Aan de hulpen bij het longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luzerna
Berichten: 213
Geregistreerd: 28-01-21

Aan de hulpen bij het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 23:40

Dag allemaal! Ik val maar met de deur in huis: ik heb een vijfjarig paard wat ik regelmatig longeer. Dit gaat beter en beter, maar waar ik nu tegenaan loop, is dat ik soms wel drie keer het commando moet geven voordat er wat gebeurt. Soms voel ik me een markt koopman met mn geschreeuw... (Drrraffff!!!). Als we eenmaal bezig zijn, gaat het beter, maar ik wil natuurlijk dat ze vanaf het begin aan de hulpen is en ik dat op een normale manier kan uitspreken. Hebben jullie tips? Alvast hartelijk dank!!

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Aan de hulpen bij het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 23:44

Dat pak ik net zo aan als met rijden.
Zo zacht mogelijk, maar zo hard als nodig is.

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Aan de hulpen bij het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 23:46

Tempowisselingen, zorgen dat je paard oplet, en nooit 2x dezelfde hulp geven als ze je negeren want je leert ze effectief om je te negeren.

Luzerna
Berichten: 213
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 23:52

Matheno schreef:
Dat pak ik net zo aan als met rijden.
Zo zacht mogelijk, maar zo hard als nodig is.


Bij het rijden, gaat dit goed. Bij longeren, weet ik niet goed hoe ver ik kan/ moet/ mag gaan... Heb een zweep uiteraard maar die gebruik ik enkel om kracht bij te zetten. Die raakt het paard nooit. Laatst zei iemand dat dat echt wel zou mogen... En dat een tik geen kwaad kan...

Luzerna
Berichten: 213
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 23:54

Avalanche schreef:
Tempowisselingen, zorgen dat je paard oplet, en nooit 2x dezelfde hulp geven als ze je negeren want je leert ze effectief om je te negeren.


Ja, goede. Ook de 1,2,3 methode (steeds de hulp duidelijker geven)? Maar ze is lastig vooruit te krijgen op commando (kan wel echt prachtig lopen)

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Aan de hulpen bij het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 00:05

Ik zou je adviseren om een les te nemen van iemand die goed kan longeren

Mireille den hoed doet dat bijvoorbeeld

Oskarrino
Berichten: 799
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 00:10

Mijn paard was in het begin liever lui dan moe en vond in de kraal werken maar saai. Slecht te motiveren en traag.

Hoe ik het heb aangepakt;
- als ik iets van hem vraag zeg ik duidelijk "Os, let op!" Hij weet dat ik dan iets ga vragen.
- Commando geef ik maar 1x, hij weet dondersgoed wat ik bedoel. Als ik geen reactie krijg werk ik eerst met een strenge stem "hey hallo let op drrrraaff". Negeert hij dat krijg hij echt ff een tikkie met de zweep hoor.
- ik beloon heeeel veel met stem. Als hij snel reageert beloon ik dat zeker!
- veel tempo wisselingen, houd ze bezig waardoor ze meer op je gaan letten

Nu is hij gericht op mij en wat ik van hem vraag. Hij reageert (meestal) gelijk :)

Hoe longeer je verder? Hoe is je lichaamshouding? Misschien rem je onbewust waardoor je stemhulp tegenstrijdig is met je houding :)

Luzerna
Berichten: 213
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-22 00:13

Luusje_Kviek schreef:
Mijn paard was in het begin liever lui dan moe en vond in de kraal werken maar saai. Slecht te motiveren en traag.

Hoe ik het heb aangepakt;
- als ik iets van hem vraag zeg ik duidelijk "Os, let op!" Hij weet dat ik dan iets ga vragen.
- Commando geef ik maar 1x, hij weet dondersgoed wat ik bedoel. Als ik geen reactie krijg werk ik eerst met een strenge stem "hey hallo let op drrrraaff". Negeert hij dat krijg hij echt ff een tikkie met de zweep hoor.
- ik beloon heeeel veel met stem. Als hij snel reageert beloon ik dat zeker!
- veel tempo wisselingen, houd ze bezig waardoor ze meer op je gaan letten

Nu is hij gericht op mij en wat ik van hem vraag. Hij reageert (meestal) gelijk :)

Hoe longeer je verder? Hoe is je lichaamshouding? Misschien rem je onbewust waardoor je stemhulp tegenstrijdig is met je houding :)


Dank! Ik probeer goed op mn houding en plek tov het lichaam van m'n paard te letten. Maar daarin kan ik ook vast verbeteren...

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 00:37

Luzerna schreef:
Avalanche schreef:
Tempowisselingen, zorgen dat je paard oplet, en nooit 2x dezelfde hulp geven als ze je negeren want je leert ze effectief om je te negeren.


Ja, goede. Ook de 1,2,3 methode (steeds de hulp duidelijker geven)? Maar ze is lastig vooruit te krijgen op commando (kan wel echt prachtig lopen)

Dan eerst daaraan werken. Ze moet echt direct reageren. Daarna kun je werken aan meer, maar eerst luisteren :) en idd de 1,2, 3 methode :j

Elisa2

Berichten: 37293
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:13

Luzerna schreef:
Matheno schreef:
Dat pak ik net zo aan als met rijden.
Zo zacht mogelijk, maar zo hard als nodig is.


Bij het rijden, gaat dit goed. Bij longeren, weet ik niet goed hoe ver ik kan/ moet/ mag gaan... Heb een zweep uiteraard maar die gebruik ik enkel om kracht bij te zetten. Die raakt het paard nooit. Laatst zei iemand dat dat echt wel zou mogen... En dat een tik geen kwaad kan...


Hier heb je precies het probleem..jouw paard weet dat jij het niet "meent". Bij mij is het simpel, niet luisteren is een tik met de zweep. (niet hard) Maar wel dat ze even weten dat ze gewoon moeten luisteren. Daarna kun je het vaak prima alleen met je stem af of de zweep een keer optillen als ze niet luisteren.

En dan inderdaad zoals hier boven al genoemd de 1,2,3 methode..zelf heel consequent zijn en zorgen dat je ook goed staat. (in drijvende positie) Zodat je je paard niet per ongeluk ongewild af remt.

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:45

Je krijgt ze alleen scherp als je consequent bent. Dus je geeft een stemhulp en ze reageert niet, meteen de zweep erachter. Ik doe vaak eerst de zweep laten klappen dus achter het paard maar niet raken. Reageert ze dan nog niet genoeg naar mijn zin, dan op de achterzijde van de kont. Dan schieten ze vaak aan en dan roep ik Braaaaaff.
En dan herhalen. Als je dit consequent doet dan hoef je maar de D van Drrrraf uit te spreken en ze draven aan.
Mensen denken vaak dat het zielig is maar het geeft juist heel veel rust. Paard weet precies waar hij aan toe is. En je kan met steeds kleinere hulpen af. Paarden worden vaak onzeker en zoekende als ze geen duidelijk leiding krijgen en niet weten waar ze aan toe zijn. Ze worden juist blij en het geeft ze rust als ze precies weten wat ze moeten doen en als de leider consequent is.
En juist dat laatste is belangrijk. Het gaat niet om de tik en hoe hard hij is, maar het gaat erom hoe het toegepast wordt en wanneer. Een klap waarvan het paard totaal niet weet waarom hij die krijgt en totaal uit het niets komt en waar ook geen beloning op volgt, dat is schadelijk. En daar schiet je niets mee op, alleen het vertrouwen wordt minder. Een juiste tik op het juiste moment en de beloning die volgt, en de opvolging hiervan, kan heel veel goeds brengen, en juist veel rust en vertrouwen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34670
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 12:18

Hoe is je eigen energie, is je houding tov je paard goed? Als je zelf geen actieve houding hebt (mooi rechtop, volle aandacht bij je paard, zelf ook actief meelopen, desnoods een huppeltje maken als als je wil dat hij actiever gaat lopen) kan je paard ook niet actief lopen. En wat ik ook altijd doe: * naam paard* let op! (stem omhoog) en dan wat je wil, drrrraf, of galop! Geen reactie is nogmaals *drrrraf* en zweep, maar raak het paard daarmee niet aan. Dat doe ik eigenlijk nooit met de longeerzweep. Dat is bij ons paard niet nodig als mijn eigen houding actief en open is :j

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 13:16

Luzerna schreef:
Ja, goede. Ook de 1,2,3 methode (steeds de hulp duidelijker geven)? Maar ze is lastig vooruit te krijgen op commando (kan wel echt prachtig lopen)


Dan zou het kunnen dat de nummer 3 bij jou niet genoeg effect/consequenties heeft...
En dan ga je dus een 4e keer je hulp geven, en een 5e, 6e etc... Of je blijft aanmoedigen/aanduwen bij iedere pas.

Wat eigenlijk de meesten al zeggen, waarschijnlijk ben je niet consequent en scherp genoeg, pak je niet genoeg leiding en ben je misschien niet heel duidelijk in je lichaamstaal.

Nu zijn er paarden die niet zo snel loperig en scherp zullen worden aan de longe (of überhaupt in het werk). Maar met opvoeding krijgt je heus alle gangen/oefeningen netjes voor elkaar bij ieder paard.

Sintara

Berichten: 7415
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 13:28

Wat ik doe met een zweep (bij 3) is een zwaai naar de plek waar het paard al niet meer hoort zijn, als hij het commando heeft opgevolgd. Dat snappen ze heel goed, ook echt je energie op die plek richten. Ze hebben dan zelf de controle en zullen ook nooit bang worden voor de zweep, of dat je ze een tik geeft :)

Hoevenkop
Berichten: 144
Geregistreerd: 31-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 13:33

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 20-03-23 07:43, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34670
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 14:21

Sintara schreef:
Wat ik doe met een zweep (bij 3) is een zwaai naar de plek waar het paard al niet meer hoort zijn, als hij het commando heeft opgevolgd. Dat snappen ze heel goed, ook echt je energie op die plek richten. Ze hebben dan zelf de controle en zullen ook nooit bang worden voor de zweep, of dat je ze een tik geeft :)


Dat is wat ik ook doe, dat werkt echt heel goed.

Luzerna
Berichten: 213
Geregistreerd: 28-01-21

Re: Aan de hulpen bij het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 00:21

Dank allen! Ik denk dat ik inderdaad niet consequent en/ of duidelijk genoeg ben. Ik ga vrijdag aan d e slag met jullie tips. Ik heb ook les hoor. En nu ook een boek aangeschaft. Aan de hand en onder de man gaat het echt heel goed. En longeren gaat echt al beter, maar moet gewoon scherper. Ik houd jullie op de hoogte!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 07:43

Luzerna schreef:
Dank allen! Ik denk dat ik inderdaad niet consequent en/ of duidelijk genoeg ben. Ik ga vrijdag aan d e slag met jullie tips. Ik heb ook les hoor. En nu ook een boek aangeschaft. Aan de hand en onder de man gaat het echt heel goed. En longeren gaat echt al beter, maar moet gewoon scherper. Ik houd jullie op de hoogte!


En naast de hulp geven in fases (dus eerst de hulp hoe je uiteindelijk wilt uitbouwen tot je de reactie krijgt en heel conquent dat doen) ook écht het paard laten weten dat ie het goed doet, dan gaan ze vanzelf wat meer motivatie krijgen :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34670
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 08:53

Ook dat idd :j

Luzerna
Berichten: 213
Geregistreerd: 28-01-21

Re: Aan de hulpen bij het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 11:13

Ja, belonen doe ik altijd uitgebreid. Daar reageert ze ook echt op.

Galoppig

Berichten: 197
Geregistreerd: 24-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 11:30

Ik had het zelfde probleem, al is mijn paard al gewoon volwassen zeg maar.

Inmiddels kent hij wel 3 commando's om aan te draven :') Ja!, Leeet op en Drrraf.

En inderdaad als ze in draf zijn terug naar stap en direct let op draf, op gegeven moment gaan ze al bij let op. Ik leer dit ook aan terwijl ik op zijn rug zit trouwens, net zoals teeeerrug. Dan pas ik voerbeloning toe en zodra hij zijn beloning heeft gaat ie vanzelf in draf :') Hilarisch