Hulpteugel bij het longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hipmeisje
Berichten: 150
Geregistreerd: 15-05-22

Hulpteugel bij het longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 09:00

Hoi,

Ik heb een jong paard (4) dat ik een aantal keer per week kort rijd, en ik longeer hem met regelmaat. Over het algemeen vind ik longeren een fijne manier van trainen.
Maar, mijn paard gaat met longeren nogal op de kop lopen, en van het achterbeen af. Ik ondervind hier nadeel van tijdens mijn rijden.
Nu longeer ik hem eigenlijk graag met bijzet, maar hij gaat er af en toe in hangen.
Zijn er andere hulpteugels/manieren van longeren waardoor je paard niet zo op de kop gaat lopen?
Ik longeer maar kort, 15/20 minuten, dus hij kan die tijd best aan het werk :)

Sherivey
Berichten: 8604
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hulpteugel bij het longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 09:02

Ik vind geen enkele bijzetteugel fijn met longeren.
Ik werk dan liever met dubbele lijnen :)

En voor de enkele lijn heb ik zo nu en dan les in rechtrichten zonder hulpteugel.

Hipmeisje
Berichten: 150
Geregistreerd: 15-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 09:21

Sherivey schreef:
Ik vind geen enkele bijzetteugel fijn met longeren.
Ik werk dan liever met dubbele lijnen :)

En voor de enkele lijn heb ik zo nu en dan les in rechtrichten zonder hulpteugel.


Ja, ik moet eerlijk zeggen dat ik bij mijn vorige paard wel eens met dubbele lijnen heb gelongeerd, maar vind mezelf er nog niet zo handig in :D Vind het zoveel, 2 lijnen en een zweep, haha.

Sherivey
Berichten: 8604
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hulpteugel bij het longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 09:23

Ah ik heb al geen zweep vast, dat scheelt.
Heb er ook les in gehad, op verschillende manieren.
Heb nu 2 losse lijnen, waarvan het uiteinde op de grond ligt. Dan heb ik alleen 2 lijnen als teugels in mijn hand(en)

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hulpteugel bij het longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 09:27

Een bijzet gaat niet helpen bij een paard dat op de kop wil gaan lopen. Dan gaan ze er of in hangen inderdaad of op krullen. Net als met rijden werkt het niet om aan de voorkant te gaan werken als de achterkant juist meer aan het werk moet. Als je dat niet kan met enkele of dubbele longe zou ik eens zoeken naar iemand die je daar een paar lessen in kan geven.

Let ook goed op dat je hem niet te veel dagen aan het werk zet. Longeren is erg zwaar, dus die tellen ook gewoon als trainingsdagen naast het rijden en met 4 jaar, en sowieso op elke leeftijd, moet je wel goed rekening houden met rustdagen en trainingsdagen, anders vraag je te veel van het lijf en breek je af ipv opbouwen.

Hipmeisje
Berichten: 150
Geregistreerd: 15-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 09:34

MyWishMax schreef:
Een bijzet gaat niet helpen bij een paard dat op de kop wil gaan lopen. Dan gaan ze er of in hangen inderdaad of op krullen. Net als met rijden werkt het niet om aan de voorkant te gaan werken als de achterkant juist meer aan het werk moet. Als je dat niet kan met enkele of dubbele longe zou ik eens zoeken naar iemand die je daar een paar lessen in kan geven.

Let ook goed op dat je hem niet te veel dagen aan het werk zet. Longeren is erg zwaar, dus die tellen ook gewoon als trainingsdagen naast het rijden en met 4 jaar, en sowieso op elke leeftijd, moet je wel goed rekening houden met rustdagen en trainingsdagen, anders vraag je te veel van het lijf en breek je af ipv opbouwen.


Eigenlijk focus ik me met rijden en met longeren uiteraard ook met name op de achterhand. Veel (kleine) overgangen. Maar met rijden gaat dat vooralsnog wat gemakkelijker dan met longeren.
Mijn 4 jarige loopt maximaal 4 keer in de week. Meestal 3 keer onder het zadel en 1 keer aan de longe. Aan de longe is ook echt maar 15/20 minuten, en dan stop ik ermee. Rijden is meestal 20/30 minuten, en ik heb eigenlijk zo goed als altijd les als ik rijd. Niet omdat ik extra veel van mijn paard wil vragen, maar omdat ik wil zorgen dat de basis goed is.

Ik zal inderdaad eens kijken naar iemand die mij goed longeerles kan geven.

Hipmeisje
Berichten: 150
Geregistreerd: 15-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 09:35

Sherivey schreef:
Ah ik heb al geen zweep vast, dat scheelt.
Heb er ook les in gehad, op verschillende manieren.
Heb nu 2 losse lijnen, waarvan het uiteinde op de grond ligt. Dan heb ik alleen 2 lijnen als teugels in mijn hand(en)


Ja dat scheelt idd! Ik heb die toch af en toe nodig om naar de achterhand te wijzen. Even een beetje activeren :D

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Hulpteugel bij het longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 09:39

Je neemt wel elke keer dat je rijdt les maar longeren zou je dan met een hulpteugel willen forceren terwijl daar les net zo belangrijk in is :) ?

Ik zou dus les nemen!

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Hulpteugel bij het longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 09:44

Ik werk graag met dubbele lijnen, waarbij ik ook regelmatig een bodywrap gebruik. En daarnaast werk ik graag aan de hand. Ik zou je echt eens wat lessen in grondwerken adviseren, daar haal je zo veel uit, en het is hartstikke leuk om te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 10:10

Sherivey schreef:
Ik vind geen enkele bijzetteugel fijn met longeren.
Ik werk dan liever met dubbele lijnen :)

En voor de enkele lijn heb ik zo nu en dan les in rechtrichten zonder hulpteugel.


Helemaal mee eens!

Maar ook als je niets gebruikt kan je je paard goed leren lopen aan de longe. Door het tempo goed te houden, te letten op een goed ondertredend achterbeen, ervoor te zorgen dat hij niet naar buiten loopt te kijken, de ruimte geven om de hals en het hoofd te laten zakken, tempowisselingen etc..

Ik ben dus van mening dat je ook goed kunt longeren zonder bijzet.

Hipmeisje
Berichten: 150
Geregistreerd: 15-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 10:15

Spenk schreef:
Je neemt wel elke keer dat je rijdt les maar longeren zou je dan met een hulpteugel willen forceren terwijl daar les net zo belangrijk in is :) ?

Ik zou dus les nemen!


Nee hoor, ik wil niets forceren. Maar het is niet zo gemakkelijk iemand te vinden die goed is met bijvoorbeeld dubbele lijnen. Mijn eigen instructrice is daar niet goed genoeg in thuis bijvoorbeeld.

En ik vind het uiteraard prima om er les in te nemen :)

Hipmeisje
Berichten: 150
Geregistreerd: 15-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 10:16

AMCM schreef:
Sherivey schreef:
Ik vind geen enkele bijzetteugel fijn met longeren.
Ik werk dan liever met dubbele lijnen :)

En voor de enkele lijn heb ik zo nu en dan les in rechtrichten zonder hulpteugel.


Helemaal mee eens!

Maar ook als je niets gebruikt kan je je paard goed leren lopen aan de longe. Door het tempo goed te houden, te letten op een goed ondertredend achterbeen, ervoor te zorgen dat hij niet naar buiten loopt te kijken, de ruimte geven om de hals en het hoofd te laten zakken, tempowisselingen etc..

Ik ben dus van mening dat je ook goed kunt longeren zonder bijzet.


Maar hoe corrigeer je naar buiten kijken als jij geen hulpteugeltje hebt?
Uiteraard oefen ik tempowisselingen etc aan de longe.

Sherivey
Berichten: 8604
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hulpteugel bij het longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 10:19

Schouder naar buiten brengen en vierkantjes laten lopen doen wij veel met die van ons.

Die valt nml heel erg op de binnenschouder en kijkt dan naar buiten. Galoppeerde in het begin ook helemaal schuin. Dat gaat nu eindelijk beter :)

Hipmeisje
Berichten: 150
Geregistreerd: 15-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 10:23

Sherivey schreef:
Schouder naar buiten brengen en vierkantjes laten lopen doen wij veel met die van ons.

Die valt nml heel erg op de binnenschouder en kijkt dan naar buiten. Galoppeerde in het begin ook helemaal schuin. Dat gaat nu eindelijk beter :)


Ja, dat vind ik dus moeilijk aan de longe. Hij is natuurlijk nog jong, dus ik longeer hem het liefst in de cirkel, zodat hij wat steun heeft aan de wand. Hij is (uiteraard) nog niet helemaal recht.
Dan zijn dit soort oefeningen wat moeilijker.
Met rijden is het gemakkelijker om tweede hoefslag te rijden, omdat ik dan mijn benen heb. Met longeren vind ik het dan toch lastig hem in de grote bak te longeren, omdat hij dan wat over de buitenschouder wegloopt en ik dan teveel met mn handen moet doen naar mijn zin.

Sherivey
Berichten: 8604
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 10:27

Ik longeer ook in een cirkel. Maar in die cirkel kan ik ook best een vierkantje vragen.

Zou liever de bak gebruiken, maar daar mogen we niet in longeren. Dus dan maar creatief met de cirkel :D

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Hulpteugel bij het longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 10:42

Ik zou hem juist niet aan de wand laten plakken. Stelling vragen kan heel goed aan de enkel longe door de schouder te verplaatsen. Maar daar zou ik echt les in nemen :j

Ik had een paard die altijd als een idioot aan de longe liep en ik was van mening dat dit nou eenmaal zo was dus ik longeerde bijna nooit en anders inderdaad bijgezet met touwtjes.

Tot dat ik mij ben gaan verdiepen erin. Nu loopt die gewoon aan een kaptoom netjes in de juiste houding stelling en buiging.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 10:46

Hipmeisje schreef:
Sherivey schreef:
Schouder naar buiten brengen en vierkantjes laten lopen doen wij veel met die van ons.

Die valt nml heel erg op de binnenschouder en kijkt dan naar buiten. Galoppeerde in het begin ook helemaal schuin. Dat gaat nu eindelijk beter :)


Ja, dat vind ik dus moeilijk aan de longe. Hij is natuurlijk nog jong, dus ik longeer hem het liefst in de cirkel, zodat hij wat steun heeft aan de wand. Hij is (uiteraard) nog niet helemaal recht.
Dan zijn dit soort oefeningen wat moeilijker.
Met rijden is het gemakkelijker om tweede hoefslag te rijden, omdat ik dan mijn benen heb. Met longeren vind ik het dan toch lastig hem in de grote bak te longeren, omdat hij dan wat over de buitenschouder wegloopt en ik dan teveel met mn handen moet doen naar mijn zin.


Ja, daar zeg je me wat.
Met een enkele longe en een paard dat hetzij leunt aan het schot, hetzij over de buitenschouder weg gaat.
Of verbuigt bij de zesde halswervel...

Voor mij zit m de kneep in je eigen positie.
Normaliter loop ik mee, de hele bak door, ter hoogte van de schouder en neus en voeten in de looprichting van het paard.
(En ik mag veel oefenen met het negeren van de mening 'dat je op de linkerhand een gaatje moet boren met je linkerhak op de X'.)
Inclusief stukjes rechtuit, kleinere en grotere bogen. (Gigantisch goed ivm rechtrichten: dier moet zich telkens opnieuw instellen, daar leren ze snel van - en 'niets te saai rondjes lopen'.)

Gaan er dingen mis: ik draai bij wijze van spreken een kwart cirkel richting achterhand, en ik steek de longehand iets opzij uit.
(Ik wil niet dat het paard scherp indraait. 'Aan de voorkant zit ik niet te corrigeren.')
(Mijn neus en voeten wijzen nu naar het binnenachterbeen.)
Door mijn looprichting breng ik aandacht en activiteit naar de kant van de oplossing: ik wil een dragend achterbeen.
... en het is zo grappig om te merken dat het dan aan de voorkant vanzelf goed komt.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hulpteugel bij het longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 11:20

Ik ga met het advies mee om les te nemen.

Hulpteugels kunnen super nuttig zijn, maar ze zijn een hulp, niet de oplossing.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hulpteugel bij het longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 11:25

Ik zou ook les nemen en voor nu de hulpteugels weglaten bij zo een jong paard.

En misschien 1x pw rijden vervangen door een buitenrit om hem daar wat recht te trainen, voorwaarts en in balans laten komen. Ook buiten kan je veel oefeningen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 11:28

Sherivey schreef:
Maar hoe corrigeer je naar buiten kijken als jij geen hulpteugeltje hebt?
Uiteraard oefen ik tempowisselingen etc aan de longe.


Met lichaamstaal, ik 'wijs' dan naar de singellijn en zorg ervoor dat mijn eigen houding er niet voor zorgt dat het paard zijn schouder naar me toericht. Hoe het precies gaat vind ik moeilijk uit te leggen het is makkelijker te tonen.
Maar om die reden longeer ik met een dressuurzweep ipv een longeerzweep omdat ik daarmee veel beter kan communiceren en instructies geven.

Wat je in de verdere toekomst ook doet met longeren, ik zou sowieso het 'draadloos' longeren erbij nemen gewoon om je paard te leren voelen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 11:48

Ik verplaats dit topic naar Training vanaf de grond.

Hipmeisje
Berichten: 150
Geregistreerd: 15-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 12:08

Sherivey schreef:
Ik longeer ook in een cirkel. Maar in die cirkel kan ik ook best een vierkantje vragen.

Zou liever de bak gebruiken, maar daar mogen we niet in longeren. Dus dan maar creatief met de cirkel :D


Ja, met dubbele lijnen gaat dat wel. Maar met een enkele lijn niet, want dan valt hij naar buiten. Ik heb met enkele lijn geen 'buitenteugel' of buitenbeen.

Hipmeisje
Berichten: 150
Geregistreerd: 15-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 12:08

Spenk schreef:
Ik zou hem juist niet aan de wand laten plakken. Stelling vragen kan heel goed aan de enkel longe door de schouder te verplaatsen. Maar daar zou ik echt les in nemen :j

Ik had een paard die altijd als een idioot aan de longe liep en ik was van mening dat dit nou eenmaal zo was dus ik longeerde bijna nooit en anders inderdaad bijgezet met touwtjes.

Tot dat ik mij ben gaan verdiepen erin. Nu loopt die gewoon aan een kaptoom netjes in de juiste houding stelling en buiging.


Stelling naar binnen wel, maar stelling naar buiten bijvoorbeeld niet lijkt me?

Hipmeisje
Berichten: 150
Geregistreerd: 15-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 12:10

superpony schreef:
Ik zou ook les nemen en voor nu de hulpteugels weglaten bij zo een jong paard.

En misschien 1x pw rijden vervangen door een buitenrit om hem daar wat recht te trainen, voorwaarts en in balans laten komen. Ook buiten kan je veel oefeningen doen.


Ja, dat is leuk. Maar een buitenrit met een 4 jarige die nog niet verkeersmak is, lijkt me wat minder leuk.

Ik vind helemaal niet dat je hulpteugels hoeft weg te laten bij een jong paard. Kan heel nuttig zijn.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:12

Hipmeisje schreef:
Sherivey schreef:
Ik longeer ook in een cirkel. Maar in die cirkel kan ik ook best een vierkantje vragen.

Zou liever de bak gebruiken, maar daar mogen we niet in longeren. Dus dan maar creatief met de cirkel :D


Ja, met dubbele lijnen gaat dat wel. Maar met een enkele lijn niet, want dan valt hij naar buiten. Ik heb met enkele lijn geen 'buitenteugel' of buitenbeen.

Daarom hang ik er dan een bijzet aan. Of ik gebruik de pessoa, maar dan nog moet je zelf met zweep en hand je paard voorwaarts en nageeflijk maken.