Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Elastieken en longeerhulpen bij het longeren?

 
Profiel   

Hey,
Ik ben van plan om binnenkort op de fokkerij van mijn vriend te gaan werken.Ik heb al zeer lang ervaring bij de paarden en zou de jonge paarden doorrijden/verkoopklaar maken.Ik ben al op veel verschillende stallen geweest maar daar deden ze het telkens anders.Nu is mijn vraag met longeerhulp en elastieken longeren of zonder. Laten we alle voor en nadelen en alle kennis die we hebben hier eens in plaatsen... Laat de discussie maar beginnen.
Groeten paarden100000
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 21:30 



 
Profiel   

Nou als je heel veel ervaring hebt dan weet je denk ik zelf wel wat het beste werkt? ;-)

Ik ben in ieder geval geen voorstander van elastieken en of de longeerhulp. Een goede longeur kan met simpele touwtjes een heleboel. ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-21 09:23 



 
Profiel   

Ik ben geen fan van hulpen en touwtjes. Als ik mijn ponys wil trainen dan gebruik ik de dubbele longe. Dan kun je inwerken of juist loslaten wanneer het nodig is en ook rechte stukken meenemen. Ik vind met hulpen en touwtjes dat er toch vaak ingewerkt wordt op de mond door de beweging van het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-21 09:29 



 
Profiel   

Als je echt goed wilt longeren: dubbele longe. De rest is imo lapmateriaal en de ‘snelle’ methode.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-21 09:31 



 
Profiel   

Ik werk met de dubbele longe, of bij het aanleren van het longeren aan enkele longe met kaptoom voor de eerste werkafspraakjes mbt reageren op mijn positie, niet trekken aan de lijn etc.
Verder werk ik veel vanaf de grond, maar dat staat los van longeren an sich.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-21 09:36 



 
Profiel   

"Laat de discussie maar beginnen". Dit klinkt eerder als een poging om een reltopic op te zetten dan als een oprechte vraag van een zeer ervaren paardentrainster.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-21 09:53 



 
Profiel   

capopjekop schreef
Ik ben geen fan van hulpen en touwtjes. Als ik mijn ponys wil trainen dan gebruik ik de dubbele longe. Dan kun je inwerken of juist loslaten wanneer het nodig is en ook rechte stukken meenemen. Ik vind met hulpen en touwtjes dat er toch vaak ingewerkt wordt op de mond door de beweging van het paard.


Bij verkeerd gebruik: ja

Dubbele longe is natuurlijk ideaal maar niet bij een volledig groen paard, dat zou mijn stap 2 zijn. Eerst zonder alles, gewoon het longeren leren, dan met hoofdstel en singeltje, dan heel voorzichtig met touwtjes (uitnodigend en niet afdwingend) en dan dubbele longe vanuit menpositie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-21 10:57 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
capopjekop schreef
Ik ben geen fan van hulpen en touwtjes. Als ik mijn ponys wil trainen dan gebruik ik de dubbele longe. Dan kun je inwerken of juist loslaten wanneer het nodig is en ook rechte stukken meenemen. Ik vind met hulpen en touwtjes dat er toch vaak ingewerkt wordt op de mond door de beweging van het paard.


Bij verkeerd gebruik: ja

Dubbele longe is natuurlijk ideaal maar niet bij een volledig groen paard, dat zou mijn stap 2 zijn. Eerst zonder alles, gewoon het longeren leren, dan met hoofdstel en singeltje, dan heel voorzichtig met touwtjes (uitnodigend en niet afdwingend) en dan dubbele longe vanuit menpositie.


Die vind ik wel boeiend.
Waarom eerst touwtjes, en hoe gebruik je die 'uitnodigend en niet dwingend'?
Ik zou dat zelf nl juist erg spannend vinden bij een groen paard wat nog geen weerstand biedende hand kent, en JUIST eerst aan de dubbele longe pakken voor ik iets 'vast' zou zetten (als ik dat al zou willen), juist omdat je de longe zelf in de hand hebt en dus zelf ook na kunt geven.
Ben wel benieuwd hoe je dat aanpakt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-21 11:05 



 
Profiel   

Nou ik heb vele paarden zo zadelmak gemaakt, en het idee is dat ze eerst lichtjes wennen aan wat beweging in de mond. Uitnodigend betekent lichtjes vastzetten zodat het paard het hoofd nog alle kanten op kan bewegen maar er in gaat "zakken" zodra het goed van achter naar voren gelongeerd wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-21 11:07 



 
Profiel   

Hoe zet je 'm dan vast, Elisa2? Van onder de singel door het bit en dan naar de bovenste ring aan de singel ofzo?
Ik ben zelf niet bedreven met touwtjes en longeerhulpen etc dus ik ben daar wat 'huiverig' voor zeg maar. Ik zou met touwtjes denk ik bang zijn dat ze er tegenin komen, daarvan schrikken, omhoog willen en dan nogmaals tegen die begrenzing aankomen en dan in paniek raken.
Ik heb het ooit wel een blauwe maandag op verzoek van een eigenaar met elastiek gedaan, maar dat vond ik echt 10x niks, had de indruk dat het paard daar drukker mee was om mee te jojo'en dan met mij en het werkje. Elastiek deed ik overigens van onder de singel door de bitringen en dan op het kopstuk op maat maken. Kreeg 'ie ook nog eens een domme lus van op z'n kop, net een mislukt circuspaard :-D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-21 11:12 



 
Profiel   

Nee absoluut niet van onderen.

Touwtje over het kopstuk leggen, dan van binnen naar buiten door de bitringen en vastzetten aan de zijkant. Eerst super los, en tijdens het longeren kun je hem heel voorzichtig steeds iets strakker doen. Maar nooit zo dat een paard in een houding gedwongen wordt, dat is inderdaad een garantie voor ongelukken bij een groen paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-21 11:17 



 

paard kan heel goed zelf zijn balans vinden en dan is het natuurlijker en duurzamer,

tenzij het snel voor de handel moet, om het paard snel verkoop klaar te hebben, dan heb je genoeg ervaring denk ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-21 11:25 



 
Profiel   

Dit is geen rijtechnische discussie, ik verplaats het even naar TVG (trainen vanaf de grond)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-21 11:26 



 
Profiel   

Ik vind een los zittende Longeerhulp echt heel fijn en een goede toevoeging voor de training van mijn paard naast het gewone 'normaal zonder iets' longeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-21 11:27 



 
Profiel   

hallo,allemaal leuk dat jullie hier even op reageren uiteraard heb ik al veel ervaring! het was zeker niet mijn bedoeling om hier rellen of zoiets te schoppen!Ik vond het gewoon wel erg interessant om even jullie meningen te horen. Bedankt allemaal!!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 13:49 



 
Profiel   

Ik gebruik ook altijd een touwtje.
En altijd los genoeg inderdaad.
Het voordeel vindt ik als mijn paard wil gaan spinnenwebben (neus naar de lucht)
Dat hij dan een lichte correctie krijgt en als hij dan zakt dat de druk gelijk weer weg is.
Longeerhulp heb ik ook gehad maar schoof naar achter en werkte zagend.
Ook met dubbele longe geprobeerd maar dat vond hij nog echt te spannend dus misschien iets voor later :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 13:58 



 
Profiel   

longeren zonder hulpmiddelen. Ga je met hulpmiddelen aan de gang gaat het paard overal in zijn lijf compenseren om niet om te vallen. Ook kan een linksgebogen paard fysiek NIET rechtsom! Ga aan de longe rechtrichten. Is het paard verticaal in balans dan is het nageeflijk. Wanneer een paard verticaal in balans is komt er ook ruimte tussen de schouders waar door het paard zijn rug zal "bollen" en dus kan dragen.

Een paard kan niet nageeflijk zijn als hij niet veritaal in balans is. Hetzelfde geld voor rijden, je kan een paard niet nageeflijk vragen. Dat is gewoon weg onmogelijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 14:11 



 
Profiel   

Paarden10000 schreef
hallo,allemaal leuk dat jullie hier even op reageren uiteraard heb ik al veel ervaring! het was zeker niet mijn bedoeling om hier rellen of zoiets te schoppen!Ik vond het gewoon wel erg interessant om even jullie meningen te horen. Bedankt allemaal!!!!


Misschien leuk dan om zelf ook een actieve rol in je eigen topic te nemen?

Je hebt heel veel ervaring zeg je; deel deze dan ook met ons, dan kunnen wij ook weer van jouw ervaringen leren? Wordt het alleen maar leuker en leerzamer van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 14:36 



 
Profiel   

Oké, ikzelf was eigenlijk van plan om vooral met een simpele longeerhulp te trainen omdat de hals spieren dan beter gebruikt worden in mijn ogen ook zou ik de equi band gebruiken voor de achterhand er wat meer onder te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 19:28 



 
Profiel   

Als je geen ervaring hebt moet je natuurlijk niet met jonge paarden werken lijkt me logisch

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 19:29 



 
Profiel   

Omdat dit topic is geopend door een schaduwaccount plaats ik een slotje :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 13:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen