Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 14 [ 331 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaringen online Featherlight Academy

 
Profiel   

Zoals je in de titel al leest, ben ik op zoek naar mensen die ervaringen hebben met de online versie van de Featherlight Academy. Ik ben nog aan het twijfelen of ik lid wil worden, de prijs is ook "iets" minder uitprobeer vriendelijk dan bijvoorbeeld Team by Jill, en dat is dan ook wat me nu nog even tegen houdt.
Ik zou dan namelijk liever gelijk voor een jaar abonnement gaan omdat ik niet super veel vrije tijd heb en op mijn gemak wil kunnen kijken. Maar als jullie zeggen dat het het waard is, dan heb ik het er zeker voor over!

De reden waarom ik hiermee wil beginnen, omdat ik een 2 jarige heb die ik eind dit jaar/begin volgend jaar rustig wat dingetjes wil gaan leren, en haar manier me heel erg aanspreekt.
Alleen is mij nog steeds niet echt duidelijk, of het een beetje lijn en structuur heeft zodat je ook weet "waar" je met een jong dier moet beginnen. Ervaring met jonge dieren is er ruim voldoende, maar ik wil het nu eens "anders" aanpakken dan voorheen. Gewoon nog meer aandacht voor de band met je paard (pony in mijn geval). Het is niet zo zeer dat ik niet weet waar ik moet beginnen met een jong dier, maar meer dat ik me af vraag of haar systeem een "startpunt" heeft en een logische volgorde.

Dus, wat zijn jullie ervaringen, hebben jullie er veel baat bij? en wat vond je heel erg fijn om te leren en wat merk je bij je paard?

Mocht ik er mee starten, zal ik in dit topic ook zeker de vorderingen bij houden :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 10:55 



 
Profiel   

Ik ben helemaal aan het begin lid geweest. Ik vind het geweldig wat ze doet alleen ze kan helaas niet zo goed uitleggen/verwoorden wát ze nou precies doet. Er staat wel veel beeldmateriaal op maar ik kon er dus praktisch gezien weinig mee.

Wat ik echt een enorm goede online omgeving vind is de Tristan Tucker online leeromgeving. Die is ook zeer geschikt voor jonge paarden. Hij kan heel goed uitleggen wat je moet doen incl. opdrachten en problemen waar je tegenaan kan lopen. Hij heeft ook een hele jonge paarden module en een module zadelmak maken.

Wat mij betreft echt elke cent dubbel en dwars waard. Voor rijtechnische dingen erg tevreden over team by Jill overigens. Verder ben ik lid geweest van dressagepro (zonde van het geld) en dus featherlight.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 11:32 



 
Profiel   

Aanvullend: ik vind dat bij Tristan Tucker er een heel logische structuur in de training zit. Daarnaast is er enorm veel beeldmateriaal. Hij legt heel beeldend uit en de 'challenges' zijn van toepassing op het voorgaande in de module. Daarna weer een stapje verder/uitbreiden met wat je wil.

Even heel Jip-en-Janneke uitgelegd: Tristan legt eerst in een video uit wat het 'probleem' is (bijv, hoe om te gaan met een nieuwe omgeving). Hij legt haarfijn uit wat er in het hoofd van het paard omgaat en welke verschillende reacties je kan verwachten. Dan een video welke oefeningen en tools je kunt gebruiken om dat probleem op te lossen inclusief meerdere voorbeelden. Daarna een opdracht waarmee je kunt oefenen met het zojuist uitgelegde.

Bij Featherlight is het meer vanalles door elkaar. Ik had aan het eind van de video vaak zoiets van, waar heb ik nou eigenlijk naar gekeken? Super cool dat zij van alles voor elkaar krijgt maar ze legt niet echt uit HOE. Verbanden missen een beetje en er zit geen structuur in. Ook is er super veel geknipt in haar video's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 11:39 



 
Profiel   

_Nelleke_ schreef
Aanvullend: ik vind dat bij Tristan Tucker er een heel logische structuur in de training zit. Daarnaast is er enorm veel beeldmateriaal. Hij legt heel beeldend uit en de 'challenges' zijn van toepassing op het voorgaande in de module. Daarna weer een stapje verder/uitbreiden met wat je wil.

Even heel Jip-en-Janneke uitgelegd: Tristan legt eerst in een video uit wat het 'probleem' is (bijv, hoe om te gaan met een nieuwe omgeving). Hij legt haarfijn uit wat er in het hoofd van het paard omgaat en welke verschillende reacties je kan verwachten. Dan een video welke oefeningen en tools je kunt gebruiken om dat probleem op te lossen inclusief meerdere voorbeelden. Daarna een opdracht waarmee je kunt oefenen met het zojuist uitgelegde.

Bij Featherlight is het meer vanalles door elkaar. Ik had aan het eind van de video vaak zoiets van, waar heb ik nou eigenlijk naar gekeken? Super cool dat zij van alles voor elkaar krijgt maar ze legt niet echt uit HOE. Verbanden missen een beetje en er zit geen structuur in. Ook is er super veel geknipt in haar video's.


dank je wel! ja dat was een klein beetje waar ik ook bang voor was. (dat vind ik ook zo fijn aan de video's van Jill, die legt het allemaal zo fijn uit). Tristan Tucker is eigenlijk niet helemaal wat ik zoek, daar volg ik ook wel dingen van, maar dat is niet helemaal mijn ding zeg maar (terwijl in grote lijnen het wel overeenkomt in dingen met Featherlight).....

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 12:14 



 
Profiel   

Ik ben ook een tijdje lid geweest en ik sluit me aan bij wat er al gezegd is: het is mooi hoe ze het voor elkaar krijgt maar ik wil graag de uitleg erbij hebben. Ik was daarom ook snel de motivatie om te kijken kwijt.

Wellicht kun je nog bij Warwick Schiller kijken? Die doet - mijns inziens - ongeveer hetzelfde en legt heel duidelijk uit wat hij ziet en hoe hij daarop reageert. Die heeft ook veel video's op YouTube staan zodat je alvast een indruk kunt krijgen van zijn manier van doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 12:18 



 
Profiel   

Even vooropgesteld dat ik Yvet echt super vind en haar werk ook! Ik heb haar persoonlijk aan het werk gezien, en ze heeft een paard van een bekende van mij echt gigantisch ver gekregen, waar ik nooit had verwacht dat het nog zou lukken.
Ik zou haar graag eens met mijn pony aan het werk zien *D

De filmpjes zijn gaaf om te zien, maar ik mis wel de directe aanwijzingen zoals de anderen hierboven ook schrijven. Het is soms lastig om zelf "na te doen". Yvet heeft zo'n enorm gevoel voor paarden, dat is niet iets wat je leert van een filmpje. Maar, sommige dingen zou ze naar mijn idee iets anders kunnen uitleggen!
Dat maakte voor mij dat ik mijn abonnement heb opgezegd.

Ik heb alleen Team By Jill als vergelijking, en dat vind ik een stuk praktischer/toepasbaarder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 12:25 



 
Profiel   

AnnickT schreef
Ik ben ook een tijdje lid geweest en ik sluit me aan bij wat er al gezegd is: het is mooi hoe ze het voor elkaar krijgt maar ik wil graag de uitleg erbij hebben. Ik was daarom ook snel de motivatie om te kijken kwijt.

Wellicht kun je nog bij Warwick Schiller kijken? Die doet - mijns inziens - ongeveer hetzelfde en legt heel duidelijk uit wat hij ziet en hoe hij daarop reageert. Die heeft ook veel video's op YouTube staan zodat je alvast een indruk kunt krijgen van zijn manier van doen.


dank je, daar zal ik ook eens naar kijken.... Ik moet zeggen dat de Engelse taal me ook wat tegenhoudt, bij alle hier genoemde mensen. Niet zo zeer dat ik geen Engels kan of mijn engels niet goed is, maar ik heb eigenlijk ook "geen zin" om zo oplettend dan te moeten luisteren. Want dan moet je echt heel goed opletten en luisteren anders mis je misschien al de boodschap als je 1 woord anders/verkeerd interpreteert.

Tot nu toe nog niet echt overtuiging om het wel te doen, terwijl ik haar resultaat heel mooi en gaaf vind. Ik heb bijna het idee dat ze het een soort van vaag wil houden (bewust), daar loopt haar bedrijf ook van. Ze had laatst ook een traject online staan dat je een X aantal keer met je jonge paard dan op dagen bij een komt (nu waarschijnlijk met Corona even op een laag pitje), maar de kosten daarvan vond ik echt zo belachelijk. En dan moet je eigenlijk nog zo goed als alles zelf doet, dan krijg je alleen les en feedback.

En natuurlijk heeft ze gelijk dat ze het vraagt als mensen het er voor over hebben, alleen dat is gewoon voor mij niet het geval. Daarom had ik gehoopt dat de filmpjes wat houvast zouden geven, maar ik ben bang dat dat ook niet zo is....en dan vind ik het behoorlijk prijzig om alleen naar filmpjes te kijken van iemand die heel mooi met haar paard om gaat, maar wat niet super leerzaam is. Ik begrijp dat "een gevoel" moeilijk te beschrijven is, maar het is wel handig als je mensen dan handvaten geeft die ze kunnen volgen......

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 12:31 



 
Profiel   

Ik ben in het begin ook een aantal maanden lid geweest maar ook opgezegd om de reden die hierboven genoemd wordt. ook ik miste een stukje uitleg. Wat ze doet is echt heel goed hoor maar soms moeilijk te volgen omdat ze zo intuïtief reageert op de paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 12:45 



 
Profiel   

Ja, op de filmpjes op instagram zie je al dat het allemaal wat vaag is, met intenties etc. (nu snap ik het stukje gevoel wat er bij komt kijken ook wel, alleen een goede instructeur kan dan handvaten geven waar je op moet letten en op moet reageren en op welke manier)

Dus ik had gehoopt dat dat als je zou betalen wel het geval zou zijn, maar als ik het zo hoor, blijft het eigenlijk net zo vaag, alleen kun je al het beeldmateriaal zien. Jammer......

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 12:53 



 
Profiel   

Ik ben vanaf het begin member van Featherlight academy. De eerste maanden was inderdaad meer kijken wat de doet met weinig uitleg, maar ze heeft wat dat betreft echt stappen gemaakt vind ik. Ik vind de uitleg zoals die nu bij de filmpjes komt heel duidelijk. Een gedeelte is nog steeds gevoel uiteraard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 12:58 



 
Profiel   

Het lastige van Feather Light is natuurlijk ook dat het geen truc is, er zijn geen vaste handelingen die je kunt doen.
Het is echt werken met gevoel en je aanpassen op wat het paard nodig heeft.
Dus je kan het niet echt vergelijken met bijv. Tristan, alhoewel ik die ook echt geweldig vind. Dus ik heb op beide een abonnement en ook bij team Jill trouwens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 13:11 



 
Profiel   

Sluit me aan met het bovenstaande. Ze is super goed in wat ze doet, maar vaak zijn de mensen die ergens van nature goed in zijn/gevoel voor hebben niet geschikt om het uit te leggen. Je moet om iets uit te leggen enorm bewust zijn van alle kleine dingen, als dat van nature/gevoelsmatig komt is het uitleggen moeilijk.

Als ik nu met een jong paard zou beginnen zou ik lid worden van het platform van Warwick Schiller. Ben daar een aantal maanden lid van geweest en heb ik echt onwijs veel van geleerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 13:36 



 
Profiel   

Hmmm ik heb er nog nooit van gehoord. En die prijzen zijn niet de goedkoopste.
Maar als je voor het trainen met een jong paard goede trainingsfilmpjes wilt zou ik die van By Jill wel echt aanraden! Ik was lid geworden toen ik ook een jong paard (toen 3) ging trainen! En echt mega fijn! :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 13:47 



 
Profiel   

En wat denk je anders van het platform van Greetje Hakvoort? Dan krijg je ook een boek en een app. Ik heb het zelf ook en ik vindt het erg fijn :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 13:54 



 
Profiel   

immanuela29 schreef
Hmmm ik heb er nog nooit van gehoord. En die prijzen zijn niet de goedkoopste.
Maar als je voor het trainen met een jong paard goede trainingsfilmpjes wilt zou ik die van By Jill wel echt aanraden! Ik was lid geworden toen ik ook een jong paard (toen 3) ging trainen! En echt mega fijn! :j

Hier ben ik ook lid van, maar dat is eigenlijk niet wat ik nu zoek. Ik vind juist de band (en dan niet op rijtechnisch gebied) gewoon heel belangrijk, het vertrouwen, zonder dwang, om uiteindelijk zonder zadel en hoofdstel rond te kunnen galopperen bij wijze van.....dat leer je niet bij Jill :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 13:56 



 
Profiel   

Waarom spreekt Tristan Tucker je niet aan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 14:16 



 
Profiel   

dat is een gevoel wat ik krijg bij de filmpjes die ik voorbij zie komen. Ik word er op de 1 of andere manier niet zo blij van als ik er naar kijk.

Datzelfde heb ik met Monty Roberts en Clinton Anderson, dat is gewoon allemaal niet zo mijn ding.
Als ik naar het resultaat van Featherlight kijk, het plezier wat zowel paard als ruiter heeft, dat zou ik willen bereiken. Dat heb ik eigenlijk nog niet heel veel vaker gezien.....
Jammer dat er nog niet erg duidelijk te vinden is hoe je daar kunt komen. Ik zoek eigenlijk filmpjes dat je ziet welke stappen je moet doorlopen om bepaalde dingen te bereiken, en welke signalen je dan op moet vangen en hoe je daarop moet reageren. En vooral ook, waar je moet beginnen met grondwerk (bijvoorbeeld dat rennen naast je paard terwijl je arm over je paard ligt, hoe kom je daar en welke stappen heb je dan gehad)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 15:12 



 
Profiel   

Ik vind de filmpjes trouwens wel erg duidelijk en wat ze doet ook.
Maar ik kijk dan de filmpjes ook heel vaak terug, gem. 10-15x.
Eerst gewoon naar alles, maar vervolgens naar wat zij doet en spoel dan terug om te kijken wat het paard doet op dat moment.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 15:17 



 
Profiel   

TS je kunt featherlight ook gewoon 1 maandje proberen toch? Dan kun je zelf oordelen over de filmpjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 15:18 



 
Profiel   

Maar persoonlijk denk ik dat dergelijke filmpjes ook wel moeilijk zo niet onmogelijk zijn om te maken. Bv. een Warwick Schiller vind ik het echt heel goed en begrijpelijk uitleggen, die vind ik tot nog toe het meest toegankelijk en bezorgt mij de meeste 'aha'-momenten, maar het ogenblik dat je voor het paard staat moet je het toch eigenlijk zelf doen. Een paard trainen is meer de achterliggende redenatie snappen en die kunnen toepassen, dan dat het echt een stappenplan is zoals de handleiding van een IKEA-meubel waarbij gezegd wordt dat je eerst dit en dan dat moet doen en vervolgens doet je paard zus en jij reageert zo en voila, je kan met een arm over je paard heen rondlopen.

Dat is waarom ik Parelli soms zo ontoereikend vind. Het is zo gesimplificeerd naar een stappenplan (eerst dit, dan dat) dat je juist de kans loopt het gevoel te missen. En dat je dan ook te weinig tools in je gereedschapskist hebt zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 15:18 



 
Profiel   

xSannee schreef
TS je kunt featherlight ook gewoon 1 maandje proberen toch? Dan kun je zelf oordelen over de filmpjes.


dat klopt, ik had alleen gehoopt dat er hier mensen zouden zeggen dat het geweldig is, en dan was een jaarabonnement in verhouding gewoon veel goedkoper geweest :D
(en ik heb altijd vrij weinig tijd, dus bij Jill kijk ik bijvoorbeeld ook 1 keer in de 2 maanden alle filmpjes bij). Nu zou ik hierbij wel wat vaker willen kijken, maar vanwege de twijfel besloot ik om ervaringen te vragen, omdat ik op internet vrij weinig erover kon vinden, en ik me voor kon stellen dat er wel een hoop mensen gebruik van (hebben gemaakt) maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 15:29 



 
Profiel   

Geen ervaring zelf mee maar ik heb ook al veel lovende reacties gehoord bij ILV club van Isabel van Laer, misschien dat dat iets voor jullie is? Daar ligt de prijs per maand wel iets lager.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 15:36 



 
Profiel   

Gini schreef
Maar persoonlijk denk ik dat dergelijke filmpjes ook wel moeilijk zo niet onmogelijk zijn om te maken. Bv. een Warwick Schiller vind ik het echt heel goed en begrijpelijk uitleggen, die vind ik tot nog toe het meest toegankelijk en bezorgt mij de meeste 'aha'-momenten, maar het ogenblik dat je voor het paard staat moet je het toch eigenlijk zelf doen. Een paard trainen is meer de achterliggende redenatie snappen en die kunnen toepassen, dan dat het echt een stappenplan is zoals de handleiding van een IKEA-meubel waarbij gezegd wordt dat je eerst dit en dan dat moet doen en vervolgens doet je paard zus en jij reageert zo en voila, je kan met een arm over je paard heen rondlopen.

Dat is waarom ik Parelli soms zo ontoereikend vind. Het is zo gesimplificeerd naar een stappenplan (eerst dit, dan dat) dat je juist de kans loopt het gevoel te missen. En dat je dan ook te weinig tools in je gereedschapskist hebt zitten.


Ik snap dat het geen handleiding is, maar als ik dan bijvoorbeeld Jill kijk, die krijgt het echt heel goed uitgelegd. Dus wat het resultaat is, wat de "bouwsteentjes" zijn, welke problemen je tegen kunt komen, en hoe je die oplost. En natuurlijk zal iemand met gevoel het eerder/beter begrijpen dan iemand die al moeite heeft met bijvoorbeeld in balans zitten. Maar de uitleg is wel gewoon makkelijk te volgen en begrijpen.

Parelli heb ik helemaal niks mee, van die filmpjes wordt ik ook echt niet blij op 1 of andere manier. Als ik de theorie lees, klinkt het best aardig, maar als ik dan de uitvoering op de filmpjes kijk, dan is het weer niet zo mijn ding. ik denk dat als ik aankomend jaar een rustige maand heb, ik misschien eens een proefmaand neem op Featherlight. Dan kan ik ervaren of ik er iets aan heb en de goede dingen eruit kan filteren :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 15:37 



 
Profiel   

Sky_As schreef
Ik snap dat het geen handleiding is, maar als ik dan bijvoorbeeld Jill kijk, die krijgt het echt heel goed uitgelegd. Dus wat het resultaat is, wat de "bouwsteentjes" zijn, welke problemen je tegen kunt komen, en hoe je die oplost. En natuurlijk zal iemand met gevoel het eerder/beter begrijpen dan iemand die al moeite heeft met bijvoorbeeld in balans zitten. Maar de uitleg is wel gewoon makkelijk te volgen en begrijpen.

Parelli heb ik helemaal niks mee, van die filmpjes wordt ik ook echt niet blij op 1 of andere manier. Als ik de theorie lees, klinkt het best aardig, maar als ik dan de uitvoering op de filmpjes kijk, dan is het weer niet zo mijn ding. ik denk dat als ik aankomend jaar een rustige maand heb, ik misschien eens een proefmaand neem op Featherlight. Dan kan ik ervaren of ik er iets aan heb en de goede dingen eruit kan filteren :)


Maar By Jill is een trainingsmethode en ook nog eens op een heel ander vlak.
Dat valt echt niet te vergelijken.
Feather Light is geen les- of trainingsmethode, het is echt een way of life. En dat begint al op het moment dat je de stal of weide inloopt.
En dat valt niet uit te leggen met stapjes.
Ook kan ze vantevoren niet bedenken tegen wat voor problemen je aan gaat lopen, er hangt namelijk heel veel van jou af, is je release bijv. wel op het juiste moment geweest.
Dat komt zo precies kijken dat dat niet eens te doen zou zijn als ze zelfs naast je stond, dat moet je echt zelf kunnen zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 15:56 



 
Profiel   

Ik ben ook een tijd lid geweest in het begin (toen het nog goedkoper was), en kon eigenlijk best wel wijs worden wat ze precies deed. Ze legt in het begin heel erg uit wat ze bedoelt met bv intentie, etc. En ik vind ook wel dat ze concrete opdrachten geeft (hoewel dit eigenlijk de enige online omgeving is waar ik lid van ben geweest). Soms mis ik dat dingen mis gaan in de filmpjes, vooral bij de filmpjes met haar eigen paarden. Bij haar lijkt alles bijna meteen goed te gaan, ook omdat haar timing en release natuurlijk heel goed is, maar ik zou wel eens wat meer willen horen: als het niet lukt, dan los je dat zus of zo op. Maar bij de jonge paarden etc krijg je dat wat meer te zien, en ook op welke signalen ze let.

Ik ben nu geen lid meer omdat ik te weinig keek, en les in het echt belangrijker vindt en kwa kosten die keuze heb gemaakt. Maar ik vind het wel een aanrader hoor. Juist omdat het geen bouwplan is, maar ze per paard dingen bekijkt. De filmpjes geven daarin geen kant en klaar antwoord, maar wel veel duidelijkheid in hoe zij dat doet vind ik.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 16:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 14 [ 331 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen