Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Clicker met je stem

 
Profiel   

Hi!

Eerder had ik al een topic gestart om meer te weten te komen over grondwerk.
Nu lees ik meerdere keren over clickertraining en mensen die dit met de stem doen i.p.v. zo'n fysiek ding in de hand.

Tijdens het rijden gebruik ik (onbewust, werk ik aan) een klik geluidje om aan te sporen.
Dus dit lijkt me niet echt een optie om dit te gaan gebruiken. Mensen zeggen ook om gewoon een woord te gebruiken hiervoor.

Maar hoe weet je wat nou een begrijpend woord voor zo'n paard is? Zit dat hem in de klank hoe je het zegt? Moet het een éénlettergreep woord zijn?

Misschien denk ik weer veelste moeilijk hoor :') maar ik hoor graag jullie tips!


Laatst bijgewerkt door Kaasgek op 28-05-21 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 11:28 



 
Profiel   

Het maakt niet uit welk woord je gebruikt. Als je maar consistent bent in woordkeuze en intonatie. Ik zou zelf een kort woord kiezen dat je niet snel voor iets anders gebruikt.

"Top" of "Yes" bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 11:31 



 
Profiel   

Ik zelf gebruik ook een klak geluid met mijn tong als clicker, maar dit is een heel ander geluid dan het klikken bij aansporen. Jammer dat je dat met woorden zo moeilijk uit kan leggen. xD

Het woord maakt verder niet uit. Ik zou zeggen kort maar krachtig. Iemand op stal gebruikt het woord “X” dus je bent daar helemaal vrij in!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 11:34 



 
Profiel   

Ik gebruik gewoon een ander klik geluid met mijn tong, je kan heel veel verschillende klikjes maken en je paarden kunnen die ook uit elkaar houden.

Met mijn hond gebruik ik een woord (yes) ipv klik, omdat ik geen verwarring wil zaaien als de hond ook op stal is. Maar ik merk dat ik dat wel echt moelijker vind omdat je met een woord toch sneller wisselt in intonatie. Dus het kan wel, maar kost meer moeite of is minder consistent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 11:35 



 
Profiel   

Het moet een heel kort geluid zijn, wat je altijd op zelfde manier kan zeggen.
De gratis clicker start training van Inge Teblick is een aanrader, daar legt ze het goed uit.
https://www.ingeteblick.be/shop/7-basics/

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 11:36 



 

Kort woord op altijd dezelfde intonatie. Een woord dat je ook in normale gesprekken gebruikt kan wel maar dan moet je opletten dat je niet dezelfde intonatie gebruikt die je in normale gesprekken ook gebruikt.
Ik ken iemand die op heel lage toon goed gebruikte, maar ook iemand die met een vrolijke hoge piepstem kaas zei. Het woord slaat nergens op maar het werkt wel voor haar

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 11:36 



 
Profiel   

Oke, duidelijke tips. Thanks! Ga me hier weer meer in verdiepen +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 11:48 



 
Profiel   

Ik gebruikte ook X omdat het vrij uniek is. Ik legde er wel intonatie in. Eerder droog voor ok en enthousiast voor top. Werkt ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 11:50 



 
Profiel   

Ik klik ook om aan te sporen maar dat is een klik verder achter op mijn tong dan de clicker klik zeg maar. Je moet gewoon pakken wat voor jou fijn werkt, zijn geen vaste regels voor ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 11:52 



 
Profiel   

Ik zeg altijd 'peer', werkt prima en niet iets dat je snel per ongeluk zal zeggen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 13:44 



 
Profiel   

Ik gebruik woorden met een "a" erin want alles met een "o" leidt nog weleens tot een noodstop. Dus "goed zo" doen we niet maar wel: "braaf" of "daar ja".
De tongkliks zijn voor commando's, al dan niet samen met een woordcommando.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 13:47 



 
Profiel   

Mijn haflinger wist als ik 'goed zoooo' zei dat hij iets lekkers kreeg

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 14:00 



 
Profiel   

Het gaat inderdaad om de consistentie, niet per se om wat je zegt. Zelf vind ik een echte clicker onhandig omdat ik mijn handen vrij wil hebben en altijd wil kunnen klikken, maar een woord zou voor mij niet eenduidig genoeg zijn. Daarom gebruik ik een tongklak. Als brug bij een beloning gebruik ik een consequente harde en korte tongklak, maar ik gebruik een andere 'tongklak' (zou het eigenlijk geen tongklak willen noemen) om hem te vragen meer voorwaarts te gaan. Zijn dus twee verschillende geluiden die ik met mijn mond maak, maar mijn paard heeft daarmee geen probleem om ze te onderscheiden

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 14:12 



 
Profiel   

Ik gebruik altijd het woord "goed" of "braaf" :)) ipv een clicker

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 14:38 



 
Profiel   

Die van mij weet dat er bij 'Goedzo' snoepjes en knuffels wachten. 'Braaf' lijkt voor hem teveel op 'draf' waardoor hij dan weleens in draf springt als hij het niet goed hoort.
Het voordeel is meteen ook het nadeel van stemcommandos in plaats van de clicker; er zit emotie in je stem, of je dat nou wil of niet. Een clicker is neutraal, maar zelf al gebruik je een kort woord dat je consequent hetzelfde uitspreekt, je paard reageert deels op de emotie die je uitdrukt. Zelf vind ik dat juist prettig, maar het is net waar je voor kiest. Het woord lijkt niet veel uit te maken, als je het maar snel kan zeggen.
Het klikgeluidje was wel neutraler geweest, maar die is dus al bezet ;)
Wat voor woord je ook kiest, het is handig om dit een paar weken elke dag te herhalen met een snoepje er achteraan zodat het woord echt een beloning betekent.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 19:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen