Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe geven jullie "vrij" na het werken?

 
Profiel   

Bij mijn paard was tussen ons al snel duidelijk wanneer we klaar waren en ze weer vrij was. Het paard waar ik nu mee bezig ben, blijf bij me. Ook als ik weggehaald heb, waarmee we hebben geoefend/gewerkt blijft hij bij mij of blijft hij staan op onze laatste oefenplek. Wachtend op wat er gaat komen. Hij vindt het ook wel erg leuk om bezig te zijn, maar goed, genoeg is genoeg.

Als ik hem aan de hand naar zijn volle hooibak breng, snapt hij me wel ;) .

Mijn hond heb ik commando "vrij" geleerd. Tips om dat aan een paard te leren, zonder hem weg te duwen of laten staan totdat hij zelf wegloopt? Hij mag namelijk best meelopen met opruimen, maar dan wel uit zijn keuze. :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 17:35 



 
Profiel   

Hieruit begrijp ik dat je werkt in de paddock waar ze eten en rusten, dus niet apart in een bak?

Zou mijn keuze niet zijn.

Maar goed, ik zou gewoon na het opruimen de paddock of wei verlaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 17:46 



 
Profiel   

Ik werk ook in de wei. Wat ik standaard doe is na het werk (of dat in de wei was, of in de longeerbak of van het erf af maakt niet uit), is eerst terug naar de schuilstallen. Daar zet ik hem even op het stoepje, draadje dicht. Tuig eraf (wat voor soort ik dan ook gebruikt heb die dag), dan lopen we samen naar het draadje. Draadje open, paard erdoor, koekje geven en dan ga ik weer door het draadje en sluit die weer. Hij gaat dan rollen, ik het tuig opruimen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 17:51 



 
Profiel   

Ik heb een roundpen in de weide waar ik in train, maar beide achtervolgen ze me toch wel de wei door aangezien ik ervoor\erna nog opruim mest etc. Ik kan het negeren dat ze mij achtervolgen en geef ze soms een aai, als ze het zat zijn lopen ze wel weg.
Na het trainen krijgen ze hier sowieso altijd brok, dus dan ben ik ook klaar voor die dag en dat leren ze vanzelf. Ze staan zo'n 22 uur eigenlijk op hun gemakje niks te doen\ te eten dus ik denk dat hij maar al te goed volgt waar je mee bezig bent. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 17:56 



 
Profiel   

Hmm tja, het gebied waar ik training in deed, was niet de plek waar ze vrij in de kudde stond. Ik denk dat dat al verschil zou uitmaken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 18:00 



 
Profiel   

Mijn vorige paard wist dat hij aan het halster zijn eigen plan mocht trekken (binnen grenzen, hij mocht me niet meesleuren) en mocht rollen in het zand, maar met een hoofdstel was hij aan het werk. Ik heb een tijd op een plek gestaan waar geen bak was, enkel een zand/grasvlakte zonder omheining. Hij stond de rest van de tijd op een 100m2 steenpaddock met 20m2 rubber matten + zaagsel onder de overkapping. Daar was het dus echt van belang dat het duidelijk was wanneer hij moest werken en wanneer hij mocht freewheelen. Dat wist hij met dit tuigonderscheid goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 18:08 



 
Profiel   

Maar wat is erop tegen dat ze dat doen? Ze kiezen ervoor om dat te doen.
Ik zou blij zijn dat ik blijkbaar de moeite waard ben voor een paard om tijd en aandacht aan te besteden (en ja, ik heb er twee die dat doen :j ).

Ik vertel ze dus dat het klaar is en dat ik weer moet gaan. Meestal gaan ze hun eigen ding doen maar een enkele keer blijft een van de twee (of beide) bij het hek staan omdat ze het kennelijk niet genoeg vonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 18:18 



 
Profiel   

Ik werk met clickertraining en sluit af met een kleine jackpot en het woord "klaar!". Daarna negeer ik ze. Snappen ze supergoed. Komen daarna hoogstens nog een kroel halen maar verwachten geen opdrachten/clicks meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 18:20 



 
Profiel   

Ik werk ook weleens met mijn paard op de paddock waar hij ook staat als hij niet op de wei staat. Ik geef hem zijn laatste beloning, veeg mijn handen langs elkaar schoon (dus handen in tegengestelde richting van boven naar beneden tegen elkaar wrijven) en zeg klaar.
Meestal loopt hij nog wel even mee, dan geef ik hem een aai of een knuffel en dan weet hij dat het echt klaar is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 18:54 



 
Profiel   

Ik werk (uit noodzaak) soms ook in de paddock waar ze ook eten etc. Ik doe altijd een halster aan, ook als ik bvb zonder touw werk, en dan is het heel duidelijk dat halster uit = vrij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 18:58 



 
Profiel   

Vrij is vrij en dan mogen ze doen wat ze willen, ook als dat bij jou blijven staan is. Als je dingen gaat verwachten (van je weglopen bv.) is vrij niet meer echt vrij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 19:00 



 
Profiel   

TheWelsh schreef
Ik werk ook weleens met mijn paard op de paddock waar hij ook staat als hij niet op de wei staat. Ik geef hem zijn laatste beloning, veeg mijn handen langs elkaar schoon (dus handen in tegengestelde richting van boven naar beneden tegen elkaar wrijven) en zeg klaar.
Meestal loopt hij nog wel even mee, dan geef ik hem een aai of een knuffel en dan weet hij dat het echt klaar is.


Dank je, hier kan ik wat mee.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 08:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen