Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 09:49

Ow, heftig en balen Leedebee! Maar gelukkig gaat het de goede kant op zo te zien. En kun je hem toch nog een beetje bezig houden op die manier. En hopelijk sloopt hij niet al te veel, haha.

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:52

Britt_xxx schreef:
Ik heb dezelfde ervaring als Mkango. Als we actief met vrijheidsdressuur bezig zijn, wil hij de jambette wel eens ongevraagd aanbieden als hij het niet snapt (“bedoel je dit misschien?”). In andere situaties doet hij het vrijwel nooit, terwijl de mijne toch een flinke bedelaar is.


Mijn paard heeft ook heel vaak ongevraagd de Spaanse pas. Als ik met iets lekkers aan kom, of als ze een andere oefening niet snapt. :+

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:42

Bedankt voor al jullie reacties op mijn vraag wbt de jambette!

Inmiddels kent mijn paardje 'shake' en het begin van voer weigeren.
Binnenkort gaan we beginnen met flehmen. Ik heb het al een keertje geprobeert, maar hij hapt dan gewoon naar mijn hand, en doet rare bewegingen met zijn mond, ipv zijn lip omhoog te doen. Misschien dat ik iets met een geurtje meeneem en het op die manier probeer aan te leren.

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:05

mars_mellow schreef:
Bedankt voor al jullie reacties op mijn vraag wbt de jambette!

Inmiddels kent mijn paardje 'shake' en het begin van voer weigeren.
Binnenkort gaan we beginnen met flehmen. Ik heb het al een keertje geprobeert, maar hij hapt dan gewoon naar mijn hand, en doet rare bewegingen met zijn mond, ipv zijn lip omhoog te doen. Misschien dat ik iets met een geurtje meeneem en het op die manier probeer aan te leren.

Wij hebben het geleerd met hondenkoekjes en franse stinkkaas.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:16

mars_mellow schreef:
Bedankt voor al jullie reacties op mijn vraag wbt de jambette!

Inmiddels kent mijn paardje 'shake' en het begin van voer weigeren.
Binnenkort gaan we beginnen met flehmen. Ik heb het al een keertje geprobeert, maar hij hapt dan gewoon naar mijn hand, en doet rare bewegingen met zijn mond, ipv zijn lip omhoog te doen. Misschien dat ik iets met een geurtje meeneem en het op die manier probeer aan te leren.


Dikke klodder zadelvet in de neus smeren :j :')

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:49

FleurSandro schreef:
Dikke klodder zadelvet in de neus smeren :j :')


Oh god :+

Leedebee

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:13

Bloodymary schreef:
Ow, heftig en balen Leedebee! Maar gelukkig gaat het de goede kant op zo te zien. En kun je hem toch nog een beetje bezig houden op die manier. En hopelijk sloopt hij niet al te veel, haha.

Met dingen gooien vindt hij ook leuk blijkt haha.
Ik ga opzoek naar een bak tennisballen. Dan kan hij zijn eten daar tussenuit zoeken. Dat is misschien ook wel leuk.
Ik had plastic flesjes geprobeerd, maar die waren binnen 1 minuut vakkundig omzeep geholpen :')

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:21

mars_mellow schreef:
FleurSandro schreef:
Dikke klodder zadelvet in de neus smeren :j :')


Oh god :+


Werkt hier altijd als een tierelier in de aanleerfase! Hahaha
Meerdere paarden flemen aan geleerd door zadelvet of gewoon simpele vaseline of uiercreme in de neus te smeren :')

Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:33

Ik kietel gewoon met mijn wijsvinger van onder naar boven op de bovenlip (zodat ik eindig met mijn wijsvinger in de lucht), dat met een brokje in die hand. In het begin is elke beweging van de bovenlip een click en brokje. Als de eerste beweging van de bovenlip bevestigd is, dan pas clickeren bij duidelijk samentrekken van de bovenlip.
Daarna de stap naar lip optillen en uiteindelijk niet de lip meer aanraken, maar alleen vinger in de lucht steken.

Sommige paarden kunnen het binnen een kwartier, de meesten met 1-2x oefenen, maar mijn ruin heb ik meer dan een jaar over gedaan, voordat het kwartje viel.
“Nee” schudden deed hij dan wel binnen een half uurtje.

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:14

Wij zijn vandaag verder gegaan met de buiging. Vanuit de spagaat met een snoepje tussen de benen en steeds een stukje verder!

Ook zijn we met overstappen van de voor benen bezig. Dat ging goed vandaag! Ze gaat het echt snappen. Toen ik haar achterwaarts vroeg ging ze uitzich zelf wijken.

Hoevaak doen jullie vrijheids dressuur? Ik heb nu iets van Welkoop beloningssnoepjes gekocht. Suikerarme gaf de medewerker aan. Maar ik vind het zo leuk om te doen, maar om haar 4 keer per week zoveel snoep te geven. Dat vind ik niet erg verantwoord. :9

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:17

Zo vaak ik er zin in heb. :') De ene week drie keer en daarna soms weer twee weken niet.
Hier gebruik ik wortels, je kunt eventueel wat minder brok voeren op de dagen dat je VD doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:17

Nature93 schreef:
Wij zijn vandaag verder gegaan met de buiging. Vanuit de spagaat met een snoepje tussen de benen en steeds een stukje verder!

Ook zijn we met overstappen van de voor benen bezig. Dat ging goed vandaag! Ze gaat het echt snappen. Toen ik haar achterwaarts vroeg ging ze uitzich zelf wijken.

Hoevaak doen jullie vrijheids dressuur? Ik heb nu iets van Welkoop beloningssnoepjes gekocht. Suikerarme gaf de medewerker aan. Maar ik vind het zo leuk om te doen, maar om haar 4 keer per week zoveel snoep te geven. Dat vind ik niet erg verantwoord. :9
Daarom heb ik inderdaad ook snoepjes die voor minstens 50% uit alfalfa bestaan. :j En ze zijn heel dun (meer als een bikskorrel), dus ik kan ze ook heel makkelijk breken waardoor ik niet elke keer zo'n ding van drie cm in d'r mond hoef te duwen. :=

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:54

Mkango schreef:
Nature93 schreef:
Wij zijn vandaag verder gegaan met de buiging. Vanuit de spagaat met een snoepje tussen de benen en steeds een stukje verder!

Ook zijn we met overstappen van de voor benen bezig. Dat ging goed vandaag! Ze gaat het echt snappen. Toen ik haar achterwaarts vroeg ging ze uitzich zelf wijken.

Hoevaak doen jullie vrijheids dressuur? Ik heb nu iets van Welkoop beloningssnoepjes gekocht. Suikerarme gaf de medewerker aan. Maar ik vind het zo leuk om te doen, maar om haar 4 keer per week zoveel snoep te geven. Dat vind ik niet erg verantwoord. :9
Daarom heb ik inderdaad ook snoepjes die voor minstens 50% uit alfalfa bestaan. :j En ze zijn heel dun (meer als een bikskorrel), dus ik kan ze ook heel makkelijk breken waardoor ik niet elke keer zo'n ding van drie cm in d'r mond hoef te duwen. :=


Heb je een linkje? Want ik wou inderdaad deze snoepjes breken. Maar dat gaat niet.

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:55

Captain schreef:
Zo vaak ik er zin in heb. :') De ene week drie keer en daarna soms weer twee weken niet.
Hier gebruik ik wortels, je kunt eventueel wat minder brok voeren op de dagen dat je VD doet.


Ze krijgt verder geen krachtvoer. Wel Pavo vitamine korrel. Deze heb ik vandaag achterwege gelaten.

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:58

https://www.welkoop.nl/subli-smikkels-p ... kg_1337563 deze heb ik gekocht. Ik had gevraagd aan het personeel waar het minste suiker in zit en dat was dit. Maar idd niet breekbaar.

Maar mijn paard is na 15/20 minuten vrijheidsdressuur er ook echt wel klaar mee. Dan doet ze dingen gewoon niet meer. Ook al heb ik een snoepje in mijn hand. Of ze loopt weg. Dat vind ik wel het mooie aan VD. Als het paard er genoeg van heeft kan hij dat heel duidelijk laten merken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 18:08

Ergens wel fijn inderdaad als je paard daar zo duidelijk in is. :j Auroch blijft voor me proberen, en probeert soms überhaupt iets te hard, dus soms is het wel lastig inschatten of ze iets gewoon niet goed begrepen heeft of dat ze er gewoon klaar mee is. :))

Nature93 schreef:
Heb je een linkje? Want ik wou inderdaad deze snoepjes breken. Maar dat gaat niet.
Ik weet niet of je ze ook in Nederland kunt krijgen, maar het zijn deze: https://www.leedersanimalsupplies.co.uk ... ct_id=3142

Ik kan wel even gauw een foto maken hoe ze eruitzien. :)

Edit:
Afbeelding

Zo heb je twee brokjes...
Afbeelding

... en zo heb je er ineens drie! *\o/*
Afbeelding

Maaike_Ma
Berichten: 1254
Geregistreerd: 26-05-09
Woonplaats: didam

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:30

Ik zit er ook aan te denken om met mijn jonkie aan vrijheidsdressuur te beginnen!
Hij is ontzettend leergierig en doet graag dingen,
hebben jullie eventueel een tip of er een boek is waar oefeningen instaan en goed uitgelegd worden??

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:32

Ik wil ook met freestyle beginnen. Hoe pakken jullie het voer weigeren aan?

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 23:17

Lieser schreef:
Ik wil ook met freestyle beginnen. Hoe pakken jullie het voer weigeren aan?


Freestyle is iets anders dan vrijheidsdressuur. Dat ten eerste. Het idee van voedsel weigeren is niet zo heel ingewikkeld. Je beloont gewoon elke beweging van je af, steeds iets verder tot hij helemaal wegkijkt. Ik persoonlijk vind dit geen oefening voor helemaal in het begin. Als ze wat lastig zijn qua concentratie dan levert deze oefening super veel frustratie op

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 01:12

Maaike_Ma schreef:
Ik zit er ook aan te denken om met mijn jonkie aan vrijheidsdressuur te beginnen!
Hij is ontzettend leergierig en doet graag dingen,
hebben jullie eventueel een tip of er een boek is waar oefeningen instaan en goed uitgelegd worden??


Kijk de filmpjes van Amable op YouTube, ze heeft een hele “veulen ABC” series gemaakt die allemaal nuttig kunnen zijn als je met jouw jonkie aan de slag wilt.


Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 04:03

pluisje88 schreef:
Het idee van voedsel weigeren is niet zo heel ingewikkeld. Je beloont gewoon elke beweging van je af, steeds iets verder tot hij helemaal wegkijkt. Ik persoonlijk vind dit geen oefening voor helemaal in het begin. Als ze wat lastig zijn qua concentratie dan levert deze oefening super veel frustratie op


Ik weet niet hoe je het aanleert dan, maar dit is iets wat ik vrijwel iedereen als eerste leer als ik les geef en dat zijn inmiddels vele honderden mensen geweest. Ik heb nog nooit een gefrustreerd paard gezien.

Dit is misschien wel een van de belangrijkste oefeningen om aan te leren want je leert hiermee de drie basisprincipe's van vrijheidsdressuur:
- Respect hebben voor je ruimte
- Respect hebben voor het voer
- Het begrijpen van het beloningssignaal (kan een clicker zijn, een woordje of een enthousiaste 'jaaaa!!!' en alles er tussenin.)

Stap 1: hou je hand met wat voer gestrekt voor je uit. Als je paard naar je hand toe gaat sluit je je hand als een vuist.
Blijf je hand vooruitgestrekt houden en trek niet terug. Dit is jouw ruimte en het paard moet wijken, niet jij.

Stap 2: geef als je paard geïnteresseerd blijft in het voer een kleine tik tegen de lippen. Hoeft niet hard maar gewoon even een "hé blijf hier eens vanaf." Herhaal dit zolang nodig.

Stap 3: als je paard ook maar een halve seconde wegkijkt/de aandacht heeft op iets anders, geef je het beloningssignaal en geef je de beloning.

Dit herhalen.
Vrijwel elk paard heeft dit binnen 5 á 10 keer door en ze vinden het super leuk want ze hoeven alleen hun hoofd af te wenden en 'SNOEP!'

Op deze manier leer je ze dus dat ze niet in je ruimte mogen: jij eist de ruimte op met je hand. Ze leren dat ze het voer niet mogen pakken tot ze het beloningssignaal gehoord hebben, én ze leren het beloningssignaal want elke keer als ze dat horen volgt er een koekje. *D

Ik vind het vooral leuk om te zien welke oplossingen paarden bedenken. De ene gaat achterom kijken. De ander raakt eerst de hand met de clicker aan. Weer een ander loopt een stapje achteruit. Blijft mooi om te zien hoe ze allemaal hun eigen oplossing vinden.

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 11:25

Helemaal eens met Captain. Zo ben ik ook begonnen. En Cas, die altijd nogal happerig was op voer en erg in je ruimte kwam was na een paar keer al respectvol hierin. En leerde zo ook direct het belonen met de clicker.

Als ik echt vrijheidsdressuur doe, dan gebruik ik altijd schijfjes wortel en kleine stukjes appel. Hij vindt dat ook het lekkerst, dan heeft hij iets anders dan normaal. Bij een oefeningetje af en toe tussen de dingen door, dan krijgt hij wel een gewoon paardensnoepje of een brokje. Om te leren zitten pak ik een lange wortel, daar doet hij extra zijn best voor en die kan ik dan langer voor zijn borst houden en hem mee omhoog halen.

beestenfreak

Berichten: 1313
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:27

Leuk topic, gaaf dat er zoveel mensen mee bezig zijn! :D
Die van mij kan
- apporteren
- spagaat
- begin berggeit
- voetjes optillen als ik wijs
- blijven staan op commando als ik nog even iets moet pakken/mest moet opruimen
- compliment (met een beetje hulp)
- zijwaarts over balkje/naar mij toe wijken/parkeren bij krukje


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik train met voer/clickertraining maar ben aan het afbouwen met de voedselbeloningen omdat ik merk dat ik relaxter met hem kan werken als er geen voer bij betrokken is. Ik heb wat moeite om vast te houden aan een stappenplan waardoor ik er soms wat naast zit qua timing, dit levert soms wat frustratie op. Wat zijn jullie ervaringen met (clicker)trainen zonder voer? Ik heb wel altijd wat op zak om te geven als hij iets doet wat ik echt graag wil bekrachtigen.

Mocht iemand trouwens nog op zoek zijn naar leesvoer dan is 'Don't shoot the dog!' van Karen Pryor een hele leuke!

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:33

Is clickeren bij VD echt een aanrader? Ik heb daar echt een gek gevoel bij. Ik zie dan echt z'n honden vrouwtje met een fluitje voor mij. In legerkleding met een petje met twee vlechtjes. :o

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:41

Clicker training zonder voer is alleen mogelijk als je dit bijvoorbeeld vervangt voor een kriebel op een onwijs lekkere plek. Het clickersignaal zelf is namelijk geen beloning maar het teken 'dít deed je goed, hier krijg je een beloning voor'.

Voor de buiging kun je de beloning beter iets hoger geven en met je andere vrije hand op de singelplek duwen. Paard zal terugduwen en zakken in de schoft.