Paard in paniek als andere paard(en) weg gaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Paard in paniek als andere paard(en) weg gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 14:10

Hoi,

Ik heb mijn paardje nu ong. 2 dagen (niet heel lang dus) en als er andere paarden staan die vervolgens weggaan raakt ze helemaal in paniek (ze is gewoon niet te houden). Nu is dit natuurlijk redelijk normaal aangezien weggehaald is bij haar vriendjes waar ze altijd stond en omdat ze moet wennen aan een nieuwe omgeving. Maar ik vroeg me hoe ik dr mee om moet gaan. Ik probeer rustig te blijven en haar te aaien (gewoon geruststellen dus), maar dat werkt 9/10 niet zo heel goed.
Maar hoe moet ik anders reageren?

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard in paniek als andere paard(en) weg gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 14:28

Niet gaan aaien en geruststellen, gewoon de tijd geven om te wennen, en zelf vooral heel rustig blijven. Zolang ze zich niet kan bezeren door haar paniek is er niets aan de hand.

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 14:38

Niemand anders?

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 14:40

Avalanche schreef:
Niet gaan aaien en geruststellen, gewoon de tijd geven om te wennen, en zelf vooral heel rustig blijven. Zolang ze zich niet kan bezeren door haar paniek is er niets aan de hand.


En wat als ze wegrend?
Op stal zijn ze bezig met verbouwen dus er ligt overal troep…

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 14:41

De mijne heeft 13 jaar op dezelfde stal gestaan en heeft dit ook wel.
Geduld, geef het tijd ik merk nu pas na bijna 2 maanden dat er wat rust in terug komt.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 14:51

Bibi_2022 schreef:
Avalanche schreef:
Niet gaan aaien en geruststellen, gewoon de tijd geven om te wennen, en zelf vooral heel rustig blijven. Zolang ze zich niet kan bezeren door haar paniek is er niets aan de hand.


En wat als ze wegrend?
Op stal zijn ze bezig met verbouwen dus er ligt overal troep…

Hou je haar vast dan?
Want dat is niet heel slim met een paard in paniek. Staat ze niet gewoon in een paddock of een box? Iets waar ze niet zelf uit kan?

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 15:10

Avalanche :

Ze staat 24/7 buiten, maar ik Ga haar niet in de wei poetsen aangezien die paarden enorm vel kunnen zijn. Dus ja.

jazzejam

Berichten: 396
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Paard in paniek als andere paard(en) weg gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:18

Dan zou ik het poetsen even laten voor wat het is. Paard zal eerst moeten wennen aan de nieuwe omgeving, kudde en eigenaar. Neem aan dat ze in de kudde wel gewoon rustig.

Gaabje
Berichten: 932
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Paard in paniek als andere paard(en) weg gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:27

Is er een optie om haar aan de buitenkant van de wei te poetsen? Zodat ze de paarden wel kan zien, maar de paarden niet kunnen komen lastig vallen?

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 15:49

jazzejam schreef:
Dan zou ik het poetsen even laten voor wat het is. Paard zal eerst moeten wennen aan de nieuwe omgeving, kudde en eigenaar. Neem aan dat ze in de kudde wel gewoon rustig.


Ja, in de kudde is ze gewoon rustig.

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 15:50

Gaabje schreef:
Is er een optie om haar aan de buitenkant van de wei te poetsen? Zodat ze de paarden wel kan zien, maar de paarden niet kunnen komen lastig vallen?


Ja, maar dat maakt dus helaas niet uit, want als er paarden van op het erf weglopen, ziet ze dat ook en wordt ze weer paniekerig.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard in paniek als andere paard(en) weg gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:55

Waarom wil je er nu al wat mee doen? Ga er gewoon bij zitten in de wei, snoepjes bij je, chillen bij haar.

Dat vindt ze heel gezellig en is veel minder stressvol voor haar.

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 16:04

Avalanche schreef:
Waarom wil je er nu al wat mee doen? Ga er gewoon bij zitten in de wei, snoepjes bij je, chillen bij haar.

Dat vindt ze heel gezellig en is veel minder stressvol voor haar.


Poetsen leek mij niet zo’n probleem eerlijk gezegd.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard in paniek als andere paard(en) weg gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 16:09

Na 2 dagen kan dat best heel veel gevraagd zijn. Je paard heeft nog erg veel stress, probeert in de kudde te settelen en ziet steeds paarden weggaan, waardoor ze in paniek raakt, en dan vraag je haar ook nog stil te staan om gepoetst te worden en op jou te focussen.....

Een paard dat gestrest is, leert niet, en concentratie en stress zijn geen goede combinatie.
Ik denk dat als je je nu concentreert op gewoon haar gezelschap houden en het leuk hebben samen, en haar tijd geeft om te wennen en de nieuwe situatie te leren kennen, dat het na een maand al een stuk makkelijker en beter gaat.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:25

Die van mij had precies hetzelfde en na 4 weken was het weg en kon ik haar rustig alleen poetsen. Geef het tijd :)

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-22 13:37

MRIIIS schreef:
Die van mij had precies hetzelfde en na 4 weken was het weg en kon ik haar rustig alleen poetsen. Geef het tijd :)


Oh top! Onwijs bedankt :))

Bobbejaan
Berichten: 117
Geregistreerd: 24-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 18:57

Bedoel je in paniek omdat ze dan alleen achter blijft in de weide of paddock? Zo ja, niet alleen laten staan maar ook op stal zetten of bij een andere grotere groep waardoor er buiten blijven staan...kuddedier in een ombekende omgeving en dat is heel eng voor een paard om alleen te blijven. Wennen kan best 6 maanden duren.

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-22 22:22

Bobbejaan schreef:
Bedoel je in paniek omdat ze dan alleen achter blijft in de weide of paddock? Zo ja, niet alleen laten staan maar ook op stal zetten of bij een andere grotere groep waardoor er buiten blijven staan...kuddedier in een ombekende omgeving en dat is heel eng voor een paard om alleen te blijven. Wennen kan best 6 maanden duren.



Hey! Ondertussen zijn we (volgens mij) bijna 4 maanden verder. Ze deed zo, omdat ze 24/7 buiten stond en haar kudde nog TOTAAL niet kende. Ze heeft dit al niet meer sinds de 2e week. Ik heb haar nooit alleen gezet, omdat je dat een paard (of alle andere kudde dieren) niet aandoet.. ze is ondertussen al een hele tijd gewend hier en heeft het onwijs naar dr zin.