Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe kan ik mijn paard longeren laten snappen?

 
Profiel   

Ik weet niet of je ondertussen al les gehad hebt? Maar misschien heb je ook nog iets aan deze uitleg video over longeren https://youtu.be/2CkL9tcOKwQ :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-21 21:53 



 
Profiel   

Ik verbaas mij eerlijk gezegd over het advies om het paard een tik uit te delen. Waarom? Omdat hij het niet snapt? Omdat hij iets moet leren? Omdat TS misschien verkeerde signalen geeft, of niet de juiste trainingsmethode passende bij dit paard toepast? Dit zijn in mijn ogen geen redenen om je paard een tik, ongeacht de intensiteit hiervan, te geven en zorgt enkel voor een nare ervaring en een vermindering in samenwerking. Een goede les nemen is hierin eerder aan te raden. Zo kan je kijken waar het fout gaat. Elk paard leert anders maar een tik geven als ze iets niet snappen/moeite hebben is voor mij een no go :n!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-21 23:11 



 
Profiel   

Ik snap werkelijk niet waarom mensen zo spastisch doen over een tik met de zweep. Het ding hoort bij de standaard uitrusting van het longeren. En waarom en hoe heb ik al uitgelegd. Hoe wil jij je paard uitleggen dat hij moet lopen voor de zweep. Een filmpje laten zien of zeggen 'kijk als ik wapper met dat ding is het de bedoeling dat je loopt', gebruiksaanwijzing laten lezen. ? Denk je nou echt dat een paard er wat van krijgt dat je hem op zijn kont tikt met de zweep. Gebruik je tijdens het rijden ook nooit een stokje om bv het schouder binnenwaarts aan te leren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-21 00:05 



 
Profiel   

pillow schreef
Nee hij snapt niet dat hij voor een zweep weg moet lopen, hoe wil jij hem dat leren dan? Ik heb in mijn leven wel 50 paarden (ook "probleempaarden" van anderen) het longeren geleerd, dus ik weet echt wel hoe het moet.

Gewoon achter het paard wapperen.. als je echt een "moeilijker" paard hebt laat je de zweep evt achter het paard knallen of een keer richting achterhand van het paard bewegen, stukje naar toe rennen.
Ik heb denk ik 2 paarden gehad die ik echt een paar x een flinke tik moest geven, maar die hadden de neiging mij vol (en dan ook echt vol) aan te vallen.
Deze hadden al een flink probleem voordat ik ze in handen kreeg.

Fijn dat jij wel weet hoe het moet.. maar ik heb een andere ervaring met hoe het moet/kan.
Heb de basis geleerd van mijn opaatje en die sloeg ook nooit.
Hij knoopte liever een stuk plastic aan het uiteinde van de zweep dat een paard te slaan.
Eerst de paarden los laten lopen en leren voorwaarts te gaan op "druk" van achteren, ging dat goed dan pas aan de lijn.

Ik ben nu bezig met 2 jonge paarden en die lopen al netjes hun rondje zonder 1 tik gehad te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-21 00:31 



 
Profiel   

Dat het bij een standaard uitrusting hoort (als verlenging van je arm bedoelt overigens) betekend niet dat je er een tik mee moet uitdelen. Als je paard niet snapt dat hij moet weglopen voor de druk die je geeft gaat er in de basis iets mis. In principe hoor je je paard zonder zweep te kunnen longeren, er komt namelijk meer kijken bij longeren dan enkel stijf in het midsen staan en er met een zweep achteraan zitten. En ja ik ben van mening dat een paard het echt niet op prijs stelt als hij/zij een tik krijgt omdat hij/zij iets niet snapt of moeilijk vind. En nee ik gebruik tijdens het rijden geen stokje om mijn paard iets duidelijk te maken, wat ik wel gebruik is een zweepje welke ik er enkel aan hoef te leggen om mijn hulp wat duidelijker over te brengen. Overigens rij ik mijn pony vaker zonder als met zweep.

Begrijp mij niet verkeerd, ik zeker geen tegenstander van de zweep en ook hier word wel eens een zachte tik uitgedeeld als ze bewust aan het klieren zijn/iets meer aan te sporen. Het verschil is dat mijn pony snapt wat er gevraagd word, dat is hier niet het geval. Dan kan je drukken, slaan en doen wat je wilt maar dat heeft geen zin. Wat hier een goede oplossing in is is les nemen en terug gaan naar de basis, kijken waar het mis gaat en niet meteen een tik willen geven omdat paard iets niet snapt. Een tikje in de juiste situstie is niets mis mee maar als je paard iets niet snapt/moeilijk vind is het niet rechtvaardig hem hiervoor te straffen/op te jagen.

Ik verbaas mij dus zeker over het feit dat er zo weinig mensen zijn die opzoek gaan naar waar het mis gaat en alles meteen maar met een tik/opjagen willen oplossen en denken het probleem hiermee te verhelpen.

pillow schreef
Ik snap werkelijk niet waarom mensen zo spastisch doen over een tik met de zweep. Het ding hoort bij de standaard uitrusting van het longeren. En waarom en hoe heb ik al uitgelegd. Hoe wil jij je paard uitleggen dat hij moet lopen voor de zweep. Een filmpje laten zien of zeggen 'kijk als ik wapper met dat ding is het de bedoeling dat je loopt', gebruiksaanwijzing laten lezen. ? Denk je nou echt dat een paard er wat van krijgt dat je hem op zijn kont tikt met de zweep. Gebruik je tijdens het rijden ook nooit een stokje om bv het schouder binnenwaarts aan te leren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-21 06:31 



 
Profiel   

pillow schreef
Ik snap werkelijk niet waarom mensen zo spastisch doen over een tik met de zweep.


Omdat het heel nauw aankomt wanneer en in welke trainingsfase je een paard een tik met de zweep geeft.
Dit paard heeft volgens mij nog nooit in zijn leven aan een longeerlijn gelopen en snapt het dus ook gewoon niet. Een paard wordt niet geboren met de kennis dat perfecte cirkels lopen rond een mens een ding is.
Je moet het paard dus eerst uitleggen wat longeren is voordat je begint rond te tikken met zwepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-21 09:45 



 
Profiel   

Goed longeren is echt een kunst. Ga alsjeblieft niet lopen klungelen, maar wacht goede instructie af. Het is echt méér dan aan een lijn rondslingeren. Een goede longeerplaats is heel belangrijk, zorg dat het paard minstens in twee hoeken steun heeft aan de zijden van de rijbaan of manege, en de positie van de longeerder in het midden is essentieel. En op YouTube zijn veel voorbeelden te vinden. Ikzelf heb jaren geleden een clinic gevolgd bij Lammert Haanstra en er ging een wereld voor me open! Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-21 09:58 



 
Profiel   

UPDATE:
De les is geweest en ook al was er nog niet fatsoenlijk gelongeerd moest ik van de instructrice hem longeren terwijl ik er opzat voor duidelijkheid. We hadden een kaptoom gebruikt en hem in de bak op een volte gezet met mij erop voor been hulpen die tegelijkertijd werden gegeven met de normale longeer hulpen. Wat vinden jullie van deze methode, ik heb online nog onderzoek gedaan maar iedereen heeft een andere mening zelfs onder de mensen die lesgeven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-21 18:07 



 
Profiel   

Amable schreef
Ik weet niet of je ondertussen al les gehad hebt? Maar misschien heb je ook nog iets aan deze uitleg video over longeren https://youtu.be/2CkL9tcOKwQ :)


Ik zal hem bekijken dankje! Ik heb inderdaad youtube ook al veel geraadpleegd :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-21 18:08 



 
Profiel   

Deze methode heb ik nooit gebruikt omdat ze meestal eerst het longeren kennen en dan het zadelmak maken.

Ik ben benieuwd hoe het gaat als je nu zelf gaat longeren

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-21 18:17 



 
Profiel   

CapeS schreef
UPDATE:
De les is geweest en ook al was er nog niet fatsoenlijk gelongeerd moest ik van de instructrice hem longeren terwijl ik er opzat voor duidelijkheid. We hadden een kaptoom gebruikt en hem in de bak op een volte gezet met mij erop voor been hulpen die tegelijkertijd werden gegeven met de normale longeer hulpen. Wat vinden jullie van deze methode, ik heb online nog onderzoek gedaan maar iedereen heeft een andere mening zelfs onder de mensen die lesgeven?


Ik persoonlijk vind dit een vrij gevaarlijke methode. Als je paard erg braaf onder het zadel en niet zo snel bang is kan het. Als de rijhulpen ook nog niet zo goed bevestigd zijn kan het al heel snel nog veel verwarrender worden voor het paard waardoor ie nog veel meer "fouten" gaat maken. Een goede grondwerkinstructeur heeft geen ruiter nodig om het paard longeren uit te leggen. en als ie aan de kletter gaat met jou erop met 8 meter lijn achter zich aan omdat de instructeur hem niet om kan trekken omdat jij erop zit... geeft geen fijne beelden weet ik uit ervaring.

Hoe meer mensen met het paard bezig zijn tegelijkertijd hoe meer miscommunicatie er kan ontstaan. Een goede grondwerkinstructeur besteed meestal maar weinig tijd aan het uitleggen van wat de bedoeling is aan het paard, de meeste paarden snappen het vrij vlot, en veel meer tijd aan jou houding zodat jij ook daadwerkelijk iets met je lichaam 'zegt' wat het paad kan snappen. Grondwerk is een kunst van onderlinge communicatie en als jij je bewust bent van jou lichaam en hoe je die in kunt zetten is longeren voor de meeste paarden heel logisch.

Dat is niet hetzelfde als wat de meeste mensen doen, nl. ik ga in een pizzapunt staan, wapper wat met mijn zweep en hoop dat ie de goede kant op gaat...

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-21 18:18 



 
Profiel   

Sas_Mon schreef
CapeS schreef
UPDATE:
De les is geweest en ook al was er nog niet fatsoenlijk gelongeerd moest ik van de instructrice hem longeren terwijl ik er opzat voor duidelijkheid. We hadden een kaptoom gebruikt en hem in de bak op een volte gezet met mij erop voor been hulpen die tegelijkertijd werden gegeven met de normale longeer hulpen. Wat vinden jullie van deze methode, ik heb online nog onderzoek gedaan maar iedereen heeft een andere mening zelfs onder de mensen die lesgeven?


Ik persoonlijk vind dit een vrij gevaarlijke methode. Als je paard erg braaf onder het zadel en niet zo snel bang is kan het. Als de rijhulpen ook nog niet zo goed bevestigd zijn kan het al heel snel nog veel verwarrender worden voor het paard waardoor ie nog veel meer "fouten" gaat maken. Een goede grondwerkinstructeur heeft geen ruiter nodig om het paard longeren uit te leggen. en als ie aan de kletter gaat met jou erop met 8 meter lijn achter zich aan omdat de instructeur hem niet om kan trekken omdat jij erop zit... geeft geen fijne beelden weet ik uit ervaring.

Hoe meer mensen met het paard bezig zijn tegelijkertijd hoe meer miscommunicatie er kan ontstaan. Een goede grondwerkinstructeur besteed meestal maar weinig tijd aan het uitleggen van wat de bedoeling is aan het paard, de meeste paarden snappen het vrij vlot, en veel meer tijd aan jou houding zodat jij ook daadwerkelijk iets met je lichaam 'zegt' wat het paad kan snappen. Grondwerk is een kunst van onderlinge communicatie en als jij je bewust bent van jou lichaam en hoe je die in kunt zetten is longeren voor de meeste paarden heel logisch.

Dat is niet hetzelfde als wat de meeste mensen doen, nl. ik ga in een pizzapunt staan, wapper wat met mijn zweep en hoop dat ie de goede kant op gaat...



Oh ja ik kan zien hoe het fout kan gaan. Gelukkig is mijn paard wel echt bomproof en gewend aan andere potentieel enge dingen. Ik zal dan ook op zoek gaan naar een grondwerkinstructeur misschien dat die betere methoden weet. Het heeft wel gewerkt, hij snapt nu beter dat hij op een cirkel moet blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-21 18:21 



 
Profiel   

Soms mag je als instructeur best creatief zijn. Het gaat er tenslotte om om het paard iets te leren. Wellicht is dit nu voor jouw paard wel de perfecte methode.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-21 19:55 



 
Profiel   

Ik wil toch nog even toevoegen dat het niet zo is dat je paard longeren niet snapt. Het is handig om de eerste 1-2 keer een geleider erbij te hebben, maar longeren is iets wat jijzelf moet snappen. Als jouw houding en hulpen correct zijn begrijpt elk paard je.

Het is alsof je zegt dat jouw paard jouw paardentaal niet verstaat. Jouw paard spreekt dat perfect, alleen jij niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-21 20:50 



 
Profiel   

Hevonen schreef
Ik wil toch nog even toevoegen dat het niet zo is dat je paard longeren niet snapt. Het is handig om de eerste 1-2 keer een geleider erbij te hebben, maar longeren is iets wat jijzelf moet snappen. Als jouw houding en hulpen correct zijn begrijpt elk paard je.

Het is alsof je zegt dat jouw paard jouw paardentaal niet verstaat. Jouw paard spreekt dat perfect, alleen jij niet.


Dan heb ik het misschien fout verwoord inderdaad, de bedoeling van dit topic was wat ik kon doen om het hem duidelijk te maken omdat hij niet snapt wat ik bedoel en dit zal 100% aan mij liggen dat snap ik. Ik vond persoonlijk dat ik dit redelijk goed had overgebracht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-21 23:33 



 
Profiel   

Als ik je goed begrijp zat jij op het paard en de instructrie longeerde. Jij zegt dat je hem moest longeren terwijl je er op zat, maar dat lijkt mij niet kunnen. Met rijden reed je ook vast wel grote voltes, dus rond lopen kon hij wel. Of heb je hem dit nu geleerd? Ik ben benieuwd of dit resultaat heeft gehad wanneer jezelf weer aan de longe staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-21 23:44 



 
Profiel   

CapeS schreef
Hevonen schreef
Ik wil toch nog even toevoegen dat het niet zo is dat je paard longeren niet snapt. Het is handig om de eerste 1-2 keer een geleider erbij te hebben, maar longeren is iets wat jijzelf moet snappen. Als jouw houding en hulpen correct zijn begrijpt elk paard je.

Het is alsof je zegt dat jouw paard jouw paardentaal niet verstaat. Jouw paard spreekt dat perfect, alleen jij niet.


Dan heb ik het misschien fout verwoord inderdaad, de bedoeling van dit topic was wat ik kon doen om het hem duidelijk te maken omdat hij niet snapt wat ik bedoel en dit zal 100% aan mij liggen dat snap ik. Ik vond persoonlijk dat ik dit redelijk goed had overgebracht.


Ik bedoelde het niet vervelend hoor. Alleen denken veel mensen dat een paard longeren moet leren, zoals een mens zwemmen moet leren, maar een paard snapt het vanzelf als je duidelijk genoeg bent.

Ik begreep dat jij ook dacht dat een paard het eerst moet leren, dus niet :) Alleen maar beter!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 17:21 



 
Profiel   

Longeren is wel degelijk een mensending natuurlijk. Je kunt het vrij makkelijk aanleren vanuit het weglopen/ wegsturen van paarden die daar nog heel gevoelig voor zijn en dan gebruikt het inderdaad vrij eenvoudige principes.
MAAR, paarden leren ook allerlei regels rondom mensen. En een aantal van die regels kunnen tegen elkaar in werken, zeker bij een welwillend paard. Zo leer je paarden vaak ook bewust onbewust aan dat ze juist stil moeten kunnen staan, ook als je het touw langer maakt en jij beweegt. Ze leren dat ze niet zomaar allerlei reacties mogen geven op dingen die ze raar vinden. Bv, een jong paard dat inderdaad nog schrikt van de beweging achter zich, kan vanuit die schrik makkelijk gaan lopen. Maar een paard dat al geleerd heeft dat niet moet reageren op plotselinge bewegingen achter zich, reageert anders.

En juist daar zou ik het ook wel een breuk in het vertrouwen vinden als je geen respect toont voor dat deel van het paard: een paard dat het zo graag goed wil doen maar niet snapt welke regels er nou precies voor de situatie gelden.

En ach, misschien is het ook gewoon mijn gevoel en mijn antropomorfisering, maar voor mij voelt het als het overvallen van een paard. Ik zou dan toch kiezen om het uit te bouwen van iets dat het paard wel al doet voor mensen (werken aan de hand met een halstertouw en dan het touw langer maken, en de achterhand sturen naast het paard en die afstand dan vergroten.)
Dat duurt dan vast wat langer met een boel kleine stapjes, maar voor mij zou het fijner voelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 17:52 



 
Profiel   

pillow schreef
Als ik je goed begrijp zat jij op het paard en de instructrie longeerde. Jij zegt dat je hem moest longeren terwijl je er op zat, maar dat lijkt mij niet kunnen. Met rijden reed je ook vast wel grote voltes, dus rond lopen kon hij wel. Of heb je hem dit nu geleerd? Ik ben benieuwd of dit resultaat heeft gehad wanneer jezelf weer aan de longe staat.


Ja volgens mij zal ik het vaker uit moeten proberen om effect te zien maar wat mij uitgelegd werd was dat het zou helpen omdat we er een kaptoom op hadden en ik dus bitloos aan het rijden was terwijl de longeerlijn ook vastzat waardoor we langzaamaan van mijn aanwijzingen over konden gaan op de aanwijzingen van de instructice in het midden via de longeerlijn. Het leek mij logischer in ieder geval dan het met een normaal hoofdstel te doen waar ik altijd de aanwijzingen zou blijven geven.

Klinkt dat logish?? Ik heb zo goed na proberen te vertellen wat er mij verteld is maar ik weet niet of dit 100% klopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-21 11:57 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
Longeren is wel degelijk een mensending natuurlijk. Je kunt het vrij makkelijk aanleren vanuit het weglopen/ wegsturen van paarden die daar nog heel gevoelig voor zijn en dan gebruikt het inderdaad vrij eenvoudige principes.
MAAR, paarden leren ook allerlei regels rondom mensen. En een aantal van die regels kunnen tegen elkaar in werken, zeker bij een welwillend paard. Zo leer je paarden vaak ook bewust onbewust aan dat ze juist stil moeten kunnen staan, ook als je het touw langer maakt en jij beweegt. Ze leren dat ze niet zomaar allerlei reacties mogen geven op dingen die ze raar vinden. Bv, een jong paard dat inderdaad nog schrikt van de beweging achter zich, kan vanuit die schrik makkelijk gaan lopen. Maar een paard dat al geleerd heeft dat niet moet reageren op plotselinge bewegingen achter zich, reageert anders.

En juist daar zou ik het ook wel een breuk in het vertrouwen vinden als je geen respect toont voor dat deel van het paard: een paard dat het zo graag goed wil doen maar niet snapt welke regels er nou precies voor de situatie gelden.

En ach, misschien is het ook gewoon mijn gevoel en mijn antropomorfisering, maar voor mij voelt het als het overvallen van een paard. Ik zou dan toch kiezen om het uit te bouwen van iets dat het paard wel al doet voor mensen (werken aan de hand met een halstertouw en dan het touw langer maken, en de achterhand sturen naast het paard en die afstand dan vergroten.)
Dat duurt dan vast wat langer met een boel kleine stapjes, maar voor mij zou het fijner voelen.


Dit hadden we inderdaad eerst geprobeerd maar we hebben helaas helemaal geen idee wat voor een omgeving hij is opgegroeid, toen wij deze methode probeerden hadden we snel gemerkt dat hij inderdaad niet gaat lopen doormiddel van plotselinge bewegingen achter hem, hij heeft het alleen aangeleerd via beenhulpen en nu is hij toevallig ook echt bomproof waardoor hij juist het af heeft geleerd om te bewegen bij "enge" dingen. Met het halstertouw kwamen we bij hetzelfde probleem, zodra we meer dan +- 3 meter van hem af kwamen stopte hij om te wachten of volgde hij de persoon.

Heb je misschien tips van iets dat we fout kunnen hebben gedaan?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-21 12:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen