Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Hoofd naar beneden bij een tuiger

 
Profiel   

Kinke schreef
KuilderR schreef
Ze is hartstikke gezond, maar heeft 18 jaar lang met haar koppie omhoog gelopen. Nu vraag ik haar naar beneden (ik zet de [*]hulp[*]teugels ook echt niet op standje rollkur/dwang, gewoon net strak genoeg dat ze het voelt, maar niet dat ze gedwongen word).


Als het net zo strak is dat ze het voelt, dan wordt ze toch gedwongen?


Niet strakker dan dat de meesten de teugels hebben (hoop ik dan). Licht contact, uitnodigend naar beneden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 20:53 



 
Profiel   

KuilderR schreef
Hallo,

Hoe krijg ik mijn tuiger haar hoofd en hals naar beneden?


Een paard balanceert met de hals (en logischerwijze het hoofd) - dus daar zit de oplossing.

Klinkt simpel, maar velen struikelen er over.

Wat werkt is je dier vragen om gelijkelijk gewicht te nemen op beide voorbenen,
wat neerkomt op 'rechtop lopen', ipv schuin door de bocht.
Ook bekend als verticale balans.

Oa equismart en Mireille den Hoed geven les in deze richting.
('Goed les nemen' is een prima advies, nu nog de goede kant op.)
Qua longeren is het zinnig om mee te lopen met de schouders van het paard,
(gooi het oude idee overboord dat je op de linkerhand met je linkerhak een kuiltje op de X moet maken)
en samen met je lesgever er aan werken dat je
en je dier voorwaarts houdt (onder of over 'het juiste tempo' helpt niet balanceren, wat precies het juiste tempo is, is zoeken)
en tegelijkertijd de schouders iets naar buiten sturen (stel je dier heeft veel gewicht op linksvoor, op de linkerhand graag naar buiten met de schouders - rechtsom hoeft het wat minder).

Op het moment dat het dier 'rechtop' loopt, ontspant de rug, wordt de bovenlijn lang en zal het dier de hals strekken.

Uiteraard zijn sommige tuigers gebouwd om bij Onze Lieve Heer op tafel te kijken, maar een lange bovenlijn, korte onderlijn, actieve 'buik'spieren: al is het zoeken, wennen en trainen - ieder paard kan dit!
(Rugspieren moet je met name trainen om te ontspannen. De spieren die je bij het poetsen voelt, maken de rug hol. Activiteit in een spier is tegen de spier zeggen: 'wordt kort'.
Massage is een spier helpen om lang te worden.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 21:15 



 
Profiel   

Leg met longeren eens een los balkje op de grond waar ze overheen draaft. Eerst maar eens 1, om te kijken hoe ze dat doet. Veel figuren en wendingen met rijden. Slalommen. Niet gaan vast zetten met je handen. En misschien kun je rekoefeningen gaan doen met snoepjes. Als je met balkjes wilt uitbreiden, zorg dan dat de afstanden kloppen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 21:31 



 
Profiel   

KuilderR schreef
Bedankt!
Ik zal meer figuren gaan rijden (ik moet eerlijk zeggen dat ik dat de laatste tijd bijna niet meer gedaan heb). Klavertje heb ik nog nooit van gehoord, ga ik opzoeken :j

Aantal uren les gehad... heb ik eigenlijk niet op gelet, half uur/45 minuten per keer... elke keer zelfde instructrice, nu ik er over nadenk is dat misschien niet heel handig.


Klavertje;
Stel je rijdt op de linkerhand.
Je gaat op een grote volte rijden bij A bijvoorbeeld. Als je bij A komt steek je over naar X. Zodra je dus aan de buitenkant van de volte rijdt, maak je 1/4e af en steek je weer over. Kom je weer aan de buitenkant, maak je weer 1/4e. Dit doe je tot je 4 klaver blaadjes hebt.

Eerst een grote volte en in stap. Dan draf, Dan galop. Later kan je de volte ook iets kleiner maken. En je kan gaan variëren welke kant je op gaat na het oversteken.
Ik begin altijd op 1 hand en pak daarna de andere hand tot ik effect voel/zie.

Wat betreft het aantal lesuren. Je kan niet zo snel en zoveel verwachten na 18jr in een bepaalde houding lopen. Daarom vroeg ik; hoeveel uren les heb je gehad? 2 uurtjes is niks. 20 uurtjes is teveel voor waar je nu staat.
Maar.........hoeveel regelmaat zit er in? Pak je het goed op? En is in de instructie goed?

Ik zou juist een tijd bij 1 iemand blijven, maar dan moet het wel goed zijn.

En nee, je kan niet snel veel verwachten, maar je wil wel kleine stapjes vooruit merken. Soms doe je een stap terug en na een les wel weer een stap vooruit.
Het doel van een goede les is wel, dat jij ermee door kan gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 00:01 



 
Profiel   

Hoi TS,

Het probleem wat je beschrijft is zeker op te lossen.

Ik raad je aan om je te verdiepen in biomechanica en verticale balans. Hoe ontstaat nageeflijkheid? Wanneer voldoet je paard aan de voorwaarden om nageeflijk te kunnen worden?
Voorbeeld: hoofd naar buiten op de cirkel geeft aan dat het gewicht teveel op de binnenschouder is. Als je paard op dat moment de rug zou ontspannen en het hoofd daardoor omlaag komt zou hij simpelweg omvallen: hij moét zijn hoofd naar buiten brengen om rechtop te blijven. De voorwaarden zijn dus niet aanwezig. Om het op zo'n moment wel te verwachten met hulpteugels is onrealistisch: het gewicht moet gelijk verdeeld zijn, dan pas kan de rug ontspannen. En dat gaat niet gebeuren door druk te geven aan de voorkant (ook al is het lichte druk).

Janneke2 haalt in haar post hierboven al een aantal mensen aan met veel verstand en kennis op dit vlak, zeker de moeite waard om je in te verdiepen. Mireille den Hoed geeft een keer in de zoveel tijd een gratis online lezing over de verschillende scheefheden van het paard wat ook erg interessant voor je kan zijn.

De hulpteugels zou ik z.s.m. de deur uit doen want je hebt dus al ervaren dat het hier niet beter van wordt. :o

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 06:13 



 
Profiel   

Een tip in een andere richting misschien. Ga eens rijden met een barebackpad en halsring. Het liefst met begeleiding en in stapjes als je dat spannend vindt. Mijn ervaring is dat je dan zelf gaat ervaren hoe een onafhankelijke en ontspannen zit voelt. Dat maakt zoveel verschil in de ontspanning van je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 07:07 



 
Profiel   

Nageeflijkheid komt van achteren uit, zo te lezen valt of staat het bij jouw paard ook met ontspanning.

Ik zou de rug eens goed los laten maken als eerste, daarnaast het is het helemaal niet erg als ze op het laatst pas ontspant en nageeflijk wordt. Met wat conditie training en dat uitbouwen zal dat steeds meer worden. Voor de rest vind ik lastig om tips te geven zonder beeldmateriaal, er is geen Quick fix.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 07:46 



 
Profiel   

De bouw van het paard kan er ook in meespelen dat het voor deze tuiger lastiger is om met de hals naar voren-beneden te zakken. Elke tuiger is weer anders en aangezien dit paard al 18 jaar in deze houding loopt zal het er voor hem/haar niet makkelijker op worden om dit af te leren en anders te gaan lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 08:04 



 
Profiel   

Ga met dubbele lijnen werken, vind ik persoonlijk een fijne manier om de ontspanning erin te krijgen. Ik heb een draver en die loopt graag met z'n neus vooruit ipv naar beneden maar hij kan erg goed z'n hals buigen en netjes aan de teugel (=nagefelijk) lopen. Dit alles zonder hulpteugels maar door vooral veel les te nemen en veel grondwerk te doen. En hij kwam ook van de baan af en kende weinig dressuurmatig, hij was 12 toen ik hem kocht dus altijd gewend om in een een bepaalde houding te lopen, ook mij is het gelukt je moet alleen de tijd nemen en geduld hebben dan komt het vanzelf wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 08:14 



 
Profiel   

Ik citeer met instemming
Fris schreef
Ik raad je aan om je te verdiepen in biomechanica en verticale balans. Hoe ontstaat nageeflijkheid? Wanneer voldoet je paard aan de voorwaarden om nageeflijk te kunnen worden?
Voorbeeld: hoofd naar buiten op de cirkel geeft aan dat het gewicht teveel op de binnenschouder is. Als je paard op dat moment de rug zou ontspannen en het hoofd daardoor omlaag komt zou hij simpelweg omvallen: hij moét zijn hoofd naar buiten brengen om rechtop te blijven. De voorwaarden zijn dus niet aanwezig. Om het op zo'n moment wel te verwachten met hulpteugels is onrealistisch: het gewicht moet gelijk verdeeld zijn, dan pas kan de rug ontspannen. En dat gaat niet gebeuren door druk te geven aan de voorkant (ook al is het lichte druk).

In termen van de grote volte: probeer eerst 'dit' uit: ga met je eigen gewicht iets 'op buiten zitten', en/of breng je buitenhand van de hals af, (eventueel wat buitenstelling mag, misschien is dat er al) het doel is dat het gewicht gelijk wordt.
Zodra je dier wil halsstrekken sta je dat toe als beloning, daarna herbeginnen.

De eerste paar keer uitbundig belonen en als het paard wil 'stofzuigeren' mag dat de eerste keer. Daarna ga je mee met het zich strekkende paard, maar je beperkt het tot 20,15,10 centimeter en uiteindelijk misschien 1 centimeter.

En dan kijken (na een keer stofzuigeren en eventueel nog wat) of je het rechtuit kunt (volgens sommigen is 'alleen maar rechtuit over de hoefslag' vreselijk moeilijk) of rijdt door de hele baan, vanaf de binnenhoefslag, zigzagjes. Telkens weer het punt zoeken dat je dier zich strekt, en op den duur gaat het steeds sneller goed.

Nagefelijkheid is zoiets als de optelsom van je paard vertrouwt jouw hand, wil zich om bovengenoemde reden strekken en het is oké dat jij dat wat begrenst.
(Driekwart van de hulpteugels: 'als het niet zo triest was, zou je er om lachen'...)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 09:16 



 
Profiel   

Kán je paard wel strekken vanuit de rug? Maw, de sleutel kan liggen in het losmaken van het lichaam en het opheffen van blokkades. Daarna zou ik me gaan verdiepen in verticale balans, wanneer een paard verticaal uit balans is brengt het zijn hoofd omhoog

Karin Leibbrandt legt het hier heel mooi uit
https://www.facebook.com/equicareplus7/ ... 785355989/
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 19:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen