shetlander wat kan ik er mee doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marianvh

Berichten: 17
Geregistreerd: 19-02-21
Woonplaats: WAARDENBURG

shetlander wat kan ik er mee doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 15:00

heey allemaal,
ik ben marian 13 jaar en ik heb pas 2 eigen pony's gekregen. ik verzorgde de 2 shets al 2 jaar en nou heb ik ze voor mijn verjaardag gekregen. ze blijven bij de oude eigenaar en goede vriendin van mij aan huis staan. zij heeft een grote bak/padoc van 30 bij 50 meter. ook heeft ze een stallen blok van 2 waar ze kunnen staan. nou is mijn vraag heeft iemand tips om met ze te doen. bram de lichte shet is in gereden maar niet verkeers mak en bas de donkere kan wat kunsjes en ik kan er mee wandelen maar verder ook niets. rijden vind ik zielig want ik ben veel te groot. iemand tips?
lieve groetjes,
marian

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: shetlander wat kan ik er mee doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 15:57

wandelen, voor de kar, lange lijnen, vrijheidsdressuur... genoeg te bedenken om te doen waarbij je er niet bovenop hoeft te zitten :j

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: shetlander wat kan ik er mee doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:00

Dressuur aan de lange teugel, lange lijnen, longeren, voor de kar, grondwerk, vrijheidsdressuur, wandelen, trail aan de hand, vrij springen, alles wat je met een groot paard ook kunt doen behalve rijden :D
Veel plezier met je pony’s!

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:02

Commando's leren en dan tweespan lange lijnen! Bij mij moet ik de kar nog kopen, want ik men er ook daadwerkelijk mee. Als je wilt leren mennen doe dit dan vooral niet op eigen houtje, maar neem les.
Afbeelding

Verder fiets ik ermee(dan zijn die commando's weer nodig) en in de zomer ga ik ook wel met ze te zwemmen. Maar voordat je de weg op kan moeten ze wel verkeersmak worden en het is handig dat je er al eentje hebt die dat is. De ene kan dan mooi aan de ander leren dat het niet zo eng is allemaal.

marianvh

Berichten: 17
Geregistreerd: 19-02-21
Woonplaats: WAARDENBURG

Re: shetlander wat kan ik er mee doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 16:46

heey thnxx voor de goed tips alleen de ene shet wil niet longeeren snapt het echt niet langelijnen snapt hij ook niet. ik zou graag willen mennen maar heb het geld voor een menkar en tuig echt niet helaas

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:48

Frummels schreef:
Dressuur aan de lange teugel, lange lijnen, longeren, voor de kar, grondwerk, vrijheidsdressuur, wandelen, trail aan de hand, vrij springen, alles wat je met een groot paard ook kunt doen behalve rijden :D
Veel plezier met je pony’s!

Dit :D !

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:49

marianvh schreef:
heey thnxx voor de goed tips alleen de ene shet wil niet longeeren snapt het echt niet langelijnen snapt hij ook niet. ik zou graag willen mennen maar heb het geld voor een menkar en tuig echt niet helaas

Dat is dan een super leuke training en bezigheid voor jullie! Op YouTube kun je veel filmpjes vinden over hoe je hem dat allemaal kunt leren. Les nemen is natuurlijk altijd het beste, maar als daar geen geld voor is dan kom je met internet ook al een heel eind.

marianvh

Berichten: 17
Geregistreerd: 19-02-21
Woonplaats: WAARDENBURG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 16:51

de ene die niet verkeers mak is doet het braaf langs de weg schrikt soms nog verder niets. maar de ene die verkeers mak is word helemaal jolig als ik ze met mijn vriendin ze allebij meeneem. het zijn 2 niet gecastereerd hengsten maar dan doet de pony als of de andere merrie is en probeert hij haar te dekken. ook steigert hij dan. ik weet echt niet wat ik hier mee moet. ik kan de verkeersmakke die zo jolig doet ook niet alleen in de stal en in de padoc laten. dan verwond hij zich zelf hij heeft verlatings angst terwijl dat omgekeerd niet zo is. heel lastig

Dieren_love
Berichten: 132
Geregistreerd: 14-04-21

Re: shetlander wat kan ik er mee doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:57

Hey! Geen haat maar op je profiel staat dat je 20 bent...

Over je vraag: je kan veel poetsen en vlechten, grondwerk doen, vrijheidsdressuur en wandelen natuurlijk!

marianvh

Berichten: 17
Geregistreerd: 19-02-21
Woonplaats: WAARDENBURG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 16:59

Amigo_love schreef:
Hey! Geen haat maar op je profiel staat dat je 20 bent...

Over je vraag: je kan veel poetsen en vlechten, grondwerk doen, vrijheidsdressuur en wandelen natuurlijk!

ja sorry ga ik gelijk veranderen.

Dieren_love
Berichten: 132
Geregistreerd: 14-04-21

Re: shetlander wat kan ik er mee doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 17:02

Maakt niet uit hoor :o :P ;)

marianvh

Berichten: 17
Geregistreerd: 19-02-21
Woonplaats: WAARDENBURG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 17:14

marianvh schreef:
de ene die niet verkeers mak is doet het braaf langs de weg schrikt soms nog verder niets. maar de ene die verkeers mak is word helemaal jolig als ik ze met mijn vriendin ze allebij meeneem. het zijn 2 niet gecastereerd hengsten maar dan doet de pony als of de andere merrie is en probeert hij haar te dekken. ook steigert hij dan. ik weet echt niet wat ik hier mee moet. ik kan de verkeersmakke die zo jolig doet ook niet alleen in de stal en in de padoc laten. dan verwond hij zich zelf hij heeft verlatings angst terwijl dat omgekeerd niet zo is. heel lastig

iemand nog ideen???

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Re: shetlander wat kan ik er mee doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 17:58

Waarom is er voor gekozen ze niet te castreren? en is het misschien dan niet handig dat toch te doen? Ivm dat jij ook nog maar jong bent en met hengstengedrag weet ik niet of dat geschikt is! (:

marianvh

Berichten: 17
Geregistreerd: 19-02-21
Woonplaats: WAARDENBURG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 18:13

Myponyhoward schreef:
Waarom is er voor gekozen ze niet te castreren? en is het misschien dan niet handig dat toch te doen? Ivm dat jij ook nog maar jong bent en met hengstengedrag weet ik niet of dat geschikt is! (:

ze zijn al 23 dus weet niet of dat handig is
het gebeurd alleen al swe gaan wandelen verder altijd superlief doen nooit wat.

marianvh

Berichten: 17
Geregistreerd: 19-02-21
Woonplaats: WAARDENBURG

Re: shetlander wat kan ik er mee doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 12:49

heeft niemand dit probleem

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Re: shetlander wat kan ik er mee doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:03

Hey TS, volgens mij heb je al heel veel leuke tips gekregen! Ik zou oefenen met de verlatingsangst. De ene steeds een beetje verder van de andere vandaan houden terwijl de ander er niet bij kan en iemand anders bij degene in de wei laten

jowien
Berichten: 976
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:24

Ontzettend leuk en lief dat je de pony's gekregen hebt. Maar het klinkt alsof je er niet zoveel mee kunt. Want deed je ermee toen het nog alleen je verzorgpony's waren? En wat deed de eigenaar er verder mee?
Longeren, lange lijnen en mennen: daar is les voor, veel lesgevers komen aan huis.
Ze zijn 23 jaar en hengst, dat is lastig. Zo te horen heb je nog niet veel ervaring met hengsten. Misschien kun je vragen bij een fokkerij van pony's om een dag mee te lopen en daar dan leren over hengsten en hoe je met hun gedrag om gaat?
En jij bent nu de eigenaar (of je ouders?), als voor jou castereren fijner is, dan vraag je je veearts of dat mogelijk is en hoe dat dan gaat (kan het thuis?) en hoeveel dat kost. Misschien scheelt dat ook wat qua gedrag.
In ieder geval moet je duidelijk zijn wat jouw regels zijn. Echt super-duidelijk, niet de ene keer door de vingers zien en een andere keer wel streng zijn. Met grondwerk (neem een paar lessen) kun je met je pony's leren werken en aan je eigen leiderschap werken.

marianvh

Berichten: 17
Geregistreerd: 19-02-21
Woonplaats: WAARDENBURG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 13:30

jowien schreef:
Ontzettend leuk en lief dat je de pony's gekregen hebt. Maar het klinkt alsof je er niet zoveel mee kunt. Want deed je ermee toen het nog alleen je verzorgpony's waren? En wat deed de eigenaar er verder mee?
Longeren, lange lijnen en mennen: daar is les voor, veel lesgevers komen aan huis.
Ze zijn 23 jaar en hengst, dat is lastig. Zo te horen heb je nog niet veel ervaring met hengsten. Misschien kun je vragen bij een fokkerij van pony's om een dag mee te lopen en daar dan leren over hengsten en hoe je met hun gedrag om gaat?
En jij bent nu de eigenaar (of je ouders?), als voor jou castereren fijner is, dan vraag je je veearts of dat mogelijk is en hoe dat dan gaat (kan het thuis?) en hoeveel dat kost. Misschien scheelt dat ook wat qua gedrag.
In ieder geval moet je duidelijk zijn wat jouw regels zijn. Echt super-duidelijk, niet de ene keer door de vingers zien en een andere keer wel streng zijn. Met grondwerk (neem een paar lessen) kun je met je pony's leren werken en aan je eigen leiderschap werken.

ik doe vooral vrijheids dresuur en ben nou met verlatingsangst aan het oefenen het gaat heel erg goed! ik denk dat ik een hengste ketting ga kopen voor het geval dat hij flipt ik denk dat ik dan iets meer te zeggen heb.

marianvh

Berichten: 17
Geregistreerd: 19-02-21
Woonplaats: WAARDENBURG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 13:33

de eigenaar heeft ze van de slacht gered. er zijn hier geen fokkerijen. ik ben de eigenaar maar de oude eigenaar helpt ook mee. ik denk dat ik wel een paar lessen neem!

marianvh

Berichten: 17
Geregistreerd: 19-02-21
Woonplaats: WAARDENBURG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 13:34

Myponyhoward schreef:
Hey TS, volgens mij heb je al heel veel leuke tips gekregen! Ik zou oefenen met de verlatingsangst. De ene steeds een beetje verder van de andere vandaan houden terwijl de ander er niet bij kan en iemand anders bij degene in de wei laten

goed idee dankje