Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 14 [ 331 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 14  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaringen online Featherlight Academy

 
Profiel   

Runa schreef
Ik snap het principe, daar gaat het me niet om. Druk zetten, licht of juist heftige druk, tot het paard het doet is natuurlijk een ontzettend veelgebruikte methode. Volgens mij hebben horsemanship trainers als Warwick en Clinton Anderson en Parelli het vooral duidelijker in een stappenplan gegoten wat het voor veel mensen logischer en daardoor bruikbaarder maakt, maar an sich is het niet heel nieuw.

Waar ik me alleen tegen stoot is dat ze zegt dat ze het paard een keuze geeft. En misschien is dat heel technisch gezien zo, het paard kan ook stil blijven staan terwijl je met je leadrope op z'n kont mept bijvoorbeeld, maar is het dan echt een vrije keuze? Volgens mij niet - en daarin ben ik het dus niet met haar eens.


Training an sich is niet echt een vrije keuze van het paard. Ik snap je punt hoor, maar het is zo'n glijdende schaal.
Ik denk dat het woord keuze gebruikt kan worden, als je op een vraag-antwoord manier traint met je paard. Je versterkt de druk zo langzaam, dat je paard op meerdere manieren kan reageren, in tegenstelling tot het soort rijden waarbij het paard meer een soort marionet is, waar aan wat touwtjes getrokken wordt.

Ik vind het opvallen dat ik de laatste tijd steeds meer filmpjes zie van Featherlight waar de paarden vrij heftig reageren, in tegenstelling tot eerdere filmpjes waarbij veel meer rust te zien was. Het is mij soms niet helemaal duidelijk of zij zichzelf profileert als paardentrainer of als mensentrainer? De gemiddelde paardeneigenaar is volgens mij juist op zoek naar technieken waardoor je dat soort ongein kan voorkomen en ik had ook het gevoel dat zij meer op die manier trainde?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 12:40 



 
Profiel   

Ik denk dat dat een beetje marketing is. Tenslotte blijven meer mensen kijken als ze een bokkend en steigerend paard zien dan wanneer ze een halfdooie rondjes zien lopen.
En op deze manier kan ze dus ook laten zien, dat ook al reageren paarden zo heftig, je ook die (over het algemeen) goed kan krijgen.

Het is hier al vaker genoemd, maar Featherlight is denk ik een echte paardentrainer en geen mensen trainer (of in ieder geval , hier valt nog wel wat winst te behalen).

Bij Ceasar Milan zie je ook geen brave hondjes, want daar valt weinig aan te trainen over het algemeen.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 12:44 



 
Profiel   

Ja, je hebt helemaal gelijk, het zal inderdaad marketing zijn. Het was vooral de verandering die me zo opviel.

Het blijft een soort van gekke tegenstelling dat je door hele kleine stapjes te nemen, voorkomt dat je paard heftig gedrag gaat vertonen. Maar dat je daardoor weer zit met mensen die daardoor niet geloven dat het paard problematisch was in the first place :+
Net als dat je problemen niet te makkelijk moet kunnen oplossen, dat geeft mensen het gevoel dat hun probleem niet groot was :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 12:52 



 
Profiel   

sanne83 schreef
Training an sich is niet echt een vrije keuze van het paard. Ik snap je punt hoor, maar het is zo'n glijdende schaal.
Ik denk dat het woord keuze gebruikt kan worden, als je op een vraag-antwoord manier traint met je paard. Je versterkt de druk zo langzaam, dat je paard op meerdere manieren kan reageren, in tegenstelling tot het soort rijden waarbij het paard meer een soort marionet is, waar aan wat touwtjes getrokken wordt.


Zoals ik in mijn posts hierboven aangeef, denk ik dat het zeker wel kan dat trainen an sich een keuze is van het paard. Ik clickertrain mijn paard altijd in een bak of roundpen met de doorgang open en ze komt zelf naar me (weg van haar hooi) toe en kan altijd besluiten weer weg te gaan.
Maar ook zonder voerbeloning kan het wel de vrije keuze zijn van het paard om te trainen.

En het principe met negatieve bekrachtiging blijft dat je de druk pas weghaalt als je de respons krijgt die je wilt. Anders leer je je paard zomaar het verkeerde aan. Dat je dan soms de druk weghaalt omdat je een poging van je paard wilt belonen, maakt het volgens mij nog geen vrije keuze. Ook niet als je de druk heel langzaam opvoert, want hoe dan ook is de enige manier voor het paard om weg te komen van jouw druk om te doen wat jij wil.

En nogmaals (omdat dit wel eens zo opgevat kan worden)... Dat de training mijns inziens niet een keuze is van het paard, betekent dus niet dat ik iedereen die zo traint met z'n paard een slecht mens vind :+ er zitten sowieso natuurlijk nog allemaal verschillende gradaties in hoeveel de druk je gebruikt en wat je vraagt en wanneer etc. En als je het goed doet, werkt negatieve bekrachtiging heel goed! Dat blijkt ook wel uit de video's van Featherlight.

Maar ik blijf erbij dat die manier van trainen geen, of, oké, heel weinig keuze oplevert voor het paard, omdat er negatieve consequenties zijn voor het niet doen wat er gevraagd wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 16:04 



 
Profiel   

Misschien is het inderdaad het woord vrije keuze vs. keuze. Het is inderdaad een beetje de "keuze" zoals tegen je kind zeggen: je mag kiezen tussen nu naar bed gaan of over 5 minuten :D Ik denk dat het gevoel een keuze te hebben, misschien nog wel belangrijker is dan echt een vrije keuze hebben.

Ik werk ook met positieve bekrachtiging, ik vind beide nuttig en goed voor verschillende dingen. (Softe) R- geeft mijn paard soms een vorm van kader die werken met R+ niet geeft, waardoor ik haar uiteindelijk meer vrijheid kan geven. Ik vind het een lastige afweging soms :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 17:06 



 
Profiel   

Inmiddels nog meer die gekeken hebben?

En meer die naar de podcast van Warwick luisteren? :D Ik vond de aflevering laatst met die kerel van de Horseboy method, Rupert Isaacson, wel interessant. In ieder geval het wereldbeeld van die man.

En voor wat betreft Featherlight... Ik heb nu een tijdje de video's kunnen bekijken en wilde mijn abonnement stopzetten, maar kon nergens vinden hoe dat moest. Bleek ergens diep weggestopt... Ik maar zoeken -O-
En ondertussen was het abonnement alweer automatisch verlengd. Beetje jammer, maar goed. Inmiddels wel stopgezet gelukkig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 19:03 



 
Profiel   

Ik kijk af en toe nog wel wat filmpjes van Warwick. Doordat de mijne pas 1,5 is en in opfok staat doe ik er nog niet zo heel veel mee, en ik ben niet zo goed in filmpjes meerdere keren kijken, dus ik probeer er nog een beetje mee te wachten zodat ik straks het geleerde ook in de praktijk kan brengen.

Podcasts zijn niet zo mijn ding, heb ik het geduld niet voor ofzo. Misschien van de zomer als ik buiten in de zon lig dat ik de rust heb om er naar te luisteren.

Ik ga denk ik wel eind dit jaar een proefabonnement op Featherlight nemen, ik blijf de filmpjes wel echt interessant vinden, dus ik hoop dat ik er dan toch wat dingen uit op kan nemen (zeker in combinatie met de filmpjes van Warwick). Ik ben wel blij dat ik dit topic gestart ben, want zonder dit topic had ik nooit kennis gemaakt met Warwick, en die heeft mij echt de ogen doen openen.

Wel jammer dat ondanks dat ik nu veel meer geniet van de dingen die ik met de paarden doe, ik steeds slechter er tegen kan als ik andere met paarden om zie gaan die er echt niks van lijken te snappen, en nog altijd het paard de schuld geven van iets. Ik kon dat al nooit zo goed hebben, maar nu moet ik helemaal op mijn tong bijten.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 19:15 



 
Profiel   

Spoiler:
Sky_As schreef
Wel jammer dat ondanks dat ik nu veel meer geniet van de dingen die ik met de paarden doe, ik steeds slechter er tegen kan als ik andere met paarden om zie gaan die er echt niks van lijken te snappen, en nog altijd het paard de schuld geven van iets. Ik kon dat al nooit zo goed hebben, maar nu moet ik helemaal op mijn tong bijten.....

Dit herken ik heel erg! Ik denk dan altijd maar dat ik het tenminste wel op die manier kan doen met mijn (bijrijd)paard. En anderen zien ook dat de methode/mindset werkt is mijn ervaring, diverse stalgenoten zien hoe erg mijn bijrijdpaard veranderd is door het vele grondwerk dat ik doe en vragen dan of ik nog tips heb of ze kan helpen.
Ongevraagd me ergens mee bemoeien doe ik niet (ik wind me er gewoon in stilte over op en ben dankbaar dat ik inmiddels anders heb geleerd), maar er zijn dus al meerdere stalgenoten op mij afgestapt vanwege het resultaat dat ze zien, dus wellicht gebeurt dat bij jou ook ooit. En als ze er niet voor openstaan valt er helaas weinig aan te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 19:57 



 
Profiel   

Het is een van de redenen waarom ik zelf het lesgeven in gegaan ben, de mogelijkheid om meer mensen te leren paarden beter te begrijpen. Er zijn nog zo veel mensen die hun eigen paard niet begrijpen en eigenlijk is dat best een triest gegeven, en ik wil daar zo graag een verschil in maken...

Ik ben recent begonnen met in de autoritten naar huis vanaf mijn werk lekker de podcasts van Warwick aan te zetten, dus ik ben ze zeker aan het luisteren. Hele interessante dingen komen daar aan bod en ik leer ook hele fascinerende mensen kennen via daar. Ik zit wel op het punt dat ik veel meer theorie wil ontdekken om mijn praktijkervaring te ondersteunen en een beter begrip te krijgen, en Warwick is wel heel fijn in het delen van zijn bronnen en van wie en waar hij zijn informatie haalt. Dat vind ik erg prettig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 20:03 



 
Profiel   

Als je moet kiezen tussen Warwick Schiller abonnement en Featherlight abonnement, zou ik voor Warwick gaan. Beide toch in het engels, maar Warwick is per maand toch een tientje goedkoper en heeft een heel uitgebreide bibliotheek, twee 'paden' die je kan volgen en dus ook verschillende insteken in de training.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 20:33 



 
Profiel   

Ik sluit me daar helemaal bij aan (ben lid van beide). Op de pagina van Warwick is echt veel meer aan informatie te vinden en hij is ook echt een betere docent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 21:01 



 
Profiel   

Sky_As schreef
Wel jammer dat ondanks dat ik nu veel meer geniet van de dingen die ik met de paarden doe, ik steeds slechter er tegen kan als ik andere met paarden om zie gaan die er echt niks van lijken te snappen, en nog altijd het paard de schuld geven van iets. Ik kon dat al nooit zo goed hebben, maar nu moet ik helemaal op mijn tong bijten.....


Klopt, en vooral ook het inzicht hoe simpel dingen eigenlijk op te lossen zijn, maar hoe moeilijk sommige ruiters het henzelf maken en eigenlijk juist net die handelingen gaan doen die de situatie laten escaleren of die ervoor zorgen dat het een daadwerkelijk probleem wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 09:31 



 
Profiel   

Ik zou graag mee willen volgen/lezen.
Zelf ben ik niet zo van 1 methode kiezen of van het 1 op 1 overnemen van iets, maar ik probeer wel bepaalde elementen uit trainingsmethodes toe te passen in mijn eigen training.
Recent heb ik een boek van Mark Rashid gelezen, daar kon ik me erg goed in vinden.

Een paar pagina's terug las ik over energie en intentie.
Intentie zie ik als: je vraagt iets en op het lichtste signaal dat het paard je begrijpt, beloon je hem.
Dus ik vraag mijn paard dat dit nog niet kent om zijn been op te tillen door zacht druk te geven, paard verplaatst zijn gewicht op het andere been -> intentie, ik beloon. En dit bouw je dan uit.
Maar misschien is dat een te letterlijke vertaling van het engelse woord intention.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 11:44 



 
Profiel   

Ik gebruik het woord intentie meer om te praten over iets anders. Namelijk: wanneer wij iets van plan zijn, stralen we dit uit. Als iemand op je afloopt die woedend op je is, voelt dat heel anders, dan wanneer een happy blij persoon op je afloopt om zich voor te stellen. Als iemand op wil gaan staan, zie je dat vaak al aan de houding van die persoon voordat het gebeurt. We kunnen heel veel zeggen met lichaamstaal, we kunnen heel veel communiceren, zonder letterlijk te communiceren. Dat noem ik energie en intentie.

Een voorbeeld van een toepassing hiervan: op het moment dat ik wil gaan lopen met mijn paard, geef ik eerst mijn intentie aan door iets meer naar de voorkant van mijn voeten te leunen, door in te ademen, door gereed te gaan staan. Met mijn hele intentie zeg ik dan: "Ik ga zo lopen, ga je mee?"
Ik geef dan zelf het paard de kans om dit te voelen en zelf zich ook gereed te maken en misschien zelfs de eerste stap al te zetten. Dat doe ik liever dan gewoon gaan lopen en het paard aan zijn hoofd meetrekken omdat hij het nog niet in de gaten had.
Paarden zijn meesters in het lezen van je intentie. Ze kunnen die intentie feilloos aanvoelen, soms lijkt het wel gedachtelezen. En... Soms stralen wij iets anders uit dan wat we bedoelen te zeggen, en dat verwart ze ontzettend. Als je bang bent, maar je doet je stoer voor, prikken paarden daar doorheen. Dat komt omdat de energie die je uitstraalt anders is dan wat je qua communicatie tegen je paard zegt. Dat maakt paarden heel onzeker en vaak gaan ze daar slecht mee om.
Als je echt goed met paarden wil zijn is het dus belangrijk om je heel erg bewust te zijn van je eigen energie, van wat je uitstraalt, en om jezelf dus ook goed te leren kennen. Zo kun je met hele kleine signalen, alleen al met je intentie, communiceren met je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 16:46 



 
Profiel   

Ah, op die manier is dat ook uit te leggen inderdaad.
Zelf zou ik dat onder energie zetten.
Iemand die boos is heeft een andere/meer energie dan iemand die blij is.

Mee eens overigens dat wij als mens vaak iets anders uitstralen dan we bedoelen of denken uit te stralen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 17:01 



 
Profiel   

Ik gebruik het woord "intentie" vaak wanneer ik de energie bewust probeer om te zetten naar iets waarvan ik wil dat het paard het oppikt. Energie is ook iets wat onbewust kan zijn, hetgeen dat je uitstraalt, maar wanneer ik bewust iets probeer uit te stralen noem ik het intentie. Ik denk dat dat de beste manier is om te omschrijven hoe ik het probeer toe te passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 17:41 



 
Profiel   

Klinkt zeker ook logisch op die manier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 17:52 



 
Profiel   

Ik ben geen lid geweest dus kan geen ervaringen delen, maar als ik lees wat jij zoekt, kijk dan eens naar de online cursussen van Gabi Neurohr. Volgens mij kun je van de “serie met Tara” (ben even de officiële naam kwijt) een paar sessies gratis ontvangen om te zien of het je aanspreekt. Is helemaal gericht op het opleiden van een jong paard vanaf het begin. En Gabi is een heel fijn persoon met veel gevoel voor het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 18:58 



 
Profiel   

Ik ben bijna vanaf het begin lid bij Featherlight en ik vind de filmpjes heel duidelijk. Moet wel zeggen dat ik ook een trainingsweekend gevolgd heb wat voor mij wel de puntjes op de i gaf. Toen snapte ik pas precies waar ze nu mee bezig was. Ik ben volledig overtuigd geraakt van deze trainingsmethode. Heb intussen aan 2 paarden kunnen leren hoe ze zich kunnen ontspannen in moeilijke situaties, waaronder mijn eigen merrie waar ik nog iedere dag meer plezier aan beleef. Je leert een paard om niet te paniekeren maar om altijd na te blijven denken en oplossingen te blijven zoeken.
Mijn jonge paard ga ik ook volgens deze methode beleren. Het is volledig en duidelijk voor het paard en wat je zelf ook al zag, het leidt tot intens plezier en vertrouwen voor jou en je paard. Ik denk dat het je wel moet liggen, maar het is zeker de moeite waard om uit te proberen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 23:28 



 
Profiel   

Ik geef dit topic weer even een schop omhoog :D

Mijn pony staat inmiddels op stal, dus ik wil toch wel graag een begin gaan maken.

Ik denk dat ik mezelf toch een abonnement op Featherlight gun. En dan hoop ik dat ik genoeg paardengevoel heb om de juist dingen eruit te pikken :o
Ondanks dat ik ook heel veel aan de filmpjes van Warwick heb gehad, merk ik dat de filmpjes van het laatste jaar mij iets te zweverig worden.

Mochten er dus nog mensen met nieuwe inzichten/ervaringen zijn, dan hoor ik het natuurlijk graag.

Weet niet in hoeverre dat mensen het leuk vinden om het traject een beetje mee te volgen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 10:18 



 
Profiel   

Wat leuk dat je featherlight gaat proberen. En dank voor de tip van de podcast van Warnick. Ik ga het ook eens luisteren. Luister zelf ook naar The Whole horse podcast. Die is in het Engels maar erg interessant. Verder probeer ik mijn paard wel te vragen of hij zin heeft om mee te werken aan hetgeen ik wil. Hij geeft duidelijk antwoord. Als hij niet wil loopt hij weg en als hij het een goed idee vind maakt hij een geluidje met z’n adem. Als het hem niet veel uitmaakt is zijn lichaamstaal wat neutraal maar zie ik hem uitademen of met de ogen knipperen. Hij kan ook goed aangeven wat hij graag wil. Meestal eten door enthousiast naar het eten te seinen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 10:40 



 
Profiel   

Rangeela schreef
Wat leuk dat je featherlight gaat proberen. En dank voor de tip van de podcast van Warnick. Ik ga het ook eens luisteren. Luister zelf ook naar The Whole horse podcast. Die is in het Engels maar erg interessant. Verder probeer ik mijn paard wel te vragen of hij zin heeft om mee te werken aan hetgeen ik wil. Hij geeft duidelijk antwoord. Als hij niet wil loopt hij weg en als hij het een goed idee vind maakt hij een geluidje met z’n adem. Als het hem niet veel uitmaakt is zijn lichaamstaal wat neutraal maar zie ik hem uitademen of met de ogen knipperen. Hij kan ook goed aangeven wat hij graag wil. Meestal eten door enthousiast naar het eten te seinen.


Hoe zie je dit voor je? Een paard is reactief, die kan niet denken in 'ik ga meewerken aan wat mijn baas nu gaat vragen' en daar antwoord op geven. Want paarden kunnen niet vooruit denken, die zijn enkel meewerkend als er geen andere opties zijn. Wel een mooie gedachte hoor ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 11:27 



 
Profiel   

Ik gok dat dat misschien doelt op het paard een keus te geven, zoals Warwick en Featherlight zorgen dat paarden de juiste keuze leren maken.
Echter zou ik zo ver niet gaan. Als ik besluit (want daar komt het op neer) dat ik iets met mijn paard (pony) wil gaan doen, dan heeft die daar niet zo heel veel over te zeggen.
Maar het is heel simpel: als ik aan mijn paard vraag of hij liever wil eten, of mee wil gaan dressuren, weet ik de keuze al wel ;).

Dat soort keuzes vallen bij mij overigens onder het kopje zweverig.... Ik ben inderdaad meer voor actie/reactie, en wel fan van het making the right thing easy, and the wrong thing hard (zodat paarden zelf mee gaan denken en op zoek gaan naar het juist antwoord)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 11:34 



 
Profiel   

Sky_As schreef
Ik geef dit topic weer even een schop omhoog :D

Mijn pony staat inmiddels op stal, dus ik wil toch wel graag een begin gaan maken.

Ik denk dat ik mezelf toch een abonnement op Featherlight gun. En dan hoop ik dat ik genoeg paardengevoel heb om de juist dingen eruit te pikken :o
Ondanks dat ik ook heel veel aan de filmpjes van Warwick heb gehad, merk ik dat de filmpjes van het laatste jaar mij iets te zweverig worden.

Mochten er dus nog mensen met nieuwe inzichten/ervaringen zijn, dan hoor ik het natuurlijk graag.

Weet niet in hoeverre dat mensen het leuk vinden om het traject een beetje mee te volgen?


Ja leuk! Ik volg!

Ik heb er van de zomer weer een paar zadelmak gemaakt en ingereden, daarbij heb ik zeker wat gehad aan de tips & tricks van Featherlight.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 11:43 



 
Profiel   

Earth schreef
Rangeela schreef
Wat leuk dat je featherlight gaat proberen. En dank voor de tip van de podcast van Warnick. Ik ga het ook eens luisteren. Luister zelf ook naar The Whole horse podcast. Die is in het Engels maar erg interessant. Verder probeer ik mijn paard wel te vragen of hij zin heeft om mee te werken aan hetgeen ik wil. Hij geeft duidelijk antwoord. Als hij niet wil loopt hij weg en als hij het een goed idee vind maakt hij een geluidje met z’n adem. Als het hem niet veel uitmaakt is zijn lichaamstaal wat neutraal maar zie ik hem uitademen of met de ogen knipperen. Hij kan ook goed aangeven wat hij graag wil. Meestal eten door enthousiast naar het eten te seinen.


Hoe zie je dit voor je? Een paard is reactief, die kan niet denken in 'ik ga meewerken aan wat mijn baas nu gaat vragen' en daar antwoord op geven. Want paarden kunnen niet vooruit denken, die zijn enkel meewerkend als er geen andere opties zijn. Wel een mooie gedachte hoor ;)


Het staat er precies hoe ik het voor me zie. En ook dat mijn paard wel degelijk reageert. Betekent niet dat jij er hetzelfde over hoeft te denken. Die feiten die je beschrijft, over hoe een paard denkt, snap ik niet. Hoe kan een wezen überhaupt functioneren als het niet vooruit kan denken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 15:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 14 [ 331 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 14  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen