Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hulpteugel aan kaptoom?

 
Profiel   

Oke noem me dom..

Ik gebruik soms met het longeren bijzettouwtjes, nu heb ik een kaptoom gekocht en ik vroeg me af of ik die bijzettouwtjes eraan kan doen en dat het dezelfde werking heeft.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-21 19:40 



 
Profiel   

Ja dat kan wel maar dan moet je eerst je paard heel goed leren wat de werking van de kaptoom is. Hij moet dus eerst heel goed leren hoe hij met druk op de neus om moet gaan en als reactie op jouw inwerking tijdens het longeren voorwaarts neerwaarts gaat. Pas als dat goed geinstalleerd is kun je ook bijzetten.
Als je een kaptoom gebruikt als een veredeld halster dan zal hij er geen biet van snappen en er of tegen in gaan en daarmee te singel op de schoft trekken, of er lekker in gaan hangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-21 20:12 



 
Profiel   

Ik vind het altijd een beetje tricky om hulpteugels bitloos te gebruiken. Paarden zullen sneller tegen die druk ingaan en zich opgesloten voelen, vooral wanneer ze bitloos niet of slecht kennen.

Wat Sizzle zegt, als je je paard zo hebt opgeleid dat hij de druk op de neus accepteert en opzoekt en daarop voorwaarts neerwaarts gaat in de juiste positie. Alleen ben ik ook van mening dat als je in staat bent om je paard zo op te leiden dan heb je geen hulpteugels nodig. Met een kaptoom en de juiste kennis vanaf de grond kan je je paard zn lichaam al juist laten gebruiken zonder hulpteugel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-21 20:47 



 
Profiel   

Ik heb er geen ervaring mee maar ergens voelt het voor mij een beetje tegenstrijdig. De vrijheid en het werken met een kaptoom en er dan een hulpteugel aan knopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-21 21:10 



 
Profiel   

Ik zou dit zelf niet doen. Touwtjes geven niet mee en dan heb je steeds een zagende druk op de neus. Lijkt mij erg onprettig.
Daarnaast ga ik mee met Charaz, ik zou mn doel voorbij streven als ik hulpteugels bij een kaptoom gebruik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-21 21:40 



 
Profiel   

Kaptoom met touwtjes kan prima mits de juiste ervaring van mens en dier er zijn ( ik doe dit regelmatig ook bij mijn verzorgpaardjes...)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 13:38 



 
Profiel   

Mijn ervaring is dat paarden die het longeren en het bit kennen ook snel wennen aan de kaptoom. Bij mijn paarden is het meestal 2 à 3x longeren en dan hebben ze het door. Ze lijken het longeren aan de kaptoom ook plezieriger te vinden.

Ik gebruik idd ook een hulpteugel aan de kaptoom. Net zo mee beginnen als met een bit: eerst losjes eraan en dan voorzichtig "druk" opbouwen. Dus niet gelijk "geen gelul in de krul kop tussen de knieën" aansnoeren.
Ik vind ook dat de hulpteugel stiller en stabieler inwerkt dan wanneer die aan het bit gebruikt wordt. Bij het gebruik van een bit heb je toch sneller, is mijn ervaring, dat de bitringen en/of de bakstukken wat gaan klapperen wat onrust geeft in de mond. Met een kaptoom vind ik die verbinding veel rustiger en daarmee fijner voor het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 13:49 



 
Profiel   

Ik sluit me aan bij roodvos
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 18:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen