Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard op volte houden dubbele lijnen

 
Profiel   

Hoi Allemaal!

Nu ik zelf vanwdge mijn zwangersxhap niet meer kan rijden, ben ik de dubbele lijnen weer wat meer gaan oppakken. Voor ons een fijne manier om vanaf de grond Joy haar ruggebruik en ondertreden te trainen.

Meestal longeer ik met dubbele lijnen in de roundpen. Dat gaat erg goed en er zitten al mooie stukjes tussen.

Echter, als ik in de bak wil longeren, merk ik dat ze zelf snel de bakrand wil opzoeken voor steun. Dit is alleen als we werken met dubbele lijnen. Uiteraard wil ik natuurlijk niet dat het een getouwtrek wordt, dus mijn vraag aan jullie is hoe ik ervoor kan zorgen dat haar balans en vertrouwen beyer worden, zodat ze straks de wand niet meer nodig heeft.

Zelf had ik al bedacht te beginnen met meelopen, en dit gaat goed in de stap, maar in de draf hou ik het gewoon niet bij :+

Ik wil dat ze bij me blijft en niet constant de volte zelf naar buiten groter maakt. Zonder haar dus teveel te begrenzen, want dan schiet het naar mijn mening z'n doel voorbij.

Dankjullie! :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 09:21 



 
Profiel   

Wat doet je paard aan de enkele longe?
Als ze daar wel op de volte blijft, wat doe jij dan anders met je binnenlonge?
Doe je dan gewoon niet te veel met je buitenlonge?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 09:23 



 
Profiel   

Aan de enkele longe heeft ze de neiging niet. Ik zorg er altijd voor dat de buitenlonge van singel naar bit dezelfde tensie heeft als de binnenlonge.

Ik wil niet teveel aan de binnenlonge zitten. Ze wordt veel op zit gereden en sturen doen we niet door de binnenteugel te gebruiken. Misschien dat ze daardoor nu tegenstrijdige hulpen krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 09:26 



 
Profiel   

Tja, neem dan eens minder tensie op de buitenlonge zou ik zeggen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 09:28 



 
Profiel   

De lijnen hangen slap :D als ik zeg dat het allebei waslijnen zijn krijg ik natuurlijk commentaar dat ze te slap hangen... :+

Ik heb bij wijze van proberen weleens alleen de binnenlonge opgepakt, maar dan duikt ze direct achter de loodlijn en gooit ze haar hele lijf naar buiten... :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 09:32 



 
Profiel   

En daar is dan dus die buitenlonge voor, om dat naar buiten vallen te begrenzen.
Klinkt toch inderdaad alsof je met je zit en gewicht wilt rijden terwijl je er niet op zit :+ Maar met (enkele of) dubbele longe heb je juist wel contact nodig. Het is meer mennen dan rijden eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 09:36 



 
Profiel   

Heb je ook al eens opgelet wat jij zelf doet? Even los van de lijnen, maar wat doet jouw lichaam? Misschien stuur je hem onbewust met je houding naar buiten. Andere optie zou natuurlijk ook een balansprobleem kunnen zijn. Meestal is de cirkel van dubbele lange lijnen kleiner dan die van het longeren en dus moeilijker voor je paard? Wat gebeurt er als jij wel gewoon blijft staan of als je hem meer gaat verzamelen?
Interessant om je eens te verdiepen in dll volgens de freestyle methode. Je mag mij hier evt een pb over sturen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 09:40 



 
Profiel   

Hoe heb je je lijnen lopen? Binnenlijn direct naar het hoofd van het paard of via de longeersingel? Buitenlijn over de rug of achterlangs?

Ik denk dat je paard met te losse lijnen te weinig sturing krijgt en te weinig steun ondervindt. Ze zoekt die steun dan bij de bakrand ipv bij jou.

Kun je de bak kleiner maken, bijvoorbeeld 20x20? Dan zou ik namelijk eerst oefenen met die afmeting, in stap, contact op beide lijnen en heel bewust sturen. Op de rechte zijden iets buitenstelling vragen (binnenlijn contact houden) en vlak voor de hoek juist veel ruimte geven op de buitenlijn. Op 3/4 van de bocht neem je je buitenlijn weer aan om recht te stellen voor de rechte lijn.
In eerste instantie geef je die buitenlijn heel overdreven, daarna ga je doseren zodat je wel contact blijft houden op elk moment.
Als dat lukt: in elke hoek een kleinere volte stallen. In plaats van je buitenlijn weer aannemen voor rechtuit laat je ‘m zoals je de hoek door stuurde. In principe zou je paard dan door moeten draaien van de hoefslag af en een cirkel om je heen moeten stappen.
Als dit lukt, ga je geen hele voltes meer stappen, maar stuur je vanuit de bocht de volte op en zet daarna het paard recht om over te steken, een soort afwenden dus, maar dan met een wat meer gebogen bocht. Aan de overkant stuur je weer de hoefslag op. Als je paard halverwege de oversteek begint te slingeren of twijfelen, stuur je ‘m weer de volte op, in principe 1 rondje tot je weer op je oorspronkelijke oversteek-lijn zit en dan maak je dus je oversteek af (of stuurt weer de volte op als ze weer twijfelt/slingert).

Let ook op je eigen houding. Heb je je eigen lichaam ‘mee’ op de volte of duw je je paard onbewust naar buiten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 09:44 



 
Profiel   

Ibbel schreef
En daar is dan dus die buitenlonge voor, om dat naar buiten vallen te begrenzen.
Klinkt toch inderdaad alsof je met je zit en gewicht wilt rijden terwijl je er niet op zit :+ Maar met (enkele of) dubbele longe heb je juist wel contact nodig. Het is meer mennen dan rijden eigenlijk.


Ja en ik denk dat ik onbewust denk "ik wil er niet aan zitten" en daar gaat het mis. Overigens wil Joy nog weleens "zwabberen" op de lange lijn in de galop. Dus het zal ook zeker een combinatie van factoren zijn. En dan is werken met een dubbele longe ook fijn om dat aan te pakken. Als je het goed doet. Waar ik dus nog niet ben :o ;)

Ik zal je pb-en MarloesNatje, alle hulp is welkom! :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 09:46 



 
Profiel   

Hilary schreef
Hoe heb je je lijnen lopen? Binnenlijn direct naar het hoofd van het paard of via de longeersingel? Buitenlijn over de rug of achterlangs?

Ik denk dat je paard met te losse lijnen te weinig sturing krijgt en te weinig steun ondervindt. Ze zoekt die steun dan bij de bakrand ipv bij jou.

Kun je de bak kleiner maken, bijvoorbeeld 20x20? Dan zou ik namelijk eerst oefenen met die afmeting, in stap, contact op beide lijnen en heel bewust sturen. Op de rechte zijden iets buitenstelling vragen (binnenlijn contact houden) en vlak voor de hoek juist veel ruimte geven op de buitenlijn. Op 3/4 van de bocht neem je je buitenlijn weer aan om recht te stellen voor de rechte lijn.
In eerste instantie geef je die buitenlijn heel overdreven, daarna ga je doseren zodat je wel contact blijft houden op elk moment.
Als dat lukt: in elke hoek een kleinere volte stallen. In plaats van je buitenlijn weer aannemen voor rechtuit laat je ‘m zoals je de hoek door stuurde. In principe zou je paard dan door moeten draaien van de hoefslag af en een cirkel om je heen moeten stappen.
Als dit lukt, ga je geen hele voltes meer stappen, maar stuur je vanuit de bocht de volte op en zet daarna het paard recht om over te steken, een soort afwenden dus, maar dan met een wat meer gebogen bocht. Aan de overkant stuur je weer de hoefslag op. Als je paard halverwege de oversteek begint te slingeren of twijfelen, stuur je ‘m weer de volte op, in principe 1 rondje tot je weer op je oorspronkelijke oversteek-lijn zit en dan maak je dus je oversteek af (of stuurt weer de volte op als ze weer twijfelt/slingert).

Let ook op je eigen houding. Heb je je eigen lichaam ‘mee’ op de volte of duw je je paard onbewust naar buiten?


Wat een goede oefening! Ja mijn houding zal daar ook zeker mee te maken hebben.

Ik longeer ook in de vierkante paddock. Dat vind ik fijner werken dan de bak. En die is nu de kuddes weer op het land staan eigenlijk vrij te gebruiken. Weet niet of het 20×20 is, maar wel kleiner dan de bak en vierkant.

Edit: lijnen allebei door de grote ring van de singel heen. Geen extra bijzet, ze loopt al snel nageeflijk van zichzelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 09:49 



 
Profiel   

Kleiner dan 20x20 kan ook hoor, ik zat vooral te denken dat het geen cirkel moet zijn (dan kun je niet actief door hoeken sturen en weer rechtstellen), en dat de gemiddelde bak 20x40 is en je die wellicht simpel in tweeën kunt delen.

Je zou als tussenoplossing, als beide lijnen door de singel nog moeilijk zijn, even een paar keer de binnenlijn rechtstreeks naar je hand kunnen doen, dus zonder tussenkomst van de singel. Wel iets meer gedoe met van hand veranderen, maar wellicht heb je het maar een keertje nodig.

Edit: lijnen vrij laag kan ook helpen trouwens, daar hebben ze meer steun aan. Ongeveer zo, maar zou ook nog wat lager mogen:

[ img ]


Laatst bijgewerkt door Hilary op 24-05-21 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 09:54 



 
Profiel   



Eerste keer weer sinds lange tijd met dubbele longe. Hier gewoon in de roundpen. Wat mij opvalt is dat ze vooral rechtsom te recht blijft en haar ribben naar binnen duwt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 09:54 



 
Profiel   

Hilary schreef
Kleiner dan 20x20 kan ook hoor, ik zat vooral te denken dat het geen cirkel moet zijn (dan kun je niet actief door hoeken sturen en weer rechtstellen), en dat de gemiddelde bak 20x40 is en je die wellicht simpel in tweeën kunt delen.

Je zou als tussenoplossing, als beide lijnen door de singel nog moeilijk zijn, even een paar keer de binnenlijn rechtstreeks naar je hand kunnen doen, dus zonder tussenkomst van de singel. Wel iets meer gedoe met van hand veranderen, maar wellicht heb je het maar een keertje nodig.


Ja precies. Dan is de paddock best geschikt.

Rechtstreeks vind ik wel engig ergens... maar dat zit tussen mn oren denk :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 09:58 



 
Profiel   

Wat mij opvalt is dat je zelf loopt.
Je kunt geen constante aanleuning hebben terwijl je loopt.

'Pivot on your hind leg' - you're supposed to be spinning :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 09:59 



 
Profiel   

Wat vind je er engig aan?

Ik vind het filmpje er niet heel slecht uitzien, maar denk dat je meer kunt halen uit het gebruik van je buitenlijn. Iets aannemen naar een beetje buitenstelling, wachten tot ze nageeft en dan ruimte geven op de buitenlijn om ruimte te geven aan de buiging die je wil. Ik zie op het filmpje dat ze aardig buigt, tot ze even uit de aanleuning komt. Op dat moment stelt ze iets naar buiten en komen de ribben idd jouw kant op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 10:02 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Wat mij opvalt is dat je zelf loopt.
Je kunt geen constante aanleuning hebben terwijl je loopt.

'Pivot on your hind leg' - you're supposed to be spinning :))


:')

Goeie Hilary, dat ga ik meenemen +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 10:35 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Wat mij opvalt is dat je zelf loopt.
Je kunt geen constante aanleuning hebben terwijl je loopt.

'Pivot on your hind leg' - you're supposed to be spinning :))

Zo is mij dat inderdaad aangeleerd door Lammert Haanstra.
Maar vanuit het oogpunt van het paard is het natuurlijker om mee te lopen in een drijvende positie.
Ik werk al heel lang met de dubbele en dan is het zeker wel mogelijk om een constante aanleuning te combineren met meelopen. Het is dan wel noodzakelijk dat de longeur over de nodige handigheid beschikt.
Ik gebruik als het paard er goed vertrouwd mee is ook vaak maar 1 hand (Achenbach) zodat de lijnen ook een constante druk/ lengte hebben.

TS: als het gaat om gelijke druk op binnen- en buitenkant, hou er dan ook rekening mee dat de buitenlijn langer is, dus zwaarder, en daardoor al meer druk in de mond geeft. Vertrouw op het gevoel dat je in de hand hebt, niet op het visuele plaatje dat beide lijnen even strak, of los, zijn.

De foto hierboven met een bandage achterlangs is ook een fijne methode om de achterhand te stimuleren. Gebruik ik ook in combinatie met gewoon een enkele longe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 11:15 



 
Profiel   

Ow zie die foto nu pas! Die bandage heb ik nog niet eerder aan gedacht! Goeie.

Voor die achenbach methode ben ik echt bog niet ver genoeg. En inderdaad, die buitenste lijn is zwaarder. Zou je dat kunnen oplossen door hem vanuit de ring over de rug te laten lopen en dan idd combineren met een bandage achter? Of krijg je dan een hele andere druk op de buitenste lijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 11:47 



 
Profiel   

Same als roodvos.. ik gebruik in draf zelden twee handen tenzij ik iets bijzonders denk te voelen waar ik twee handen bij nodig heb. Meestal heb ik twee lijnen in een hand en ik heb dan de binnen lijn een halve slag om mijn middel vinger zitten zodat ik met mijn ring en pink stelling kan vragen als ze teveel naar buiten willen. Vaak is dat vragen echt millimeter werk. Ze ziet aan mijn handen dus niet dat ik iets doe.

Hoe heftiger je vraagt hoe groter de verwarring.

Tevens is de timing van het naar voren drijven erg onderschat. Hoe langzamer ze lopen des meer ze moeite hebben met balans als ze niet doorgetraind zijn in de dubbele lijnen nog. En dan zijn ze sneller geneigd om aan de wand te gaan hangen.

Het op eigen benen lopen met de lijnen tot het punt dat je met minimaal tot weinig contact kunt longeren kan jaren duren. Je kunt beter lichte spanning op de lijnen hebben zodat ze de buiten lijn als steun ervaren. En ja in het begin kunnen ze dat best even Spannend vinden en een beetje panieken als jij blijft vertellen dat zijwandsurfen echt een no go is.

Maar.. Een paard kan prima het onderscheid maken tussen rijden op zit en longeren dus je hoeft er echt niet bang voor te zijn dat je je paard verpest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 11:51 



 
Profiel   

Over de rug kan prima, wel is het belangrijk dat de release dan heel goed is. Dat is natuurlijk het voordeel van achterlangs, de lijn loopt dan eigenlijk recht door de ring van de singel en kan niet echt blijven hangen. Als de lijn over de rug gaat, verandert de hoek van de lijn in de ring. Hoeveel last je daarvan hebt, ligt aan de lijn en de ring. En ff checken of de lijn niet onder de singel klem gaat zitten.

Ik heb mijn lijnen trouwens wel 99% in twee handen. Ik werk zowel aan de dubbele longe (met 2 losse longeerlijnen van Haanstra) als aan de dubbele lange lijnen (die van Voest). Bij de dubbele lange lijnen gebruik ik de volte in centrumpositie als afwisseling op het werken in menpositie. Dan is het heel fijn om de lijnen in beide handen te hebben ivm het wisselen van de ene naar de andere positie.
Volgende keer zal ik de dubbele longe eens in één hand proberen, achenbach kan ik al, dus je zou denken...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 11:56 



 
Profiel   

Kleinere stappen nemen om tot het gewenste resultaat te komen. Wat ik hier vooral lees en zie is dat je na een paar keer met de dubbele lijnen gewerkt te hebben, hetzelfde resultaat wilt zien en voelen als bij het rijden. Dat gaat niet. Zeker niet als je je paard vooral op zit rijdt, dat is een essentieel gemis bij het grondwerken.

Wat wel kan is experimenteren. Wat werkt er voor jullie als je met de dubbele longe gaat werken en hoe kom je dan tot het gewenste resultaat? Dat vergt veel oefening, geduld en een andere mindset. Het is helemaal niet erg om wat meer aan je paard te moeten zitten, zeker in het begin als het voor haar nog niet helemaal of altijd duidelijk is wat je vraagt. Grotere hulpen mogen, zeker in het begin, best. De verfijning komt als alles duidelijk is.

Meelopen mag ook. Ik doe het altijd wel maar dat komt misschien door de omstandigheden waaronder ik longeer: we hebben alleen een 20x40 rijbak waarin we liever geen longeergeul mogen maken dus ik longeer altijd door de hele bak heen en weer. Dat gaat prima met constante aanleuning in stap, draf en galop maar dat kon ik ook niet gelijk de eerste keer.
Bij het meelopen is het wel handig dat je in het oog houdt waar je loopt ten opzichte van je paard (in lijn met de Freestyle methode van Emiel Voest) en hoe je lichaamstaal en -houding is.

Beide longerlijnen door de onderste ring van je singel zal zeker al helpen iets van de zwaarte van de buitenste lijn op te heffen, waardoor die ook makkelijker in de aanleuning blijft, minder schommelt.

Edit: overigens werk ik veel in menpositie met de dubbele longe. Dan zijn beide lijnen per definitie even lang en even zwaar en kan ik goed werken aan de nageeflijkheid. Dat kan ik, gezien de graad van opleiding van ponybeest, in stap en draf, niet in galop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 11:59 



 
Profiel   

Dank voor alle tips! Ik ga ze ter harte nemen en uitproberen!

Als we in de paddock/bak longeren aan dubbele lijnen doe ik geen galop. Ik trek dat met mijn buikje ook niet meer :+

Ik laat Joy altijd eerst even lopen aan een enkele lijn. Alle gangen beide kanten om op te warmen. Dan gaat de andere lijn eraan en dan werken we in stap en draf. Daarna weer aan 1 lijn draf en stap, als cooling down.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 12:54 



 
Profiel   

Je opbouw van de training klinkt al prima. De rest is inderdaad een kwestie van uitproberen.

Als je wilt kan ik wel een keer langskomen en je assisteren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 13:30 



 
Profiel   

Maflinger_S schreef
Je opbouw van de training klinkt al prima. De rest is inderdaad een kwestie van uitproberen.

Als je wilt kan ik wel een keer langskomen en je assisteren?


Ow prima plan! Dat moet dan wel op de korte termijn, want over 4 weken ben ik uitgerekend :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 14:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen