Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Oefeningen voor tijdens het longeren?

 
Profiel   

Hallo iedereen!

Ik heb een vraag. 1 keer in de week longeer ik met mijn pony meestal met een longeerhulp. Alleen merk ik dat ik en mijn pony longeren niet zo heel leuk vinden. Toch wil ik graag meer gaan longeren! Het probleem is dat mijn pony heel wild wordt wanneer ik een longeerzweep erbij pak, maar als ik hem dan wegneem is hij super sloom en sta ik meer te bewegen dan dat hij doet. Wat ik wel merk is dat hij dan wel het longeren met balken heel leuk vindt en dat hij daar ook actiever van wordt zonder dat ik de zweep er moet gaan bijnemen. Dus mijn vraag is weten jullie leuke oefeningen dat ik kan doen tijdens het longeren, zonder dat ik mijn pony moet opjagen? Onze bak is vrij klein dus we kunnen geen mega grote oefeningen doen.

Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 17:14 



 
Profiel   

Overgangen maken? Ik doe dat altijd als ik een paard voorwaarts moet maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 17:19 



 
Profiel   

Je kunt sowieso er op gaan trainen dat zweep erbij niet gelijk staat aan rennen? Je kunt hiervoor ook een keer een lesje pakken in het longeren; genoeg instructeurs die dat ook aanbieden. Een instructeur kan je denk ik het beste helpen.
Als je wat verder bent met het longeren is het mss leuk om eens met dubbele lijnen te gaan werken?

Van de longeerhulp ben ik niet zon fan meer: je paard trekt zich elke keer in de mond als deze aan het bit vast zit, of krijgt erge druk over de neus als je bitloos longeert...
Ook een keer meegemaakt bij iemand dat het dikke, zachte omhulsel van de longeerhulp kapot was gegaan waar het touw tussen de voorbenen zat, waardoor het dunne binnenste koord was gaan schuren met grote schaaf/brandplekken tot gevolg!
Er bestaat ook een soort elastieken bandage die je om de achterhand kunt doen en vastmaken aan een singel, waardoor je de achterhand traint. Mss is dat iets als je iets wilt toevoegen of specifiek een lichaamsdeel (in dat geval dus de achterhand) wilt trainen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 17:28 



 
Profiel   

Zo te horen moet je paardje misschien wat gemotiveerd worden om te longeren? Omdat hij zonder zweep niet vooruit te branden is. Mijn pony vond het altijd maar dodelijk saai, maar als je alle oefeningen kort houdt en niet te lang herhaalt, blijft het leuker. Idd overgangen maken (niet teveel en te snel achter elkaar, indien hij dit nog niet aankan, dit vergt kracht), balkjes lopen, met dubbele lijnen, etc. Je kan ook vierkant longeren, dit is imo veel beter om je paard recht te richten. Dus een vierkant afzetten met pionnen bijv en meelopen tot voor de pion, net voor de pion blijf je staan en en laat je je paardje de hoek maken. Niet over de hoefslag.
En vooral niet te vaak en niet te lang longeren, het is ook best belastend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 17:47 



 
Profiel   

MelbaToast schreef
Overgangen maken? Ik doe dat altijd als ik een paard voorwaarts moet maken


Overgangen maken doe ik al :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 18:34 



 
Profiel   

moretje schreef
Zo te horen moet je paardje misschien wat gemotiveerd worden om te longeren? Omdat hij zonder zweep niet vooruit te branden is. Mijn pony vond het altijd maar dodelijk saai, maar als je alle oefeningen kort houdt en niet te lang herhaalt, blijft het leuker. Idd overgangen maken (niet teveel en te snel achter elkaar, indien hij dit nog niet aankan, dit vergt kracht), balkjes lopen, met dubbele lijnen, etc. Je kan ook vierkant longeren, dit is imo veel beter om je paard recht te richten. Dus een vierkant afzetten met pionnen bijv en meelopen tot voor de pion, net voor de pion blijf je staan en en laat je je paardje de hoek maken. Niet over de hoefslag.
En vooral niet te vaak en niet te lang longeren, het is ook best belastend.


Dat vierkant longeren heb ik nog nooit gehoord dus ga ik zeker eens proberen! Ik longeer meestal zo een halfuurtje

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 18:36 



 
Profiel   

moretje schreef
Zo te horen moet je paardje misschien wat gemotiveerd worden om te longeren? Omdat hij zonder zweep niet vooruit te branden is. Mijn pony vond het altijd maar dodelijk saai, maar als je alle oefeningen kort houdt en niet te lang herhaalt, blijft het leuker. Idd overgangen maken (niet teveel en te snel achter elkaar, indien hij dit nog niet aankan, dit vergt kracht), balkjes lopen, met dubbele lijnen, etc. Je kan ook vierkant longeren, dit is imo veel beter om je paard recht te richten. Dus een vierkant afzetten met pionnen bijv en meelopen tot voor de pion, net voor de pion blijf je staan en en laat je je paardje de hoek maken. Niet over de hoefslag.
En vooral niet te vaak en niet te lang longeren, het is ook best belastend.


Moet ik bij dat vierkant longeren met hoofdstel longeren of gewoon lekker los? Hoe lang moet ik dit dan doen en kan ik dit ook dan in stap, draf en galop doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 19:02 



 
Profiel   

Iemand?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 19:34 



 
Profiel   

Ik laat ook mijn paard regelmatig naar me toe komen, soort gebroken lijnen, tempowisselingen, en vooral het afentoe stretchen over een stuk hoefslag vind ze heerlijk en echt een ontspannings momentje. Moet ik wel even snel zijn met meelopen ;) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 19:38 



 
Profiel   

Vierkantjes longeren zou ik eerst maar eens in stap doen.
(In het zadel is het ook een leuke oefening, en een vierkantje 15x15 draven valt nog niet mee onder het zadel...)

Ik zou het zelf met kaptoom doen, ik hou niet van dat gewicht van de longe aan het bit.

En die tip van de body wrap is ook heel leuk. Eén van de mogelijkheden is een bandage om de achterhand - en dan voelt je dier 'veel duidelijker dat hij achterbenen heeft'. (Het idee komt van Linda Tellington, dat is sowieso iemand met veel creatieve ideeën over wat je met een paard kan doen, om problemen op te lossen of: te voorkomen.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-21 22:03 



 
Profiel   

Ik zou ook je paard proberen te desensibiliseren voor de zweep.
Ik had hetzelfde, zonder zweep niet vooruit te branden, met zweep wegspurten.
Omdat ik toch graag de zweep als aanwijsstokje en vliegenverjager gebruik, heb ik haar geleerd dat de zweep niet eng is. Ik kan haar nu overal aanraken, ermee longeren etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-21 22:09 



 
Profiel   

En als aanvulling op je vraag: volte openen en sluiten, stukje recht uit, als dat lukt pasje schouder voor, overgang stap galop

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-21 22:12 



 
Profiel   

Bekijk de website van TAKTacademy eens! Ze hebben daar volgens mij ook longeer cursus en een boek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-21 22:47 



 
Profiel   

Met dubbele lijnen longeren. Grondwerk doen, dus met een korter touwtje werken aan de hand, dan kun je wijken, achterwaarts, schouderbinnenwaarts volte kleiner en groter maken etc etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-21 22:49 



 
Profiel   

Adjepatatje8 schreef
Bekijk de website van TAKTacademy eens! Ze hebben daar volgens mij ook longeer cursus en een boek.

Klopt:)
Van het boek heb ik een boekbeschrijving geschreven en ze geven workshops longeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-21 23:27 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacties! Vandaag heb ik gelongeerd in een vierkant aan het halster! Hij snapt het wel alleen niet zo goed en gaat soms te snel waardoor ik niet meer kan volgen :') Maar we blijven oefenen, volgende week weer proberen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 20:30 



 
Profiel   

Kan je longeren op lichaamstaal, misschien is dat leuk om te oefenen dan heb je de zweep ook niet nodig. Ik longeer ook zonder zweep en het bewegen van mijn arm aan de kant van de achterhand maakt al dat ze sneller gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 20:38 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
Kan je longeren op lichaamstaal, misschien is dat leuk om te oefenen dan heb je de zweep ook niet nodig. Ik longeer ook zonder zweep en het bewegen van mijn arm aan de kant van de achterhand maakt al dat ze sneller gaat


Bedoel je dan ook echt zonder touw? Dat lijkt me ook nog leuk om te doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 22:57 



 
Profiel   

rani_timon schreef
Amber_anne schreef
Kan je longeren op lichaamstaal, misschien is dat leuk om te oefenen dan heb je de zweep ook niet nodig. Ik longeer ook zonder zweep en het bewegen van mijn arm aan de kant van de achterhand maakt al dat ze sneller gaat


Bedoel je dan ook echt zonder touw? Dat lijkt me ook nog leuk om te doen!


Zonder touw kan zeker heel goed. Doe ik momenteel nog niet met mijn merrie, we zijn nog niet zo lang bezig met longeren dus ze moet alles nog leren. Ik longeer met touwhalster en lead rope

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 23:07 



 
Profiel   

jetm schreef
Adjepatatje8 schreef
Bekijk de website van TAKTacademy eens! Ze hebben daar volgens mij ook longeer cursus en een boek.

Klopt:)
Van het boek heb ik een boekbeschrijving geschreven en ze geven workshops longeren.



Klopt idd!! Het is heel leerzaam en ik denk dat het best wel zal helpen met het longeer probleem van TS.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 23:17 



 
Profiel   

Adjepatatje8 schreef
Bekijk de website van TAKTacademy eens! Ze hebben daar volgens mij ook longeer cursus en een boek.

Ik heb het boek van Takt gelezen. Super interessant en staan ook veel tips in over bepaalde reacties van een paard en hoe je dit kunt trainen :j

En als je paard het niet leuk vind, vooral niet te lang longeren.

Kan ook dat je paard het moeilijk vindt om met de longeerhulp on te lopen. Hoe doet ie het zonder bijzetteugel eraan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 23:55 



 
Profiel   

Dilan93 schreef
Adjepatatje8 schreef
Bekijk de website van TAKTacademy eens! Ze hebben daar volgens mij ook longeer cursus en een boek.

Ik heb het boek van Takt gelezen. Super interessant en staan ook veel tips in over bepaalde reacties van een paard en hoe je dit kunt trainen :j

En als je paard het niet leuk vind, vooral niet te lang longeren.

Kan ook dat je paard het moeilijk vindt om met de longeerhulp on te lopen. Hoe doet ie het zonder bijzetteugel eraan?


Eigenlijk doet die net hetzelfde als met een longeerhulp als ik zonder longeerhulp longeer

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 08:11 



 
Profiel   

Takt geeft de 25e weer online theoriecursus. Hier kan je alle info vinden:
https://taktacademy.nl/agenda/online-th ... ruari-2021
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 10:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen