Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Jong paard met baldadig gedrag tijdens grondwerk

 
Profiel   

Sinds een maand ben ik in het bezit van een 6 jarige rocky mountain merrie. Ze heeft altijd bij de fokker in de wei gestaan, die deed er helemaal niets mee. Ze is dus nog helemaal groen. Ze had ook jeuk, ik denk luizen, daar is ze nu 2 keer voor gewassen en ze heeft gelukkig nu geen jeuk meer. Ook is haar gebit helemaal gedaan door de dierenarts. Lichamelijk gaat het nu dus goed, ze is lekker bij gekomen (was wat verwaarloosd).
19 december is mijn Parelli instructrice geweest voor de 1e les en heeft wat tips gegeven en dingen voor gedaan. Ze is namelijk nogal graag in je personal space en daar hou ik helemaal niet van. Dat gaat nu eigenlijk wel goed. Ik ben sinds een dag of 10 begonnen met de 7 games. Ook oefen ik al een tijd met voeten geven, want dat heeft ze ook nooit goed geleerd.
Nou was ik dus 4 dagen geleden aan het oefenen, ik draaide me even rond om mijn carrot stick te pakken en toen plofte ze neer en ging lekker rollen. Ik was te verbaasd om hier direct op te reageren, dus liet het maar toe. Maar ik vind eigenlijk dat een paard niet mag rollen als ik bezig ben met grondwerk.
Gisteren ging ik weer aan de slag, ik had het idee dat ze weer wou rollen, maar heb dit niet toe gestaan. Daarna werd ze erg baldadig, in de lucht springen, steigeren en bokken, ik kon haar bijna niet houden. Ze deed dit een aantal keer achter elkaar. Ze heeft dit al eens eerder gedaan, maar dat was dan een paar keer maar, nu bleef ze bezig. Ik weet eigenlijk niet of het door het rolverbod kwam, of dat ze ergens van schrok. Mijns inziens was er niets om van te schrikken en was het gewoon protest gedrag.
Ze doet dit trouwens ook als ze gewoon los in de paddock staat en lekker wild wil doen.
Maar tijdens het grondwerk vind ik dit erg ongewenst en gewoon gevaarlijk.
Ik heb binnenkort wel weer les en ga dit dan uiteraard bespreken. Maar misschien zijn er hier nog mensen met goede tips.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-21 16:08 



 
Profiel   

Ik vind het lastig om hier tips op te geven wanneer ik de situatie niet ken en de signalen van het paard niet gezien heb, en ik denk dat niemand dat echt kan.

Rollen doen paarden vanuit vele verschillende redenen, en regelmatig als het ineens uit het niets tijdens het werk gebeurt wanneer het paard spanning heeft is het eerder een vorm van overspronggedrag dan dat hij gewoon even lekker gaat rollen. Overspronggedrag past een paard toe wanneer hij eigenlijk de situatie moeilijk vindt en zelf ook niet helemaal weet welk gedrag gepast is. Als dit het geval is zou het me ook niet verbazen dat het niet mogen rollen dan de trigger is tot een explosie van stress, en zodoende dus het gespring. Let wel, niet de reden, maar de trigger, dus de druppel die de emmer doet overlopen. In dat geval zat er van te voren dus al een hele lading stress.

Ik denk dat je de reden achter dit gedrag moet kunnen duiden om het op te lossen. Het klinkt mij in de oren alsof het stress en spanning is die eruit komt, wellicht door haar onbegrip van de situatie. Dit zou ook logisch zijn gezien hoe groen ze is. Het is allemaal nieuw en ze heeft de goede oplossingen gewoon niet paraat.

Uiteraard is het niet gewenst, maar ik betwijfel of de oplossing gaat zijn om boos te worden en enkel te zeggen "JE MAG DIT NIET DOEN". Ik zou echt proberen te achterhalen wat de oorzaak is en de oorzaak wegnemen. Het moet leuk worden om met je te werken en ze moet gaan begrijpen wat de bedoeling is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-21 16:37 



 
Profiel   

Het kan best zijn dat het een reactie op stress is, maar hoe kan er het beste op reageren. Ik wil alles graag goed doen. Daarom heb ik bijvoorbeeld ook gewacht tot ik les had voordat ik was begonnen. Maar nu wat ik in de les heb geleerd goed gaat wil ik verder gaan. Alles rustig aan hoor, maar ik ben dan misschien ook weer te ongeduldig, dat ik graag nieuwe oefeningen wil gaan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-21 16:47 



 
Profiel   

- Hoe gedraagt je paard zich voordat die ontploffing plaatsvindt / voordat ze gaat liggen? Al vanaf dat je haar uit de wei plukt?

- Wat vraag je precies allemaal van haar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-21 16:48 



 
Profiel   

Hoe wordt ze nu gehuisvest?

Mijn jonge merrie van 5 heeft een maand lang superexplosief en gevaarlijk gedrag vertoont bij zowat alle werk dat we deden, rijden, grondwerk, longeren, er was niets mee aan te vangen. Ze ging, net zoals jouw merrie, te pas en te onpas rollen tijdens het werk en als ik dit niet toeliet, ontplofte ze ook. We waren verhuisd van stal, van 24/7 weide met een maatje naar 's nachts op stal en overdag buiten alleen op een weitje. Ik heb haar binnenste buiten laten keren om zeker te zijn dat het niet kwam van pijn of iets fysiek.
Mijn conclusie was uiteindelijk dat ze niet happy was met haar leefsituatie en dit uitte zich in enorme stress en spanning en daardoor het ontploffen. Ik had gelukkig de mogelijkheid om haar binnen dezelfde stalling terug in groep 24/7 buiten te zetten en van dag 1 dat ze hier bij stond, was ze terug doodbraaf en de kalmte zelve (zoals ik haar kende) Ze heeft in de afgelopen 3 weken niet 1 keer meer gerold of ontploft.

Wil niet zeggen dat dat hier het geval is, het klonk voor mij ook eerst wat ver gezocht, maar het kan dus wel zijn dat je merrie gewoon heel duidelijk aan het maken is dat ze echt niet happy is. Bedenk ook dat je haar nog maar een maand hebt, dus dat ze misschien nog tijd nodig heeft ook om aan haar nieuwe situatie te wennen. Maar als je het gevoel hebt dat het erger wordt ipv. beter, zou ik toch eens kijken naar haar huisvesting, heeft echt wonderen gewerkt bij mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-21 16:49 



 
Profiel   

Ze staat alleen in de paddock met een schuiltent, kan dus de hele dag zoveel rond rennen als ze wil. De andere paarden staan er naast, ze kan ze niet altijd zien. Ik heb geprobeerd om ze bij elkaar te zetten, in de wei ging goed. Maar in de paddock jagen mijn andere 2 paarden haar in een hoek en gaan dan trappen. Ik wil toch maar wachten tot ze weer op de wei kunnen, dat gaat nu niet met al die nattigheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-21 17:00 



 
Profiel   

Tinka schreef
Ze staat alleen in de paddock met een schuiltent, kan dus de hele dag zoveel rond rennen als ze wil. De andere paarden staan er naast, ze kan ze niet altijd zien. Ik heb geprobeerd om ze bij elkaar te zetten, in de wei ging goed. Maar in de paddock jagen mijn andere 2 paarden haar in een hoek en gaan dan trappen. Ik wil toch maar wachten tot ze weer op de wei kunnen, dat gaat nu niet met al die nattigheid.


oei ja, dat begrijp ik wel, zo'n situaties zijn niet fijn natuurlijk. Bij mijn merrie was het ook echt wel het alleen staan dat haar zo gestressed maakte, zou dat dus als mogelijke oorzaak niet uitsluiten. In het ergste geval is het inderdaad wachten op droger weer, maar onderzoek ook zeker nog andere oorzaken, het is natuurlijk ook niet zeker dat het ligt aan het alleen staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-21 17:03 



 
Profiel   

Mijn eerste reactie is verbazing: waarom zou een paard niet mogen rollen wanneer jij ook een plan hebt? Overspronggedrag, ontspanning zoeken, goed toch juist dat ze het zelf weet op te lossen? Ik zou haar juist aanmoedigen om haar eigen weg en tempo te zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-21 17:12 



 
Profiel   

Ik zou er geen probleem van maken. Hoezo mag ze niet rollen? En explosie daarna.... niet te zwaar maken. Jong en baldadig. Ik moet altijd lachen en ben blij dat ze plezier hebben. Maar ik ben dan ook van omgaan met het karakter en daar tussendoor werken. Paard lol en ik lol. (En nee, voordat er mensne van alles over dominantie gaan zeggen.. ze weten precies wat kan. Lol maken is zolang het touwtje is. ... en dan niet trekken ofzo). En dominantie geloof ik niet in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-21 17:16 



 
Profiel   

Je bent zelf denk ik een paar stappen te ver want waar train je nu op met grondwerk? Je hebt het over grondwerk en dat het gedrag van je paard jou plannen verstoord.
Maar dat is toch juist grondwerk, het opvoeden en trainen op gewenst gedrag.Het niet rollen of party-time tijdens training is een basis die je moet gaan trainen.

Deze merrie is pas een maand bij jou, is aan het opknappen, ik denk dat je gewoon een blij paard hebt dat steeds beter in haar velletje komt te zitten.
Je koopt een 6jarige die amper in de hand geweest is maar wil er nu spelletjes mee oefenen, ik denk dat je eerst bij de basis moet beginnen zoals braaf meelopen, voetje geven, rustig stilstaan, enz

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-21 17:27 



 
Profiel   

Braaf mee lopen daar zijn we dus mee begonnen en voetjes geven en rustig stilstaan ook. Verder overal aanraken, belonen als ze alles netjes doen, dat soort dingen. Dat gaat nu dus goed. Als ze een keer uit de band wil springen is niet zo erg, maar als ze mee de hele paddock mee doorsleurt, steigert en bokt vlak bij mij, zodat ik hoeven moet ontduiken, dat vind ik dus ongewenst gedrag, omdat het gewoon gevaarlijk is voor mij. Ik wil geen hoef in mijn nek, of trap tegen mij aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-21 17:42 



 
Profiel   

Maak kennis met het paard. Leer hoe haar karakter is. Neem de tijd om haar te observeren.
Ga vanuit het paard aan de slag en niet vanuit een vooropgesteld plan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-21 17:50 



 
Profiel   

Tinka schreef
Braaf mee lopen daar zijn we dus mee begonnen en voetjes geven en rustig stilstaan ook. Verder overal aanraken, belonen als ze alles netjes doen, dat soort dingen. Dat gaat nu dus goed. Als ze een keer uit de band wil springen is niet zo erg, maar als ze mee de hele paddock mee doorsleurt, steigert en bokt vlak bij mij, zodat ik hoeven moet ontduiken, dat vind ik dus ongewenst gedrag, omdat het gewoon gevaarlijk is voor mij. Ik wil geen hoef in mijn nek, of trap tegen mij aan.

Maar wat is je verwachting dan van een 6 jarig totaal groen paard.Dat die na 2 weken oefenen als een mak schaap achter je aanloopt.
Dit heet gewoon trainen en opvoeden en daar zit af en toe een uitspatting bij.
Dat je het moet toestaan Nee zeker niet maar gezien je ervaring zou je toch wel vaker met dit gedrag te maken hebben gehad?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-21 20:15 



 
Profiel   

Tinka schreef
Braaf mee lopen daar zijn we dus mee begonnen en voetjes geven en rustig stilstaan ook. Verder overal aanraken, belonen als ze alles netjes doen, dat soort dingen. Dat gaat nu dus goed. Als ze een keer uit de band wil springen is niet zo erg, maar als ze mee de hele paddock mee doorsleurt, steigert en bokt vlak bij mij, zodat ik hoeven moet ontduiken, dat vind ik dus ongewenst gedrag, omdat het gewoon gevaarlijk is voor mij. Ik wil geen hoef in mijn nek, of trap tegen mij aan.


Maar kun je niet een keer flink corrigeren?
Ik heb geen idee wat voor houding je tegen je paard aanneemt met de parelli.
Je paard moet toch ook weten wat wel/niet mag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-21 20:55 



 
Profiel   

Je kunt niet een bokje toelaten en te keer gaan afstraffen, kap dan het hele 'even wild doen' af. Rollen zie ik het probleem niet van, ik zou het juist fijn vinden als mijn paard zich comfortabel genoeg vind even te gaan rollen en te ontspannen door te gaan liggen.
Dat jij geen hoef in je nek wil snap ik heel goed, maar het is een beetje dubbelstrijdig als een bokje of even raar doen wel kan, maar de rest niet. Maar vanaf een computer is het zo moeilijk te beantwoorden. Misschien loopt haar emmertje snel over (Heeft mijn haflinger ook heel snel,) Dus let op der, opgetrokken neusgaten, zwiepende staart, geef der even ruimte en sluit het goed af voordat ze ontploft.. Korte oefeningen en probeer dan echt maar een paar seconde, stap dan weer uit haar ruimte, het is maar een idee. Het belangrijkste is gewoon goed luisteren naar de instructeur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-21 21:10 



 
Profiel   

Als ik het goed begrijp:
Je hebt het over een totaal groen paard in een totaal nieuwe omgeving met een andere dagstructuur dan ze gewend is, is al onveilig an sich en dan staat ze ook nog alleen en kan ze soms zelfs geen andere paarden zien, op een paddock en je bent verwonderd dat je paard overspronggedrag laat zien of uit haar plaat gaat als je met parelli bezig gaat met een carrotstick.

Paarden zijn:
Kuddedieren,
Vluchtdieren,
Prooidieren,
Gewoontedieren,
Grazers die de hele dag door eten.

Mijn idee: laat het paard eerst acclimatiseren op haar nieuwe plek en zorg zo snel mogelijk voor een stabiel maatje (1e levensbehoefte van een Kuddedier), 24/7 ruwvoer aanbod (1e levensbehoefte van een grazer die in de natuur de hele dag door kleine porties eet), genoeg ruimte voor een sprintje als ze denkt dat er gevaar dreigt (1e levensbehoefte voor een vluchtdier), een vaste dagstructuur (gewoontedier) en laat het rustig wennen aan en vertrouwen krijgen in jou (mens = roofdier bekeken door de ogen van een paard, zeker met zwaaiende stokken en touwen a la parelli, want een paard is zoals gezegd een prooidier).
Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-21 21:59 



 
Profiel   

Klinkt mij als een groen paard dat groen gedrag vertoont. Toen mijn groene een jaar geleden aan het begin stond dan stond ze ook zo te exploderen als ik ergens nee op zei, soort stampvoeten dat ze haar zin niet kreeg. In feite een vorm van stress uit onbegrip en verhoudingen testen. Gewoon rustig blijven en je grenzen helder houden dan is dat zo over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-21 22:03 



 
Profiel   

Rockys zijn echt "in your face" paarden, en grondwerken met Rockys is inderdaad soms wel even anders dan met andere.

Hier gaan de Rocky dames ook sneller het gevecht aan als ik ze ergens op aanspreek terwijl mijn Konik, Tinker of Fjord zoiets nog nooit hebben gedaan.

[ img ]

Wat voor de dames werkt is veel afwisseling en uitdaging ik meng veel vrijheidsdressuur en Horse Agility in mijn grondwerk om het leuk voor ze te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-21 22:30 



 
Profiel   

josien_m_ schreef
Mijn eerste reactie is verbazing: waarom zou een paard niet mogen rollen wanneer jij ook een plan hebt? Overspronggedrag, ontspanning zoeken, goed toch juist dat ze het zelf weet op te lossen? Ik zou haar juist aanmoedigen om haar eigen weg en tempo te zoeken.

Jij schrijft het...... :j

TS; maak je borst maar nat, je hebt een paard met een honkbalknuppel gekocht; let erop hoe ze die inzet.

Rocky's zijn behoorlijk intelligent en de paar die ik ken, EISEN dat ook keihard van hun baas. Domme spelletjes doe je maar ergens anders.

Mijn voorzichtige advies: zet Parelli buiten de deur. Rocky's zijn daar te intelligent voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-21 22:37 



 
Profiel   

Ik heb al 13 jaar een kentucky mountain horse en sinds 3 maanden een rocky, die reageren perfect op Parelli. En nu dus sinds 6 weken deze rocky merrie erbij. Die is wel een ander typje. Mijn andere rocky is heel introvert en mijn kmsh ruin heel extrovert.
Als iemand tips heeft om ze allemaal bij elkaar te zetten graag. Maar ik wil niet dat ze in elkaar getrapt wordt. Omdat ze nu niet op de wei kunnen kan ze in een hoek gedreven worden. Op de wei rent ze weg als dat gebeurd, maar die staat nu half onder water. 1 van de andere paarden erbij zetten kan ook niet, dan staat er daar weer 1 alleen. Het is gewoon niet handig een paard in de kudde introduceren in de winter. Maar ik kon haar ook niet daar laten staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-21 23:07 



 
Profiel   

Kan je niet de paddock in 2en splitsen zodat ze direct naast elkaar staan maar wel met een schrikdraad ertussen
Kunnen ze op die manier ieder geval aan elkaar wennen

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-21 23:33 



 
Profiel   

Nee dat gaat niet, dan kan ze niet meer in de schuiltent. Ze kunnen bij de ingang van de paddock wel direct contact hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-21 23:35 



 
Profiel   

En op haar eigen stuk heeft ze nu wel een schuiltent? Dan kan je haar toch dat stuk geven dat ze nu heeft en een klein deel van de paddock waar de andere 2 staan
Als je ze dan ook daar wat te eten aanbied met die lijn ertussen.. kan je desnoods ook nog 1 van de 2 bij de nieuwe zetten.
Dan staat de andere maar even een korte periode met een lijn ertussen, tot ze wel met elkaar door 1 deur kunnen

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-21 23:41 



 
Profiel   

ikke schreef
Jij schrijft het...... :j

TS; maak je borst maar nat, je hebt een paard met een honkbalknuppel gekocht; let erop hoe ze die inzet.

Rocky's zijn behoorlijk intelligent en de paar die ik ken, EISEN dat ook keihard van hun baas. Domme spelletjes doe je maar ergens anders.

Mijn voorzichtige advies: zet Parelli buiten de deur. Rocky's zijn daar te intelligent voor.

Er is geen reden waarom Parelli niet zou kunnen werken met een Rocky. Parelli werkt voor elk paard. Maar dat hangt er natuurlijk wel vanaf met hoeveel gevoel en kennis je het toepast, net als met elke andere methode.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-21 00:38 



 
Profiel   

Heb je al contact met jouw instructrice gezocht hierover? Ik geef zelf ook les en mijn klanten mogen mij in zo'n situatie altijd bellen / appen / videos doorsturen oid. Ook buiten de lessen ben ik er om ze te helpen. Hier op bokt krijg je tig verschillende adviezen en toch niets concreets omdat niemand de situatie en jouw paard kent. Jouw instructrice kent hem wel en als het goed is heb jij ook vertrouwen in haar kennis en kunde.

Ik vind rollen in een grondwerk les of training overigens ook echt nooit een probleem. Helemaal wanneer het zo'n jong en groen dier betreft. Je wil tenslotte graag een band opbouwen, wanneer je alles wat ze prettig vinden meteen verbied dan is dat geen prettige start voor jouw paard om jou leuk te gaan vinden. Ongeacht de reden dat ze wil rollen. Probeer sowieso zo min mogelijk strijd en ruzie op te zoeken. Tuurlijk moet je af en toe grenzen aangeven, maar als ieder training een boel ruzie is dan worden jullie daar geen van beide blij van.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-21 01:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen