Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wandelen met touwhalster ipv met hoofdstel?

 
Profiel   

Goedenavond,

Ik vind het heel leuk om met mijn haflinger te wandelen.
Voor de zekerheid doe ik dat aan het hoofdstel. Ze is braaf en schrikt helemaal niet snel, maar voor de zekerheid heeft ze een hoofdstel in.
Bij een gewoon halster ben ik nog een beetje bang dat ze te sterk wordt als er iets zou gebeuren.
Zou een touwhalster geschikt kunnen zijn? Hoe werkt dat in mocht ik haar moeten corrigeren?
Andere tips zijn ook welkom.
Bedankt alvast.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 22:06 



 
Profiel   

Als ze echt willen, zijn ze weg, denk ik altijd maar.
Ik wandel hier altijd met touw halster, puur omdat ik veel grondwerk doe en gewoon gewend ben dat halster te pakken. Er zit hier overgens nooit druk op het touw maar merk soms wel verschil met een lekker zacht bont halster, dat doen we amper dus is voor hem makkelijker even te proberen dat grassprietje mee te stelen. Als ik jou was zou ik het gewoon proberen, evt. eerst met touw halster en hoofdstel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 22:13 



 
Profiel   

Met een touwhalster mits het goed om zit en goed op maat gemaakt is heb je meer te zeggen dan met een hoofdstel. Bovendien stond het mij altijd tegen te wandelen terwijl er druk kwam te staan op zijn mond. Snacken gaat ook veel beter zonder bit dus hij vind het ook fijner :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 22:13 



 
Profiel   

Persoonlijk ben ik geen fan van touwhalsters. Zo goed als alle touwhalsters zijn te groot en schuiven heel erg. Hierdoor komt je hulp veel slechter door wanneer je moet corrigeren.

Ik zelf gebruik trainingshalsters van Emiel Voest en train op de freestyle methode. Wat er ook gebeurd, hoe erg mijn paarden ook schrikken, ik heb nog geen situatie gehad dat ik mijn paarden niet meer kon corrigeren. Dit halster sluit goed aan en geeft de hulp correct en direct door. Hierdoor is je timing van de hulp vele malen beter.
Het zijn geen fancy kleuren maar gewoon simpel zwart.

Training en juiste optoming is de key tot succes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 22:14 



 
Profiel   

Volgensmij zijn meningen erover verdeeld.

Ik kreeg ook te horen "hoofdstel in, dan heb je meer te zeggen"

Hoofdstel
Voordeel: controle door het bit
Nadeel: schade door het bit

Touwhalster is een 'halster', maar ook daarmee heb je stiekem veel mee te zeggen door de sterke inwerking van het touw.

Voordeel: controle over hele hoofd ipv mond
Nadeel: ook kans op schade, maar dan is de schade groter O.a. meer achter de oren bij nekwervels bijvoorbeeld

Voor zover m'n kennis gaat. Weeg het af waar jou paardje het beste op reageerd. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 22:15 



 
Profiel   

Bedankt alvast voor de snelle reacties!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 22:16 



 
Profiel   

Ik wandel met halsters en af en toe met touwhalster voor verfijning als we iets bijzonders gaan doen.

Wandel je in het bos of op de openbare weg?
Ik zie het nut niet zo in van wandelen met hoofdstel, heb je een hengst ofzo? Wat verwacht je allemaal, als je paard gewoon braaf is is er niks aan de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 22:33 



 
Profiel   

Onali schreef
Ik wandel met halsters en af en toe met touwhalster voor verfijning als we iets bijzonders gaan doen.

Wandel je in het bos of op de openbare weg?
Ik zie het nut niet zo in van wandelen met hoofdstel, heb je een hengst ofzo? Wat verwacht je allemaal, als je paard gewoon braaf is is er niks aan de hand.



Nee hoor, een hele brave merrie.
Op zich verwacht ik geen rare dingen. Het is denk ik meer in mijn hoofd voor het geval dat...
Ben misschien ook wel te voorzichtig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 22:34 



 
Profiel   

Ik wandel altijd met een touwhalster. Pony kent het bit niet en aan het touwhalster doen we ook grondwerk

Ik merk wel verschil tussen een normaal halster dan gaat ze toch wat sneller bij me vandaan. Dit kan ook gewoon tussen mijn oren zitten hoor

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 22:36 



 
Profiel   

Een paard wat er vandoor wil doet dat meestal recht vooruit. De simpelste manier om een paard bij je te houden is er dus voor zorgen dat dat niet kan. Wat je in een noodsitiatie wilt is je paard om kunnen trekken. Om je heen. Een normaal halster en een touwhalster zitten onder het hoofd met een touw vast. Als je daar druk op zet trek je dus recht naar achteren. Een paard wat recht naar voren trekt terwijl jij recht naar achteren trekt verlies je alleen al op basis van gewicht. Het paard weegt meer. Een paard de bocht om trekken red je met zijwaartse druk. Een bit aan 1 ring of bijvoorbeeld een dually halster met het touw aan de binnenste ring werken daarom veel beter om het paard de bocht om te trekken.

Als wegrennen het issue is zou ik voor iets met zijwaartse druk gaan om deze reden. Ik zou nooit met alleen de teugel aan 1 bitring gaan wandelen maar in geval van nood kan je er wel 1 vastpakken en de ander laten glijden.

Als het issue niet wegrennen is kan een touwhalster wat goed past prima werken. Het werkt scherper dan een stalhalster en je kan er goed mee corrigeren alleen voorwaarts corrigeren gaat wat beperkter.
Brave paarden wandel ik met een stalhalster. Niet brave paarden wandel ik aan het bit met mijn longeerlijn aan 2 ringen met een lus ertussen om deze reden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 22:55 



 
Profiel   

Ik wandel altijd gewoon met een normaal halster met mijn paard..

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 23:16 



 
Profiel   

Een touwhalster, mits goed passend, werkt heel fijn. In nood heb je flink meer te zeggen en ze kunnen makkelijk grazen.

Een monty roberts halster werkt overigens net zo goed. Kwestie van persoonlijke voorkeur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 23:25 



 
Profiel   

Ik gebruik ook altijd een touwhalster. Heb die van Parelli, deze past goed. Ook wandel ik altijd met een leadrope en grondwerk stok. Deze leadrope is steviger en langer dan een gewoon halstertouw. Een correctie komt dan beter door. En als ze een sprong nemen heb je meer touw over

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 01:08 



 
Profiel   

Onali schreef
Ik wandel met halsters en af en toe met touwhalster voor verfijning als we iets bijzonders gaan doen.

Wandel je in het bos of op de openbare weg?
Ik zie het nut niet zo in van wandelen met hoofdstel, heb je een hengst ofzo? Wat verwacht je allemaal, als je paard gewoon braaf is is er niks aan de hand.


Als je een hengst hebt is het wel nuttig om met hoofdstel te wandelen :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 07:15 



 
Profiel   

felicity schreef
Onali schreef
Ik wandel met halsters en af en toe met touwhalster voor verfijning als we iets bijzonders gaan doen.

Wandel je in het bos of op de openbare weg?
Ik zie het nut niet zo in van wandelen met hoofdstel, heb je een hengst ofzo? Wat verwacht je allemaal, als je paard gewoon braaf is is er niks aan de hand.


Als je een hengst hebt is het wel nuttig om met hoofdstel te wandelen :?


Nee, ik bedoelde dat sarcastisch. Ik vind dat mensen altijd zo'n issue maken van wandelen.
Mi hoort dit gewoon bij een normale opvoeding, maar dat doen ze niet want rijden is belangrijker.

Ik heb echt nog nooit problemen gehad met wandelen, heb 2 jonge dieren gehad waarvan er één is opgegroeid in de randstad en de ander in het buitengebied.
Beide zijn gewoon verkeersmak, trekkers, auto's met caravans, vrachtauto's, graafmachines, treinen enz.
Ook mijn fjord maakte nergens problemen van.

Als je gewoon investeert in een gehoorzaam paard kan je lekker wandelen met een halster.

Bij mij weten ze het verschil, als we op de weg lopen moeten ze zich gedragen en lopen waar ik zeg. In het bos mogen ze (tot een bepaalde hoogte) klooien met elkaar en van plaats wisselen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 07:58 



 
Profiel   

Mijn haf is zeker niet ongehoorzaam en heel braaf.
Het zit denk ik meer in mijn hoofd, vandaar dit topic.
Ben blij met alle reacties.
Ik wandel en longeer meer dan rijden. Dus dat rijden belangrijker is, is zeker niet van toepassing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 11:59 



 
Profiel   

Ik gebruik eigenlijk altijd een werk halster van Emiel voest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 12:20 



 
Profiel   

Wat voor optoming ik gebruik bij het wandelen scheelt per paard en wat ik onderweg met paard wil gaan doen.

Bij mijn mafje gebruikte ik altijd een halster met hengstenketting want die mocht wel eten maar niet naar elk polletje dat ze tegenkwam.

Bij mijn arabierig typje wandel ik met gewoon halster met halstertouw als ik zonder anderen met haar ga wandelen en onderweg mag ze grazen. Ze luistert prima en rent niet gelijk naar elk polletje dat ze tegenkomt.
Bij mijn arabierig typje wandel ik met hoofdstel met bit als we met stalgenoten (met paard) gaan wandelen. Dan mag en kan ze niet eten onderweg maar wordt er echt gelopen.

Met een touwhalster met leadrope kan je iets meer direct en harder inwerken dan met een stalhalster terwijl je paard er ook fijn mee kan eten als ie dat mag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 12:45 



 
Profiel   

Ik wandel zelf altijd met halster of touwhalster.
Zoals Anastascia24 zegt, als ze echt willen laten ze zich 9 van de 10 keer ook niet tegenhouden door een bit. Zeker als jouw merrie braaf is zou ik lekker kijken hoe het gaat met (touw)halster :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 12:56 



 
Profiel   

Wij wandelen altijd gewoon met stalhalster. Meestal gewoon met halster en halstertouw, maar bij de jeugd doen we dat met longeerlijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 13:11 



 
Profiel   

Ik liep eerder wel met touwhalster. Maar buiten het terrein doe ik dat niet meer. Mijn paard schrok een keer, vloog naar achteren terwijl ik het touw vasthield en het halster wipte zo van het hoofd van het paard...Misschien heb ik niet het juiste touwhalster, maar ik probeer het toch niet nog een keer :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 13:17 



 
Profiel   

Ik wandel gewoon zo met mijn haflinger, Op een drukke weg, door het bos, overal

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 13:52 



 
Profiel   

Ik vraag mezelf eigenlijk altijd nog de reden af waarom de ring bij paarden onder zit. Koeien halsters hebben de ring om het touw aan vast te doen bovenop. En dan heb je veel meer te zeggen, dan kun je het hoofd sturen namelijk. Bij het touw aan de onderkant kan het dier er aan gaan hangen.

Misschien weet iemand het antwoord hier op?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 14:03 



 
Profiel   

Toen ik nog paarden had liep ik buiten altijd met hoofdstel, ze waren kuikenmak maar in het verkeer wil ik geen risico's nemen.
Aan de hand lopen telt bij mij ook als werk en tijdens het werk word er niet gevreten dus dan maakte een bit ook niet uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 14:12 



 
Profiel   

Melewel94 schreef
Volgensmij zijn meningen erover verdeeld.

Ik kreeg ook te horen "hoofdstel in, dan heb je meer te zeggen"

Hoofdstel
Voordeel: controle door het bit
Nadeel: schade door het bit

Touwhalster is een 'halster', maar ook daarmee heb je stiekem veel mee te zeggen door de sterke inwerking van het touw.

Voordeel: controle over hele hoofd ipv mond
Nadeel: ook kans op schade, maar dan is de schade groter O.a. meer achter de oren bij nekwervels bijvoorbeeld

Voor zover m'n kennis gaat. Weeg het af waar jou paardje het beste op reageerd. :)


Moet je hard voor kunnen trekken, om de nekwervels te beschadigen tijdens het wandelen :')
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 14:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen