Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 4 [ 94 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Plaats een nieuw onderwerp

Hulpteugel bij het longeren?

 
Profiel   

Janneke2 schreef
Hipmeisje schreef
Maar met rijden stel ik hem dan op de linkerhand ook vaak even naar buiten, en probeer ik hem om mijn rechterbeen te buigen en de schouder mee te krijgen. Daarna neemt hij dan de rechterteugel wat meer aan, en kan ik hem weer recht stellen. Of ik probeer wat korte pasjes te wijken, om zijn achterbenen goed onder de massa te krijgen. Dat gaat allemaal makkelijker dan aan de longeerlijn. Dit is dus iets van de laatste 1,5 week. omdat ik hem vorige week 3 keer heb gelongeerd. (oke, hij had die neiging natuurlijk al wel iets, om rechtsachter niet helemaal goed onder te zetten, maar het is veel erger geworden).

Er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Wenen, maar de volgorde die mij aan het hart gebakken zit is: eerst verticale balans (gelijkelijk gewicht op beide voorbenen) en dan lengtebuiging.

En er is een valkuil: een paard dat niet goed recht is, heeft geen van beide achterbenen echt onder de massa. (Het ene achterbeen staat 'buiten/opzij' van waar je het hebben wil, het andere achterbeen is achter de massa en duwt.)

Ik oriënteer me op de zwaarste teugel. Die schouder/dat voorbeen draagt het meeste gewicht.
- Zit op de andere kant (of let er gigantisch goed op dat je in het midden zit, niet meegaan met je paard wat dit betreft)
- 'blijf van de zware teugel af'
- breng de hand van de lichte teugel iets naar voor en opzij, doel is het gewicht van hals en hoofd naar deze schouder te brengen.
Zodra het dier de hals 'laat vallen' heb je het evenwicht te pakken en dan kun je met stelling en buiging gaan werken.
Ik hou veel van 'slingeren op de binnenhoefslag' (tweemaal gebroken lijn oid) en grote voltes met twee pasjes wijken naar buiten en als dat goed gaat op een volgende volte twee pasjes naar binnen (Twee maal een hoefbreedte opzij.)


Ik heb dit denk ik 3 keer gelezen. Als ik het zo lees, denk ik dat we een wat andere methode hanteren.
Ik zou namelijk niet de ‘zware teugel’ loslaten, maar daar af en toe ook vragen. Je wil zelf het paard in balans, en zeker gezien hij jong is, vind ik dit te verwarrend voor hem en zou ik zelfs denken hem enigszins in de steek te laten.
Ik ben het overigens wel met je eens dat het paard recht moet lopen over de benen. Dus dat is startpunt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 13:21 



 
Profiel   

De manier die Janneke2 beschrijft is wel vaak heel effectief.
Wanneer het paard op één schouder hangt, kan het paard sowieso nooit buigen. Voor buiging is verticale balans nodig.

Stel dat je een rechtsgebogen paard op de linkerhand rijdt, dan is het paard op links sterk. Wat dan helpt is om je linkerhand helemaal los te laten, dus echt een flinke boog in de linkerteugel en het paard wel met contact op de rechterteugel te rijden. Het paard kan dan namelijk niet meer leunen op je linkerteugel en moet zijn gewicht naar de andere schouder gaan verplaatsen om in balans te komen. Met je rechterteugel (die in het geval van een rechtsgebogen paard vaak de neiging heeft om slapper te hangen) probeer je juist het contact te vinden door deze teugel iets omhoog en naar achteren of opzij te brengen (vriendelijk, niet trekkend). Steeds als je een hoek tegen komt breng je deze hand wat naar voren (let op, niet óver de schoft! want dan breng je juist het gewicht naar de rechterschouder), zodat het paard de buiging naar links aan kan nemen (meteen na de bocht wel weer op tijd zijn met je hand terugplaatsen om te voorkomen dat hij weer op de rechterschouder valt en dus teveel naar binnen gaat). Als je dit correct doet kun je op een gegeven moment met je buitenteugel buiging naar binnen voor elkaar krijgen, zonder dat je binnenhand dan hoeft te 'vragen' (vragen gebeurt helaas ook te vaak met 'kneepjes' of andere vormen van druk op de binnenteugel).

Belangrijk hierbij is natuurlijk wel dat het paard actief gereden wordt vanuit de achterhand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 09:52 



 
Profiel   

Ingrid_92 schreef
De manier die Janneke2 beschrijft is wel vaak heel effectief.
Wanneer het paard op één schouder hangt, kan het paard sowieso nooit buigen. Voor buiging is verticale balans nodig.

Stel dat je een rechtsgebogen paard op de linkerhand rijdt, dan is het paard op links sterk. Wat dan helpt is om je linkerhand helemaal los te laten, dus echt een flinke boog in de linkerteugel en het paard wel met contact op de rechterteugel te rijden. Het paard kan dan namelijk niet meer leunen op je linkerteugel en moet zijn gewicht naar de andere schouder gaan verplaatsen om in balans te komen. Met je rechterteugel (die in het geval van een rechtsgebogen paard vaak de neiging heeft om slapper te hangen) probeer je juist het contact te vinden door deze teugel iets omhoog en naar achteren of opzij te brengen (vriendelijk, niet trekkend). Steeds als je een hoek tegen komt breng je deze hand wat naar voren (let op, niet óver de schoft! want dan breng je juist het gewicht naar de rechterschouder), zodat het paard de buiging naar links aan kan nemen (meteen na de bocht wel weer op tijd zijn met je hand terugplaatsen om te voorkomen dat hij weer op de rechterschouder valt en dus teveel naar binnen gaat). Als je dit correct doet kun je op een gegeven moment met je buitenteugel buiging naar binnen voor elkaar krijgen, zonder dat je binnenhand dan hoeft te 'vragen' (vragen gebeurt helaas ook te vaak met 'kneepjes' of andere vormen van druk op de binnenteugel).

Belangrijk hierbij is natuurlijk wel dat het paard actief gereden wordt vanuit de achterhand.


Hm. Ja ik snap ansich de methode wel. Maar ik vraag me af of het nu zo effectief is. Ik zou namelijk denken dat je een jong paard op deze manier echt een beetje laat zwemmen.
Uiteraard ben ik het met je eens, dat je op de 'slappe teugel' "druk" moet pakken. Ik probeer deze teugel altijd aan te nemen, zowel links als rechtsom. Maar ik gooi daarbij mijn 'sterke teugel' niet helemaal los. Ik vind het belangrijk met beide teugels contact met de mond te blijven houden.
Desalniettemin interessant om te lezen en geeft stof tot nadenken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 11:34 



 
Profiel   

Ingrid_92 schreef
Koop/lees het boek van Mireille den Hoed eens. Longeren met Takt.
Zij kan ieder paard correct aan de longe laten lopen zonder hulpteugels. Haar boek gaat daar ook over.


Deze zou ik je ook aanraden. Bij haar kun je ook longeercursussen volgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 16:29 



 
Profiel   

Mbt de 'sterke' teugel: ik schreef tussen aanhalingstekens 'blijf er af' - een echte boog gaat me te ver, maar het streven is 1 gram contact.
... terwijl het dier geneigd is meer gewicht te geven en voor ons mensen de verleiding bestaat om mee te gaan in de 'zwaarte'.

En met wat mazzel en handigheid snapt het dier het steeds sneller,
nadat het dier de hals laat 'vallen' komt het contact op beide teugels (zij het dat ik rijd met een lichtere binnenteugel en de buitenteugel als contactteugel).

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 18:13 



 
Profiel   

Wat ik heb geleerd, onder het zadel dan toch: linksgebogen paard, je rijdt rechtsom. Paard zal zwaar worden op de buitenteugel en de binnenteugel niet aannemen. Wat doe ik:

Ik vraag contrastelling. Op die manier heb ik gelijk gewicht op beide teugels, kan ik met de buitenteugel (omdat ik daar aan kan komen) de buitenschouder naar binnen vragen, en heb ik het lichaam in balans. Ik wil het paard dus niet aan de lange kant kort maken, ik vraag de korte kant ook lang te worden over de bovenlijn. Op die manier zet ik de voorhand weer recht voor de achterhand en is het paard in balans.

Met longeren gebruik ik wel hulpteugels, en daar vraag ik het paard van de binnenschouder af te komen, de buitenteugel aan te nemen, en zo zet ik ook aan de longe de voorhand weer recht voor de achterhand en kan mijn paard dus ook nageven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 18:35 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Wat ik heb geleerd, onder het zadel dan toch: linksgebogen paard, je rijdt rechtsom. Paard zal zwaar worden op de buitenteugel en de binnenteugel niet aannemen. Wat doe ik:

Ik vraag contrastelling. Op die manier heb ik gelijk gewicht op beide teugels, kan ik met de buitenteugel (omdat ik daar aan kan komen) de buitenschouder naar binnen vragen, en heb ik het lichaam in balans. Ik wil het paard dus niet aan de lange kant kort maken, ik vraag de korte kant ook lang te worden over de bovenlijn. Op die manier zet ik de voorhand weer recht voor de achterhand en is het paard in balans.

Met longeren gebruik ik wel hulpteugels, en daar vraag ik het paard van de binnenschouder af te komen, de buitenteugel aan te nemen, en zo zet ik ook aan de longe de voorhand weer recht voor de achterhand en kan mijn paard dus ook nageven.


Een linksgebogen paard zal toch rechtsom sterk worden op de binnenteugel of vergis ik me nou?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 19:01 



 
Profiel   

Klopt idd :D linksom wordt zwaar op rechts

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 19:16 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Klopt idd :D linksom wordt zwaar op rechts


Ah gelukkig, ik dacht al.
Meeste paarden zijn rechtsgebogen in mijn ervaring. En worden dus sterk op links. Ik heb er maar 2 meegemaakt die linksgebogen waren. En eentje die eigenlijk helemaal niet scheef was. Bijzonder was dat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 19:19 



 
Profiel   

Het is op de een of andere manier veel lastiger achter de computer dan wanneer je op een paard zit ook :D

Mijn ervaring idd ook :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 19:41 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Wat ik heb geleerd, onder het zadel dan toch: linksgebogen paard, je rijdt rechtsom. Paard zal zwaar worden op de buitenteugel en de binnenteugel niet aannemen. Wat doe ik:

Ik vraag contrastelling. Op die manier heb ik gelijk gewicht op beide teugels, kan ik met de buitenteugel (omdat ik daar aan kan komen) de buitenschouder naar binnen vragen, en heb ik het lichaam in balans. Ik wil het paard dus niet aan de lange kant kort maken, ik vraag de korte kant ook lang te worden over de bovenlijn. Op die manier zet ik de voorhand weer recht voor de achterhand en is het paard in balans.

Met longeren gebruik ik wel hulpteugels, en daar vraag ik het paard van de binnenschouder af te komen, de buitenteugel aan te nemen, en zo zet ik ook aan de longe de voorhand weer recht voor de achterhand en kan mijn paard dus ook nageven.


Dat is wel grappig, want zo te lezen doe je het dus precies andersom dan Ingrid_92 en Janneke2.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 20:48 



 
Profiel   

Nah ik haalde het door elkaar. Een linksgebogen paard wordt zwaar op de binnenteugel als je rechtsom rijdt, omdat paard recht wilt blijven en niet wil buigen.
Mijn oplossing daar is de zware teugel loslaten omdat ik de lange kant niet kort wil maken, en ik ga dus de korte kant stimuleren ook lang te worden en dan is ie weer recht op 2 teugels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 22:12 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Nah ik haalde het door elkaar. Een linksgebogen paard wordt zwaar op de binnenteugel als je rechtsom rijdt, omdat paard recht wilt blijven en niet wil buigen.
Mijn oplossing daar is de zware teugel loslaten omdat ik de lange kant niet kort wil maken, en ik ga dus de korte kant stimuleren ook lang te worden en dan is ie weer recht op 2 teugels.


Ah Oke. Toch hetzelfde dus!
Maar loslaten is toch niet echt losgooien toch? Want ik houd wel verbinding met m’n zware teugel, maar probeer vooral m’n korte kant aan te pakken. Betekent niet dat ik hem op de zware teugel helemaal ‘in de steek laat’.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 07:31 



 
Profiel   

... voor de fijnproevers nog wel een detail: ik vraag geen stelling 'in het begin'.
Ik oriënteer me 'welke teugel is zwaar' en vraag hoofd en hals opzij te gaan naar de 'lichte' kant, tot het dier de hals laat vallen.
Daarna is het dier 'op twee teugels' en komen er oefeningen om de achterhand te laten dragen met buiging en idd stelling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 08:56 



 
Profiel   

Hipmeisje schreef
Hoi,

Ik heb een jong paard (4) dat ik een aantal keer per week kort rijd, en ik longeer hem met regelmaat. Over het algemeen vind ik longeren een fijne manier van trainen.
Maar, mijn paard gaat met longeren nogal op de kop lopen, en van het achterbeen af. Ik ondervind hier nadeel van tijdens mijn rijden.
Nu longeer ik hem eigenlijk graag met bijzet, maar hij gaat er af en toe in hangen.
Zijn er andere hulpteugels/manieren van longeren waardoor je paard niet zo op de kop gaat lopen?
Ik longeer maar kort, 15/20 minuten, dus hij kan die tijd best aan het werk :)



Zou ik niet doen met zo een jong paard, lees eens op de site van manolo mendez die legt uit hoe je met kaptoo m kunt longeren en mareille ten hoedt , toppie paardvriendelijke en juiste manier van longeren, hulpteugels lekker in de kast laten, leer je je paard op zijn kop mee lopen en verkeerde spieren trainen

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 08:58 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Nah ik haalde het door elkaar. Een linksgebogen paard wordt zwaar op de binnenteugel als je rechtsom rijdt, omdat paard recht wilt blijven en niet wil buigen.
Mijn oplossing daar is de zware teugel loslaten omdat ik de lange kant niet kort wil maken, en ik ga dus de korte kant stimuleren ook lang te worden en dan is ie weer recht op 2 teugels.


Dit inderdaad :) , de korte kant langer maken door het achterbeen daar meer te stimuleren en dan gaat het paard zelf de teugel op de korte (holle) kant aannemen. Met de teugel op de bolle/ lange kant wel contact houden maar niet vasthouden/ terugwerken/ lostrekken oid) maar gebruiken om de schouder te verplaatsen. Als het achterbeen actief genoeg is op de korte kant en je verplaatst de schouder dan is het paard zo recht op twee teugels. En kan er gewerkt worden aan lengtebuiging.

Dat kan ook aan de dubbele longe, met de enkele longe focus ik me altijd meer op dat achterbeen actief maken aan de korte kant en het paard gymnastiseren/ draagkracht ontwikkelen etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 09:08 



 
Profiel   

Wat voor mij altijd werkte was de sterke (bolle) kant wegrijden naar de lichte (holle) kant. Dus het gewicht met je binnenbeen naar de buitenteugel wegrijden. Binnenbeen activeren inderdaad en opvangen op de buitenteugel want die moeten ze meer aannemen. Pas dan kan je de binnenteugel losser laten. Dan krijg je ook meer controle over de buitenschouder want die ga je voor het binnenachterbeen plaatsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 10:12 



 
Profiel   

Leuk gesprek, dames. Leerzaam ook!

Ik denk dat Elisa2 het beste omschrijft hoe ik het probeer te doen. Hij nam vandaag op links mijn buitenteugel super aan vanaf het begin (terwijl dat zijn korte kant is), en kon hem op links heel goed recht krijgen. Op rechts wilde hij af en toe nog wel wat teveel stelling pakken naar binnen.
Inmiddels heb ik hem ook aan de dubbele longe gehad. Ging fijn, en zo kan ik makkelijker de schouder controleren en begrenzen.

Ik ga me vast ooit nog wel verdiepen in de andere methoden die zijn genoemd. Zoals het longeren met takt.
Daarnaast ben ik me aan het verdiepen in wat grondwerk. Ook (en met name) voor de afwisseling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 15:43 



 
Profiel   

Ik vond het werken aan de hand verrassend leuk. Had ik nooit verwacht eerlijk gezegd. Beetje uit noodzaak want door blessures wil ik zo min mogelijk longeren maar wel iets anders doen naast rijden. En blijkt veel makkelijker te zijn om daarmee de schouders te controleren en nog veel meer dingen.

Dus hier ook vanwege afwisseling mee begonnen en blijkt hele fijne toevoeging te zijn, haha.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 15:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 4 [ 94 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen