Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Help, paard gevaarlijk met longeren. Welke instructie?

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Sinds mijn paard weer genezen is van de maag zweren is het longeren steeds meer aan drama geworden. Verder is hij super braaf en zet geen stap verkeerd.
Waar longeren altijd het gene was waar we samen heel fijn aan het werk konden zijn we dat helemaal kwijt.
Als we de cirkel in gaan begin ik tegenwoordig met wat grond werk, dit gaat super. Hij is rustig en luistert erg goed. Maar zodra ik hem van me af stuur gaat er een knopje om. Hij gaat rennen(wat ik niet dramatisch vind. Dit doet tie vaker en dan na 3 rondjes is ie klaar en kunnen we aan de gang) Echter is het eerste wat hij nu doet recht op me af rennen en gewoon door me heen rennen. Als ik hem tegen wil houden, of met de zweep of met mijn lichaam dan draait tie om en haalt hij gericht naar mij uit. Momenteel wordt het zo gevaarlijk dat ik niet meer durf te longeren. Idioot natuurlijk.. Nu vroeg ik me af of iemand ideeën heeft wat ik hier mee moet of evt iemand die een instructrice weet die mij hier mee kan helpen.
Ik ben een beetje de wanhoop na bij op het moment..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 13:15 



 
Profiel   

Valt zo niets van te zeggen zonder het te zien.


Op 1 ding na, zorg dat je veilig blijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 13:17 



 
Profiel   

Dit klinkt niet fijn, zeker nodig om hulp te zoeken, want je veiligheid is hier in het geding!!

Heb je hem aan een longeerlijn of los??

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 13:20 



 
Profiel   

Dit is inderdaad erg lastig zonder het te zien. Het kan een issue zijn met respect, of niet willen werken vanwege de associatie met pijn of nog steeds pijn hebben. Misschien een idee om hier een filmpje van te plaatsen als je die hebt?

Wat handige extra info om te geven; heb je nog gelongeerd terwijl de maagzweren er (vermoedelijk) al waren, deed je paard dit meteen de eerste keer dat je weer ging longeren, en hoe zeker weet je dat hij al hersteld is van de maagzweren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 13:26 



 
Profiel   

Dat is een goede, ik zal morgen een filmpje maken!
Ik longeer hem altijd met lijn omdat we niet los mogen longeren in de cirkel. Nu heb ik hem laatst log gegooid in dr paddock en dan komt hij niet naar binnen. Wel haalt hij echt uit als ik te dichtbij kom.

Toen het vermoeden van de zweren begon heb ik niet meer gelongeerd. Hij is toen 3 dagen later gescoopt. Nou denk ik dat die zweren er voor er wel al waren.
Eigenlijk vanaf dat ik weer bem gaan longeren is het steeds meer begonnen. Errst kwam die af en toe naar binnen maar was dan goed weg te sturen. Em dat is eigenlijk steeds erger geworden tot nu. Dom natuurlijk dat ik het zo ver heb laten komen maar ik had nooit verwacht dat hij zo gericht iets naar mij zou. En ik weet zeker dat hij hersteld is, hij is nog eens gescoopt en we zijn nu de gastrogard aan het afbouwen.

Met verder aan de hand of met lange lijnen werken in de bak is er niks aan de hand. Het lijkt wel of er op eens een knop omgaat bij hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 13:47 



 
Profiel   

Wat voor grondwerk doe je in de tijd voor het longeren?

Het kan best een beetje dominantie zijn (of frisheid, of pijnassosiatie (heeft ie de mogelijkheid om wat hooi te eten voor het werk)), en daarbij is het goed hulp te krijgen van iemand die op het juiste moment kan corrigeren. Zeker als de lijn er nog aan zit zou het goed te doen moeten zijn de achterhand van je af te houden. Frisheid mag van mij altijd wel aan de lijn, maar gericht slaan en vooral dat omver willen denderen is een no go. Maar dat wil je bij de eerste gedachte al ombuigen en niet als ze al halverwege onderweg zijn. Daarom kan een goede (grondwerk) instructie je hierbij vast helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 13:52 



 
Profiel   

Featherlight academy heeft een video gemaakt over een paard met een pijntrauma en hoe je dat weer kwijt kunt raken. Zowel met grondwerk als met rijden. Je kunt volgens mij ook een maandje lid worden, is sowieso heel leerzaam!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 13:53 



 
Profiel   

Zou longeren met dubbele lijnen kunnen helpen? Dan kan je hem beter begrenzen in het naar binnenkomen wellicht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 13:56 



 
Profiel   

Oei, ik zou hier toch zo snel mogelijk een goede instructrice bij gaan halen en niet zelf verder proberen. Ik heb ooit zelf wel eens een paard in handen gehad dat dit deed, maar die sloeg er niet bij. Die probeerde gewoon over je heen te walsen, het paard was niet gemeen maar gewoon vrij onopgevoed. Ik wist op voorhand dat het paard dit zou proberen (daarom was mij ook gevraagd of ik het eens wou proberen. ik heb al best wat ervaring met grondwerk en dan vooral longeren; ik heb een certificaat behaald in Canada waarmee ik grondwerkles mag geven). Het paard heeft 1x op haar donder gehad van me en daarna heeft ze het nooit meer gedaan. Ik kan je wel tips meegeven over hoe je het kan aanpakken, maar ik kan natuurlijk niet door mijn scherm heen kijken en zien wat er werkelijk mis gaat. Daarnaast ben jij (en ik ook) hoe dan ook trager dan een echte professional, die hebben nou eenmaal een veel hogere reactiesnelheid als er zoiets gebeurt omdat ze meteen weten hoe ze moeten handelen. Ik denk dat het belangrijk is dat je paard 1x goed wordt 'aangepakt'. Mogelijk krijgt je paard hierbij een paar klappen oid, maar ik denk dat als je het 1x goed doet en je paard duidelijk maakt dat dit écht niet de bedoeling is, je daarna - met les! - weer zelf kan gaan opbouwen met longeren. Mogelijk heb je meer sessies nodig voor jij 'm weer kan longeren, dat hangt ervan af. Het is wel van belang dat het meteen op een correcte manier gebeurt, zodat je niet nog meer problemen krijgt. Je paard mag bv niet plots angstig worden of leren dat hij ook over een ander heen kan lopen.

Wat de oorzaak van het gedrag betreft, wel... Zou het kunnen dat je je paard misschien wat zielig vond of iets in die zin omdat je wist dat hij maagzweren had gehad, pijn had gehad, of wat dan ook, en je daardoor ietwat te veel door de vingers zag/te afwachtend was? In de trant van 'doet hij dit nu omdat hi stout is of pijn heeft...?' Ik bedoel natuurlijk niet dat je een paard met pijn moet longeren, maar als een paard wat uittest en jij reageert daar op dat moment niet adequaat op omdat je denkt dat het een gevolg is van pijn, stress, of wat dan ook, is het best mogelijk dat je paard steeds meer gaat 'uittesten' en uiteindelijk beslist om uit te testen of hij ook over je heen mag lopen. En als je dat niet verwacht, is het heel normaal dat je te afwachtend/traag reageert, omdat je zelf natuurlijk ook schrikt. Maar daardoor denkt je paard dus 'he dat kan ik dus!'. Ik zou dit paard niet meer zelf longeren, zeker niet als je zelf wat stress hebt of bang bent niet op de juiste manier de handelen, zodat je het niet per ongeluk nog erger maakt.

edit: ik ben opgeleid volgens de methode van Chris Irwin en die kan ik je zeker aanbevelen; het is geen erg 'harde' methode naar mijn gevoel, maar een waarbij het paard altijd in zijn waarde gelaten wordt. ik ken een erg goede trainer volgens zijn methode in België (mijn lesgever, haha), maar ik denk niet dat je daar wat aan hebt. In Nederland zijn er echter ook trainers van chris irwin. Nou zijn er naast zijn methode natuurlijk nog vele anderen, en geen enkele methode is heilig, maar je kan altijd eens wat filmpjes van hem/zijn trainers kijken en dan beslissen of je zo iemand bij je paard wilt, of net niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 14:12 



 
Profiel   

Ik zou hier sowieso een instructrice bij halen of iemand anders die je kan helpen dit op te lossen. Op dit moment vind jij het spannend en ben je onzeker, en dat is niet een goede basis van waaruit dit op te lossen, want paarden voelen dat haarfijn aan. Bij een gebeurtenis zoals zoiets moet je meteen en correct kunnen ingrijpen om het op te lossen. Het is belangrijk dat je je paard zo weinig mogelijk de kans geeft om dit gedrag te laten zien, want hoe vaker hij het gedrag laat zien, des te meer het erin slijt als gewoonte en des te moeilijker is het om te zorgen dat het niet meer voorkomt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 14:21 



 
Profiel   

ik zou 1 ding zeggen: zorg dat je zelf idd veilig blijft!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 15:37 



 
Profiel   

Allereerst zorg dat je zelf veilig blijft.

Zorg dat je met zijn tweeën bent zodat je hulp kan inschakelen. Daarnaast zou ik toch als je paard gericht probeert te slaan, daar wel fel op reageren. Of je paard nou pijn heeft of niet, de 'leider' proberen te slaan gaat mij te ver.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 15:42 



 
Profiel   

ikkedus schreef
Zou longeren met dubbele lijnen kunnen helpen? Dan kan je hem beter begrenzen in het naar binnenkomen wellicht?


Ik zou dit zeker niet met dubbele lijnen proberen op te lossen. Je kunt het hoofd sturen met de buitenlijn mits je contact hebt, maar als ze naar binnen komen en je hulp naar buiten negeren, valt het contact weg. En dan sta je met 2 lijnen en een zweep te klungelen in je handen om ervoor te zorgen dat je veilig staat / je paard niet op de lijnen gaat staan.

Als je mogelijkheid hebt tot instructie nemen hierbij: zeker doen! Ik dacht zelf nog: misschien kan het helpen als je het grondwerken in de cirkel langzaam uitbreid naar rondje om je heen stappen (op relatief korte afstand). Alsof je het longeren weer gaat aanleren vanuit: werken aan de hand, werken op kleine cirkel en dan de afstand vergroten. En dan baby stapjes, dus uitgebreid blij zijn met gewoon überhaupt een stapje in de goede richting of alleen een half rondje netjes stappen. Misschien doorbreekt dat je routine ook enigszins?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 15:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen