Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Steigeren aanleren flegmatiek paard

 
Profiel   

Zijn er hier mensen die het steigeren hebben aangeleerd aan een flegmatiek paard?
Overigens beheerst dit paard verder al een groot vrijheidsdressuur pakket aan kunsten. Alle basis + meer is goed bevestigd. Vandaar dat ik het steigeren nu met hem op wil pakken. Een commando met zweep en armen omhoog zodat je het begin van een klein sprongetje/hoofd omhoog gooien krijgt, vindt dit paard gewoon echt niet fijn. Er zit ook geen vuur in dit paard zoals ik bij andere paarden heb gehad, waarbij het steigeren aanleren een eitje was. :+ Hij is liever lui dan moe.

Nu dacht ik eraan het misschien aan te leren dmv het blok (achteruit eraf 'huppen', want dat doet hij wel eens. En dat dan als begin van het steigeren nemen.

Ervaringen met soortgelijke paarden? :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 16:40 



 
Profiel   

Ik lees even mee. Zelfde "probleem"

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 16:41 



 
Profiel   

Steigeren moet je ook nòòit leren vanaf de voorkant/ door voor m te gaan staan. Dat is gevaarlijk. Altijd naast hem gaan staan. Bij zijn schouder/buik. Ik weet verder niet hoe je dit het beste aan kan pakken, dat zou je eens moeten vragen aan iemand die het je in de praktijk goed kan uitleggen. Daar kun je het meest van leren, diegene kan jou en je paard immers ook zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 17:56 



 
Profiel   

Eretria schreef
Steigeren moet je ook nòòit leren vanaf de voorkant/ door voor m te gaan staan. Dat is gevaarlijk. Altijd naast hem gaan staan. Bij zijn schouder/buik. Ik weet verder niet hoe je dit het beste aan kan pakken, dat zou je eens moeten vragen aan iemand die het je in de praktijk goed kan uitleggen. Daar kun je het meest van leren, diegene kan jou en je paard immers ook zien.

Mwa, daar ben ik het niet mee eens. Met voldoende afstand kun je best voor je paard staan. Dat vind ik in de aanleerfase zelfs veel veiliger dan dat je er naast staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 18:18 



 
Profiel   

Helemaal mee eens.

Bij steigeren ligt je focus in eerste instantie bij 2 voorvoeten tegelijkertijd van de grond af. Dat kan natuurlijk op verschillende momenten en manieren. Bijvoorbeeld in de spaanse pas heel snel de benen af gaan wisselen. Inderdaad bij op of af het blok. Mee rennen en snel omdraaien. Longeren en van richting veranderen. Target hoog boven het hoofd houden. Onder een appelboom zetten. etc. Op het moment dat het paard snapt, 2 voeten tegelijkertijd van de grond, dan kan je gaan shapen. Maar hou er ook rekening mee dat steigeren een oefening is die gewoon niet voor elk paard weggelegd is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-21 22:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen