Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 54 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Oefeningen gezocht voor betere rug

 
Profiel   

Hey bokkers!

Ik zal vast niet de enige zijn die hier mee te maken heeft gehad.

Even een korte geschiedenis:

Toen mijn paard bij mij kwam zag ze er zo uit:

[ img ]

Ze kwam net tijdens het seizoen van de stoppelvelden, dus we konden flink kilometers maken om af te vallen! Ze zag er dus al snel zo uit...

[ img ]

Helaas kiepte ons zadel voorover en duwde op de schoft, waardoor daar witte haren kwamen. Dus kwam er een nieuw zadel, een wintec. Ook dit zadel pastte al snel niet meer (kiepte ook voorover) waarop de zadelmaker er een smaller kopijzer in zette. Grootste fout die ik ooit gemaakt heb,want al snel zag ze er zo uit...

[ img ]

Zoals te zien op de foto is haar trapezius spier helemaal weggeduwd, en dit zou volgens verschillende zadelmakers en therapeuten weer goed worden bij een beter zadel. Nou, dit is een foto van vandaag, en ik zie wel wat verbetering, maar het is zeker nog niet wat het geweest is (al was ze toen ook te dik, met vet pockets naast de schoft).

[ img ]

Nu ben ik dus op zoek naar oefeningen die ik kan doen om deze rug weer goed te krijgen!
Waar we nu al mee bezig zijn:
-Equikinetic (vandaag dag 1)
-Balkjes lopen:
*Vooruit (stap, draf)
*Achteruit
*Oneven
*Volte
-Vrijspringen (zelden)
-Wandelen (veel bergop en bergaf, ongelijke bodem)
-Joggen
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-21 22:52 



 
Profiel   

Ik vind je paard persoonlijk niet echt week in de rug. Ja ik zie dat haar spieren niet helemaal zijn wat je zou willen, maar het grootste probleem ana deze rug is dat je paard strak in de lendenen is én overbouwd. Daardoor loopt de rug nou eenmaal 'op'. Je kan haar schoft natuurlijk met geen enkele oefening 10 cm verhogen, maar dat besef je vast zelf ook wel ^^ . Haar schoft is kort en loopt vrij snel af, maar dat alleen betekent geen weke rug. De spieren op haar rug onderhouden is een ontzettend goed idee, maar je kan haar rugvorm as it is niet ontzettend veel verbeteren vrees ik.

Wat rugspieren betreft; wat bij mijn paard goed helpt is rijden in een houding waarbij ze met hun hoofd niet hoger dan de schoft komen en met hun hoofd netjes op de loodlijn (richting voorwaarts-neerwaarts, maar niet stofzuigen, zeg maar),en actief, en dan veel oefeningen doen waarbij ze moeten buigen. Daarbij is het dan belangrijk dat je je paard vraagt om te buigen vanuit zijn ribbenkast/middenhand en dus niet 'eerst hoofd dan het lijf', dat werkt niet. Op die manier gebruiken ze de spieren in de middenhand om te buigen. Dat kan in theorie ook als je er naast loopt, maar ik merkte bij mijn paard, dat anderhalf jaar niet bereden is geweest, heel snel heel veel verschil toen ik die oefeningen onder het zadel uit kon voeren.
Nu staat ze weer stil ivm een blessure en kan ik er weer niet op, en ik zie haar rugspieren weer 'wegsmelten' als sneeuw voor de zon...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-21 23:08 



 
Profiel   

goldyc schreef
Ik vind je paard persoonlijk niet echt week in de rug. Ja ik zie dat haar spieren niet helemaal zijn wat je zou willen, maar het grootste probleem ana deze rug is dat je paard strak in de lendenen is én overbouwd. Daardoor loopt de rug nou eenmaal 'op'. Je kan haar schoft natuurlijk met geen enkele oefening 10 cm verhogen, maar dat besef je vast zelf ook wel ^^ . Haar schoft is kort en loopt vrij snel af, maar dat alleen betekent geen weke rug. De spieren op haar rug onderhouden is een ontzettend goed idee, maar je kan haar rugvorm as it is niet ontzettend veel verbeteren vrees ik.

Wat rugspieren betreft; wat bij mijn paard goed helpt is rijden in een houding waarbij ze met hun hoofd niet hoger dan de schoft komen en met hun hoofd netjes op de loodlijn (richting voorwaarts-neerwaarts, maar niet stofzuigen, zeg maar),en actief, en dan veel oefeningen doen waarbij ze moeten buigen. Daarbij is het dan belangrijk dat je je paard vraagt om te buigen vanuit zijn ribbenkast/middenhand en dus niet 'eerst hoofd dan het lijf', dat werkt niet. Op die manier gebruiken ze de spieren in de middenhand om te buigen. Dat kan in theorie ook als je er naast loopt, maar ik merkte bij mijn paard, dat anderhalf jaar niet bereden is geweest, heel snel heel veel verschil toen ik die oefeningen onder het zadel uit kon voeren.
Nu staat ze weer stil ivm een blessure en kan ik er weer niet op, en ik zie haar rugspieren weer 'wegsmelten' als sneeuw voor de zon...


Ah, rot dat je ze weer ziet wegsmelten! Ik vind gewoon dat die dip net achter haar schoft beter gevuld zou kunnen zijn, voor de rest ben ik vrij tevreden met hoe ze eruit ziet. Maar toen ik haar net had leek ze deze dip niet te hebben, vandaar dat ik die weer wil zien verdwijnen, uiteindelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-21 23:23 



 
Profiel   

Hoe vaak komt er nu een (goede) zadelmaker? Wanneer er een goed zadel op komt en de spieren plek hebben om te groeien, kan het maar zo zijn dat na een paar weken die spieren al weer dusdanig zijn verbeterd dat de ruimte al 'op' is. Dan moet het zadel dus opnieuw worden aangepast om weer ruimte te creëren.
Een pad met inlages is dan vaak een goede oplossing, omdat je dan na een paar weken een dunnere inlage er in kan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-21 23:28 



 
Profiel   

Maar zijn het daar echt spieren of is het gewoon haar bouw? Sommige paarden hebben nou eenmaal een erg hellende schoft, dan kan je ook zo'n 'deukje' hebben. Als je je trapeziusspier weer terug wilt, wel, wat heb je vorige x gedaan in je training? Want tussen je eerste en je 2de foto zit ook een groot verschil, bij de eerste vind ik het 'steil aflopen' van de schoft veel duidelijker zichtbaar. Wat je ook kan doen, is met je handen onder haar buik kriebelen en haar vragen om haar rug te bollen. Als ze dat niet kan, dan zit ze ergens aan haar schoft vast/verkrampt. Daarnaast is het een goede manier om haar haar rugspieren eens te laten opbollen.
Ik heb een beetje de indruk dat ze nu overbouwder lijkt te staan dan eerder, kan dat of zijn dat de foto's? Wat zou kunnen, is dat ze 'vast zit' aan haar schoft/schouders. Een paard 'hangt' als het waren met spieren vast aan de schouders. Als daar ergens een blokkade zit, krijg je soms dat de schoft of net het stukje voor/na de schoft als het ware een 'dipje' vertoont. Ik weet niet meer exact hoe het zat, een osteopaat heeft me er ooit over verteld. Misschien is zoiets het geval? zeker na zo'n spieratrofie kan ik me voorstellen dat ze ergens vast zat.

Overigens, heeft ze nu een verdikking op haar lendenen op de laatste foto?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-21 23:31 



 
Profiel   

De zadelmaker komt binnenkort, op dit moment is op stal tijdelijk een "bezoekerstop" vanwege corona gevallen. Maar totdat de zadelmaker er is stap ik er ook niet op, behalve een inimini stapritje zonder zadel oid.

De eerste keer heb ik heel veel bergop stoppelvelden met haar gegalopeerd, maar dat kan natuurlijk niet jaarrond.

Met de handen onder de buik kriebelen gaat prima, en dan bolt ze ook moeiteloos haar rugspieren op.

Die verdikking lijkt maar zo, omdat ze door het huidige zadel schuurplekken heeft net voor die "verdikkingen". Het zadel dat we nu hebben is boomloos, dus mag volgens de fabrikant te lang zijn, maar onder de laatste 10cm van het zadel schuren de haren af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-21 23:49 



 

Ik zie ook een overbouwde pony. Verder geen zwakke rug of iets dergelijks.

Ik heb er ook eentje die lijkt alsof het een weke rug is, maar hij heeft gewoon een hoge schoft en iets overbouwd (Spaans en momenteel 6). Gewoon door gaan eventueel supplement voor spieropbouw bij geven. Niet te veel willen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 00:18 



 
Profiel   

Vervelend Nala na al dat gezoek voor een goed zadel dat het probleem blijft en je nog steeds geen goed zadel hebt. Ik denk ook dat het gewoon haar bouw is want haar rug is niet slecht, ziet er ook sterk aan, maar ze is overbouwd.
Ik zou zeker wel zoeken naar mogelijkheden dat je haar goed kunt laten bewegen, desnoods is het in een stapmolen in stap, draf cq galop programma. Want ze is echt mooi geworden, de vetjes zijn er van af, en een merens komt enorm snel bij en verliest ook snel weer de bespiering. Dat zou zonde zijn.
Een tijd je kon Hercule ook niet gereden worden, hij was net als Nala gewoon gezond, en toen hebben we hem elke dag een of twee keer met de jonge paarden, een stapmolen programma gegeven. Hij bleef daardoor strak, ebn atletisch eruit zien. Toen we weer konden rijden, was het opstappen en gaan want zijn conditie en alles was er nog steeds. Succes ermee, echt niet grappig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 10:27 



 
Profiel   

Bedankt voor de tips!

Een stapmolen hebben we niet, en op dit moment is alles zo bevroren dat we weinig kunnen, maar zodra het weer kan gaan we weer naar buiten aan de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 11:14 



 
Profiel   

Longeren met dubbele lijnen of dubbele longe zou ook goed kunnen werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 11:36 



 
Profiel   

Maflinger_S schreef
Longeren met dubbele lijnen of dubbele longe zou ook goed kunnen werken.

Dit lijkt me inderdaad heel interessant! Maar helaas ook iets waar ik mee moet wachten totdat ik er begeleiding bij kan krijgen, want ik weet absoluut niet hoe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 11:37 



 
Profiel   

Geen enkele vorm van oefeningen gaat iets verhelpen aan het daadwerkelijke probleem. Deze pony is extreem overbouwd. Geen enkele oefening gaat dat veranderen en geen enkel zadel gaat de druk goed genoeg verdelen om te zorgen dat er geen spieratrofie rond de schoft gaat optreden.

Kun je haar niet voor de wagen beleren? Dan kun je nog wel actief met haar bezig zijn, zonder lichamelijk schadelijke dingen van haar te verlangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 11:46 



 
Profiel   

Mijn paard had ook een erg arm bespierde rug, bleek dat hij zodanig vast zat dat hij niet correct kon bewegen en dus ook niet de goede spieren op kon bouwen. Vorige winter is hij in een paar maanden tijd drie keer behandeld door een osteopaat, en na elke behandeling hebben we een a twee weken lang en laag gelongeerd. Afgelopen jaar elk kwartaal even los laten maken weer, en nu na een jaar is hij énorm verbeterd en heeft hij een mooie, rechtere, goed gevulde rug.
Op basis van mijn eigen ervaring en wat ik zie bij mensen om me heen zou ik zeker het effect van een goede osteopaat niet onderschatten. Ook paarden die wel correct leken te bewegen en die wel de rug konden bollen of het bekken konden kantelen zijn er enorm op vooruit gegaan hier qua beweging en bespiering :). En als het geen effect heeft, tja dan kan je dat in ieder geval van het lijstje strepen.
Met die van mij werk ik overigens vaker vanaf de grond dan erop, ik heb ook het idee dat hij daar beter van geworden is dan van mijn rijden (daar heb ik namelijk een stuk minder gevoel voor :+ ). Dingen die hier volgens mij ook goed geholpen hebben verder zijn achterwaarts, wijken, schoudervoor/-binnen op de volte en overgangen. Momenteel is het inderdaad moeilijk, ik kan zelf ook niet veel meer dan over asfalt wandelen :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 11:48 



 
Profiel   

Intrinzen vind ik een fijne manier om het lichaam van mijn paard te verbeteren zonder hier teveel druk op te leggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 11:51 



 
Profiel   

996981 schreef
Geen enkele vorm van oefeningen gaat iets verhelpen aan het daadwerkelijke probleem. Deze pony is extreem overbouwd. Geen enkele oefening gaat dat veranderen en geen enkel zadel gaat de druk goed genoeg verdelen om te zorgen dat er geen spieratrofie rond de schoft gaat optreden.

Kun je haar niet voor de wagen beleren? Dan kun je nog wel actief met haar bezig zijn, zonder lichamelijk schadelijke dingen van haar te verlangen.


Voor de wagen vind ik te tricky. Ik zou bijna altijd alleen zijn, en als ze schrikt en rent heeft ze er altijd een (bredere) kar achter hangen. Dat vind ik gewoon een heel gevaarlijk idee.

Als ik met wandelen of rijden van haar gescheiden raak is er in vergelijking niks aan de hand, maar als ze er met mennen alleen vandoor gaat of kort door een bocht gaat en de kar kantelt... Ik moet er niet aan denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 11:56 



 
Profiel   

Nala schreef
996981 schreef
Geen enkele vorm van oefeningen gaat iets verhelpen aan het daadwerkelijke probleem. Deze pony is extreem overbouwd. Geen enkele oefening gaat dat veranderen en geen enkel zadel gaat de druk goed genoeg verdelen om te zorgen dat er geen spieratrofie rond de schoft gaat optreden.

Kun je haar niet voor de wagen beleren? Dan kun je nog wel actief met haar bezig zijn, zonder lichamelijk schadelijke dingen van haar te verlangen.


Voor de wagen vind ik te tricky. Ik zou bijna altijd alleen zijn, en als ze schrikt en rent heeft ze er altijd een (bredere) kar achter hangen. Dat vind ik gewoon een heel gevaarlijk idee.

Als ik met wandelen of rijden van haar gescheiden raak is er in vergelijking niks aan de hand, maar als ze er met mennen alleen vandoor gaat of kort door een bocht gaat en de kar kantelt... Ik moet er niet aan denken.


Je hebt geen haast toch? Je kan eventueel een jaar besteden aan het voorwerk en haar dan professioneel later beleren? Ik zou het niet gelijk afwimpelen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 12:03 



 
Profiel   

Nee, haast heb ik inderdaad niet. Maar toch denk ik dat dat "what if" stemmetje in mijn hoofd zal blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 12:05 



 
Profiel   

Ik denk ook niet dat je deze rug beter krijgt. Ook spierverlies zie ik niet.
Deze pony is gewoon heel erg overbouwd.
Een goed boomzadel wat past moet wel te vinden zijn, maar zal ook flink wat geld kosten denk ik en dan hangt het er maar vanaf wat je echt met haar wil gaan doen en of je zulke grote investering wil maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 13:10 



 
Profiel   

Mijn enige echte "doel" met haar is lekker buiten van de draf en galop paden kunnen genieten. Het maakt mij nog niet eens uit of ik dan alleen ernaast zou lopen en puur voor die paden erop zou kruipen. Ik heb er ook heel veel plezier aan om naast haar buiten kilometers te maken, maar vind het dan jammer dat ze op de mooie paden haar benen niet kan strekken omdat ik te langzaam ben.

Ik ben/was ook trektochten van plan, maar ook daar geldt, ik loop er net zo graag naast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 13:16 



 
Profiel   

Pandora2 schreef
Ik denk ook niet dat je deze rug beter krijgt. Ook spierverlies zie ik niet.
Deze pony is gewoon heel erg overbouwd.
Een goed boomzadel wat past moet wel te vinden zijn, maar zal ook flink wat geld kosten denk ik en dan hangt het er maar vanaf wat je echt met haar wil gaan doen en of je zulke grote investering wil maken.


Hier zat ik ook aan te denken en vind dit echt een hele goede tip. Het is zonde om nooit meer op Nala te rijden, want jullie alle twee genieten er zo van en het houdt haar goed in het koppie. Ik heb Nala zo zien opknappen vanaf het begin dat je haar hebt dat ik deze pony nooit maar dan ook nooit zou stilzetten, als er nog maar eventueel een mogelijkheid is voor een goed zadel.

Voor de wagen beleren kan een risico zijn. Hercule deed het fantastisch. Polie is ook heel erg goed beleerd, naar ik was erg huiverig ervoor en heb de professionele menner ook gewaarschuwd want als die pony gaat dan gaat ze ook ongeacht wat er achter haar hangt. Hij, met al zijn ervaring, dacht dat hij dat kon managen en hij heeft haar echt heel goed beleerd. Alleen (gelukkig met hem als de menner op de bok) gebeurde er een keer iets, waar ze zo van schrok en ze inderdaad met kar en al (en ook lieve Hercule viel) omging en ze op de grond lagen.
Dus die huiver snap ik. Jammer dat ze niet iets ander temperament heeft. Want an sich is het erg leuk om te gaan mennen met een merens en vaak vinden ze het heel tof.

Misschien een goed kwalitatief boomloos zadel 2de hands waar je aan kan komen. Dat vind ik zeker de moeite van proberen waard.

Ik vind het jammer dat je te ver weg woont, anders mocht je mijn zadel proberen en lenen als het goed zou passen. Nu durf ik dat vanwege die enorme afstand echt niet aan. Want ik kan het niet eventjes ophalen als ik zelf wil gaan rijden hier in de buurt. Ik heb een Dabbs Jaguar XKC van kalfsleer gekregen van iemand. Vraag eens als de zadelpasser komt. Misschien dat hij iets heeft van Dabbs voor breedgeribte paarden. Mijn zadel is een luxe zadel voor breed geribte paardjes met een korte rug. Sinds dit zadel was mijn zadel probleem helemaal opgelost.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 13:28 



 
Profiel   

Helaas zijn alle boomloze zadels die we tot nu toe (geprobeerd) hadden te lang, en laten zich niet goed genoeg beinvloeden om niet voorover te kiepen.

Binnenkort komt óf Patrick Stamm van PS Sättel, óf Hans van Dijk van Atorka. Beide IJslander zadelmakers die dus gewend zijn aan korte paarden met volwassen ruiters.

Stilzetten ga ik haar sowieso niet! Die tochten blijven we wel maken, of ik er nou op zit of naast loop. En ook geen haar op mijn hoofd dat aan verkopen oid denkt.

Ik ga vanmiddag voor de lol er eens een meetlat naast houden, eens zien hoeveel het verschil tussen schoft en kont nou écht is. Want ze lijkt op de foto's overbouwder dan ze in het echt lijkt, en ook als ik bij de foto's (met paint :') ) een rechte lijn tussen schoft en kont zet is het verschil helemaal niet zo dramatisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 13:33 



 
Profiel   

Verkopen moet je al helemaal niet doen. Jullie zijn echt zo'n leuk setje en Nala is echt niet de gemakkelijkste want een pittige donder vind ik haar zo van wat ik gezien heb. Dus fijn dat je haar houdt, want jullie passen goed samen.

Nala, je bent nog jong, je rijdt vaak zonder zadel, nu zag ik een tijd geleden (als je wil kan ik dit navragen voor je net als een foto) bij de fokker van Hercule, dat zij een soort dik zadeldek had gekocht met beugels eraan. Daarmee beleert zij de jonge 4 jarige merens die dan later in de verkoop komen als ze het mennen en rijden onder de knie heeft. Dit zodat ze voor alle paardjes iets heeft waarmee ze kan beginnen mochten haar paar zadels niet passen, want er zitten gewoon verschillen tussen de paardjes. Ik vond het een mooi systeem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 13:37 



 
Profiel   

Over verkopen lees ik hier toch niemand ? :?

Als er geen zadel echt passend te krijgen is, is het toch een prima compromis om ernaast die km's te maken.
En als je een goed zadel op maat kan laten maken, is het natuurlijk nog beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 13:45 



 
Profiel   

Het zadelverhaal even loslatend, ondanks dat ik zadelpasser in opleiding ben is mijn stokpaardje vooral trainen op de grond.

Wat je sowieso altijd wel kan doen(mits paard het toelaat!) is vragen om de buikspieren goed te liften en het bekken te kantelen, gewoon in rust.
Het boekje pilates voor paarden heeft hier een flink aantal leuke en goede oefeningen in.

Normaal doe ik veel longeren aan een kaptoom, al dan niet met dubbele longe en afgewisseld met werken aan de hand.
Een overbouwd paard ga je niet "recht" krijgen échter kan je wel het maximale halen uit de bespiering.
Dat is waar je op moet inzetten.
Wat bij Nala denk ik ook een groot verschil gaat maken is het verplaatsen van het gewicht naar de achterhand, wat je bij goed longeren en adh-werken automatisch ook al doet.
Wat qua kracht erg goed werkt is kleine stukjes galopperen, met name het aanspringen is waar je paard kracht voor nodig bent, het daarna rondjes blijven galopperen is conditie/uithoudingvermogen en géén kracht.

Het is dat je zo *piep* verweg woont anders was ik graag langs gekomen om jullie op weg te helpen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 13:52 



 
Profiel   

Pandora2 schreef
Over verkopen lees ik hier toch niemand ? :?

Als er geen zadel echt passend te krijgen is, is het toch een prima compromis om ernaast die km's te maken.
En als je een goed zadel op maat kan laten maken, is het natuurlijk nog beter.


Dat verkopen was ook geen reactie op een van jullie hoor, maar gewoon een uitspraak.


Pien, een barebackpad is altijd nog een idee, maar ik zou er dan geen beugels aan hangen. Maar je mag zeker even kijken of je er een foto van kan vinden!

Siskeh, bedankt voor het aanbod! Als je zou willen mag je ons zeker voor zover mogelijk van een afstandje online helpen!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 13:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 54 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen