercirkel zetten, drijvende positie innemen en weg laten stappen.


Ik werk momenteel met R+, ofwel positive reinforcement. Dat betekent dat ik dus inderdaad vaak werk met voerbeloningen, dit zijn op dit moment geperste lucerne brokjes. Omdat ik dus ben van het goede belonen ipv het verkeerde afstraffen hoopte ik dat hij sowieso meer zou gaan nadenken en vooruitdenken. Maar dit is dan ook de reden dat ik het vervelend vindt dat de zweep een (te) belangrijk hulpmiddel is geworden.

Dat poortje is inderdaad een leuk idee! Ga ik zeker even naar kijken wat de mogelijkheden zijn :)

OrchideeDHX
Berichten: 10
Geregistreerd: 19-12-20

Re: Voorwaarts denken, grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 10:44

Gisteren ben ik weer na een paar dagen vrij met hem aan de slag gegaan, gewoon simpel longeren aan een halstertje. extra gelet op de richting van mijn shouders, heupen en voeten. Heel eerlijk? Hij had geen probleem om op de volte te komen :D

Voorwaarts was die nog steeds niet, maar het zou goed kunnen komen dat dit aan de bak lag, deze is na alle regen toch wel vrij nat geworden helaas! Na zo'n 10 minuutjes heb ik hem losgeklikt en zijn eigen gang laten gaan in de (20x60) bak, dit was voor mij dan ook echt bevestiging dat hij wèl wil werken, bleef namelijk goed dichtbij mij en was zelfs zonder lijn op de volte te zetten.

Kortom, wij puzzelen nog even verder, leuke oefeningen en ervaringen zijn nog altijd welkom