Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe kan ik mijn paard longeren laten snappen?

 
Profiel   

Hoi, ik heb een tijdje geleden een verwaarloosd paardje gekocht die ondergewichtig was en bijna geen spiermassa had. Ik heb hem nu aan laten komen en wil aan zijn topline gaan werken en dit dus aan de longe doen. Alleen hij snapt echt niet wat ik bedoel, als ik hem aan de longeerlijn heb staat hij gewoon stil of loopt hij een beetje rond en hij komt steeds terug naar binnen om de gaan kijken wat ik aan het doen ben, zelfs als ik de longeerzweep naar zijn schouder breng loopt hij daar recht doorheen. Hij heeft totaal geen "respect" of ja hoe zou je dat zeggen voor de longeerzweep hij geeft er niks om ookal zou ik hem boven zijn hoofd zwaaien. Natuurlijk ga ik hem niet slaan met die zweep zoals ik helaas veel mensen heb zien doen, dat vind ik niet een goede manier om mijn paard aan het lopen te krijgen, onder het zadel heeft hij dit probleem niet en reageert hij goed op stem en been hulpen. Zijn er andere manier om zijn topline op te bouwen en / of hem het longeren te laten snappen? Ik krijg als het goed is hulp van een meer ervaren iemand eind deze week maar ja even kijken hoe dat gaat.

Pfoe dat was een langer bericht dan dat ik had gedacht :l


Laatst bijgewerkt door CapeS op 22-02-21 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 15:53 



 
Profiel   

miss eerst eens zonder longe los in de bak leren dat de zweep iets is waarmee je aanwijzingen geeft, dus leren dat je daarmee aangeeft dat ie weg moet van je of harder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 15:59 



 
Profiel   

Ik zou vooral goed les nemen van iemand met veel ervaring met longeren die het jou goed kan leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 15:59 



 
Profiel   

Het gaat hier niet om respect: zo'n paardje moet oprecht leren wat hij moet gaan doen en begrijpen wat je hem vraagt. Dat kun je het beste stap voor stap aanleren, en als je zelf geen idee hebt hoe je dat het beste kunt aanpakken raad ik je inderdaad aan om les hierin te nemen. Een paard goed leren longeren is nog best een kunstje namelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 20:35 



 
Profiel   

Je paard moet wel respect hebben voor de longeerzweep. Daar hoef je echt niet voor te slaan, maar een keer een tikje is waarschijnlijk wel verstandig.
Doe je wel eens grondwerk met een zweepje als verlenging van je arm? Hoe gaat dat dan?

Maar het is waarschijnlijk ook handig om even te wachten met longeren tot je hulp hebt gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 20:54 



 
Profiel   

Heeft niets met respect te maken, maar meer met onduidelijke communicatie lijkt me.

Misschien is het sowieso handig om iemand met meer ervaring erbi j te halen.

Ik start overigens met jonge paarden nooit alleen. Alleen al voor dit soort oefeningen is het al handig om met zijn tweeen te zijn. 1 in het midden en de 2e persoon loopt naast je paard op de cirkel tot die de bedoel snapt dat hij daar gewoon kan lopen. Vanuit het midden kun je dan in alle rust de beginselen van het longeren gaan oefenen.

Als kind stap je ook niet meteen op de fiets en fiets je zo weg, dit moet je in kleine stapjes met zijwieltjes veel rust en duidelijkheid uitleggen en oefenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 21:07 



 
Profiel   

Bowo schreef
Je paard moet wel respect hebben voor de longeerzweep. Daar hoef je echt niet voor te slaan, maar een keer een tikje is waarschijnlijk wel verstandig.
Doe je wel eens grondwerk met een zweepje als verlenging van je arm? Hoe gaat dat dan?

Maar het is waarschijnlijk ook handig om even te wachten met longeren tot je hulp hebt gehad.


Ja, ik heb hem ervoor uit laten wijken etc. Dat snapt hij wel, maar dat is meer omdat hij hetzelfde doet als ik bijvoorbeeld naar zijn kont wijs, dan weet hij dat hij voor mij uit moet wijken.

Maar het probleem is inderdaad dat hij niet snapt dat hij van mij weg moet gaan en weg moet blijven, hij is ook nog erg jong en heeft geen goede opvoeding gehad dus ik verwacht niet te veel. Ik heb nu een afspraak met een meer ervaren iemand dus hopelijk kan die persoon iets bedenken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 21:14 



 
Profiel   

CapeS schreef
H Hij heeft totaal geen "respect" of ja hoe zou je dat zeggen voor de longeerzweep hij geeft er niks om ookal zou ik hem boven zijn hoofd zwaaien.
Natuurlijk ga ik hem niet slaan met die zweep zoals ik helaas veel mensen heb zien doen, dat vind ik niet een goede manier om mijn paard aan het lopen te krijgen

Deze twee uitspraken passen niet echt bij elkaar. Ik ben bang dat als jij er zo in blijft staan het gedoemd is te mislukken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 21:17 



 
Profiel   

Ik zou een lesje grondwerk nemen. Ik had dat probleem met de mijne ook. Constant naar binnen komen, meedraaien etc. Hij durfde ook wel te draaien en gericht te meppen.
Ik bleek zelf gewoon verkeerde signalen door te geven en was te onzeker. Na een grondwerk les konden wij al beter op pad! Inmiddels kan ik de mijne gewoon longeren. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 21:28 



 
Profiel   

Je zal hem toch moeten raken met die zweep als jou paard er niet op reageerd. Van dat gezwaai en gezwieper gaat hij niets leren en respect heeft hij zo te horen ook niet. Paar keer goed aantikken tot jou paard echt naar voren gaat en dan ook klikken. Maandje doorzetten en de klik alleen is genoeg!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 21:29 



 
Profiel   

pillow schreef
CapeS schreef
H Hij heeft totaal geen "respect" of ja hoe zou je dat zeggen voor de longeerzweep hij geeft er niks om ookal zou ik hem boven zijn hoofd zwaaien.
Natuurlijk ga ik hem niet slaan met die zweep zoals ik helaas veel mensen heb zien doen, dat vind ik niet een goede manier om mijn paard aan het lopen te krijgen

Deze twee uitspraken passen niet echt bij elkaar. Ik ben bang dat als jij er zo in blijft staan het gedoemd is te mislukken.


Hoe bedoel je? Dat hij er alleen respect voor zou hebben als ik hem wel zou slaan of?

Want het is niet de zweep zelf, tijdens het rijden heb ik een zweepje en daar reageert hij bij het kleinste zwiepje op, dus het is meer een probleem van het longeren niet snappen inderdaad dat had ik dan niet goed verwoord

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 21:55 



 
Profiel   

JeanneV schreef
Je zal hem toch moeten raken met die zweep als jou paard er niet op reageerd. Van dat gezwaai en gezwieper gaat hij niets leren en respect heeft hij zo te horen ook niet. Paar keer goed aantikken tot jou paard echt naar voren gaat en dan ook klikken. Maandje doorzetten en de klik alleen is genoeg!!

Ik zal het aan de lesgever vragen, mij is altijd aangeleerd dat een longeerzweep nooit moet worden gebruikt om je paard te raken. Maar een goed punt om even op terug te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 21:55 



 
Profiel   

Het is niet alleen de bedoeling dat je je zweep gebruikt om mee te drijven. Zweep zou alleen ondersteunend moeten zijn van je lichaamstaal. Waar sta jij t.o.v. je paard wanneer je longeert? Pal in het midden? Voor sommige paarden betekent dat dat je nog te ver voor ze staat en ze daardoor blokkeert in hun lopen. Probeer eens schuin achter je paard te gaan staan. Als je een longeercirkel tot je beschikking hebt of je kunt een vierkante bak afzetten is dat het effectiefst, maar zonder kan ook.

Ga hem eerst vanuit die positie eens leren dat hij moet gaan lopen als je drijft. Elk pasje de goede kant op beloon je. Niet meteen hele cirkels vragen. Twee pasjes is ook al goed, en dan de hemel in prijzen en weer stil laten staan. Dat bouw je uit, steeds een pasje meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 23:00 



 
Profiel   

Het is idd de bedoeling dat je de zweep gebruikt om mee te drijven. Maar dan moet je ze eerst leren dat ze er voor weg moeten lopen. En dat moet door ze er mee te raken. En slaan met een zweep betekent echt niet dat je ze mishandeld. Een flinke tik op het juiste moment is vaak al genoeg. Ga er naast lopen ter hoogte van de buik met een meter of 3 lijn en drijf hem met de zweep voorwaarts. Als hij dit gaat begrijpen kun je de lijn steeds wat langer laten worden. Zorgen dat hij voorwaarts blijft en dat bouw je uit tot je zelf in de midden kunt blijven staan.


Laatst bijgewerkt door pillow op 22-02-21 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 23:29 



 
Profiel   

Maar wanneer je dan tegelijkertijd met je lichaam tegenstrijdige signalen geeft is het natuurlijk niet helemaal eerlijk naar het paard toe.
Nogmaals, ik zou er echt een les tegenaan gooien. Kan soms zo verhelderend werken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 23:32 



 
Profiel   

Ik heb niet alle antwoorden gelezen, maar wij zijn met ons nieuwe paardje dit weekend begonnen met de JoinUp van Monty Roberts, de 'paardenfluisteraar'. Ik zou hem eens opzoeken, zijn methodes werken goed. Bij deze methode die ik noemde 'longeer' je lijn- en zweeploos. Tenminste, je gebruikt de lijn los om te sturen, dus als het paard wil omdraaien, gooi je het touw uit en zorg je zo dat het dier terugdraait. Het is de bedoeling dat het paard uiteindelijk gaat ontspannen en gaat opletten, dus hoofd lager en ontspannen, oren naar mens gedraaid, cirkel kleiner makend. En uiteindelijk nodig je het paard uit om met je mee te lopen. Dit laatste ging bij ons nog niet zo top, paardje blijkt nogal eigenwijs te zijn. :D Maar ja, dit is een samenvatting. Als het je interessant lijkt, raad ik je zeker aan het op te zoeken (sorry als het wat onduidelijk is, het is laat en zo een methode is lastig zo even snel uit te leggen. Misschien dat ik morgen een stukje uitleg/een filmpje van internet kan toevoegen).

Bij mijn shetties ben ik zo'n 4 jaar geleden begonnen met iemand ernaast laten lopen (die had de pony vast en stuurde hem dan een rondje rond mij). Aan de hand oefende ik met stemhulpen en deze heb ik daarna dus toegepast bij het longeren en na een tijdje ben ik zonder iemand ernaast doorgegaan.

Edit: ik heb je post nog een keer gelezen en wij zijn begonnen met JoinUp ipv longeren, maar misschien is het niet waar je echt op doelde met dit topic? Als je het toch nog interessant vindt, heb ik even snel een video gezocht waarin het wordt uitgelegd: https://www.youtube.com/watch?v=vYtTz9GtAT4
En anders heb ik in ieder geval mijn tips met de shetten.
En bovenstaande tips over les nemen vond ik ook goed. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 23:41 



 
Profiel   

Dit paard snapt het longeren gewoon niet. Dat ga je niet oplossen door hem maar een goede tik te geven zoals sommige hier suggereren. Gaat het longeren niet leuker van worden voor het paard je je moet je afvragen of dat de band is die je wilt hebben.

Mijn jonge pony heb ik het longeren aangeleerd en ze is te drijven door meer naar haar achterhand te stappen en mijn arm aan die kant omhoog te doen. Die ging in het begin ook niet lopen voor de zweep omdat ik verkeerde signalen gaf met mijn lichaam.

Ik raad je ook zeker aan om een les te nemen

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 00:07 



 
Profiel   

pillow schreef
Het is idd de bedoeling dat je de zweep gebruikt om mee te drijven. Maar dan moet je ze eerst leren dat ze er voor weg moeten lopen. En dat moet door ze er mee te raken. En slaan met een zweep betekent echt niet dat je ze mishandeld. Een flinke tik op het juiste moment is vaak al genoeg. Ga er naast lopen ter hoogte van de buik met een meter of 3 lijn en drijf hem met de zweep voorwaarts. Als hij dit gaat begrijpen kun je de lijn steeds wat langer laten worden. Zorgen dat hij voorwaarts blijft en dat bouw je uit tot je zelf in de midden kunt blijven staan.


Wat is een flinke tik op het juiste moment? Dit paard doet niks fout, hij snapt gewoon niet wat er gevraagd wordt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 00:09 



 
Profiel   

BriPi schreef
Ik heb niet alle antwoorden gelezen, maar wij zijn met ons nieuwe paardje dit weekend begonnen met de JoinUp van Monty Roberts, de 'paardenfluisteraar'. Ik zou hem eens opzoeken, zijn methodes werken goed. Bij deze methode die ik noemde 'longeer' je lijn- en zweeploos. Tenminste, je gebruikt de lijn los om te sturen, dus als het paard wil omdraaien, gooi je het touw uit en zorg je zo dat het dier terugdraait. Het is de bedoeling dat het paard uiteindelijk gaat ontspannen en gaat opletten, dus hoofd lager en ontspannen, oren naar mens gedraaid, cirkel kleiner makend. En uiteindelijk nodig je het paard uit om met je mee te lopen. Dit laatste ging bij ons nog niet zo top, paardje blijkt nogal eigenwijs te zijn. :D Maar ja, dit is een samenvatting. Als het je interessant lijkt, raad ik je zeker aan het op te zoeken (sorry als het wat onduidelijk is, het is laat en zo een methode is lastig zo even snel uit te leggen. Misschien dat ik morgen een stukje uitleg/een filmpje van internet kan toevoegen).

Bij mijn shetties ben ik zo'n 4 jaar geleden begonnen met iemand ernaast laten lopen (die had de pony vast en stuurde hem dan een rondje rond mij). Aan de hand oefende ik met stemhulpen en deze heb ik daarna dus toegepast bij het longeren en na een tijdje ben ik zonder iemand ernaast doorgegaan.

Edit: ik heb je post nog een keer gelezen en wij zijn begonnen met JoinUp ipv longeren, maar misschien is het niet waar je echt op doelde met dit topic? Als je het toch nog interessant vindt, heb ik even snel een video gezocht waarin het wordt uitgelegd: https://www.youtube.com/watch?v=vYtTz9GtAT4
En anders heb ik in ieder geval mijn tips met de shetten.
En bovenstaande tips over les nemen vond ik ook goed. :)


Nee ik vond dit erg nuttig hoor! En de les heb ik inderdaad al ingepland maar dat stond in het originele topic ook al, misschien is daar overheen gelezen. Het doel voor dit topic was om tips te krijgen die ik zou kunnen proberen omdat de les nog een 5 dagen weg is en ik probeer hem bijna iedere dag 10 minuutjes iets te laten doen, hij moet namelijk "low intensity, high repetition". :). Ik vond zo'n methoden ook altijd wel interessant lijken!


Laatst bijgewerkt door CapeS op 23-02-21 01:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 01:48 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
Dit paard snapt het longeren gewoon niet. Dat ga je niet oplossen door hem maar een goede tik te geven zoals sommige hier suggereren. Gaat het longeren niet leuker van worden voor het paard je je moet je afvragen of dat de band is die je wilt hebben.

Mijn jonge pony heb ik het longeren aangeleerd en ze is te drijven door meer naar haar achterhand te stappen en mijn arm aan die kant omhoog te doen. Die ging in het begin ook niet lopen voor de zweep omdat ik verkeerde signalen gaf met mijn lichaam.

Ik raad je ook zeker aan om een les te nemen


Ja, die positie probeerde ik ook aan te nemen. Iets verder naar achteren te staan en de zweep als een Barrière gebruiken. Ik heb nu gewoon dat hij dan dus naar binnen komt maar hopelijk kan de les dat oplossen. Naar voren krijgen lukt uiteindelijk meestal natuurlijk wel met wat geluid maken met de zweep en ook zelf hem met mijn stem aansporen, maar dan komt hij snel naar mij toe in het midden en ja dat kan ik met mijn Kennis helaas nog niet oplossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 01:52 



 
Profiel   

er staan zelfs filmpjes op you tube, google op longeren moet je leren voor beginners, miss zie je daar tips en wat je evt. fout doet

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 09:35 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
pillow schreef
Het is idd de bedoeling dat je de zweep gebruikt om mee te drijven. Maar dan moet je ze eerst leren dat ze er voor weg moeten lopen. En dat moet door ze er mee te raken. En slaan met een zweep betekent echt niet dat je ze mishandeld. Een flinke tik op het juiste moment is vaak al genoeg. Ga er naast lopen ter hoogte van de buik met een meter of 3 lijn en drijf hem met de zweep voorwaarts. Als hij dit gaat begrijpen kun je de lijn steeds wat langer laten worden. Zorgen dat hij voorwaarts blijft en dat bouw je uit tot je zelf in de midden kunt blijven staan.


Wat is een flinke tik op het juiste moment? Dit paard doet niks fout, hij snapt gewoon niet wat er gevraagd wordt

Nee hij snapt niet dat hij voor een zweep weg moet lopen, hoe wil jij hem dat leren dan? Ik heb in mijn leven wel 50 paarden (ook "probleempaarden" van anderen) het longeren geleerd, dus ik weet echt wel hoe het moet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 10:11 



 

Mij is geleerd dat als je paard het niet snapt, jij het niet goed doet.
In feite doe je longeren met je lichaam/lichaamstaal. Zwepen zijn dan slechts verlenging van je lichaam. Zoals paarden onderling ook elkaar een bepaalde kant op sturen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 11:41 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
pillow schreef
Het is idd de bedoeling dat je de zweep gebruikt om mee te drijven. Maar dan moet je ze eerst leren dat ze er voor weg moeten lopen. En dat moet door ze er mee te raken. En slaan met een zweep betekent echt niet dat je ze mishandeld. Een flinke tik op het juiste moment is vaak al genoeg. Ga er naast lopen ter hoogte van de buik met een meter of 3 lijn en drijf hem met de zweep voorwaarts. Als hij dit gaat begrijpen kun je de lijn steeds wat langer laten worden. Zorgen dat hij voorwaarts blijft en dat bouw je uit tot je zelf in de midden kunt blijven staan.


Wat is een flinke tik op het juiste moment? Dit paard doet niks fout, hij snapt gewoon niet wat er gevraagd wordt

Nee hij snapt niet dat hij voor een zweep weg moet lopen, hoe wil jij hem dat leren dan? Ik heb in mijn leven wel 50 paarden (ook "probleempaarden" van anderen) het longeren geleerd, dus ik weet echt wel hoe het moet.[/quote]

Een paard die iets niet snapt een pijnprikkel geven om iets te leren is in mijn ogen niet eerlijk. Dat je het al 50 jaar doet betekent niet dat het goed is, tijden veranderen en trainingsmethodes ook.

Ik ben begonnen met longeren aan een touwhalster met een lead rope. Dichtbij mij houden en meelopen. Drijven met de arm aan de achterhand waar je hulp hebt van het lange touw. Hiervoor heb ik uiteraard les gehad.

Ik ga mee met veralla. De zweep is een verlenging van je arm

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 12:16 



 
Profiel   

Longeren moet je vooral zelf goed kunnen. Het is een kwestie van JOUW lichaamstaal. Die moet ondubbelzinnig en duidelijk zijn. Een zweep is alleen een hulpmiddel om je arm langer te maken, om te wijzen, te begrenzen etc.

Bij een groen paard is het handig om de eerste 1-2 keer een tweede persoon erbij te hebben die meeloopt met het paard op de cirkel.

Ik zou vooral zelf longeerles nemen en grondwerk doen met je paardje, niet alleen longeren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 12:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen