Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Pony is bang bij touw achter haar kont

 
Profiel   

Goedendag,
Mijn shet is bang als er een touw haar achterbenen aanraakt, als ik er achter sta en beweeg heeft ze daar geen probleem mee en ik kan haar aanraken aan haar achterbenen. als ik er achter sta maar als er iets haar aanraakt dat ze niet zo goed kent is dat wel een probleem. Dan raakt ze in paniek en duurt het efjes tegen dat ze kalm is, nu het probleem is dat ik haar voor de kar wil beleren maar aangezien ze het eng vind dat er iets achter haar beweegt dat ze niet kent (in dat geval dan de kar) gaat dat denk ik een moeilijke klus worden. Heeft er iemand tips hoe ik dit kan aanpakken? Ivm met een touw achter haar aan haar achterbenen enz...
Grtjs
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 21:14 



 
Profiel   

Eerst droog mennen/lange lijnen; als dat goed is de repen eraan met een stuk hout erachter.
Hieraan een touw, dan kun je het optillen/laten zakken en zo het geluid controleren en ook dat ze leert dat repen tegen haar achterbenen komen.
Maar eerst leren erachter te lopen met lange (men)teugels en zo leren dat er vanachter geluid is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 21:19 



 
Profiel   

Ff een tussenstapje doen voordat je gaat droogmaken, ik zoek even foto’s erbij…

Voorafgaand:
- timing is cruciaal, op het verkeerde moment druk weghalen zorgt dat je probleem alleen maar groter wordt
- draag handschoenen
- sommige paarden verzetten geen stap tijdens deze oefening, maar brengen wel hun hoofd omhoog of bollen hun rug helemaal op. Verwar dat niet met “oh, beest vindt het niet spannend”.
- eigenlijk de belangrijkste: zoek een instructeur. Hiervoor, maar ook voor het beleren voor de wagen.

Stap 1:
[ img ]
Touw (lang genoeg, meter of 4, dik genoeg, geen dun koordje) over de rug leggen met de lus aan de andere kant. Pony iets onder het hoofd vasthouden, touw als een teugel. Zwaai de lus over de pony, alsof je een dekje oplegt en weer weghaalt. Pony mag niet bewegen om door te gaan naar stap 2.

Stap 2:
[ img ]
Neem het uiteinde van het touw in je andere hand en wiebel daarmee over je pony van voor naar achter en weer terug. Ga niet verder met de volgende stap als je pony hierbij niet stil staat en ontspant. Beweegt je pony als je met de lijn wiebelt, blijf dan wiebelen tot je pony stopt met bewegen of in ieder geval aanstalten maakt dat te doen (vertragen). Stop acuut met wiebelen en beloon. Herhaal het wiebelen tot de pony niet meer beweegt tijdens het wiebelen.
Laat de lijn van voor naar achteren over de pony lopen, tot op de billen / bijna op de staart.

Stap 3:
[ img ]
Wiebel de lijn over de staart over de billen en pak de lijn bovenop de rug in een kruis vast (je ziet bij mijn pony op dat punt de lijn zichzelf kruisen). Let op dat de lijn niet onder de hak zakt! Je andere hand blijft onder het hoofd vasthouden. Als je pony gaat lopen of bokken, hou vast en zorg dat de lijn achterlangs blijft zitten. Dan het eerste tussenstapje: beweeg je hand van de linker naar rechterkant van de pony, zodat de lijn achter de billen langs schuift / beweegt (laten we het maar even flossen noemen, bij gebrek aan een beter woord :D)
Bij geen reactie stop je met schuiven en ga je door naar de volgende tussenstap. Bij wel een reactie: wachten tot de pony stilstaat of aanstalten maakt daartoe of ontspant. Als je kunnen schuiven zonder reactie ga je naar de volgende tussenstap.
Blijft je pony stilstaan, zet dan wat druk met de lijn in een voorwaartse beweging. Je hand op de rug beweeg je dus naar de oren van je pony. Begin met een klein beetje druk en wacht de reactie af. Geen reactie: druk eraf (hand weer terug naar z’n beginpositie op de rug) en belonen, dan herhalen met iets meer druk. Wel reactie: houd de druk erop tot pony stopt met lopen / bokken, of tijdens het lopen vertraagt (sommige paarden beginnen te draven, hou ‘m dan op een cirkeltje om je heen, vertragen naar langzamere draf of stap = druk eraf, even wachten en druk er weer op), dan direct druk eraf en belonen. Zo bouw je steeds wat op in de druk die je kunt geven.

Stap 4:
Dan heb je heel leuk je pony vast als een half handtasje, maar je moet ook die lijn weer achterlangs weg kunnen halen. Simpelste oplossing: laat het uiteinde van de lijn los en haal met je vrije hand het touw terug over de rug. Let hierbij wel goed op, want het gevoel van de schuivende lijn langs de flank en achterbenen kan ook voor een reactie zorgen!
[ img ]
Stap 4 kun je ook gedurende stap 3 al een aantal keer doen; je legt de lijn een keer achterlangs, schuift er even mee en bij geen / weinig reactie of ontspanning laat je het uiteinde van de lijn los en haal je de lijn terug. Dan doe je even een andere oefening en begin je opnieuw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 21:20 



 
Profiel   

Hierboven een super handige uitleg, die ga ik zelf ook gebruiken

Heb je wel al de friendly game van parelli(?) geprobeerd? Je paard met een zweepje overal kunnen aanraken dus ook op de kont en over de kont kunnen bewegen

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 22:06 



 
Profiel   

Ja ik heb dit al gedaan en daar heeft ze niks op tegen, raar maar waar. Ze begint pas echt te flippen als er iets echt tegen haar onderbenen komt dat ze echt niet kent en langs achter haar komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 22:13 



 
Profiel   

Dan is mijn stappenplan een goed begin. Daarna kun je nog wandelen / longeren met touw losjes (maar niet té) achterlangs, of twee lijnen die je aan een longeersingel maakt en langs de achterbenen laat slepen. Beetje hetzelfde idee als Brainless gaf, maar dan maak je de lijnen nog niet aan elkaar vast met een zweng oid (is toch weer een voorwerp wat kan gaan vliegen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 22:21 



 
Profiel   

Ts, maak je geen druk, de mijne was panisch voor een touw bij zijn achterbenen. Ik heb daarintegen gelijk dubbele lijnen eraan gedaan in de circkel en heb het maar even laten rennen. Zou ik nu zo snel niet meer doen, maar hij vind het nu des al niet te min prima. Zorgen dat ze niet op het touw kan stappen en laat maar wennen. Het risico hiervan is als je ze laat rennen tot ze 'stilstaan' is dat ze zich uit angst afsluiten en dat kun je als braaf zien maar eigenlijk zijn ze dan enorm gespannen. Dit went wel na een paar keer maar of het écht een fijne trainingsmanier is?

Je kunt stap voor stap te werk gaan. jij moet enorm aan het werk met je merrie te kunnen aflezen, nog voor zij (te) veel spanning op bouwt, het touw weghalen even wandelen zonder en weer opnieuw. Ga niet het touw eraan klemmen als ze ervandoor gaat... Dit heb ik(zoals ik schreef) ook gedaan en werkt wel, maar paarden sluiten zich dan snel af. laat merken dat je haar spanning ziet, je haar begrijpt en een stapje of desnoods 5 terug neemt. Het is veel meer werk, maar ik merk bij mijn haflinger dat dit zo veel beter werkt voor hem.
Stapje voor stapje laten zien dus en evt. werken met clicker en genoeg rust momenten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 22:25 



 
Profiel   

Eaukevd schreef
Ja ik heb dit al gedaan en daar heeft ze niks op tegen, raar maar waar. Ze begint pas echt te flippen als er iets echt tegen haar onderbenen komt dat ze echt niet kent en langs achter haar komt.

Dan heb je een paar stappen in het friendly game overgeslagen. Daarbij pak je juist met de rope rond de benen etc mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 22:33 



 
Profiel   

Shetlanders, eigenzinnige, lieve dieren. Als ze iets niet willen hebben ze ineens bananen in de oren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 09:45 



 
Profiel   

En neem zelf alvast menles!!
En longeerles met dubbele lijnen. Als jij het goed kunt en begrijpt hoe alle hulpen werken, kun je je pony in ene de juiste ervaring geven.
Is belangrijk voor jezelf en je pony.
(Onder het zadel beleren doe je ook niet zonder dat je zelf kunt rijden.)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 10:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen