Ervaringen online Featherlight Academy

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 11:12

mooney schreef:
Runa schreef:
Weet je zo hoe ze dan die emotie bekijken/meten/vastleggen? Dat is wel super interessant. Ik had laatst wel een onderzoek opgeslagen ergens over honden en trainingsmethodes en stress, die vond ik ook wel interessant. En super dat hiernaar gekeken wordt.

Ik denk inderdaad ook dat intentie vaak toch leidt tot lichamelijke signalen en dat je aan een paard kunt uitleggen wat je wil als je blik bijvoorbeeld wat strakker wordt door iedere keer na het verstrakken van je blik (wat je zelf waarschijnlijk niet door hebt) met een touw te zwaaien oid en dat je dan denkt dat het paard gaat draven op je intentie maar eigenlijk gaat draven omdat ie aan jouw ogen ziet dat er zo een touw aankomt.

Maar dat stukje dat het je ook helpt je eigen lichaamstaal op orde te brengen... Dat is wel een goeie!

Ik wil het topic van TS niet helemaal over nemen, maar even wat literatuur zodat je ook weer verder kan zoeken op vaktermen. Ik heb puur het antwoord op je vraag even niet voor handen, maar wel wat onderzoeken mbt emotie waar je dan weer naar de methode kan kijken. Het is wel nog heel nieuw, dus er moet nog veel gecheckt en gestandaardiseerd worden. Ik weet dat ze met varkens al langer bezig zijn, dus daar zullen wel meer kritische en completere artikelen over zijn.

Onderzoek naar gelaatsuitdrukkingen om positieve emotie te herkennen https://www.nature.com/articles/s41598-018-32993-z . Pain face is ook interessant als je in de gelaatsuitdrukkingen wil duiken.

Een van de onderzoeken waar ik het over had met honden mbt optimisme en pessimisme https://journals.plos.org/plosone/artic ... ne.0107794

Ook leuk, stukje interactie. Reactie van paarden op gezichtsuitdrukkingen van mensen
https://royalsocietypublishing.org/doi/ ... .2015.0907

Stukje review over huidige staat van onderzoek naar emotie bij paarden. Staat ook echt nog in de kinderschoenen, maar daardoor ook wel interessant.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 9118301163


Op zich vind ik de emoties wel heel interessant, echter moet ik wel zeggen, dat echt helemaal gaan trainen op emotie, bij mij weer in de categorie " zweverig" valt. Dus op zich qua lichaamstaal en wat je uitdraagt vind ik nog wel een interessant stukje.

Maar als ik aan het werk ben, en ik vind iets moeilijk, dan zal mijn gezicht ook wel eens dingen "zeggen" waaraan je kan zien dat ik het op dat moment niet makkelijk heb.
Maar dat wil niet zeggen dat ik er op dat moment ook heel veel stress van ervaar.

Niet dat jij aandraagt dat je zonder stress of iets zou moeten trainen hoor. Ik denk dat er mensen zijn die daarin misschien iets te ver door slaan. Maar ik ben wel van mening, dat als je iets traint, er ook vast wel moeilijke dingen in zitten waar ze even over na moeten denken, maar ik denk dat ook dat niet slecht is voor ze. Je moet immers ook een keer iets ervaren om er mee om te leren gaan, dat is wat Featherlight, en natuurlijk ook Warwick in het begin toch wel doen met het zweepje met plastic of vlag er aan.
Je wilt dat de paarden bij "ongewenst" gedrag een bepaalde druk voelen, en dat ze bij gewenst gedrag geen druk ervaren zo als bij het naar je toe komen op een onderdanige manier.

Het blijft wel allemaal interessante materie. Het is niet helemaal meer een Feahterlight topic, maar wel ontzettend leerzaam, en ik ben echt blij voor iedere bijdrage en iedereen die mee denkt/doet. Het topic heeft een fijne sfeer ;)

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 11:18

Jorex schreef:
Nee ik heb ervaring met de 2 happy athletes, maar die zei eigenlijk ook dat een dier zoals Jorie met een kleine emmer die snel overloopt, heel moeilijk te trainen valt. Ik heb toen een korte gratis cursus gedaan, maar was niet echt overtuigd (naast dat t me te duur was). Met Alex wil ik wel meer richting samenwerken gaan, probleem is echter dat Alex zonder echt straffen helemaal niks meer voor me doet. Dus dan staan we stil, als ik niet de leiding pak en dan sta ik vervolgens onder hem in rang. Hij werkt overigens wel goed op voedsel beloning, maar voor de kar kan dat nou eenmaal niet. Hij kan voedsel weigeren, achteruit en opzij stappen beide kanten op voor zijn avondmaal. Jorie kan alleen voedsel weigeren. Ik heb wel eens video's op YouTube gezien van verschillende trainers, maar niet specifiek Warwick.


Ik heb het idee dat Warwick wel iets voor je kan zijn (kijk dan even de aflevering van de jonge hengst uit ik meen 2012 ongeveer?), want ik denk dat jouw probleem niet op de kar begint maar al in het grondwerk als ik het zo hoor :) .

Warwick werkt niet met straffen (straffen is overigens natuurlijk ook een menselijk iets, een paard kent geen straffen, als een soortgenootje voer af probeert te pakken dan denkt een paard, dat is mijn voer, pats, en het is klaar, dat gebeurt op instinct, is degene die het voer af probeert te pakken de baas, dan hoeft die waarschijnlijk alleen maar aan te komen lopen en degene die aan het eten is zal dan zelf al wegdraaien en weglopen)
Het systeem is er juist op gericht het paard zelf na te laten denken en naar de juiste oplossing te zoeken. En dat houdt in, dat bij ongewenst gedrag je het moeilijk maakt, en bij gewenst gedrag het makkelijk houdt.
Dat is bij alle soorten paarden in te zetten.

Jorex

Berichten: 9937
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:10

Nee het is ook niet echt straffen meer negatieve bekrachtiging dus "Eh eh" als ze op het punt staan iets te doen wat niet mag. Maar straffen typt makkelijker op mobiel, het is niet dat ik ze afrag hoor, dat zou bij Alex ook geen effect hebben. Alex is al helemaal niet gemotiveerd om grondwerk te doen, heb t wel eens geprobeerd maar het werkt gewoon niet net als al het andere wat in een bak gebeurt. Komt waarschijnlijk ook omdat ie het grootste deel van zijn leven geen bak van binnen heeft gezien en hartstikke scheef is in een bak, terwijl hij buiten aardig recht loopt. Dus geen bakwerk voor Alex, hij wordt dit jaar 14 en hoeft alleen de bak weer in als ik een tweespan wagen heb die daar geschikt voor is. En dan is het wel leuk, want hij vindt het geweldig om samen met een ander paard erbij te werken. Dus met hem ga ik alleen maar naar buiten voor de kar. Daar heb ik dan met Jorie geen probleem mee, die is overal heel blij en enthousiast over qua werken, hij is ook een beetje overijverig dan. Alex kan dat ook wel zijn, maar dan moet ik wel mijn clicker+ voerbeloning bij de hand hebben. En voor Jorie volstaat een aai over de hals of een uitgebreide beloning met stem.

Het probleem met Jorie is echter dat ie altijd een gespannen touwtje is dat zeg maar bij het minste of geringste knapt. Niet alleen in het werk, ook daarbuiten. Voorbeeld er loopt een kat langs hun paddock tijdens het voeren, Alex kijkt even op en eet weer verder. Jorie springt met 4 benen de lucht in, rent bij zijn voerbak weg snuift dan naar de kat als een Tuigpaard en gaat pas weer eten als de kat uit het zicht is. In het werk is ie iets beter dan dat, dan kijkt hij alleen maar, want dan vertrouwt hij ook deels op mij voor zijn zintuigen en ik denk net als Alex alleen maar "Hey, daar loopt een kat". :+
Maar dat zijn dus mijn 2 verschillende problemen bij 2 verschillende pony's, Alex is een ongemotiveerde "kan mij t boeien" pony, tenzij bos of buitenrit met andere mensen en paarden, want dat vind ie geweldig en Jorie is een soort kruising dressuur-Tuig-Arabier qua hoe snel hij over de zeik raakt van dingen. Hij schrikt als een dressuurpaard, hij snuift als een tuiger en doet daarbij zijn staart de lucht in als een Aarabier _O-

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 12:22

Jorex schreef:
Nee het is ook niet echt straffen meer negatieve bekrachtiging dus "Eh eh" als ze op het punt staan iets te doen wat niet mag. Maar straffen typt makkelijker op mobiel, het is niet dat ik ze afrag hoor, dat zou bij Alex ook geen effect hebben. Alex is al helemaal niet gemotiveerd om grondwerk te doen, heb t wel eens geprobeerd maar het werkt gewoon niet net als al het andere wat in een bak gebeurt. Komt waarschijnlijk ook omdat ie het grootste deel van zijn leven geen bak van binnen heeft gezien en hartstikke scheef is in een bak, terwijl hij buiten aardig recht loopt. Dus geen bakwerk voor Alex, hij wordt dit jaar 14 en hoeft alleen de bak weer in als ik een tweespan wagen heb die daar geschikt voor is. En dan is het wel leuk, want hij vindt het geweldig om samen met een ander paard erbij te werken. Dus met hem ga ik alleen maar naar buiten voor de kar. Daar heb ik dan met Jorie geen probleem mee, die is overal heel blij en enthousiast over qua werken, hij is ook een beetje overijverig dan. Alex kan dat ook wel zijn, maar dan moet ik wel mijn clicker+ voerbeloning bij de hand hebben. En voor Jorie volstaat een aai over de hals of een uitgebreide beloning met stem.

Het probleem met Jorie is echter dat ie altijd een gespannen touwtje is dat zeg maar bij het minste of geringste knapt. Niet alleen in het werk, ook daarbuiten. Voorbeeld er loopt een kat langs hun paddock tijdens het voeren, Alex kijkt even op en eet weer verder. Jorie springt met 4 benen de lucht in, rent bij zijn voerbak weg snuift dan naar de kat als een Tuigpaard en gaat pas weer eten als de kat uit het zicht is. In het werk is ie iets beter dan dat, dan kijkt hij alleen maar, want dan vertrouwt hij ook deels op mij voor zijn zintuigen en ik denk net als Alex alleen maar "Hey, daar loopt een kat". :+
Maar dat zijn dus mijn 2 verschillende problemen bij 2 verschillende pony's, Alex is een ongemotiveerde "kan mij t boeien" pony, tenzij bos of buitenrit met andere mensen en paarden, want dat vind ie geweldig en Jorie is een soort kruising dressuur-Tuig-Arabier qua hoe snel hij over de zeik raakt van dingen. Hij schrikt als een dressuurpaard, hij snuift als een tuiger en doet daarbij zijn staart de lucht in als een Aarabier _O-


Ik zou jou ook de filmpjes van Warwick aan raden :). Want ik zie een hoop termen voorbij komen, waar je naar het zien van de filmpjes misschien anders tegen aan kijkt . Mij heeft het in ieder geval een andere kijk gegeven, wellicht doet het voor jou ook iets :)

Lioony
Berichten: 2818
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 19:32

Nou ik ben erg blij tot nu toe al met de inspiratie door WS. Mijn merrie was al een paar dagen helemaal zen in de enge hoek tijdens wandelen aan de hand. Vandaag ook aan de longe :D Dus ben benieuwd hoe het ohz is als de bak weer helemaal ontdooid is.

We hebben wel een nieuw probleem.. Door het vele kroelen in de bak komt ze nu op me af lopen als ik haar naar een kant stuur met grondwerken en eist dan kriebels :+

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-21 12:23

Ja ik ben er ook nog steeds blij mee, heeft me veel inzicht gegeven en ik kan niet wachten tot het straks ook echt in de praktijk te brengen met Barrie.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 20:34

Oke, nu met de valentijnskorting (30 euro ipv 40) heb ik een abonnement genomen op Featherlight om eens te kijken wat ze nu precies doet. Ik ben heel benieuwd!
Is er ook ergens de optie om het in het nederlands te zetten? ik heb nu alles in het engels haha. Misschien omdat ik me via instagram aangemeld heb?

Ik heb ook me aangemeld voor de webinars over het beleren van jonge paarden van DressuurNatuurlijk, daar ben ik ook heel benieuwd naar!

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 20:49

Nee, alles is daadwerkelijk in het Engels :)

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:10

Ah chips :+

Tot dusver moet ik zeggen dat ik haar logica niet helemaal volg. Ze zegt dat je het paard een keuze geeft door het verkeerde moeilijk te maken en het goede makkelijk te maken. Maar is dat dan echt een keuze? Volgens mij niet. Ik denk niet dat het per definitie verkeerd is je paard geen keuze te geven, maar dit zie ik niet als een vrije keuze en ik denk dat je daar wel eerlijk over moet zijn naar jezelf...

Ze heeft ook een stukje waar ze uitlegt hoe belangrijk intentie is. Ze heeft dan een leuke mustang merrie die ze aait met 'de intentie om te aaien' waarbij dat paardje dus niks hoeft. Maar het paard gaat wel steeds met het hoofd omlaag, wat ze volgens mij juist die paarden aanleert om van druk af te komen..?

Nouja, tot nu toe nog niet helemaal overtuigd dus!

Lioony
Berichten: 2818
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:24

Runa schreef:
Ah chips :+

Tot dusver moet ik zeggen dat ik haar logica niet helemaal volg. Ze zegt dat je het paard een keuze geeft door het verkeerde moeilijk te maken en het goede makkelijk te maken. Maar is dat dan echt een keuze? Volgens mij niet. Ik denk niet dat het per definitie verkeerd is je paard geen keuze te geven, maar dit zie ik niet als een vrije keuze en ik denk dat je daar wel eerlijk over moet zijn naar jezelf...

Ze heeft ook een stukje waar ze uitlegt hoe belangrijk intentie is. Ze heeft dan een leuke mustang merrie die ze aait met 'de intentie om te aaien' waarbij dat paardje dus niks hoeft. Maar het paard gaat wel steeds met het hoofd omlaag, wat ze volgens mij juist die paarden aanleert om van druk af te komen..?

Nouja, tot nu toe nog niet helemaal overtuigd dus!


Ik zou het meer zien als het paard een beetje richting geven naar het goede antwoord. Ze zullen niet uit zichzelf precies dat gene doen wat je van ze wil als ze het nog nooit geleerd hebben. WS heeft daar ook veel filmpjes over, enkele voorbeelden:
Vooral het eerste filmpje is het toch echt het paard zelf die rondgaat waar die wil en uiteindelijk beloont wordt als het de goede kant op gaat. Het ‘moeilijk’ maken is dus niet meer doen, maar hier bijv gewoon alleen rond laten draven zonder verder te sturen.

https://m.youtube.com/watch?list=PLRanq ... e=youtu.be

https://m.youtube.com/watch?v=Q5TNASEdi ... e=youtu.be

https://m.youtube.com/watch?v=apkUKvBEs ... e=youtu.be

Ik zit nu ook naar featherlight te kijken. Heb het idee dat er veel overeenkomst is met WS.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:38

Ik snap het principe, daar gaat het me niet om. Druk zetten, licht of juist heftige druk, tot het paard het doet is natuurlijk een ontzettend veelgebruikte methode. Volgens mij hebben horsemanship trainers als Warwick en Clinton Anderson en Parelli het vooral duidelijker in een stappenplan gegoten wat het voor veel mensen logischer en daardoor bruikbaarder maakt, maar an sich is het niet heel nieuw.

Waar ik me alleen tegen stoot is dat ze zegt dat ze het paard een keuze geeft. En misschien is dat heel technisch gezien zo, het paard kan ook stil blijven staan terwijl je met je leadrope op z'n kont mept bijvoorbeeld, maar is het dan echt een vrije keuze? Volgens mij niet - en daarin ben ik het dus niet met haar eens.

Lioony
Berichten: 2818
Geregistreerd: 14-07-10

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:47

Ja je zal toch soms je hulp moeten verduidelijken voordat ze op de kleinste aanwijzing gaan. Anders kom je denk ik alleen bij clicker training uit.
Voor het paard blijft het het belangrijkste dat de hulp niet te groot wordt en dat het altijd hetzelfde is qua volgorde. Ik zie zelf niet zo wat daar verkeerd aan is.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:14

In mijn eerdere post zeg ik ook dat ik niet denk dat het verkeerd is! Maar ik denk wel dat het niet heel eerlijk is om te zeggen dat het paard de keuze heeft terwijl die keuze toch wel heel erg sterk in het voordeel is voor wat jij wil. Dan is het een illusie, denk ik, te denken dat je je paard een keuze geeft en dat hij echt heus heel graag met je wil werken, want kijk, hij doet alles wat je vraagt!

Lioony
Berichten: 2818
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:22

Runa schreef:
In mijn eerdere post zeg ik ook dat ik niet denk dat het verkeerd is! Maar ik denk wel dat het niet heel eerlijk is om te zeggen dat het paard de keuze heeft terwijl die keuze toch wel heel erg sterk in het voordeel is voor wat jij wil. Dan is het een illusie, denk ik, te denken dat je je paard een keuze geeft en dat hij echt heus heel graag met je wil werken, want kijk, hij doet alles wat je vraagt!


Ja misschien voor dat specifieke voorbeeld niet helemaal de juiste woordkeuze dan idd. Er zijn betere voorbeelden waar je ze wel echt meer kan laten zoeken en zelf keuzes maken.

Maargoed in deze methode heeft het paard vergeleken met andere wat meer op angst gestoelde methodes wel een bak meer keuze iig al.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 23:16

Ik vond het stuk met de vlag wreed irritant om te zien. Ik snap waarom ze het doet. Echter ik heb heel veel gehad aan gaar videos bij het zadelmak maken van mijn paard echter de vlag die heb ik bewust niet gebruikt.

Ik zag vandaag ook weer een promo video langs komen waarbij ze een bont paardje traint. En ze in de sneeuw mee rijd in de longeerbak. Ik vind ze soms wel op het tricky af met veiligheid. Er moet bijna iets ondoorgrondelijk bewezen worden!
Jammer vind ik het soms.

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 09:59

Runa schreef:
Ik snap het principe, daar gaat het me niet om. Druk zetten, licht of juist heftige druk, tot het paard het doet is natuurlijk een ontzettend veelgebruikte methode. Volgens mij hebben horsemanship trainers als Warwick en Clinton Anderson en Parelli het vooral duidelijker in een stappenplan gegoten wat het voor veel mensen logischer en daardoor bruikbaarder maakt, maar an sich is het niet heel nieuw.

Waar ik me alleen tegen stoot is dat ze zegt dat ze het paard een keuze geeft. En misschien is dat heel technisch gezien zo, het paard kan ook stil blijven staan terwijl je met je leadrope op z'n kont mept bijvoorbeeld, maar is het dan echt een vrije keuze? Volgens mij niet - en daarin ben ik het dus niet met haar eens.

Je hebt helemaal gelijk :j De "keus" die het paard krijgt is "je doet wat ik wil, of anders.......". Vwb. de trainingsmethode heb je ook gelijk. Daarnaast lijkt het merendeel van de huidige NH-trainers/methoden echt enorm op elkaar. Ze leggen soms wat andere accenten en er wordt een nieuw marketingsausje overheen gegoten, maar heel veel verschil zit er niet tussen. Ik ben bezig om een stuk te schrijven over de geschiedenis van NH waarin ik dit soort dingen allemaal terug wil laten komen :)

Leuk dat je dit oppikt. De taal die mensen gebruiken om te trainen, dingen uit te leggen, hun paard te beschrijven enz is een beetje mijn stokpaardje :D Je ziet bij heel veel trainers dit soort dingen terugkomen, dat hetgene wat ze zeggen niet strookt met wat ze daadwerkelijk aan het doen zijn.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 11:03

Fillis schreef:
Runa schreef:
Ik snap het principe, daar gaat het me niet om. Druk zetten, licht of juist heftige druk, tot het paard het doet is natuurlijk een ontzettend veelgebruikte methode. Volgens mij hebben horsemanship trainers als Warwick en Clinton Anderson en Parelli het vooral duidelijker in een stappenplan gegoten wat het voor veel mensen logischer en daardoor bruikbaarder maakt, maar an sich is het niet heel nieuw.

Waar ik me alleen tegen stoot is dat ze zegt dat ze het paard een keuze geeft. En misschien is dat heel technisch gezien zo, het paard kan ook stil blijven staan terwijl je met je leadrope op z'n kont mept bijvoorbeeld, maar is het dan echt een vrije keuze? Volgens mij niet - en daarin ben ik het dus niet met haar eens.

Je hebt helemaal gelijk :j De "keus" die het paard krijgt is "je doet wat ik wil, of anders.......". Vwb. de trainingsmethode heb je ook gelijk. Daarnaast lijkt het merendeel van de huidige NH-trainers/methoden echt enorm op elkaar. Ze leggen soms wat andere accenten en er wordt een nieuw marketingsausje overheen gegoten, maar heel veel verschil zit er niet tussen. Ik ben bezig om een stuk te schrijven over de geschiedenis van NH waarin ik dit soort dingen allemaal terug wil laten komen :)

Leuk dat je dit oppikt. De taal die mensen gebruiken om te trainen, dingen uit te leggen, hun paard te beschrijven enz is een beetje mijn stokpaardje :D Je ziet bij heel veel trainers dit soort dingen terugkomen, dat hetgene wat ze zeggen niet strookt met wat ze daadwerkelijk aan het doen zijn.

Ik stoor me een beetje aan wat jij nu probeert te doen, want met dat artikel kom jij vast met de ultieme oplossing waardoor jij veel beter bent dan al die NH trainers of niet?
Zo voorspelbaar altijd dit.

Wranglerbutt

Berichten: 10377
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 13:57

kitobeer schreef:
Ik zag vandaag ook weer een promo video langs komen waarbij ze een bont paardje traint. En ze in de sneeuw mee rijd in de longeerbak. Ik vind ze soms wel op het tricky af met veiligheid. Er moet bijna iets ondoorgrondelijk bewezen worden!
Jammer vind ik het soms.

Ik heb de promo ook gezien :j Wat is er mis met in de sneeuw of in een round pen rijden?

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:38

Achterom schreef:
Ik stoor me een beetje aan wat jij nu probeert te doen, want met dat artikel kom jij vast met de ultieme oplossing waardoor jij veel beter bent dan al die NH trainers of niet?
Zo voorspelbaar altijd dit.

Ik vind het grappig dat je dit zegt. Zegt namelijk veel meer over jou, dan over mij :') Je leest ook niet goed, want ik zeg dat ik iets over de geschiedenis van NH wilde schrijven, en niet met een oplossing voor 1 of ander probleem dat jij er direct bij verzint?

Dus voor de goede orde: neen, dat is niet het plan :+ Ik ga nu ook ontstippen, want als er zo'n toon aangeslagen moet worden...

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:55

Fillis, ondanks de vele smileys las ik eigenlijk ook wel een wat negatieve ondertoon in je bericht. En ik moet zeggen dat ik dat ook wel jammer vond in een topic dat juist draaide om "openstaan voor iets anders".
Dat mag en kan natuurlijk, ieder zijn mening en ik ben niet van het iemand het zwijgen opleggen, maar kan je een beetje zien waar het bericht van Achterom vandaan komt? Merk je de toon in je eigen berichten niet op?

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 16:50

Gini schreef:
Fillis, ondanks de vele smileys las ik eigenlijk ook wel een wat negatieve ondertoon in je bericht. En ik moet zeggen dat ik dat ook wel jammer vond in een topic dat juist draaide om "openstaan voor iets anders".
Dat mag en kan natuurlijk, ieder zijn mening en ik ben niet van het iemand het zwijgen opleggen, maar kan je een beetje zien waar het bericht van Achterom vandaan komt? Merk je de toon in je eigen berichten niet op?

Mag ik effe algemeen aanhaken ?

Als je al een tijdje meedraait in de diverse trainings methode's en technieken komt met name het aangehaalde
Citaat:
openstaan voor iets anders
naar boven drijven: zo "anders" is alles wat Yvet doet nou niet echt.
Heb respect voor haar als persoon en wat ze doet, en er ook begrip voor dat ze daarin een steeds groter commercieel zakelijk belang een rol laat spelen, dat doen andere trainers tenslotte ook.

Maar de gebruikte methode's staan volkomen los of ik of een ander het beter of slechter kan of weet, dat kunnen we in dit topic hopenlijk los van elkaar zien ?

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 16:54

Ik bedoel de "anders" vanuit het perspectief van TS natuurlijk, dat ze uit haar comfortzone gaat en eens iets "anders" probeert. :) Uiteraard zijn het in essentie allemaal natuurlijk gewoon paardentrainers met elk hun eigen accenten maar ook hun overeenkomsten. Dat klopt. Maar dat aspect wordt dressuurinstructrices of springtrainers ook niet kwalijk genomen.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 16:09

Ik volg de discussie die hier boven staat niet helemaal. Iedereen mag natuurlijk een andere mening hebben over iets.
Ik ben dan met mijn boerenverstand wel dusdanig nuchter, dat ik begrijp dat een paard "onbewust" misschien altijd dwingt de keuze te maken die je goed vind/wilt/ etc.

Het is namelijk logisch, dat als je je paard echt de keus zou geven, vanuit zijn vrije natuur, hij niet eens bij ons in de buurt zou komen. En alle mensen die anders beweren, kijk nou naar herten, ook van nature vluchtdieren. Die zullen nooit vrijwillig bij de mens in de buurt komen, tenzij ze pijn hebben, honger/dorst hebben etc.

Dan zijn onze paarden vaak opgegroeid tussen de mensen, dus ze weten dat ze "afhankelijk" zijn van ons. Zonder ons geen eten en drinken. En de hele wilde gevallen die temmen ze in een roundpen/cirkel/afgezet stuk, want als je een paard immers los zou laten op een open vlakte van tig hectare, met aan de ene kant van die open vlakte water, voldoende voedsel etc. Jij heel lang aan de andere kant kan blijven staan zonder dat er een paard bij je komt kijken.

En op zich heb ik daar verder ook geen moeite mee, het moet diervriendelijk, maar als je iets van iemand of van een dier wil, moet de andere daar dus een voordeel in zien om te doen wat jij uiteindelijk wilt.
Ons doel is zitten op een paard (misschien niet van iedereen, maar bijna iedereen met een paard wil er ook graag op kunnen rijden), daar is bij voorbaat al niks natuurlijks aan.
Ik wil het graag alleen wel op een voor het paard zo fijn mogelijke manier bereiken, binnen mijn eigen normen waarden.

Ik ben altijd al wel veel bezig geweest met het kijken vanuit het paard, maar ik merk wel dat sinds ik Warwick Schiller volg (en voor zo ver ik terug zie, heeft dat veel overeenkomsten met Featherlight) wat anders naar sommige dingen ben gaan kijken. Dus dingen met een andere mindset oplossen.

Niet meer perse schriktraining doen om je paarden zo veel mogelijk dingen te laten zien zodat ze die niet meer eng vinden, maar juist kijken of je je paarden kan leren om hun natuurinstinct om te zetten in een andere reactie als ze iets eng vinden. Dus om leren gaan met spanning etc.
Maar goed, iedereen doet het op zijn eigen manier, en moet dit ook vooral doen. Ik merk gewoon dat ik wat anders ben gaan denken en kijken naar paarden, en ben nu een manier aan het zoeken naar wat bij mij past en hoe ik tot dat resultaat kan komen.

Verder is het stukje commercieel natuurlijk logisch, we moeten allemaal ons geld ergens mee verdienen. En je moet het ook uitleggen dat het mensen aanspreekt. Ik heb daar zelf totaal geen probleem mee. Ik vind het veel erger als ik sommige andere trainers zie die "echt" dwingen en dat goed proberen te praten. Daarentegen, doen ook die mensen waarvan ze denken dat het het juiste is.

Ik denk alleen wel met de trend van het steeds diervriendelijkere waar mensen steeds meer mee bezig zijn, dat er wat categorieën in de paardensport zijn die op moeten gaan letten voordat er dadelijk dingen verboden gaat worden doordat het gewoon niet uit te leggen is aan de buitenwereld.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 16:37

''Het is namelijk logisch, dat als je je paard echt de keus zou geven, vanuit zijn vrije natuur, hij niet eens bij ons in de buurt zou komen. En alle mensen die anders beweren, kijk nou naar herten, ook van nature vluchtdieren. Die zullen nooit vrijwillig bij de mens in de buurt komen, tenzij ze pijn hebben, honger/dorst hebben etc.''

Nou is dus een voorbeeld van een mevrouw, Elsa Sinclair, die een wild paard geheel getraind heeft zonder hulpmiddelen. Er is een podcastaflevering over met Warwick Schiller, maar ze heeft er ook een film van gemaakt: Taming Wild.

In dat oogpunt denk ik dan ook dat je echt wel met je paard kunt trainen (zeker je gedomesticeerde manier) op een manier dat je paard daar ook echt zelf voor kiest. En dan dus wel een keuze waarbij er geen negatieve gevolgen kleven aan het 'nee' zeggen. Door clickertraining in te zetten kun je vrij makkelijk op zo'n manier trainen mits je daarvoor de omstandigheden zo inricht dat de keuze ook echt vanuit het paard komt, bijvoorbeeld door te zorgen dat je niet de enige bron van voer bent wanneer je traint.

Er zijn vast paarden die samenwerken en bewegen zo heerlijk vinden dat ze ook komen trainen als je niet met voedselbeloning werkt of met een andere beloning als kroelen, maar dat het bewegen an sich genoeg beloning is. Maar ik denk dat veel paarden, als ze echt de keuze krijgen, toch afhaken als het gaat om trainen met druk.

Maar dat maakt het dus niet onmogelijk te trainen op een manier waar het paard voor kiest - met of zonder beloning.

Ik vind het dan ook eigenlijk wel goed dat meer mensen zich afvragen wat het paard nu echt wil. Dat gezegd hebbende denk ik ook dat het niet per se slecht is als je je paard rijdt en traint op een manier waar hij niet zelf voor zou kiezen maar waar je ook geen (lichamelijk of mentaal) ongemak mee veroorzaakt. Een Mireille den Hoed zei bij een lezing bijvoorbeeld eens tijdens een lezing dat ze weet dat op een paard zitten echt wel flinke slijtage kan veroorzaken, maar dat ze zo geniet van het rijden dat ze ervoor kiest het wel te doen, maar er dan echt op in te zetten het op een manier te doen waarop het niet of zo min mogelijk schadelijk is op de lange termijn voor het paard. Kan ik me echt wel iets bij voorstellen.

En zo kan ik me ook voorstellen dat je zegt, oke, ik wil graag met mijn paard werken ook al kiest hij daar zelf misschien niet voor, ik heb daar zelf erg veel plezier aan/ik hou mijn paard fit en gebruik daarvoor negatieve bekrachtiging (druk), maar ik richt de training zo in dat ik zo min mogelijk druk hoef te gebruiken. En volgens mij is dat ook ongeveer wat jij zegt en wil, ts?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:34

Ik verplaats dit topic even naar TVG, Trainen vanaf de Grond. Daar is het meer op zijn plek denk ik.