Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 94 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hulpteugel bij het longeren?

 
Profiel   

Vroeger heb ik wel eens longeerles gehad. Mij is altijd geleerd te longeren in een driehoek. Dus je paard eigenlijk met een lijn en een zweep ertussen houden.
Kijk, ik kan wel willen dat mijn jonge paard niet tegen het schot aan loopt met longeren, maar dan moet ik veel te veel vragen met mijn lijn of hij bij me komt. Dan moet ik naar mijn zin teveel hand gebruiken en dat wil ik niet. Ik ben dus met name opzoek naar iets dat mijn buitenteugel en buitenbeen kan vervangen in dat geval. En daarbij wil ik dus niet dat hij duikt, omdat hij dan op de voorhand komt te lopen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 11:12 



 
Profiel   

Hipmeisje schreef
Spenk schreef
Ik zou hem juist niet aan de wand laten plakken. Stelling vragen kan heel goed aan de enkel longe door de schouder te verplaatsen. Maar daar zou ik echt les in nemen :j

Ik had een paard die altijd als een idioot aan de longe liep en ik was van mening dat dit nou eenmaal zo was dus ik longeerde bijna nooit en anders inderdaad bijgezet met touwtjes.

Tot dat ik mij ben gaan verdiepen erin. Nu loopt die gewoon aan een kaptoom netjes in de juiste houding stelling en buiging.


Stelling naar binnen wel, maar stelling naar buiten bijvoorbeeld niet lijkt me?

Waarom zou je een paard met stelling naar buiten willen vastknopen op een volte? Wat is daar precies de gedachte achter?

Ik zou echt les nemen want je kan prima je buitenbeen en hand vervangen met een enkele lijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 11:13 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Hipmeisje schreef


Ja, met dubbele lijnen gaat dat wel. Maar met een enkele lijn niet, want dan valt hij naar buiten. Ik heb met enkele lijn geen 'buitenteugel' of buitenbeen.

Daarom hang ik er dan een bijzet aan. Of ik gebruik de pessoa, maar dan nog moet je zelf met zweep en hand je paard voorwaarts en nageeflijk maken.


Maar met een bijzet (die ik niet te strak wil doen), krijg ik hem toch niet op een kleinere volte of een vierkant? Dan moet je paard heel veel meer eigenhouding hebben. Die van mij is echt nog wel een beetje wiebelig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 11:14 



 
Profiel   

Spenk schreef
Hipmeisje schreef


Stelling naar binnen wel, maar stelling naar buiten bijvoorbeeld niet lijkt me?

Waarom zou je een paard met stelling naar buiten willen vastknopen op een volte? Wat is daar precies de gedachte achter?

Ik zou echt les nemen want je kan prima je buitenbeen en hand vervangen met een enkele lijn.


Ja ik bedoel eigenlijk meer hem rechtmaken. Want hij geeft op rechts bijvoorbeeld soms teveel stelling naar binnen. En dat wil ik dus niet.

Vertel me dan hoe je je buitenbeen en hand kunt vervangen? Ik lees het eigenlijk zo goed als nergens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 11:15 



 
Profiel   

Hipmeisje schreef
superpony schreef
Ik zou ook les nemen en voor nu de hulpteugels weglaten bij zo een jong paard.

En misschien 1x pw rijden vervangen door een buitenrit om hem daar wat recht te trainen, voorwaarts en in balans laten komen. Ook buiten kan je veel oefeningen doen.


Ja, dat is leuk. Maar een buitenrit met een 4 jarige die nog niet verkeersmak is, lijkt me wat minder leuk.

Ik vind helemaal niet dat je hulpteugels hoeft weg te laten bij een jong paard. Kan heel nuttig zijn.


Tja, sorry, maar je gaat er wel op zitten zoveel keren pw en hij kan niet naar buiten? Dat hoort toch ook echt bij de training.
Juist jonge paarden horen veel buiten rechtuit gereden te worden. Goed voor het fysieke EN mentale.

Hulpteugels zijn helemaal niet zo goed en zeker niet zoals je nu je problemen beschrijft. Beestje is pas 4 en al best pittig aan het werk. Er gaan dingen niet goed, dus heb je hulp bij nodig.

Je kan bij een jong paard meer fout dan goed doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 11:16 



 
Profiel   

Maar dat duiken is iets waar je ook wel zelf bij bent met je zweep en je eigen houding :)

Ik neem nog steeds longeerles omdat ik zelf gewoon niet handig genoeg ben daarin :) en op een dag leer ik het.

Die van mij is ook wiebelig daarin, maar met mijn lesgeefmens samen lukt het, en eens ze in balans komt heeft ze ook een goede houding en duikt ze niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 11:16 



 
Profiel   

Als hij teveel stelling geeft dan loopt die dus over de schouder je zult de schouder dan moeten verplaatsen zodat het hoofd er rechtvoor komt. Dit doe je allemaal met je lichaamshouding en je zweep.

Dat is niet achter een beeldschermpje uit te leggen. Maar het gaat veel verder dan lijn vast en de zweep erachter zwiepen voor voorwaarts. Als ik de schouder wil verplaatsen dan wijs ik ook met de zweep naar de schouder. Wil de achterhand verplaatsen dan wijs ik daarheen.

https://taktacademy.nl/opleidingen-en-w ... s-longeren

Ik zou hier eens bij kijken hier heb ik ook heel veel inspiratie uitgehaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 11:19 



 
Profiel   

superpony schreef
Hipmeisje schreef


Ja, dat is leuk. Maar een buitenrit met een 4 jarige die nog niet verkeersmak is, lijkt me wat minder leuk.

Ik vind helemaal niet dat je hulpteugels hoeft weg te laten bij een jong paard. Kan heel nuttig zijn.


Tja, sorry, maar je gaat er wel op zitten zoveel keren pw en hij kan niet naar buiten? Dat hoort toch ook echt bij de training.
Juist jonge paarden horen veel buiten rechtuit gereden te worden. Goed voor het fysieke EN mentale.

Hulpteugels zijn helemaal niet zo goed en zeker niet zoals je nu je problemen beschrijft. Beestje is pas 4 en al best pittig aan het werk. Er gaan dingen niet goed, dus heb je hulp bij nodig.

Je kan bij een jong paard meer fout dan goed doen.


Hoezo is hij best pittig aan het werk?
En waar gaan dingen niet goed?

Blijkbaar vind jij dat het nu bij een training hoort. Ik vind dat ik eerst veilig moet kunnen rondrijden, daarna hoort het misschien bij een training. Eerder niet, want dan gaat er meer kapot dan dat je er goed aan doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 11:32 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Maar dat duiken is iets waar je ook wel zelf bij bent met je zweep en je eigen houding :)

Ik neem nog steeds longeerles omdat ik zelf gewoon niet handig genoeg ben daarin :) en op een dag leer ik het.

Die van mij is ook wiebelig daarin, maar met mijn lesgeefmens samen lukt het, en eens ze in balans komt heeft ze ook een goede houding en duikt ze niet meer.


Oke, ik ga om me heen zoeken naar les :) Bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 11:32 



 
Profiel   

Spenk schreef
Als hij teveel stelling geeft dan loopt die dus over de schouder je zult de schouder dan moeten verplaatsen zodat het hoofd er rechtvoor komt. Dit doe je allemaal met je lichaamshouding en je zweep.

Dat is niet achter een beeldschermpje uit te leggen. Maar het gaat veel verder dan lijn vast en de zweep erachter zwiepen voor voorwaarts. Als ik de schouder wil verplaatsen dan wijs ik ook met de zweep naar de schouder. Wil de achterhand verplaatsen dan wijs ik daarheen.

https://taktacademy.nl/opleidingen-en-w ... s-longeren

Ik zou hier eens bij kijken hier heb ik ook heel veel inspiratie uitgehaald.


Dat vind ik dus raar. Je weet het wel, maar je kunt het niet uitleggen? Dan vraag ik me af of je het dus zo goed weet.
Ik heb de site eens bekeken, maar ik vind er weinig info op staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 11:34 



 
Profiel   

Ja ts, zo werkt dat, paarden train je op gevoel, dat kun je niet uitleggen via een scherm. Neem goed les, want bijzet gaat zo'n jonkie niet helpen. Dán maak je juist meer kapot dan goed, komend van iemand die haar haflinger buiten heeft ingereden.
Nee ts, gewoon gaan lessen bij iemand die er geen hulpteugel aanhangt en gewoon vriendelijk met dubbele lijnen aan de gang gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 11:40 



 
Profiel   

Nee ik kan niet uittypen hoe mijn houding tov het paard is. Dat is iets dat je zien moet dat is een gevoel.

Je gaat toch ook niet vanaf een schermpje alle dressuur oefeningen op schrift uitwerken? Daar neem je toch ook les voor en dat vind je niet raar. Je krijgt van de site ook geen info daar zal je les voor moeten nemen en het boek als naslagwerk.

Net als buitenrijden dat is gewoon basis een paard maak he verkeersmak aan de hand daar kan je al mee starten als ze nog niet onder het zadel zijn.

Als je niet met je paard kunt wandelen dan kan je beter helemaal terug naar de grondwerk basis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 11:41 



 
Profiel   

Het kan ook waardevol zijn om longeren eens te vervangen voor handwerk. Gewoon in stap stelling en buiging vragen op de volte. Schouderbinnen, Travers, stukje wijken. Dat soort dingen. Heeft mijn paard enorm geholpen. Heb ik ook een fijne instructie voor.

Ik gebruik voor het longeren al jaren geen hulp teugels meer, was alleenmaar averechts bezig. Longeer nu of alleen met kaptoom of met dubbele longeer lijn en dit werkt veel beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 11:49 



 
Profiel   

Anastasia24 schreef
Ja ts, zo werkt dat, paarden train je op gevoel, dat kun je niet uitleggen via een scherm. Neem goed les, want bijzet gaat zo'n jonkie niet helpen. Dán maak je juist meer kapot dan goed, komend van iemand die haar haflinger buiten heeft ingereden.
Nee ts, gewoon gaan lessen bij iemand die er geen hulpteugel aanhangt en gewoon vriendelijk met dubbele lijnen aan de gang gaat.


Dat is wel gek, want dat betekent dat je dus niets aan les hebt, aangezien het uit het gevoel moet komen?
Volgens mij kun je prima vanaf je beeldscherm de beginselen van het longeren uitleggen, als je zelf voldoende ervaring hebt.

Ik heb eerlijk waar al 12 jaar onbeleerde ponys en paarden, die ik zelf longeer en die ik vervolgens een maandje wegbreng om zadelmak te maken. Daarna ga ik er zelf weer mee aan de slag. Zowel aan de longe als onder het zadel. Deze heeft alleen minder eigen houding dan ik gewend ben, en nu weet ik even niet hoe ik het moet oplossen.
En ik vind het prima om bij iemand te lessen die er wel een hulpteugel aan hangt. Want ik heb echt helemaal niets tegen een hulpteugel als deze goed gebruikt wordt en als deze nut heeft :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 11:49 



 
Profiel   

Spenk schreef
Nee ik kan niet uittypen hoe mijn houding tov het paard is. Dat is iets dat je zien moet dat is een gevoel.

Je gaat toch ook niet vanaf een schermpje alle dressuur oefeningen op schrift uitwerken? Daar neem je toch ook les voor en dat vind je niet raar. Je krijgt van de site ook geen info daar zal je les voor moeten nemen en het boek als naslagwerk.

Net als buitenrijden dat is gewoon basis een paard maak he verkeersmak aan de hand daar kan je al mee starten als ze nog niet onder het zadel zijn.

Als je niet met je paard kunt wandelen dan kan je beter helemaal terug naar de grondwerk basis.


Wat een onzin. Waar staat dat ik niet met een paard buiten kan wandelen aan de hand? ahhahaa, kwestie van lezen, Spenk.
Als je dan al niks op schrift kunt zetten, probeer dan iig goed te lezen :)

En ja hoor, ik kan de oefeningen en de basis prima op schrift zetten. Dat is toch het uitgangspunt? Dat je weet wat de grondbeginselen zijn van bijvoorbeeld de dressuur? Lijkt mij handig dat van tevoren te bedenken, voordat je een paard bijvoorbeeld gaat rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 11:50 



 
Profiel   

Zo te horen heb je zelf alle wijsheid omtrent rijden en longeren al in pacht dus je topic lijkt erg overbodig. Veel succes met je paard :)


Laatst bijgewerkt door Spenk op 23-05-22 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 11:51 



 
Profiel   

alice0cullen schreef
Het kan ook waardevol zijn om longeren eens te vervangen voor handwerk. Gewoon in stap stelling en buiging vragen op de volte. Schouderbinnen, Travers, stukje wijken. Dat soort dingen. Heeft mijn paard enorm geholpen. Heb ik ook een fijne instructie voor.

Ik gebruik voor het longeren al jaren geen hulp teugels meer, was alleenmaar averechts bezig. Longeer nu of alleen met kaptoom of met dubbele longeer lijn en dit werkt veel beter.


Ik ga eens kijken naar iemand die me kan helpen met wat grondbeginselen van het grondwerk. Dank!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 11:51 



 
Profiel   

Spenk schreef
Zo te horen heb je zelf alle wijsheid omtrent rijden en longeren al in pacht. Veel succes met je paard :)


Dat heb ik dus niet, anders zou ik hier mijn vraag niet stellen. Weer een gekke conclusie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 11:52 



 
Profiel   

Waarom doe je dan zo raar dat mensen zeggen neem les ipv dat alles wel via het scherm uit te leggen is? Dat is niet zo.

Je kunt het paard met je houding en zweep sturen. Navel richting het deel van je paard waar je wat van veel en je zweep geeft aan in welke richting je moet met de voor of achterhand. Daarmee kan je ze dus van de bakrand halen. Rechtrichten laten buigen en verschillende hoofd hals houdingen laten aannemen.Maar dat zijn wel dingen die je moet zien en niet zo even toepast van schrift. Evenals grondwerk. Tristan tucker heeft daar hele goeie filmpjes van daar leer je van niet van geschreven woorden zonder er beeld bij te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 11:55 



 
Profiel   

Ik kan ook niet uitleggen hoe ik het precies doe. Zeker niet via de pc.
Maar een goede instructeur/instructrice kan dat wel. :)

Als je erover wilt inlezen, dan is Longeren met Takt een prima boek.
Vond ik heel fijn en duidelijk uitgelegd staan. Maar dan nog vind ik het wel fijn om ook echt les te hebben. Want dan word ik gecorrigeerd zodra ik iets verkeerd doe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 11:57 



 

Het is inderdaad een gevoel dat je moet ontwikkelen TS.
Excuses, niet 'moet', want je moet helemaal niets natuurlijk.

Om dat gevoel te ontwikkelen kan het helpen om les te volgen, zodat je wel weet waar het nu eigenlijk om gaat, zodat iemand kan voordoen welke punten er nu eigenlijk bedoeld worden etc.
Maar daarna gaat het wel degelijk om zelf leren voelen, een goed oog ontwikkelen,...

Er is een hele boeiende wereld rond longeren, sommige mensen proberen gewoon het tipje van de sluier te lichten hier, met de allerbeste bedoelingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 12:01 



 
Profiel   

Spenk schreef
Waarom doe je dan zo raar dat mensen zeggen neem les ipv dat alles wel via het scherm uit te leggen is? Dat is niet zo.

Je kunt het paard met je houding en zweep sturen. Navel richting het deel van je paard waar je wat van veel en je zweep geeft aan in welke richting je moet met de voor of achterhand. Daarmee kan je ze dus van de bakrand halen. Rechtrichten laten buigen en verschillende hoofd hals houdingen laten aannemen.Maar dat zijn wel dingen die je moet zien en niet zo even toepast van schrift. Evenals grondwerk. Tristan tucker heeft daar hele goeie filmpjes van daar leer je van niet van geschreven woorden zonder er beeld bij te hebben.


Ik doe niet raar, ik heb al 10 keer in dit topic gezegd dat ik opzoek ga naar iemand die er les in kan geven.
Maar ik vind het vreemd dat hier niet echt concrete aanwijzingen kunnen worden gegeven en dat hulpteugels al bij voorbaat naar het rijk der fabelen worden gestuurd.

Kijk, een jong paard dat over de buitenschouder wegvalt, kun je in mijn ogen bijna niet met je lichaamshouding van de bakrand afhouden. Zeker niet aan een enkele longerlijn. En hier wordt dat wel een aantal keer gezegd. Ik vraag me af hoe dan? En dat lees ik nergens. En dat vind ik vreemd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 12:02 



 
Profiel   

AMCM schreef
Het is inderdaad een gevoel dat je moet ontwikkelen TS.
Excuses, niet 'moet', want je moet helemaal niets natuurlijk.

Om dat gevoel te ontwikkelen kan het helpen om les te volgen, zodat je wel weet waar het nu eigenlijk om gaat, zodat iemand kan voordoen welke punten er nu eigenlijk bedoeld worden etc.
Maar daarna gaat het wel degelijk om zelf leren voelen, een goed oog ontwikkelen,...

Er is een hele boeiende wereld rond longeren, sommige mensen proberen gewoon het tipje van de sluier te lichten hier, met de allerbeste bedoelingen.


Dat geloof ik ook. Maar ik vind dat wanneer er een boeiende wereld rondom longeren is, mensen wel slecht uit kunnen leggen wat die boeiende wereld dan is.
Ik geloof echt wel dat het gaat om zelf leren voelen. Maar om zelf te voelen, moet je van tevoren weten wat je dan moet voelen. En dat zou volgens mij prima op schrift moeten kunnen worden uitgelegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 12:03 



 
Profiel   

Maar een hulpteugel heeft in dit geval geen nut, want op de kop lopen en erop hangen verhelp je dus niet met hulpteugel. Vergeet niet dat die balans om meer over 4 benen te lopen kracht vraagt en gaan rennen makkelijk is als je balans verliest. Je moet dus eigeblijk gaan werken aan tempocontrole aan de longe, zodat het tempo niet te hoog wordt en je de achterkant actiever krijgt.

Een hulpteugel zodat ze niet te veel stelling nemen vind ik ook niet de oplossing, want je verbloemt het alleen ipv echt rechter maken. Het is ook geen vervanging voor buitenteugel, ze kunnen nog net zo makkelijk weglopen met bijzet. Dat moet je echt oplossen met lichaamstaal, zweep en vragen en ontspannen met lijn.

Ik werk ook soms met hulpteugels, als dat nodig is, maar dit zijn dingen waarbij het geen nut heeft en alleen maar verbloemt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 12:08 



 

Als hij over de buitenschouder wegvalt, sluit jij je hand, je opent je linkerheup zodat je in ieder geval geen frontale houding naar hem toe aanneemt, je zorgt ervoor dat je navel op het juist punt gericht is (niet frontaal naar het hoofd richten, vaak staan mensen onbedoeld hun paard heel 'frontaal' te longeren, waardoor ze niet ontspannen in de buiging kunnen komen, althans niet zonder dwang van een hulpteugel).
Je leert je paard te reageren op aanwijzingen van de zweep. Dus het gebruik van de longeerzweep is helemaal anders dan je gewend bent. Het dient niet enkel om te te versnellen, maar ook om te wijzen waar je paard moet lopen. Door in de juiste lichaamshouding van jezelf (zoals hierboven beschreven) met je zweep te pijlen naar de (denkbeeldige) singellijn van het paard, dus het stukje net achter de schouder, vraag je een reactie om naar binnen te buigen. Hiervoor is het handig dat je paard deze reactie al geeft tijdens grondwerk, dus als je ernaast staat. Druk, of zelfs een lichte aanraking op de singellijn, moet als reactie geven dat het paard naar je toe buigt.

Zorg ervoor dat het paard dat je longeert, interesse toont in een samenwerking met jou. Veel paarden lopen hun braaf geleerde rondjes, maar kijken heel de tijd naar buiten met de schouder naar de longeerder toegericht, dat is een gesloten, ongeïnteresseerde houding van waaruit nooit ontspanning kan komen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 12:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 94 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen