Longeren flegmatiek paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parnassia
Berichten: 829
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 01:00

Point to point ;)


Zorgen dat hij goed warm gelopen is (aan de hand stappen buiten de longeerbak), en dat idd minstens 10 minuten. Dan kan je daarna direct "werk" van hem verwachten in de longeerbak.

Eerst idd over de lange zijde heen proberen met je mee te laten draven. Zelf actieve, drijvende houding. Einde lange zijde; kunstje/belonen. Vier keer herhalen. Echt duidelijk startpunt, duidelijk eindpunt (pionnen/letters). Dat zelf meedraven kan je ook buiten de longeerbak actief oefenen. Maar wel minstens vier keer zelfde start en eindpunt plus kunstje/beloning aanhouden. En vervolgens bouw je dat uit naar volte korte zijde tot middellijn etc etc.

En dat steeds stukje verder uitbouwen. Maar wel duidelijk "point to point".

Medisch nagekeken, dat is fijn, maar sommige paarden zijn ook echte diesels en dan is een vit e/selenium supplement een goed hulpmiddel
Laatst bijgewerkt door parnassia op 09-01-22 01:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 01:06


Celebi
Berichten: 3692
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Longeren flegmatiek paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 03:10

Zoals je zelf al zei: iedere keer iets anders vragen. Dat helpt voor mij goed. Ik heb niet perse een flegmatiek paard, maar ik ken die motivatieproblemen wel erg goed. Het komt met vlagen en de ene keer is mijn pony totaal niet vooruit te branden waarbij ik hem bij wijze van spreken vooruit moet slaan (doe ik niet uiteraard! :o ) en de andere keer schiet hij er al bokkend vandoor als ik hem los klik in de longeerbak. Dat zijn wel de twee uitersten. Ik push niet door als hij echt niet wil en zorg dat ik na het longeren beloon met buiten uitstappen (wordt hij blij en enthousiast van). Ook longeer ik hem de ene keer los, de andere keer met Pessoa, de andere keer met elastieken band, dan weer gewoon aan een halstertje en soms met een balkje. Soms longeer ik voor het rijden even (energie checken na een aantal dagen niets gedaan te hebben bijvoorbeeld) en dan heeft hij een zadel op en gaat ie meestal sowieso een flink stuk sneller. Zolang ik het longeren goed afwissel met rijden in de bak, buitenritjes en grondwerk/clicker training merk ik vrij weinig van de motivatie problemen, maar wanneer we niet kunnen rijden dan kakt hij enorm in in de longeerbak.

Hopelijk heb je er iets aan!

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 09:19

Janneke2 schreef:
En ik heb regelmatig gezien dat paarden die "niet wilden lopen" (maar ok waren volgens de dierenarts) vrolijk en vlot werden als ze in verticale balans werden gebracht (= leer om de schouder weg te sturen tijdens het longeren).


Hoi Janneke, zat nog even over dit deel van je post na te denken. Ik snap je helemaal. We volgen lessen aan de hand volgens de academische rijkunst waarbij naast het paard logischerwijs ook wordt gewerkt een de horizontale en verticale balans. Echter, met longeren is hij zo ontzettend niet gemotiveerd dat het vrij lastig is om hem in verticale balans te brengen. Eerst kroop hij alleen in m’n broekzak, inmiddels loopt hij wel op een cirkel maar als ik vooral in draf z’n schouder opzij stuur, dan valt hij volledig terug in tempo. In stap is het mij gelukt met een lange adem en veel geduld, maar dat lijkt in draf toch niet voldoende zoden aan de dijk te zetten.
Mijn gevoel is, als ik hem maar wat beter aan het doordraven heb (desnoods in een wat lager tempo) dat de puzzelstukjes wat beter op z’n plaats vallen. Hij kent parelli dus opzij sturen van de schouder etc zal dan naar verwachting geen probleem meer zijn. Is een beetje kip en ei verhaal. Niet lopen want geen balans, maar lastig om die balans erin te krijgen terwijl hij niet loopt.

Mijn concrete vraag: als ik z’n schouder opzij stuur en hij valt terug in tempo. Hoe heb jij dat aangepakt cq zou jij dat aanpakken? Heb je misschien nog aanvullende gedachten over het in de eerste plaats gewoon maar eens simpel aan het doordraven krijgen?

pien_2010

Berichten: 43428
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 09:23

Jessie2020 schreef:
Horseloverl schreef:
Bezig houden is key. Harder draven, stap, schijn overgangen, halt, weg draven, galop. Dit is het enige wat mn paard het leuk vind houden


Ja zo doe ik dat met de andere ook.. en ook altijd zo wel gedaan als onderdeel van de training. Helaas lukt draven al nauwelijks laat staan hard draven of galop.
In stap lukt het hem wel te schakelen in tempo en te verruimen, ook terug naar halt en weer wegstappen gaat inmiddels wel. Maar aandraven, draven en doordraven is een uitdaging.


Een heel gek idee. Investeer in je paard en laat hem door een goede menner beleren voor de wagen. Zonder dat denk ik dat ik met Hercule ook was blijven steken. Ze krijgen dan zo'n goede opleiding, luisteren op stem, verkeersmak en vooral voorwaarts denken, dat is goud waard.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 09-01-22 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 09:36

Kimmie25501 schreef:
Je zegt dat je ervaring hebt met Parelli. Je paard is als het goed is dan left Brain introvert als ik het zo hoor. Heb je dat online programma van ze? Anders kan ik eventueel opzoeken morgen wat ze over het cirkelen met zo’n type paard zeggen als je wil?


Hoi Kimmie!
Ik heb het online programma wel gehad maar nu niet meer. Heb wel alle (nieuwste en oude) dvd’s het boek en ook lessen gevolgd etc. Ik heb hier alle dvd’s nagespit en ook de YouTube filmpjes. Ik heb wat materiaal gevonden waarbij Linda het flegmatieke paard bij the circling game steeds in draf zet, geen hulpen meer geeft, terug laat vallen, dan naar binnen haalt en weer wegzendt. Helaas werkt dit totaal niet bij dit paard.

Als je voor mij zou kunnen kijken in dat online programma dan zou ik je heel dankbaar zijn.

@ degene die het hebben over ongehoorzaam zijn en een (flinke) tik geven. Droog en zakelijk gezien is het in feite ook ongehoorzaam. Want ik vraag draf en hij doet t tergend traag en ik vraag doordraven en dat doet hij niet. Alleen heb ik niet perse het idee dat hij uit luiigheid niet loopt, hij kruipt echt in z’n schulp. Sluit zich wat af. In het begin (ongeveer anderhalf jaar geleden) was het voor mij ook zoeken, en heb ik hem wel eens een tik gegeven. Probleem: als hij een tik krijgt heeft dat juist een averechts effect. Hij staat stil buigt z’n hoofd en laat het maar gebeuren met een trieste blik in z’n ogen. Kruipt nog verder in zichzelf. Dus los van dat het gewoon echt niet werkt, voelt dit gewoon niet goed. Het is geen standaard ongehoorzaamheid. Dus ik blijf zoeken naar een motivatie voor hem om voorwaarts te denken aan de longe in draf. Toen dat in stap gelukt was, en bevestigd was, lukte het (weliswaar niet mega rap) doorstappen sindsdien wel. Maar in draf heb ik dat kwartje nog niet gevonden dat moet vallen.
Laatst bijgewerkt door Jessie2020 op 09-01-22 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 09:39

De mijne is met longeren ook niet vooruit te branden, ik maak er meestal een beetje een spelletje van.
Wisselende grote van de voltes, veel overgangen, veel tempowisselingen, een stuk rechtuit en dan meerennen en dan weer tempo terug een kleinere volte op, etc.
Ik zet ‘m ook nooit bij met longeren, dan rem je nog meer aan de voorkant.

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 09:42

Hoi Pien, helemaal geen gek idee, outside of the box denken is juist heel goed denk ik in dit verhaal.

Helaas kan dat hier niet, paard is wegens een aanrijding van jaren geleden niet meer verkeersmak en dat ga ik hem ook niet meer aandoen. Dus buiten langs de weg stappen en wandelen gaat ook niet. Paard is erg bang voor vooral groot verkeer (alles vanaf busjes zeg maar) en overig verkeer (zelfs fietsers) dat hem van voren benadert.

Ik heb wel zelf vervoer en hij is makkelijk te laden en mee te nemen. Gaat ook graag mee. Ik wandel wel met hem in een natuurgebied waar geen verkeer mag komen. En dat vindt hij leuk en stapt dan ook door.

Bijzetten doe ik niet.

Voerbeloning heb ik overigens wel een serieuze poging gegeven, maar dat geschooi wat je er gratis bij kreeg dat loste ook niks op en lopen deed hij er uiteindelijk ook niet van. Wat ik deed: kleine doelen stellen. Vb. Aandraven na 1 keer vragen. Deed hij dat braaf? Dan in stap, naar binnen vragen en brokje. Dan wegzenden en herhalen. Daarna halve ronde draven. Deed hij dat, naar binnen vragen en brokje. Weer wegzenden. Dit hielp, net als sommige andere dingen, een beetje en zeer tijdelijk. Na 1 of twee keer was het weer het oude liedje. En zat ik vervolgens weer met dat geschooi pfff.
Laatst bijgewerkt door Jessie2020 op 09-01-22 09:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33132
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 09:45

Jessie2020 schreef:
Ineke2 schreef:
Weet je wel waar je paard echt blij van wordt?

Ha Ineke!!! Alles goed?
Ja vrijheidsdressuur, andere oefeningen aan de hand, spelletjes. Eigenlijk vooral dingen waarbij hij zich niet veel hoeft te bewegen in de zin van draven / galopperen.

Hoihoi, druk hier maar het gaat goed met mij :D
Nu jou en je paard vrolijk aan het werk krijgen.

Wat ik ook wel deed was warm stappen aan de hand buiten.

Vervolgens kon ik in de longeercirkel meteen draf vragen.
Zet eens 2 pionnen tegenover elkaar en vraag eens draf tot aan 1 van die pionnen. Het maakt niet uit hoe als hij maar draaft.
Bij de pion stop je en beloon je het paard alsof hij de marathon heeft uitgelopen, zo geweldig dat hij het gedaan heeft en stop je de sessie voor die dag. En ga je naar buiten / de wei.

De volgende keer doe je dat precies zo.

De keer daarna, beloon je hem nog steeds zo enthousiast maar vraag je nog een keertje extra draf tot aan de volgende pion.

Kijk dan eens of het je minder moeite gaat kosten om hem in draf te krijgen?

Ineke2

Berichten: 33132
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Longeren flegmatiek paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 09:49

Even als toevoeging: Eerst ga je akkoord met een sukkeldrafje, als hij maar draaft. Hij gaat immers voorwaarts.
Dat kun je uitbouwen naar 1-2 passen écht draven. Hij is dan helemaal geweldig. Zorg ervoor dat je iets vind met belonen dat hij fantastisch vindt. Dan krijg je hem gemotiveerd om dit te doen en hou het echt kort.

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 09:51

Ineke dat van die pilonnen ga ik proberen! Tnx meid. Buiten warm stappen is lastig ivm verkeer, maar er is wel een pad achter m’n huis waar in principe niemand komt (moet ik wel een klein stukje over de weg, maar dat kan ik wel timen of m’n man op de uitkijk zetten). Ik ga dit proberen.

pien_2010

Berichten: 43428
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 09:53

Nog een out of de box gedachte, want verkeer is niet meer mogelijk. We stonden ooit met onze vent op een heuse Chic rijstal waar ze een echte molen hadden waar de paarden in konden. Hercule ging mee met name omdat hij zich verveelde, maar ook omdat hij de jonge paarden kon begeleiden. Er zat stap en draf op en paar uur per dag had hij zijn programma met tussendoor de pauses. Nog nooit zo'n fijn en fit paard gehad en echt strak van lijf en leden. Sport coupe. Misschien mogelijk bij jullie of vlak bij?

Ik ga er dan wel vanuit dat hij geen fysieke beperkingen heeft overgehouden van zijn ongeluk. Anders moet je daar eerst naar zoeken.

Ineke2

Berichten: 33132
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Longeren flegmatiek paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 09:57

Een paar uur per dag in een stap / draf molen?

Hemel wat saai voor een paard :=

Elisa2

Berichten: 37293
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 10:00

Longeren moet leuk zijn, wat vind jouw paard leuk?

Beetje spelenderwijs met ze spelen wil nog weleens helpen voor de motivatie bij flegmatieke paarden. Zo vinden veel paarden galloperen leuk en makkelijker dan doordraven in het begin. Ik ga er altijd veel mee schakelen en leer ze dan op commando dat ze lekker naar voren mogen galloperen. De meeste vinden dit heel leuk, gaan meedenken in het spelletje en worden van vanzelf heter/ scherper.

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 10:17

Mijn paard raakt pas enthousiast als hij echt mag werken, aan dus die dubbele longe. Dat begint natuurlijk niet opeens met een mooi werktempo maar hij houdt het wel veel beter vast als ik ipv een cirkel hem op een ruit-vorm laat lopen en daar zijn lijf correct op laat gebruiken. Vrij vroeg al een galop erin gooien helpt hier ook om daarna de draf actiever te krijgen.

Ik ben op cursus bij Norah Enqvhist geweest gaat over communicatie en gevoel, zij gaat uit van “wat zegt je paard zelf” en wat heeft hij van jou nodig. Staan zijn oren echt op stand boos omdat hij niet wil lopen? Of heeft hij gewoon een laag tempo?
Hier heb ik op haar aanraden aan mijn koetsierszweep (makkelijkere lengte voor mij en veel lichter waardoor ik luchtige bewegingen kan maken) 60cm rood-wit afzetlint geknoopt. Inmiddels zit er ook een kort stukje aan mijn grondwerkzweep. Dat stukje lint zorgt voor meer vibratie waar mijn paard véél beter op reageert. Zonder dat lint kon ik keihard op de grond meppen of hem echt raken en dat gaf dan weinig reactie, vond ik zelf vervelend om te moeten doen en het werkte dan ook nog eens niet dan voelt dat nog heftiger om te doen. Nu hoef ik minder boos of heftig te werken en dat spreekt mijn paard veel meer aan *\o/*

Ik wijs de juiste kant op, tenen ook die kant op wijzen. Met drijvende hand grote ronde cirkels door de lucht maken met de zweep. Ik houd het luchtig.

Soms is het ook even aftasten en een hulp laten door druppelen. Opdracht geven en dan heeft mijn paard het soms echt nodig om even na te kunnen denken hoe die voeten dat dan moeten doen en waar zijn schouder dan heen kan (dan heb ik het over iets simpels als gewoon naar draf :P ). Een andere keer merk ik aan hem dat ik hem even de drempel over moet helpen en dan maak ik mijn hulpen groter en zet ik vrij snel een galop in.

Even wakker schudden door niet met de zweep aan te raken (jouw paard lijkt daar duidelijk op te blokkeren) maar ren eens vanuit je midden positie op zijn kont af en probeer met je hand zijn staartaanzet te grijpen. Dan kom je meer in het stukje loswerken maar kan een prima combi zijn tijdens het longeren.

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 10:31

Jessie2020 schreef:
Voerbeloning heb ik overigens wel een serieuze poging gegeven, maar dat geschooi wat je er gratis bij kreeg dat loste ook niks op en lopen deed hij er uiteindelijk ook niet van. Wat ik deed: kleine doelen stellen. Vb. Aandraven na 1 keer vragen. Deed hij dat braaf? Dan in stap, naar binnen vragen en brokje. Dan wegzenden en herhalen. Daarna halve ronde draven. Deed hij dat, naar binnen vragen en brokje. Weer wegzenden. Dit hielp, net als sommige andere dingen, een beetje en zeer tijdelijk. Na 1 of twee keer was het weer het oude liedje. En zat ik vervolgens weer met dat geschooi pfff.


Van mij hoef je niet met voerbeloningen te werken als je dat niet wil, maar ik zou het zelf nog een kans geven. Op de bovenstaande manier heb je je paard namelijk beloond voor het stoppen/stilstaan bij jou en dat nóg aantrekkelijker gemaakt. De crux is juist clicken op het meest voorwaartse moment, waardoor hij dat sowieso koppelt aan de beloning, maar ook gaat associëren met leuk. Mijn extreem flegmatieke paard heb ik op deze manier enthousiast gekregen. Verder is mijn ervaring dat wanneer je de regels qua voer echt goed uitlegt, en je timing klopt, zelfs met de meest heftige paarden qua eten prima te werken is. Les nemen in het begin is dus wel een vereiste om zelf goed te leren werken met positieve bekrachtiging (voor de meeste paarden voer).

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Longeren flegmatiek paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 10:34

Ken je Feather light horse man ship? Zij longeert met een plastic zak aan het uit einde van de zweep. Als je haar googelt kan je veel inspiratie opdoen. Ook veel van hand veranderen en veel belonen.

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 10:36

VogeltjeM schreef:
Jessie2020 schreef:
Voerbeloning heb ik overigens wel een serieuze poging gegeven, maar dat geschooi wat je er gratis bij kreeg dat loste ook niks op en lopen deed hij er uiteindelijk ook niet van. Wat ik deed: kleine doelen stellen. Vb. Aandraven na 1 keer vragen. Deed hij dat braaf? Dan in stap, naar binnen vragen en brokje. Dan wegzenden en herhalen. Daarna halve ronde draven. Deed hij dat, naar binnen vragen en brokje. Weer wegzenden. Dit hielp, net als sommige andere dingen, een beetje en zeer tijdelijk. Na 1 of twee keer was het weer het oude liedje. En zat ik vervolgens weer met dat geschooi pfff.


Van mij hoef je niet met voerbeloningen te werken als je dat niet wil, maar ik zou het zelf nog een kans geven. Op de bovenstaande manier heb je je paard namelijk beloond voor het stoppen/stilstaan bij jou en dat nóg aantrekkelijker gemaakt. De crux is juist clicken op het meest voorwaartse moment, waardoor hij dat sowieso koppelt aan de beloning, maar ook gaat associëren met leuk. Mijn extreem flegmatieke paard heb ik op deze manier enthousiast gekregen. Verder is mijn ervaring dat wanneer je de regels qua voer echt goed uitlegt, en je timing klopt, zelfs met de meest heftige paarden qua eten prima te werken is. Les nemen in het begin is dus wel een vereiste om zelf goed te leren werken met positieve bekrachtiging (voor de meeste paarden voer).


Ik snap je. ik heb het niet goed verwoord. Als hij dan het goede deed (op het meest voorwaartse moment) maakte ik een bepaald geluid ( in plaats van een clicker) en dan mocht hij pas naar binnen komen . Had daar ook advies voor ingewonnen. Maakt dat jouw reactie anders?

Overigens heb ik precies ditzelfde ook geprobeerd maar dan na het geluid geen voer maar rust. Dus op meest voorwaartse moment het geluid, stilzetten op de cirkel (dat doet hij wel in een nanoseconde ) even rust geven wachten tot kauwen etc voorbij is, en dan weer door.

Ik wil het trouwens nog wel een kans geven misschien heb ik het niet lang genoeg volgehouden (paar weken).

pien_2010

Berichten: 43428
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 12:06

Ineke2 schreef:
Een paar uur per dag in een stap / draf molen?

Hemel wat saai voor een paard :=


Hercule vond het alles behalve saai. Er stonden trainingsprogramma op die ik pittig vond en ze waren er met meerdere paarden in, want hij begeleidde juist de jonkies. Tevens ging hij bv in de ochtend een uur, dan paar uur op de wei, dan in de middag een uur, weer met vriendin paar uur op de wei of paddock en wij kwamen 's avonds. In het weekend niet want dan was het met ons mennen, buitenrit, springen, pony club of show rijden. Ik praat hier over zijn jaren dat hij maximaal in bloei was dus tussen de 8 en 12 jaar.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Longeren flegmatiek paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 12:18

Quick fix? Plastic zakje aan de longeerzweep. :+

Esther

Berichten: 4145
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 12:19

Jessie2020 schreef:
@ degene die het hebben over ongehoorzaam zijn en een (flinke) tik geven. Droog en zakelijk gezien is het in feite ook ongehoorzaam. Want ik vraag draf en hij doet t tergend traag en ik vraag doordraven en dat doet hij niet. Alleen heb ik niet perse het idee dat hij uit luiigheid niet loopt, hij kruipt echt in z’n schulp. Sluit zich wat af. In het begin (ongeveer anderhalf jaar geleden) was het voor mij ook zoeken, en heb ik hem wel eens een tik gegeven. Probleem: als hij een tik krijgt heeft dat juist een averechts effect. Hij staat stil buigt z’n hoofd en laat het maar gebeuren met een trieste blik in z’n ogen. Kruipt nog verder in zichzelf. Dus los van dat het gewoon echt niet werkt, voelt dit gewoon niet goed. Het is geen standaard ongehoorzaamheid. Dus ik blijf zoeken naar een motivatie voor hem om voorwaarts te denken aan de longe in draf. Toen dat in stap gelukt was, en bevestigd was, lukte het (weliswaar niet mega rap) doorstappen sindsdien wel. Maar in draf heb ik dat kwartje nog niet gevonden dat moet vallen.

Dit klinkt meer als learned helplessness dan luiheid.
Hoe staat je paard gestald, kan hij genoeg paard zijn, vrije beweging, vriendjes, genoeg ruwvoer?

Mijn paard knapte enorm op nadat ik hem gekocht had en stalde bij een stal met groepsstalling en 24/7 vrije beweging. In het begin wilde hij niks, stond nergens voor open behalve rijden want dat kende hij. Na verloop van tijd werd hij weer paard en nu vind hij andere dingen doen ook leuk.

AnnickT

Berichten: 1468
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 12:35

Hoe is de "opbouw" van je hulpen? Begin je met een kleine hulp en maak je deze steeds intensiever tot het paard de gewenste verandering laat zien? Wanneer je direct een zweephulp geeft, is dat al een redelijk "zwaar" signaal en de reactie zal dan net zo zijn. Voorbeeld: begin klein, met energie (wijzen met je arm, iets rechter op gaan staan), geef dan een stemhulp als je die hebt, dan zweep omhoog, met zweep zwaaien en paard met de zweep aanraken is de laatste hulp. Die moet zo duidelijk zijn dat ie op z'n laatst dan reageert. Als je deze volgorde altijd hetzelfde houdt, zal het paard op steeds een kleinere hulp gaan reageren.

Dan nog een tweede vraag: wanneer stopt de hulp? Ik zie vaak dat mensen een hulp geven voor wegstappen. Paard stapt, en direct gaan ze meer vragen, harder stappen, zachter stappen, veel zweepgebruik, een hoop geklik met de tong. Dat geeft verwarring in wat er nou verwacht wordt.
Als je doel is dat je paard stapt, geef je alleen de hulpen totdat je paard stapt, dan stop je. Je geeft enkel weer een hulp als hij stilstaat. Hetzelfde geldt voor draf en galop. Wil je draf? Dan geef je de hulp tot het paard draaft en dan stop je met vragen. Enkel als hij uit zichzelf teruggaat naar stap, geef je weer hulpen tot hij draaft.
En voor het begin maakt het dan niet uit hoe het paard stapt/draaft/etc., als hij het maar doet wanneer jij de hulpen geeft. Pas als dat weer goed zit kun je beginnen met variaties binnen een gang. Het is vooral belangrijk om te timen wanneer de hulp gegeven wordt en wanneer deze weer stopt en het paard "rust" heeft omdat hij het juiste doet.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 12:46

Wat een lastig probleem TS. Zo te horen heb je al heel veel geprobeerd. Ik heb een flegmatiek paard maar wel extrovert dus dat is denk ik iets makkelijker.

Ik begrijp dat je paard aan huis staat dus qua management kan je alles zelf bepalen?

Mijn paard veranderde gigantisch na een verhuizing. Juist niet meer 24/7 buiten in een groep maar 's nachts op stal en in kleine groepjes naar buiten. Kwalitatief zeer goed hooi en hoog energie krachtvoer er in (geen grote hoeveelheden). Bij intensief werk extra vit e en selenium (dit na bloedonderzoek, selenium kan je overdoseren).

Verder wil mijn paard graag veel werken, hij is voorwaartser bij 6 dagen in de week iets doen dan bij 3x per week. Korte intensieve sessies met heel veel afwisseling en ook eens dingetjes oefenen die boven zijn niveau waren (daar wordt hij nog steeds enthousiast van). Uiteraard met 2 goede passen tevreden zijn of zelfs al met de intentie en dat uitbreiden maar dat pas jij volgens mij al toe.

Voor longeren loopt die van mij het beste met longeerhulp op de langste stand. Longeersingel zit niet lekker en zonder bijzet loopt hij als een krant en kan dan dus ook niet doorlopen want geen ruggebruik. Ik moet vooral niet wekelijks longeren. En soms mag hij na het longeren lekker los spelen in de bak en dan kan hij toch flinke sprintjes trekken.

Het is jammer dat veel naar buiten niet gaat. Ik vind dat ideaal om ze fris te houden.

En je eigen energie is ook echt een dingetje. Ik ben zelf ook flegmatiek dus ik heb echt moeten leren mijn eigen energie te managen als ik met mijn paard bezig ben. Van de wei naar de wasplaats? Hup samen flink doorstappen. Pasje om? Direct reactie eisen. Naar de bak lopen, weer in flink tempo. Als ik iets vraag wil ik direct reactie, niet een seconde later. Dit maakte mezelf scherper maar m'n paard ook.

Daarnaast heel veel aandacht besteden aan recht gaan door het lijf. Dat maakt bij die van mij een wereld van verschil. Ik heb daar gewoon hulp bij van een fysio/osteo en wekelijks les zodat iemand vanaf de grond meekijkt waarbij de nadruk dus ligt op recht gaan. Voorwaarts jagen werkt niet bij dit soort paarden.

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 13:02

[/quote]
Dit klinkt meer als learned helplessness dan luiheid.
Hoe staat je paard gestald, kan hij genoeg paard zijn, vrije beweging, vriendjes, genoeg ruwvoer?
.[/quote]

Kun je iets uitweiden over wat jij verstaat onder learned helplessness?

Stalling en verzorging is helemaal in orde.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 13:12

Dee_Es schreef:
Wat een lastig probleem TS. Zo te horen heb je al heel veel geprobeerd. Ik heb een flegmatiek paard maar wel extrovert dus dat is denk ik iets makkelijker.

Ik begrijp dat je paard aan huis staat dus qua management kan je alles zelf bepalen?

Mijn paard veranderde gigantisch na een verhuizing. Juist niet meer 24/7 buiten in een groep maar 's nachts op stal en in kleine groepjes naar buiten. Kwalitatief zeer goed hooi en hoog energie krachtvoer er in (geen grote hoeveelheden). Bij intensief werk extra vit e en selenium (dit na bloedonderzoek, selenium kan je overdoseren).

Verder wil mijn paard graag veel werken, hij is voorwaartser bij 6 dagen in de week iets doen dan bij 3x per week. Korte intensieve sessies met heel veel afwisseling en ook eens dingetjes oefenen die boven zijn niveau waren (daar wordt hij nog steeds enthousiast van). Uiteraard met 2 goede passen tevreden zijn of zelfs al met de intentie en dat uitbreiden maar dat pas jij volgens mij al toe.

Voor longeren loopt die van mij het beste met longeerhulp op de langste stand. Longeersingel zit niet lekker en zonder bijzet loopt hij als een krant en kan dan dus ook niet doorlopen want geen ruggebruik. Ik moet vooral niet wekelijks longeren. En soms mag hij na het longeren lekker los spelen in de bak en dan kan hij toch flinke sprintjes trekken.

Het is jammer dat veel naar buiten niet gaat. Ik vind dat ideaal om ze fris te houden.

En je eigen energie is ook echt een dingetje. Ik ben zelf ook flegmatiek dus ik heb echt moeten leren mijn eigen energie te managen als ik met mijn paard bezig ben. Van de wei naar de wasplaats? Hup samen flink doorstappen. Pasje om? Direct reactie eisen. Naar de bak lopen, weer in flink tempo. Als ik iets vraag wil ik direct reactie, niet een seconde later. Dit maakte mezelf scherper maar m'n paard ook.

Daarnaast heel veel aandacht besteden aan recht gaan door het lijf. Dat maakt bij die van mij een wereld van verschil. Ik heb daar gewoon hulp bij van een fysio/osteo en wekelijks les zodat iemand vanaf de grond meekijkt waarbij de nadruk dus ligt op recht gaan. Voorwaarts jagen werkt niet bij dit soort paarden.


Helemaal eens met jou! Mijn paard wordt bijvoorbeeld heel meedenkend met lastigere oefeningen, zoals de wissels. Ook veel schakelen, hele kleine stukjes krijg ik hem ook scherp mee. Dit kan zowel aan de longe of onder het zadel. Ook ik heb wekelijks les om mijzelf scherp te houden.