Longeren flegmatiek paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Longeren flegmatiek paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 22:13

Hallo allemaal.

Hoe motiveren jullie je ongemotiveerde introverte en flegmatieke paard bij het longeren?

- Ben iig niet op zoek naar “gewoon hard aanpakken”- tips

- Paard is medisch gezien helemaal ok. Daar hoeven geen vragen over gesteld te worden of tips voor gegeven te worden.

Paard wordt gelongeerd met een halster of kaptoom

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Re: Longeren flegmatiek paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 22:20

Ik heb ook een flegmatieke tinker. Werk met regelmaat met balkjes, daar wordt de mijne erg enthousiast van. Misschien een idee?

Janneke2

Berichten: 22753
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 22:21

Hmmm, drie problemen.
Introvert, niet gemotiveerd en flegmatiek.

Het raarste is in feite 'niet gemotiveerd'.
Een paard is een dier van beweging.

Het kan komen omdat het saai is.
Korte sessies, balkjes, en niet in de kraal (als het mag op stal) maar door de hele rijbaan (Je begint bij de grote volte van A, jij loopt over de A-C lijn en in drie, vier of vijf rondjes zijn jullie op de volte bij C.)
Dubbele longe, afgewisseld met wat zijgangen en via 'achtjes' van hand veranderen.

En ik heb regelmatig gezien dat paarden die "niet wilden lopen" (maar ok waren volgens de dierenarts) vrolijk en vlot werden als ze in verticale balans werden gebracht (= leer om de schouder weg te sturen tijdens het longeren).

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: Longeren flegmatiek paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 22:27

Korte sessies en bij mijn paard werkt het om zelf "fanatiek" mee te lopen. Dus niet in het midden blijven staan, maar meedoen met het werk. Daardoor doen we het meer samen en blijft ze gefocussed op mij, moet ook niet aan iets anders denken want dan ben ik der gelijk kwijt.
Maar vooral, korte en krachtige sessies. Veel overgangen en vaak van kant wisselen.

janouk
Blogger

Berichten: 17876
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Longeren flegmatiek paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 22:41

Meestal is de positie longeerder het probleem. Die staat vaak te ver voor het paard en drukt daàrdoor zelf tempo. Ga meer .richting de achterhand staan.

Zelf in de driehoek staan, met voeten gericht op achterhand paard. Drijvende positie aannemen. Test door zweep op je navel te zetten en richting achterhand wijzen met zweep. Dan zal je paard beter doorlopen. Neem anders een keer longeer les.

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 22:48

Janneke2 schreef:
Hmmm, drie problemen.
Introvert, niet gemotiveerd en flegmatiek.

Het raarste is in feite 'niet gemotiveerd'.
Een paard is een dier van beweging.

Het kan komen omdat het saai is.
Korte sessies, balkjes, en niet in de kraal (als het mag op stal) maar door de hele rijbaan (Je begint bij de grote volte van A, jij loopt over de A-C lijn en in drie, vier of vijf rondjes zijn jullie op de volte bij C.)
Dubbele longe, afgewisseld met wat zijgangen en via 'achtjes' van hand veranderen.

En ik heb regelmatig gezien dat paarden die "niet wilden lopen" (maar ok waren volgens de dierenarts) vrolijk en vlot werden als ze in verticale balans werden gebracht (= leer om de schouder weg te sturen tijdens het longeren).

Introvert zie ik niet als een probleem hoor ;) ik houd juist van introverte paarden.

Bedankt voor de tips.

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 22:49

MTinker schreef:
Korte sessies en bij mijn paard werkt het om zelf "fanatiek" mee te lopen. Dus niet in het midden blijven staan, maar meedoen met het werk. Daardoor doen we het meer samen en blijft ze gefocussed op mij, moet ook niet aan iets anders denken want dan ben ik der gelijk kwijt.
Maar vooral, korte en krachtige sessies. Veel overgangen en vaak van kant wisselen.


Wat bedoel je met krachtige sessies? Bedankt voor de tips

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 22:50

Black_Moon schreef:
Ik heb ook een flegmatieke tinker. Werk met regelmaat met balkjes, daar wordt de mijne erg enthousiast van. Misschien een idee?


Bedankt voor de tip. Heb dit al geprobeerd en werkte een keer en daarna niet meer helaas.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Longeren flegmatiek paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 22:56

Andere boeg: moet je perse longeren?
Vind hij rijden wel leuk? Probeer misschien ook eens lange teugel werk.

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 22:58

Sizzle schreef:
Andere boeg: moet je perse longeren?
Vind hij rijden wel leuk? Probeer misschien ook eens lange teugel werk.


Bedankt maar het gaat nu echt even om het longeren.

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 23:02

Jessie2020 schreef:
Black_Moon schreef:
Ik heb ook een flegmatieke tinker. Werk met regelmaat met balkjes, daar wordt de mijne erg enthousiast van. Misschien een idee?


Bedankt voor de tip. Heb dit al geprobeerd en werkte een keer en daarna niet meer helaas.


Hoe lang longer je per keer?

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Re: Longeren flegmatiek paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 23:03

Variërend van 5 tot 15 min.

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 23:05

Jessie2020 schreef:
Variërend van 5 tot 15 min.


Oké, wat heb je al geprobeerd?

Ik las dat je de balkjes al had geprobeerd.


En wat doet je paard dan als je het de 2de keer doet?

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 23:06

Waarom wil je longeren? Wil je dat zelf gewoon echt heel graag of moet het om een specifieke reden (revalidatie of zo). Wat wil je precies bereiken met longeren? Als je een bepaald doel voor ogen hebt moet je proberen dat doel interressant te houden door op tijd te stoppen en extreem te belonen als je 1 ministapje richting je doel gezet hebt.

Ik heb met genoeg flegmatieke paarden gewerkt om te zeggen: soms kun je gewoon ook iets laten als het paard het duidelijk stom vind.
Longeren is geen essentieel onderdeel.
Maar dat is duidelijk voor jou geen optie.

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Longeren flegmatiek paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 23:10

Clickertraining inzetten, korte stukjes, veel overgangen en veel afwisseling :)

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 23:10

Sizzle schreef:
Waarom wil je longeren? Wil je dat zelf gewoon echt heel graag of moet het om een specifieke reden (revalidatie of zo). Wat wil je precies bereiken met longeren? Als je een bepaald doel voor ogen hebt moet je proberen dat doel interressant te houden door op tijd te stoppen en extreem te belonen als je 1 ministapje richting je doel gezet hebt.

Ik heb met genoeg flegmatieke paarden gewerkt om te zeggen: soms kun je gewoon ook iets laten als het paard het duidelijk stom vind.
Longeren is geen essentieel onderdeel.
Maar dat is duidelijk voor jou geen optie.



Misschien wil TS wel eerst kijken welke methode/opties voor haar paard het beste is om het leuk te maken voor longeren. En als dat het niet is dan kan ze nog stoppen met longeren, lijkt mij
Laatst bijgewerkt door Black_Moon op 08-01-22 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 23:11

Zonder onbeleefd of onvriendelijk te willen zijn, was ik voor nu eigenlijk alleen op zoek naar hoe anderen die een flegmatiek e/o ongemotiveerd paard longeren, hun paard gemotiveerd(er) houden of krijgen. Anders wordt het zo’n brede discussie over wel / niet longeren en waarom dan wel/niet.

Edit Ja precies zoals Black Moon het zegt dus.

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 23:13

Ik heb heel veel gehad aan de longeertechnieken van Emiel Voest/freestyle academy. Dit is met dubbele lijnen waardoor je echt veel meer kan vragen. Ook het voorbereidende grondwerk maakt paarden een stuk meer gefocust.

Als ik kijk dat ik vroeger stil in de bak stond met een touwtje aan mijn paard en nu echt fanatiek de hele bak door ga met longeren, dan denk ik: ook saai wat ik vroeger deed :+

Misschien kun je kijken of er een instructeur in de buurt zit ( staan op de site) die jou kan helpen :)

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 23:14

Black_Moon schreef:
Jessie2020 schreef:
Variërend van 5 tot 15 min.


Oké, wat heb je al geprobeerd?

Ik las dat je de balkjes al had geprobeerd.


En wat doet je paard dan als je het de 2de keer doet?

Nogmaals mijn vragen ;)

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 23:15

Black moon over jouw vraag. Eigenlijk steeds als ik iets nieuws probeer (bijv. Balkjes) dan werkt dat 1 of 2 keer. Paard lijkt beetje overbluft en doet het (iets) beter, maar bij een tweede keer weer ongemotiveerd. Dat uit zich in erg traag lopen, steeds snel terugvallen in tempo, zonder flinke aanmoediging nauwelijks in draf te krijgen zijn etc.

Edit: was druk aan het typen hoor!

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 23:17

Mijn laatste paard was ook introvert en flegmatiek. Het werkte wel om zelf heel goed op mijn lichaamstaal en plaats ten opzichte van het paard te letten. Zorg ervoor dat je zelf echt actief staat als je actie verwacht en je plaats ten opzichte van je paard meer in de buurt van de achterhand is zodat je hem echt voorwaarts drijft.

Longeren met dubbele lijnen hielp zeker. Dat hield ik zelf niet erg lang vol, flink lopen in zand… Eh ik denk wel dat je dat snapt in mijn geval :D

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 23:18

Jessie2020 schreef:
Black moon over jouw vraag. Eigenlijk steeds als ik iets nieuws probeer (bijv. Balkjes) dan werkt dat 1 of 2 keer. Paard lijkt beetje overbluft en doet het (iets) beter, maar bij een tweede keer weer ongemotiveerd. Dat uit zich in erg traag lopen, steeds snel terugvallen in tempo, zonder flinke aanmoediging nauwelijks in draf te krijgen zijn etc.

Edit: was druk aan het typen hoor!


En wat heb je al geprobeerd? Dubbele lijnen, enkele lijn, balkjes enz?

En hoe is je lichaamshouding tegen over je paard?

Actief of juist passief?

Als ik passief ben met mijn lichaamshouding dan kan ik donderop zeggen dat mijn paard totaal niet vooruit te branden is.
Laatst bijgewerkt door Black_Moon op 08-01-22 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 23:18

ruitje schreef:
Ik heb heel veel gehad aan de longeertechnieken van Emiel Voest/freestyle academy. Dit is met dubbele lijnen waardoor je echt veel meer kan vragen. Ook het voorbereidende grondwerk maakt paarden een stuk meer gefocust.

Als ik kijk dat ik vroeger stil in de bak stond met een touwtje aan mijn paard en nu echt fanatiek de hele bak door ga met longeren, dan denk ik: ook saai wat ik vroeger deed :+

Misschien kun je kijken of er een instructeur in de buurt zit ( staan op de site) die jou kan helpen :)


Heb instructie en ben bekend met de methode Voest ( heb het nieuwe boek ook). Het gaat mij niet om de theorie maar om het gemotiveerd maken / houden van dit paard. En hoe anderen dat hebben gedaan.

pien_2010

Berichten: 43343
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 23:20

Hercule vond longeren vaak niet fijn. Ik deed het niet vaak, korte en pittige sessies. Dus veel overgangen en waar hij heet van werd was bv van galop in stap of van galop ho en dan weg in draf en dan een pittige draf. Hercule was ook een men paard, dus bij prrrrrr spoot hij weg. Ho was ook echt ho . Wat hij ook gaaf vond was dat ik "terug" vroeg in stap en dan gelijk draf prrrr (wegspetteren en dan kwam de impuls erop). Doordat hij plezier kreeg kon ik ook arbeidsdraf middendraf oefenen en zodra hij paar passen verruimde (zo knap voor een merens) dan stopte ik gelijk en eindigden we altijd dat hij naar binnen mocht komen naar mij toe, voor de trotse knuffel. Dan zag je hem glimmen van plezier.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 23:23

Motiveren kun je door een doel te hebben, vandaar mijn vraag.
Ik had een keer een paard dat echt stinklui was in de bak maar ik had als doel dat ze leerde aangallopperen. Door iedere keer gelijk na het aangalloperen te stoppen en uitvoerig te belonen begon ze het doel: galop, dus steeds leuker te vinden.
Als je zelf geen slecifiek doel hebt kun je heel moelijk op tijd belonen en dat is contra-productief bij een ongemotiveerd paard.
Dus: bedenk het doel van de week en werk daar naartoe.