Steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dodo4873
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-04-20

Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-21 20:23

Hoi hoi,

Ik heb eigenlijk twee vragen! Ik heb 2 Shetlanders de ene is nu 3 jaar ongeveer en de andere 7.. die ene van 9 maanden begint nu als ze iets niet leuk vindt gewoon te steigeren. (Het hoevenkrabben vindt ze heel lastig) hoe kan ik dit gedrag afleren? En voor die andere Shetlander probeer ik het op commando steigeren al een tijdje aan te leren maar hoe doe ik dit aanleren??

En weet iemand ook een manier om je paard liggen aan te leren? :)

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:28

gewoon niet doen

Dodo4873
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-21 20:30

1
Laatst bijgewerkt door Dodo4873 op 17-01-21 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Dodo4873
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-21 20:30

Kinke schreef:
gewoon niet doen

Hoezo niet?

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:31

je klinkt als erg onervaren en steigeren kan gewoon een gevaarlijk trucje worden.
je spreekt jezelf ook tegen overigens. Bij de ene shetlander is het vervelend en wil je het afleren, en de ander wil je het aanleren.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:39

In ieder geval voorlopig niet aanleren. Leer ze eerst maar andere dingen. Het boek van Jesse Drent en Eva Formaat hebben een leuk en leerzaam boek gemaakt over vrijheidsdressuur. Steigeren staat daar geloof ik ook in. Met uitleg waarom je het beter niet kunt doen. En als je het wel wilt, hoe je er voor zorgt dat het veilig blijft. Maar vooral dat ze eerst andere dingen moeten hebben geleerd.
Hoe je het afleert: geen idee.

xmarritw

Berichten: 457
Geregistreerd: 22-04-19
Woonplaats: Groningen

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:43

Ik zal je aanraden om eerst met andere kunstjes te beginnen. Kunstjes met het hoofd zijn vaak erg leuk om mee te beginnen. Het boek van Eva en Jesse is zeker een aanrader, maar er zijn ook heel veel andere vrijheidsdressuur boeken. Ik zal als ik jou was kijken of je misschien een boek over vrijheidsdressuur kan lenen bij de bibliotheek :).

thequeensmum
Berichten: 3545
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:46

Dodo4873 schreef:
Hoi hoi,

Ik heb eigenlijk twee vragen! Ik heb 2 Shetlanders de ene is nu 3 jaar ongeveer en de andere 7.. die ene van 9 maanden begint nu als ze iets niet leuk vindt gewoon te steigeren. (Het hoevenkrabben vindt ze heel lastig) hoe kan ik dit gedrag afleren? En voor die andere Shetlander probeer ik het op commando steigeren al een tijdje aan te leren maar hoe doe ik dit aanleren??

En weet iemand ook een manier om je paard liggen aan te leren? :)


Je hebt twee Shetlanders. Een is drie jaar de andere zeven. Maar die van negen maanden begint te steigeren als ze iets niet leuk vindt. Mis ik iets?

mika11

Berichten: 11110
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:00

Die van 9 maanden is dus nog een veulen?
Wat doe je daar dan al allemaal mee?

Ik begrijp dat je je pony's trucjes wil aanleren en ook dat je onervaren bent en dat je niet weet hoe dat moet.
Daarom het advies om dat niet alleen te gaan doen.
Zorg dan op zijn minst dat je hulp krijgt van iemand die weet wat hij/zij doet.

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:03

Ziek hulp/les voor de 9 maande oude shet en neem meteen grondwerkles voor je oudere pony. Dan kun je het samen met de instructeur op een goede manier aanleren.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:06

Achjoh dat kan heus wel, als je jong bent zal k wel een wat ouder iemand vragen om te helpen, zolang je het maar langzaam opbouwt.
Overal zitten risicos in en alles met paarden is sowieso gevaarlijk, dus begin gewoon lekker bij het begin, simpele kunstjes en dan langzaam steeds meer opbouwen tot je aan steigeren toe bent!
Zet m op! *\o/*