Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 54 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Oefeningen gezocht voor betere rug

 
Profiel   

Nala schreef
Maar je mag zeker even kijken of je er een foto van kan vinden!
_O- ga ik voor je doen meid, ik ga eens even appen met mijn vriendin, maar dit klinkt wel heel erg als de koningin die mij een gunst verlenen en ik moet daar dus heel erg om lachen want ik weet dat je het zo niet meent.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 14:06 



 
Profiel   

Hahaha taal is toch sowieso zo iets leuks. Hoe je eenzelfde zin op 20 manieren kunt opvatten... Maar goed dat je weet dat ik het zo niet bedoel! Haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 14:08 



 
Profiel   

Ik zou samen met een osteopaat aan de slag gaat. Haar bouw is niet ideaal, maar dat staat los van de houding, die kan je wel trainen. Ze hangt ookin extensie, als ze haar buikspieren meer aanspant en meer schoftlift doet dan gebruikt ze haar lijf al een stuk beter en veranderd te houding ook ten goede.
Je kan eens naar oefeningen vanaf de grond gaan kijken. Schoftlift vragen, buikspieren aanspannen, bekken kantelen, gewicht shiften van voor naar achter. Je hebt daar genoeg boeken ook over, bijv pilates voor paarden. Je kan ook denken aan longeren met de Equiband. Die heeft een band onder de buik en om de achterhand waardoor ook de juiste 'core spieren' getriggerd worden voor een betere houding. Een osteopaat kan met de behandeling losmaken en signaleren welke oefeningen het beste zullen werken..

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 15:03 



 
Profiel   

Ik heb inderdaad voor in de nabije toekomst een afspraak met een osteopaat die door stalgenoten aangeraden wordt. De precieze dag is nog niet bekend ivm de restricties op stal op dit moment.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 15:10 



 
Profiel   

Zij heeft hier van gekocht
https://www.lammfelle.de/HorseDream/Fellsaettel/

En ze heeft een ander die ze net even op een jonkie heeft gegooid (kan die eventjes wennen := ) om je een idee te geven. Zit dus niet zoals het moet en is ook niet vastgemaakt.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 15:22 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Zij heeft hier van gekocht
https://www.lammfelle.de/HorseDream/Fellsaettel/

En ze heeft een ander die ze net even op een jonkie heeft gegooid (kan die eventjes wennen := ) om je een idee te geven. Zit dus niet zoals het moet en is ook niet vastgemaakt.


[ [url=m/jtVPkf.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh heerlijk ook echt dat typische Mérens hoofdje van "oh, ja... Okay"

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 15:23 



 
Profiel   

Nala schreef
Oh heerlijk ook echt dat typische Mérens hoofdje van "oh, ja... Okay"
Leuk je opmerking. Ja grappig hé. Ik moest er ook zo om lachen. Zij doet dit altijd en voordat die paarden hun eerste zadeltje er op hebben liggen hebben ze al zoveel meegemaakt of gezien. Al die veulens zijn bij haar geboren en vertrekken met hun 4de, 5de, 6de jaar totaal beleerd onder het zadel en de wagen, en ik was er ooit bij, toen een jonkie bij ons kwam kroelen en ze zei→ dit is een mooi moment → ze eventjes op de rug klom, bleef zitten paar seconde en er aan de andere kant weer af ging. Paardje vertrok geen spier van zijn gezicht en had zo iets→ tja je zit zo vaak op mijn moeder het zal wel goed zijn _O- .
Ze neemt die jonkies ook overal mee naar toe en die zijn al zo vroeg verkeerssmak. Echt grappig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 15:44 



 
Profiel   

Nou, ik heb haar zojuist samen met een stalgenootje opgemeten (om erop te letten dat we het niet onbewust scheef houden) en hou je vast... Ze is hele 1(!)cm overbouwd. 1.42 schoft en 1.43 kont.

[ img ]

Ze had wel duidelijk spierpijn van de equikinetic gisteren _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 17:29 



 
Profiel   

<3 ze is leuk en aandoenlijk je paardje. Dat koppie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 17:38 



 
Profiel   

Tsjah, wat meerdere mensen hier ook zeggen en wat ik zelf ook al in je andere topic hebt gezegd, dit paard is gewoon super ongelukkig gebouwd om op te rijden. Dus jouw doel past gewoon niet bij het lijf van het paard.

Ik lees heel erg tussen de regels door dat je dit wel ziet maar liever niet wil zien, maar je moet wel eerlijk blijven tegenover dit dier. Zelfs als je wel een passend zadel vind, zal afstanden buiten rijden op dit paard een enorme belasting zijn op de voorbenen. Zeker als je er verder heel veel naast gaat lopen en dan op de meest belastende delen erop gaat zitten.

Je wil niet mennen met haar, je wil rijden, liefst lange afstanden en buiten. Heel eerlijk, dat gaat met deze bouw denk ik echt niet zonder het paard schade toe te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 17:41 



 
Profiel   

Nelleke vaker van dit soort merens bergpaardjes heb ik gezien in Zuid Frankrijk en er wordt gewoon veel op gereden en dan met name verre tochten en die paardjes worden knoert oud zonder ooit een klacht te krijgen. De rug is niet week bij Nala en dat is heel erg belangrijk, deze paardjes zijn vaak ongelooflijk sterk van bouw als het om de voorbenen gaat en ik zie dat echt anders als jij. En dat heeft te maken met eeuwen fokken en paardjes die geleefd hebben in de harde rotsachtige natuur van de Pyrenieën waar ze oorspronkelijk vandaan komen. Het leven daar is kei en kei hard en heeft zeer harde beenderen, spieren en pezen opgeleverd. Dat rij jij echt niet zomaar kapot omdat ze overbouwd is. MAAR er moet wel iets passends op die rug want dat is wel schadelijk.
Kijk als je met dit soort paardjes uren zou gaan dressuren in een zandbak, daar zijn ze niet zo gek op want dat is ook belastend. Maar buiten recht toe recht aan , vaak over het harde of in de berm daar heb ik weinig of geen problemen van gezien eerlijk gezegd. Ik heb filmpjes gezien van Nala en ze rijdt prima en zit Nala echt niet in de weg. De kunst is om een zadel cq barepad te vinden die past op deze moeilijke rug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 17:56 



 
Profiel   

_Nelleke_ schreef
Tsjah, wat meerdere mensen hier ook zeggen en wat ik zelf ook al in je andere topic hebt gezegd, dit paard is gewoon super ongelukkig gebouwd om op te rijden. Dus jouw doel past gewoon niet bij het lijf van het paard.

Ik lees heel erg tussen de regels door dat je dit wel ziet maar liever niet wil zien, maar je moet wel eerlijk blijven tegenover dit dier. Zelfs als je wel een passend zadel vind, zal afstanden buiten rijden op dit paard een enorme belasting zijn op de voorbenen. Zeker als je er verder heel veel naast gaat lopen en dan op de meest belastende delen erop gaat zitten.

Je wil niet mennen met haar, je wil rijden, liefst lange afstanden en buiten. Heel eerlijk, dat gaat met deze bouw denk ik echt niet zonder het paard schade toe te doen.


Ik ga er binnenkort een osteopaat en onze dierenarts naar laten kijken. Mochten zij adviseren niet te rijden, dan leg ik mij daarbij neer. Maar als het wel nog kan wil ik haar er niet van weerhouden haar benen te kunnen strekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 18:55 



 
Profiel   

Vanmiddag hebben we veel rugbol oefeningen gedaan, dus achteruit lopen met goed stappende maar zakkende achterhand en hoofd in de juiste houding. Ze vond het moeilijk, al was dat waarschijnlijk ook deel ego gekrenkt, maar deed het goed! De flexibele en zachte stangen vond ze niet zo boeiend, daar stapte ze gewoon op en het boeide haar niet dat ze alle kanten op draaiden en rolden, en soms zelfs tegen haar op klapten :') ze maakte er haar eigen schrikparcours van _O-

Ze stond na afloop mooi vierkant en zelfs lijkt het alsof ze met haar voorbenen al niet meer zo "onder" staat. Al is dat misschien ook vooral wat ik wil zien ipv wat echt is. [ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-21 19:45 



 
Profiel   

Wat een interessant topic. Ik volg graag mee. Bijzonder dat ze eigenlijk “maar” 1cm overbouwd is, zo van de fotos lijkt dat toch een pak meer te zijn. Fijn dat ze het goed oppakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-21 20:01 



 
Profiel   

De osteopaat komt 25 februari deze kant op, en dat is dan ook meteen de eerste "professionele" kijk op alles.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-21 20:06 



 
Profiel   

Wat waarschijnlijk ook het punt is dat haar romprichting meer neerwaarts is, waardoor het overbouwd zijn erger lijkt(of zelfs zo dat een niet-overbouwd overbouwd kan lijken)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-21 21:31 



 
Profiel   

siskeh schreef
Wat waarschijnlijk ook het punt is dat haar romprichting meer neerwaarts is, waardoor het overbouwd zijn erger lijkt(of zelfs zo dat een niet-overbouwd overbouwd kan lijken)


Zou goed kunnen inderdaad! Het belangrijkste is dat zij zo gezond mogelijk oud kan worden. Hoe dat dan precies gaat uitzien qua training (alleen aan de hand, of ook voor de kar, of zelfs onder het zadel) maakt mij niet uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-21 21:36 



 
Profiel   

Hoi Nala, ken je 4dimensionsdressage? Wij trainen sinds vorig jaar op deze manier en mijn paard is zo veranderd qua bouw! Ze zat erg vast in het bekkengebied en fascia. Door behandelen en trainen heb ik haar positief zien veranderen in haar rug en houding. Het is voor jouw paard ook zeker de moeite waard om hier eens naar te kijken denk ik. Daarnaast heb ik ook echt het plezier in het trainen weer terug gevonden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-21 13:15 



 
Profiel   

Ik zal er zeker eens naar kijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-21 15:05 



 
Profiel   

Als leerling van Linda Tellington viel mij haar houding op op de tweede foto: achterbenen onder zich en wijdbeens. (Het is maar 1 foto en een foto is een momentopname.)

Op zich is 'achterbenen onder de massa' krek waar driekwart van de dressuur om draait
(en wat driekwart van de moderne dressuur aan de laars lapt).

Zolang je dier maar sterke buikspieren heeft en de osteopaath geen gekke dingen vindt mbt wijdbeens staan, is er weinig aan de hand.
(Moderne dressuurpaarden met de achterbenen achter de massa worden massaal gereden en sommigen worden nog oud in het werk ook.)

Er zijn idd oefeningen (... bij Linda heet het 'ttouch'...)
om je dier te vragen de rug/ schoft op te tillen door de buikspieren aan te spannen,
er zijn oefeningen waarbij je de benen beweegt (tijdens het hoeven krabben even 'een cirkel van Linda') en er zijn de bodywraps
('pak je paard in, als een soort cadeautje', met een of twee bandages)
en allerlei creatieve zaken als balkjes lopen in een cirkel, het labyrint (wenden, halt houden, en dan juist weer over een balk, achteruit hoekkie om, etc.)

Veel van dit soort oefeningen zijn inmiddels ook buiten de wereld van ttouch bekend.
En rondom 4dimensiondressage (de club is de moeite meer dan waard om eens rond te snuffelen op feestboek) is er de fascia release/ massage : zet beslist zoden aan de dijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-21 23:02 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Als leerling van Linda Tellington viel mij haar houding op op de tweede foto: achterbenen onder zich en wijdbeens. (Het is maar 1 foto en een foto is een momentopname.)

Op zich is 'achterbenen onder de massa' krek waar driekwart van de dressuur om draait
(en wat driekwart van de moderne dressuur aan de laars lapt).

Zolang je dier maar sterke buikspieren heeft en de osteopaath geen gekke dingen vindt mbt wijdbeens staan, is er weinig aan de hand.
(Moderne dressuurpaarden met de achterbenen achter de massa worden massaal gereden en sommigen worden nog oud in het werk ook.)

Er zijn idd oefeningen (... bij Linda heet het 'ttouch'...)
om je dier te vragen de rug/ schoft op te tillen door de buikspieren aan te spannen,
er zijn oefeningen waarbij je de benen beweegt (tijdens het hoeven krabben even 'een cirkel van Linda') en er zijn de bodywraps
('pak je paard in, als een soort cadeautje', met een of twee bandages)
en allerlei creatieve zaken als balkjes lopen in een cirkel, het labyrint (wenden, halt houden, en dan juist weer over een balk, achteruit hoekkie om, etc.)

Veel van dit soort oefeningen zijn inmiddels ook buiten de wereld van ttouch bekend.
En rondom 4dimensiondressage (de club is de moeite meer dan waard om eens rond te snuffelen op feestboek) is er de fascia release/ massage : zet beslist zoden aan de dijk!


Bedankt voor de tips! Ik heb ttouch toevallig langs zien komen als video in een online horse learning database waar ik lid van ben, dus ik ga er zeker even naar kijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 14:56 



 
Profiel   

Heb net een paar video's gekeken van TTouch en veel kende ik al van een stalgenootje, maar toch bedankt voor de tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-21 00:46 



 
Profiel   

Een kleine update. Ze gaat steeds rechter lopen en staat voor mijn gevoel ook niet meer zo ontzettend naar achteren met haar voorbenen. [ img ]
[ img ]

Ik ben heel benieuwd wat de osteopaat zal zeggen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 21:12 



 
Profiel   

Laat haar meer bewegen cq ga weer rijden. Het lijkt alsof dit zo is imo want ze is aangekomen denk ik.
Ook logisch nu ze minder beweeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 21:19 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Laat haar meer bewegen cq ga weer rijden. Het lijkt alsof dit zo is imo want ze is aangekomen denk ik.
Ook logisch nu ze minder beweeg.


Ze is juist afgevallen :D En zodra de osteopaat en de zadelmaker er was pakken we, mochten we groen licht krijgen, het rijden ook weer op.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 23:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 54 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen