Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 94 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hulpteugel bij het longeren?

 

Met paarden werken is niet hetzelfde als een receptje volgen om een lekker gerecht te bereiden.
Dat weet jij toch ook wel :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 13:17 



 
Profiel   

Ik ga ook niet op een paard wat niet verkeersmak is naar buiten hoor := ik maak ze eerst wel verkeersmak......

Plus dat het voor sommige paarden ook gewoon enorm stressvol is om naar buiten te gaan, en dan doe je er meer kwaad dan goed aan.

Persoonlijk zou ik wel 2x rijden, 2x longeren doen. Voor je paard is afwisseling ook fijn :j


Hipmeisje schreef
Oke, ik ga om me heen zoeken naar les :) Bedankt!


Succes :D

Les kan superfijn zijn voor correcties op je houding bijvoorbeeld. Ik loop teveel, en ik word daar superfijn op gecorrigeerd, en als gevolg daarvan is mijn paard stabieler in het contact :)

En tuurlijk, voor een deel is het gevoel, maar wat ik heb gemerkt is dat als je leert wat een fijne houding is, je gevoel vaak wel volgt. En werken op gevoel is fijn, maar alleen als je weet wat je moet voelen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 13:23 



 
Profiel   

Heb je weleens met touwtjes gelongeerd? Kan op diverse manieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 13:47 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Maar een hulpteugel heeft in dit geval geen nut, want op de kop lopen en erop hangen verhelp je dus niet met hulpteugel. Vergeet niet dat die balans om meer over 4 benen te lopen kracht vraagt en gaan rennen makkelijk is als je balans verliest. Je moet dus eigeblijk gaan werken aan tempocontrole aan de longe, zodat het tempo niet te hoog wordt en je de achterkant actiever krijgt.

Een hulpteugel zodat ze niet te veel stelling nemen vind ik ook niet de oplossing, want je verbloemt het alleen ipv echt rechter maken. Het is ook geen vervanging voor buitenteugel, ze kunnen nog net zo makkelijk weglopen met bijzet. Dat moet je echt oplossen met lichaamstaal, zweep en vragen en ontspannen met lijn.

Ik werk ook soms met hulpteugels, als dat nodig is, maar dit zijn dingen waarbij het geen nut heeft en alleen maar verbloemt.



Ik longeer hem nu dus ook zonder hulpteugels. Maarja, dat vind ik meer een beetje rondbanjeren dan aan het werk :) Terwijl ik longeren juist wil gebruiken ter aanvulling op mijn rijden.
Mijn paard gaat niet rennen? Ik kan hem goed in tempo controleren. Snelle overgangen stap-draf, draf-galop. Maar dan nog, duikt hij wat en krijg ik het achterbeen niet net zo actief als met rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 13:51 



 
Profiel   

AMCM schreef
Als hij over de buitenschouder wegvalt, sluit jij je hand, je opent je linkerheup zodat je in ieder geval geen frontale houding naar hem toe aanneemt, je zorgt ervoor dat je navel op het juist punt gericht is (niet frontaal naar het hoofd richten, vaak staan mensen onbedoeld hun paard heel 'frontaal' te longeren, waardoor ze niet ontspannen in de buiging kunnen komen, althans niet zonder dwang van een hulpteugel).
Je leert je paard te reageren op aanwijzingen van de zweep. Dus het gebruik van de longeerzweep is helemaal anders dan je gewend bent. Het dient niet enkel om te te versnellen, maar ook om te wijzen waar je paard moet lopen. Door in de juiste lichaamshouding van jezelf (zoals hierboven beschreven) met je zweep te pijlen naar de (denkbeeldige) singellijn van het paard, dus het stukje net achter de schouder, vraag je een reactie om naar binnen te buigen. Hiervoor is het handig dat je paard deze reactie al geeft tijdens grondwerk, dus als je ernaast staat. Druk, of zelfs een lichte aanraking op de singellijn, moet als reactie geven dat het paard naar je toe buigt.

Zorg ervoor dat het paard dat je longeert, interesse toont in een samenwerking met jou. Veel paarden lopen hun braaf geleerde rondjes, maar kijken heel de tijd naar buiten met de schouder naar de longeerder toegericht, dat is een gesloten, ongeïnteresseerde houding van waaruit nooit ontspanning kan komen.



Bedankt! Dit geeft al wat meer inzicht :)
Ik moet dus zeggen, dat ik eigenlijk een heel fijn paard heb. Van nature is hij los in het lijf. Hij is alleen jong en is breed/gespierd van zichzelf. Heeft een hele grote galop en een krachtige draf. Het is voor hem best moeilijk om zijn lichaam op een goede - in balans - manier te gebruiken. Maargoed, daar is hij jong voor, en dat is allemaal prima.
Als ik hem zonder optoming longeer, loopt hij 5 van de 8 rondjes met zijn snufferd naar beneden. Mooi ontspannen en let heel erg op mij, wil graag aan de slag. Maar, ik merk wel dat hij moeite heeft met zijn lijf op de cirkel. En daar wil ik hem bij helpen. Ik zie in hem geen ongeïnteresseerde houding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 13:56 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Ik ga ook niet op een paard wat niet verkeersmak is naar buiten hoor := ik maak ze eerst wel verkeersmak......

Plus dat het voor sommige paarden ook gewoon enorm stressvol is om naar buiten te gaan, en dan doe je er meer kwaad dan goed aan.

Persoonlijk zou ik wel 2x rijden, 2x longeren doen. Voor je paard is afwisseling ook fijn :j


Hipmeisje schreef
Oke, ik ga om me heen zoeken naar les :) Bedankt!


Succes :D

Les kan superfijn zijn voor correcties op je houding bijvoorbeeld. Ik loop teveel, en ik word daar superfijn op gecorrigeerd, en als gevolg daarvan is mijn paard stabieler in het contact :)

En tuurlijk, voor een deel is het gevoel, maar wat ik heb gemerkt is dat als je leert wat een fijne houding is, je gevoel vaak wel volgt. En werken op gevoel is fijn, maar alleen als je weet wat je moet voelen :)


Ja. Mijn paard is echt jeugdig. Niet in zijn uitgezwaarde lijf, maar wel in zijn hoofd. Hij wil graag bij anderen zijn en is niet verkeersmak. Is toch een soort zelfmoord poging om daarmee maar gewoon naar buiten te gaan.

Ik wil wel 2 keer rijden en 2 keer longeren. Vind ik prima. Maar dan moet dat longeren wel iets voor hem doen. En dat idee heb ik nu dus niet.

Bedankt. Ik ga me erin verdiepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 13:59 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Heb je weleens met touwtjes gelongeerd? Kan op diverse manieren.


Ja! Ik die doe altijd door de bovenste ring, daarna door de ringen die daarnaast zitten en vervolgens maak ik ze vast aan beide zijkanten. Alleen weet ik niet precies hoe hoog ik ze dan aan de zijkanten zou moeten vastmaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 14:00 



 
Profiel   

Kan je aan de longeerlijn al schakelen, dus geen overgangen maar juist verruimen en verzamelen? Dat werkt voor de mijne fijn. Die wil ook graag op de kop, maar wel lekker ontspannen halsstrekken aan de longe. Met schakelen, wat ze aan de lijn moeilijker vindt als ohz, moet ze dus wel actief worden en gaat langzaam de balans meer naar 4 benen. En het leukste is dat de aanleuning op 1 longe dan beter wordt en stelling en buiging ook. Zodra ze balans verliest gaat ze voorover maar dus ook in de voorkeurshouding qua stelling en buiging. Komt ze weer beter in balans gaat dat ook weer beter.

Maar ik ben dus ook lessen in werken aan de hand gaan volgen waarbij wr ook aan de longe werken. Wel enorm nuttig naast het rijden, alleen bepaalde dingen blijft ohz makkelijker en oefen ik dus niet aan de lijn haha. Aan de lijn is het vooral krachttraining en interval

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 14:18 



 
Profiel   

Hipmeisje schreef
Stelling naar binnen wel, maar stelling naar buiten bijvoorbeeld niet lijkt me?

Waarom zou je een paard met stelling naar buiten willen vastknopen op een volte? Wat is daar precies de gedachte achter?

Ik zou echt les nemen want je kan prima je buitenbeen en hand vervangen met een enkele lijn.

Ja ik bedoel eigenlijk meer hem rechtmaken. Want hij geeft op rechts bijvoorbeeld soms teveel stelling naar binnen. En dat wil ik dus niet.

Vertel me dan hoe je je buitenbeen en hand kunt vervangen? Ik lees het eigenlijk zo goed als nergens.


Teveel stelling naar binnen komt omdat ie scheef is, dat is dan zijn korte kant en daarmee heeft ie moeite om te "rekken". Om te corrigeren moet vooral rechts achter geactiveerd worden. Maar om een paard op die manier rechter te krijgen moet je behoorlijk handig zijn want tegelijk met het activeren is het belangrijk om wat met de longeerlijn te doen. Vaak helpt het om deze door de bitring aan de singel vast te maken om wat stelling en buiging te kunnen vragen. Maar echt goede lengtebuiging verkrijgen aan de enkele longe is moeilijk, dubbele longe is daar dan weer super voor.

En hangen op de bijzet, ik zou zeggen verwissel de bijzet met touwtjes en stel deze zo losjes af dat hij gewoon zijn hoofd nog helemaal omhoog kan doen. Zakken moet van achteruit komen, hulpteugels moeten als uitnodiging werken niet om een houding af te dwingen. Dit zie ik vaak mis gaan waardoor de paarden van voor naar achteren lopen en dus ook de kans krijgen om te hangen in de hand.

Les ga je al nemen gelukkig, dat is belangrijk dat iemand ook even mee kan kijken met je wat het goede tempo is op dit moment voor jouw paard, om te beginnen en waar je wil eindigen etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 14:34 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Hipmeisje schreef
Stelling naar binnen wel, maar stelling naar buiten bijvoorbeeld niet lijkt me?

Waarom zou je een paard met stelling naar buiten willen vastknopen op een volte? Wat is daar precies de gedachte achter?

Ik zou echt les nemen want je kan prima je buitenbeen en hand vervangen met een enkele lijn.

Ja ik bedoel eigenlijk meer hem rechtmaken. Want hij geeft op rechts bijvoorbeeld soms teveel stelling naar binnen. En dat wil ik dus niet.

Vertel me dan hoe je je buitenbeen en hand kunt vervangen? Ik lees het eigenlijk zo goed als nergens.


Elisa2 schreef
Teveel stelling naar binnen komt omdat ie scheef is, dat is dan zijn korte kant en daarmee heeft ie moeite om te "rekken". Om te corrigeren moet vooral rechts achter geactiveerd worden. Maar om een paard op die manier rechter te krijgen moet je behoorlijk handig zijn want tegelijk met het activeren is het belangrijk om wat met de longeerlijn te doen. Vaak helpt het om deze door de bitring aan de singel vast te maken om wat stelling en buiging te kunnen vragen. Maar echt goede lengtebuiging verkrijgen aan de enkele longe is moeilijk, dubbele longe is daar dan weer super voor.

En hangen op de bijzet, ik zou zeggen verwissel de bijzet met touwtjes en stel deze zo losjes af dat hij gewoon zijn hoofd nog helemaal omhoog kan doen. Zakken moet van achteruit komen, hulpteugels moeten als uitnodiging werken niet om een houding af te dwingen. Dit zie ik vaak mis gaan waardoor de paarden van voor naar achteren lopen en dus ook de kans krijgen om te hangen in de hand.

Les ga je al nemen gelukkig, dat is belangrijk dat iemand ook even mee kan kijken met je wat het goede tempo is op dit moment voor jouw paard, om te beginnen en waar je wil eindigen etc.


Eens, het hangen op de bijzet komt in de meeste gevallen omdat de bijzet te strak afgesteld staat en het achterbeen niet actief genoeg is.
Begrenzen op de buitenkant kan imo ook alleen met dubbele lijnen, dus sowieso fijn om dat te gaan leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 14:45 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Kan je aan de longeerlijn al schakelen, dus geen overgangen maar juist verruimen en verzamelen? Dat werkt voor de mijne fijn. Die wil ook graag op de kop, maar wel lekker ontspannen halsstrekken aan de longe. Met schakelen, wat ze aan de lijn moeilijker vindt als ohz, moet ze dus wel actief worden en gaat langzaam de balans meer naar 4 benen. En het leukste is dat de aanleuning op 1 longe dan beter wordt en stelling en buiging ook. Zodra ze balans verliest gaat ze voorover maar dus ook in de voorkeurshouding qua stelling en buiging. Komt ze weer beter in balans gaat dat ook weer beter.

Maar ik ben dus ook lessen in werken aan de hand gaan volgen waarbij wr ook aan de longe werken. Wel enorm nuttig naast het rijden, alleen bepaalde dingen blijft ohz makkelijker en oefen ik dus niet aan de lijn haha. Aan de lijn is het vooral krachttraining en interval


Ja! Ik doe dit met name in stap en draf. In galop is dat echt lastig voor hem. Hij heeft zo'n grote galop dat het moeilijk voor hem is, zo in de cirkel. Dit gaat prima, maar onder het zadel gaat dat veel makkelijker. Dan ben ik sneller, kan ik hem even een tikje bijgeven en dan kan hij gemakkelijker zijn achterhand eronder zetten en komt hij van voren automatisch 'omhoog'. Dit is toch wat ingewikkelder met longeren vind ik.
Ja, lessen aan de hand! Goede tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 14:47 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Hipmeisje schreef
Stelling naar binnen wel, maar stelling naar buiten bijvoorbeeld niet lijkt me?

Waarom zou je een paard met stelling naar buiten willen vastknopen op een volte? Wat is daar precies de gedachte achter?

Ik zou echt les nemen want je kan prima je buitenbeen en hand vervangen met een enkele lijn.

Ja ik bedoel eigenlijk meer hem rechtmaken. Want hij geeft op rechts bijvoorbeeld soms teveel stelling naar binnen. En dat wil ik dus niet.

Vertel me dan hoe je je buitenbeen en hand kunt vervangen? Ik lees het eigenlijk zo goed als nergens.


Teveel stelling naar binnen komt omdat ie scheef is, dat is dan zijn korte kant en daarmee heeft ie moeite om te "rekken". Om te corrigeren moet vooral rechts achter geactiveerd worden. Maar om een paard op die manier rechter te krijgen moet je behoorlijk handig zijn want tegelijk met het activeren is het belangrijk om wat met de longeerlijn te doen. Vaak helpt het om deze door de bitring aan de singel vast te maken om wat stelling en buiging te kunnen vragen. Maar echt goede lengtebuiging verkrijgen aan de enkele longe is moeilijk, dubbele longe is daar dan weer super voor.

En hangen op de bijzet, ik zou zeggen verwissel de bijzet met touwtjes en stel deze zo losjes af dat hij gewoon zijn hoofd nog helemaal omhoog kan doen. Zakken moet van achteruit komen, hulpteugels moeten als uitnodiging werken niet om een houding af te dwingen. Dit zie ik vaak mis gaan waardoor de paarden van voor naar achteren lopen en dus ook de kans krijgen om te hangen in de hand.

Les ga je al nemen gelukkig, dat is belangrijk dat iemand ook even mee kan kijken met je wat het goede tempo is op dit moment voor jouw paard, om te beginnen en waar je wil eindigen etc.



Ik longeer eigenlijk vrij vaak met mijn lijn door de bitring heen en dan aan de singel. Dan kan ik gemakkelijker en sneller hulpen geven. Dus dat doe ik idd al! Maar een ding snap ik even niet. Rechtsom geeft hij teveel stelling naar binnen. Hij pakt dan eigenlijk de 'rechterteugel' niet voldoende aan, en neemt dan teveel druk op links. Als ik dan met mijn longeerlijn ook nog eens door het bit ga longeren en deze aan de singel vastmaak, heb ik helemaal geen mogelijkheid meer om 'recht te stellen' en heeft hij nog veel meer kans om zijn binnen achterbeen een beetje buiten de massa te zetten en zijn hoofd teveel naar binnen te draaien. Of heb ik het nu niet juist?
Dubbele lijnen zijn daar idd meer geschikt voor zou ik denken.

Ik zal mijn bijzetjes iig weer de kast in gooien en touwtjes eruit halen. Overigens heb ik mijn bijzetjes ook vrij los (vind ik zelf). Ik weet dat het van achteren moet komen en wil het zeker niet afwingen. Hij moet op eigen benen lopen en zijn motor van achteren laten werken.
Hoe zou jij die touwtjes vastmaken dan? Welke ringen van de singel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 14:53 



 
Profiel   

Ik snap dat het verwarrend is, maar rechtrichten doe je van achter uit. Als hij rechtsachter er onder gaat zetten dan gaat hij de rechtteugel aannemen en pas als een paard de teugel aanneemt aan de kant die hij niet aan wil nemen kun je rechtrichten. Als hij rechts aanneemt, laat hij links los en krijg je dat bij beide teugels aanneemt. Hij moet ook gaan buigen aan die rechterkant, in zijn lijf..lengtebuiging. Als hij het achterbeen buiten de massa zet doet hij dat dus niet en houdt hij rechts kort en stijf als je snapt wat ik bedoel.

Hoe je de touwtjes vast maakt hangt een beetje van de bouw van je paard af, heb je een foto of filmpje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 14:59 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik snap dat het verwarrend is, maar rechtrichten doe je van achter uit. Als hij rechtsachter er onder gaat zetten dan gaat hij de rechtteugel aannemen en pas als een paard de teugel aanneemt aan de kant die hij niet aan wil nemen kun je rechtrichten. Als hij rechts aanneemt, laat hij links los en krijg je dat bij beide teugels aanneemt. Hij moet ook gaan buigen aan die rechterkant, in zijn lijf..lengtebuiging. Als hij het achterbeen buiten de massa zet doet hij dat dus niet en houdt hij rechts kort en stijf als je snapt wat ik bedoel.

Hoe je de touwtjes vast maakt hangt een beetje van de bouw van je paard af, heb je een foto of filmpje?



Ja, dat klopt wel. Maar liever nog, zou ik hem denk ik linksom af en toe een beetje naar buiten stellen, om vervolgens weer naar binnen te stellen.
Ik heb hem dus door wat probleempjes meer moeten longeren dan ik zou willen (ik wil hem aan het werk houden, want het wordt echt een kwal anders), en nu heb ik er met rijden ook wat last van. Dan vraag ik op rechts dus wel op de volte stelling, en dan maak ik ophoudingen om hem die rechterkant te laten aannemen. Maar met rijden stel ik hem dan op de linkerhand ook vaak even naar buiten, en probeer ik hem om mijn rechterbeen te buigen en de schouder mee te krijgen. Daarna neemt hij dan de rechterteugel wat meer aan, en kan ik hem weer recht stellen. Of ik probeer wat korte pasjes te wijken, om zijn achterbenen goed onder de massa te krijgen. Dat gaat allemaal makkelijker dan aan de longeerlijn. Dit is dus iets van de laatste 1,5 week. omdat ik hem vorige week 3 keer heb gelongeerd. (oke, hij had die neiging natuurlijk al wel iets, om rechtsachter niet helemaal goed onder te zetten, maar het is veel erger geworden).

Ik ben natuurlijk gewoon hobby ruiter he. Maar wil het wel graag goed doen :)

Ik probeer jou even per pb een foto of video te sturen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 15:07 



 
Profiel   

Dat klinkt alsof je goed bezig bent, ik snap wel wat je bedoeld..jij wilt de schouder verzetten en dat kan eigenlijk niet aan de enkele longe. Dan heb je echt de dubbele longe nodig, dus dan zou ik je willen aanraden om daarmee aan de slag te gaan. Dat is hartstikke leuk en hoe vaker je het doet hoe handiger je wordt.

https://correctedressuur.wordpress.com/ ... ele-longe/

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 15:17 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Dat klinkt alsof je goed bezig bent, ik snap wel wat je bedoeld..jij wilt de schouder verzetten en dat kan eigenlijk niet aan de enkele longe. Dan heb je echt de dubbele longe nodig, dus dan zou ik je willen aanraden om daarmee aan de slag te gaan. Dat is hartstikke leuk en hoe vaker je het doet hoe handiger je wordt.

https://correctedressuur.wordpress.com/ ... ele-longe/


Bedankt voor je bron. Klopt, ik wil meer schoudercontrole.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 15:40 



 
Profiel   

Hipmeisje schreef
Suzanne F. schreef
Heb je weleens met touwtjes gelongeerd? Kan op diverse manieren.


Ja! Ik die doe altijd door de bovenste ring, daarna door de ringen die daarnaast zitten en dan door het bit vervolgens maak ik ze vast aan beide zijkanten. Alleen weet ik niet precies hoe hoog ik ze dan aan de zijkanten zou moeten vastmaken.


Uhm foutje. Gaan natuurlijk ook nog door het bit :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 15:53 



 
Profiel   

Hipmeisje schreef
Ja, met dubbele lijnen gaat dat wel. Maar met een enkele lijn niet, want dan valt hij naar buiten. Ik heb met enkele lijn geen 'buitenteugel' of buitenbeen.


Voor mij zit m de kneep in je eigen positie.
Normaliter loop ik mee, de hele bak door, ter hoogte van de schouder en neus en voeten in de looprichting van het paard.
(En ik mag veel oefenen met het negeren van de mening 'dat je op de linkerhand een gaatje moet boren met je linkerhak op de X'. En dat idee van een driehoek is op zich prima, maar je mag de hoeken wijzigen.)

Inclusief stukjes rechtuit, kleinere en grotere bogen. (Gigantisch goed ivm rechtrichten: dier moet zich telkens opnieuw instellen, daar leren ze snel van - en 'niets te saai rondjes lopen'.)

Gaan er dingen mis: ik draai bij wijze van spreken een kwart cirkel richting achterhand, en ik steek de longehand iets opzij uit.
(Ik wil niet dat het paard scherp indraait. 'Aan de voorkant zit ik niet te corrigeren.')
(Mijn neus en voeten wijzen nu naar het binnenachterbeen.)
Door mijn looprichting breng ik aandacht en activiteit naar de kant van de oplossing: ik wil een dragend achterbeen.
... en het is zo grappig om te merken dat het dan aan de voorkant vanzelf goed komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 16:03 



 
Profiel   

Hipmeisje schreef
Hipmeisje schreef

Ja! Ik die doe altijd door de bovenste ring, daarna door de ringen die daarnaast zitten en dan door het bit vervolgens maak ik ze vast aan beide zijkanten. Alleen weet ik niet precies hoe hoog ik ze dan aan de zijkanten zou moeten vastmaken.


Uhm foutje. Gaan natuurlijk ook nog door het bit :Y)


Ja dat vermoedde ik al. :+
Hoe hoog je ze vastmaakt ligt aan het paard. Als je er eentje hebt die zich graag opdrukt dan maak ik hem zelfs tussen de benen vast. Maar meestal is het halverwege en bovenaan. Een V vormpje.
Maar eentje die juist erg naar beneden duikt zet ik hoger bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 18:02 



 
Profiel   

Ja idd. Ik heb meestal ook een v-vorm. Voor deze is tussen de benen ongeschikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 19:09 



 
Profiel   

Koop/lees het boek van Mireille den Hoed eens. Longeren met Takt.
Zij kan ieder paard correct aan de longe laten lopen zonder hulpteugels. Haar boek gaat daar ook over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 19:15 



 
Profiel   

Als ik er een heb die over de buiten schouder valt, dan doe ik de longe door de binnenste bit ring naar de buiten schouder. Werkt goed voor sommige paarden. Niet te hard trekken natuurlijk. Succes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 19:26 



 
Profiel   

Hipmeisje schreef
Maar met rijden stel ik hem dan op de linkerhand ook vaak even naar buiten, en probeer ik hem om mijn rechterbeen te buigen en de schouder mee te krijgen. Daarna neemt hij dan de rechterteugel wat meer aan, en kan ik hem weer recht stellen. Of ik probeer wat korte pasjes te wijken, om zijn achterbenen goed onder de massa te krijgen. Dat gaat allemaal makkelijker dan aan de longeerlijn. Dit is dus iets van de laatste 1,5 week. omdat ik hem vorige week 3 keer heb gelongeerd. (oke, hij had die neiging natuurlijk al wel iets, om rechtsachter niet helemaal goed onder te zetten, maar het is veel erger geworden).

Er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Wenen, maar de volgorde die mij aan het hart gebakken zit is: eerst verticale balans (gelijkelijk gewicht op beide voorbenen) en dan lengtebuiging.

En er is een valkuil: een paard dat niet goed recht is, heeft geen van beide achterbenen echt onder de massa. (Het ene achterbeen staat 'buiten/opzij' van waar je het hebben wil, het andere achterbeen is achter de massa en duwt.)

Ik oriënteer me op de zwaarste teugel. Die schouder/dat voorbeen draagt het meeste gewicht.
- Zit op de andere kant (of let er gigantisch goed op dat je in het midden zit, niet meegaan met je paard wat dit betreft)
- 'blijf van de zware teugel af'
- breng de hand van de lichte teugel iets naar voor en opzij, doel is het gewicht van hals en hoofd naar deze schouder te brengen.
Zodra het dier de hals 'laat vallen' heb je het evenwicht te pakken en dan kun je met stelling en buiging gaan werken.
Ik hou veel van 'slingeren op de binnenhoefslag' (tweemaal gebroken lijn oid) en grote voltes met twee pasjes wijken naar buiten en als dat goed gaat op een volgende volte twee pasjes naar binnen (Twee maal een hoefbreedte opzij.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 20:55 



 
Profiel   

clarence schreef
Als ik er een heb die over de buiten schouder valt, dan doe ik de longe door de binnenste bit ring naar de buiten schouder. Werkt goed voor sommige paarden. Niet te hard trekken natuurlijk. Succes.


Dit snap ik ff niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 21:34 



 
Profiel   

Ingrid_92 schreef
Koop/lees het boek van Mireille den Hoed eens. Longeren met Takt.
Zij kan ieder paard correct aan de longe laten lopen zonder hulpteugels. Haar boek gaat daar ook over.


Volgens mij hier al een paar keer zien langskomen. Bedankt :)
Mij gaat het helemaal niet over al dan niet longeren met hulpteugel. Als het helpt, prima. Maar ik wil vooral dat het een extra trainingsmethoden is, die voor hem wat doet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 21:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 94 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen