Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Touwhalster en hulpteugels???

 
Profiel   

Hoi iedereen zoals de titel het al zegt vraag ik me af of het eigenlijk een mogelijkheid zou zijn en of het slim is om bv een longeerhulp aan de side ringen van je touwhalster te bevestigen ...Alle commentaren zijn welkom maar hou het een beetje vriendelijk.Reacties zoals ik doe het niet omdat... zijn meer dan welkom .
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 17:33 



 
Profiel   

Ik gebruik sowieso geen hulpteugels en touwtjes, omdat ik niet wil dat er onnodig druk op bit/neus komt. Dus ik longeer enkel met een dubbele longe als ik wil trainen en anders gewoon aan het halster als het alleen wat beweging geven is. Met een longeerhulp heb je geen invloed op wat je paard doet, terwijl je met een dubbele longe teugel kan geven of juist stelling kunt vragen of wat kunt opvangen.

Gevoelsmatig zeg ik nee tegen een longeerhulp aan een touwhalster bevestigen. Zo'n halster kan best pittig inwerken en je hebt er zelf geen invloed op hoe de hulp inwerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 17:37 



 
Profiel   

Nee. Touwhalster is gemaakt voor indirect teugel contact, en zeker geen constante druk. Bijzet, ook met katrol of schuivende knoop, zorgt voor direct contact.

Overbodig te zeggen dat ik geen fan ben van bijzetten denk ik }:0

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 17:41 



 
Profiel   

Nee, dat zou ik absoluut niet doen. Mijn osteopaat heeft sowieso een hekel aan die longeerhulp omdat die verschrikkelijk onrustig zijn in de mond en druk geven op de schoft.

Maar in combinatie met een touwhalster krijg je echt een scherpe inwerking op de neus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 17:42 



 
Profiel   

Ik zou het persoonlijk zelf nooit doen. Ik longeer sowieso niet graag met longeerhulp / hulpteugels. Je hebt inderdaad naar mijn idee niet veel invloed op hoe je paard zijn spieren gaat gebruiken. Wel 'dwing' je je paard in een bepaalde houding als je hulpteugels gebruikt; maar dat wil dan niet zeggen dat je paard zijn spieren correct gebruikt. Daarnaast zou ik bang zijn voor de uitwerking die het kan hebben op de neus van het paard.
Is het mogelijk? Vast wel. Maar ik zou het zelf dus nooit doen en zie er ook niet het nut van in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 17:45 



 
Profiel   

Nee, touwhalster is daar helemaal niet voor gemaakt.
Je krijgt een veel te scherpe inwerking en teveel druk op het neusbot. Zeker bij een schrikreactie of onverwachte beweging wil ik niet denken aan wat zo'n touw teweeg kan brengen op het bot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 17:45 



 
Profiel   

oke dankjulliewel allemaal ....Het was ook niet mijn bedoeling om het meteen te gaan doen hoor ik was gewoon nieuwsgierig :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 13:54 



 
Profiel   

Ik vrees dat je daarmee de neus letterlijk open zaagt :=
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 14:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen