Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

(Mentale) training gezocht met minimale belasting achterbeen

 
Profiel   

Mijn haflinger staat op rust na een trap van een paard en verveelt zich. Hij is geblesseerd aan zijn rechterachterbeen en mag deze ook niet belasten.
Hij is gewend volop in training te zijn en vindt het ook leuk om te werken. En momenteel verveelt hij zich dus te pletter.

Ik mag elke dag met hem wandelen aan de hand, maar daar zit geen afwisseling in. Ik doe wat vrijheidsdressuur, maar moet oppassen dat achterbeen niet te belasten. Hij is namelijk zo enorm fanatiek, dat hij dingen gaat doen doe hij niet moet doen :+

Hersenwerk spullen hebben we ook, maar elke dag gaat ook vervelen.
We waren net voor de blessure gestart met werken aan de hand, dus ik doe af en toe een hoofdstel in en stap 5-10 minuten over de track. Veel rechtuit en wat rechtrichten en dan is het op. Meer mag niet.
Zelfde geldt voor een minischriktraining (voor hem speeltuin, want hij is nergens bang voor :+ ) of een mini in hand trail met wat balken en pionnen. En dat is al echt op het randje qua belasting.

Wie heeft er nog leuke mentale uitdagingen of oefeningen zonder belasting van het achterbeen? Het idee is om om de dag iets met hem te doen om de belasting minimaal te houden, maar wel de aandacht te geven die hij verdient.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 17:37 



 
Profiel   

Basis showmanship at halter iets? Vierkant zetten, weg stappen, halthouden enz?

Clickerwerk. Pointen, touch, apporteren, dingen oppakken, kusjes geven (flemen) enzo

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 17:39 



 
Profiel   

Showmanship vindt hij echt stom :o
Dat heb ik geprobeerd, maar hebben we beiden echt niks mee. Maar leg een vierkant van balken neer en dan is het ineens wel leuk :+
Dus dat doen we dan weer wel.

Clickeren heb ik eigenlijk nooit gedaan. Is wel een goeie. Ik moet er nog ergens 1 hebben liggen.
Touch, apporteren, vasthouden, kusje geven, spaanse pas, schudden kan hij allemaal al. Die pakken we met VD mee. Wordt hij bloedfanatiek van :j
Net als buigen, berggeit, compliment. Maar die doen we nu maar niet.

Ik wil nog een brug maken van een europallet ofzo. Vond hij altijd een erg leuk onderdeel van de trail. Maar moet nog uitzoeken wat een veilige en draagbare constructie is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 17:46 



 
Profiel   

Clickertraining heb je ook niet per se een clicker voor nodig, kun je ook met je tong ofzo aanleren.

Paard hier is groot fan van voeten op matjes zetten en pionnen aantikken, en buurpaard houdt van ringen om pionnen doen. Vereist flink wat denkwerk, dus dat zal dan zeker helpen :j Wel rustig opbouwen natuurlijk, frustratie is niet fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 17:56 



 
Profiel   

Qua clickertraining: kleurendiscriminatie en leren "lezen" (letters herkennen)!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 18:59 



 
Profiel   

https://www.facebook.com/groups/3184686 ... ?ref=share

Dit is de facebook groep van “thunderhooves” zij hebben heel divers hersenwerk, dan heb je wat meer afwisseling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 19:11 



 
Profiel   

Qua clickertraining kan je ook nog alle management dingen proberen, wormenkuur zelf aannemen, oog schoonmaken, etc. En wat betreft apporteren als hij dat al kan kan je wellicht hem leren om een ring om een pion te leggen/werpen? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 19:13 



 
Profiel   

Geen idee wat je aan hersenwerk doet natuurlijk, maar mocht je op zoek zijn naar wat meer afwisseling in materiaal, kun je ook altijd even kijken in de Hersenwerk voor Paarden groep op Facebook of voel je vrij om mij op te zoeken op Instagram (Paardenmeisje_2.0). Ik probeer ook veel afwisselende materialen te laten zien en vooral ook spellen die laagdrempelig (lees:goedkoop ) zijn in aanschaf.

Wist je trouwens dat je hersenwerk op hoogte straks bij het opbouwen ook weer in zou kunnen zetten om de achterhand juist te versterken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 13:14 



 
Profiel   

Ja hersenwerk ken ik. Daar zijn we vandaag mee aan de slag gegaan onder begeleiding. Super leuk!

Mijn moeder heeft een tijdje terug al een snuffelmat gemaakt, dus konden we die mooi gebruiken. Die was erg favoriet!
[ img ]

[ img ]

Verder had ik een paraplu. Niet eng en vooral erg leuk om beet te pakken als de snoepjes op waren :+
[ img ]

[ img ]

Ik had van 4 pionnen en 2 van die aluminium dingen voor op de auto tegen vorst ‘wegwerkzaamheden’ gemaakt. Die waren eerst wat spannend :wow:
[ img ]

Maar daarna wonnen de snoepjes toch :9
[ img ]

En een wapperend zeil
[ img ]

Dat is niet eng :+
[ img ]

En toen mocht onze benjamin ook nog even op ontdekkingsreis.
[ img ]

[ img ]

Het zeiltje was wel echt heel spannend :=
[ img ]

Zeker voor herhaling vatbaar. Ik ga je even opzoeken op insta voor meer ideeën. Super leuk!

En voortaan de snuffelmat maar op de stenen leggen. Dat was met zand niet echt een succes :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-21 16:27 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Ja hersenwerk ken ik. Daar zijn we vandaag mee aan de slag gegaan onder begeleiding. Super leuk!

Mijn moeder heeft een tijdje terug al een snuffelmat gemaakt, dus konden we die mooi gebruiken. Die was erg favoriet!
[ [url=m/zbtOnP.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/LFxA3E.jpg]Afbeelding[/url] ]

Verder had ik een paraplu. Niet eng en vooral erg leuk om beet te pakken als de snoepjes op waren :+
[ [url=m/iUyLft.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/B0yivh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik had van 4 pionnen en 2 van die aluminium dingen voor op de auto tegen vorst ‘wegwerkzaamheden’ gemaakt. Die waren eerst wat spannend :wow:
[ [url=m/VVBN9u.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar daarna wonnen de snoepjes toch :9
[ [url=m/x11UhI.jpg]Afbeelding[/url] ]

En een wapperend zeil
[ [url=m/PvcM4n.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is niet eng :+
[ [url=m/okDDGx.jpg]Afbeelding[/url] ]

En toen mocht onze benjamin ook nog even op ontdekkingsreis.
[ [url=m/v2vcnd.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/fzCfZ5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het zeiltje was wel echt heel spannend :=
[ [url=m/eFWZMe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zeker voor herhaling vatbaar. Ik ga je even opzoeken op insta voor meer ideeën. Super leuk!

En voortaan de snuffelmat maar op de stenen leggen. Dat was met zand niet echt een succes :+


Wat leuk! Van wie had je de begeleiding? Zijn maar met 8 gediplomeerde instructeurs ofzo in NL, dus meeste ken ik wel .

Tip voor de snuffelmat; even een yogamatje/fleecekleed/handdoek of dat zeiltje als eerste stap in je stappenplan toevoegen. Als je zoiets eronder legt dan kan het meestal prima op zand

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-21 16:54 



 
Profiel   

Ja dat kan ook nog inderdaad. Maar denk dat ik het de volgende keer gewoon op de verharding doe. Mijn haf vindt het prachtig om vast te pakken en heen en weer te slingeren, dus dan komt het ook niet netjes op het matje terug ben ik bang _O-

Hij is geen gediplomeerde instructeur wat hersenwerk betreft. Hij geeft normaal les in grondwerk en rijden en had dit van een bevriende instructeur geleerd. Geeft hier ook geen les in, maar ik heb hem gevraagd of hij iets wist met mentale belasting en geen fysieke belasting, dus wilde hij me hier wel in helpen.
Hij gaat hier ook niet verder mee hoor. Maar dit viel toevallig op zijn plek.
Ik wil er wel verder mee. Weet jij of er instructeurs in Gelderland zijn? Op de site staan er maar 5 en niet in mijn regio. Daar had ik namelijk al voor gekeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-21 17:15 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Ja dat kan ook nog inderdaad. Maar denk dat ik het de volgende keer gewoon op de verharding doe. Mijn haf vindt het prachtig om vast te pakken en heen en weer te slingeren, dus dan komt het ook niet netjes op het matje terug ben ik bang _O-

Hij is geen gediplomeerde instructeur wat hersenwerk betreft. Hij geeft normaal les in grondwerk en rijden en had dit van een bevriende instructeur geleerd. Geeft hier ook geen les in, maar ik heb hem gevraagd of hij iets wist met mentale belasting en geen fysieke belasting, dus wilde hij me hier wel in helpen.
Hij gaat hier ook niet verder mee hoor. Maar dit viel toevallig op zijn plek.
Ik wil er wel verder mee. Weet jij of er instructeurs in Gelderland zijn? Op de site staan er maar 5 en niet in mijn regio. Daar had ik namelijk al voor gekeken.


Oh heerlijk haha! Dan zijn de stenen wel handiger ja.

Waar in Gelderland woon je? Mag ook in PB of even via Insta Er is een collega met een vakantiehuisje op de Veluwe die regelmatig daar is. Dus als dat in de buurt zou zijn of op haar route dan komt ze graag naar je toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-21 18:11 



 
Profiel   

Oh dat is interessant :j
Mijn paarden staan in Klarenbeek, naast Apeldoorn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-21 18:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen