Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 10:10

Ondanks dat er een hoop leerzame topics lopen, lijkt het me leuk om voor alle Bokkers die er ook zo enthousiast van worden, een kletstopic aan te maken!
Dit voor het delen van foto’s en video’s van vrijheidsdressuur, het uitwisselen van tips en tricks en om gewoon een verzameltopic te creëren voor alle oefeningen die je kan bedenken. :D

Wat is vrijheidsdressuur?
“Vrijheidsdressuur is een vorm van dressuur waarbij paarden leren om op commando natuurlijke bewegingen te verrichten, vaak met een lekkernij als beloning. Onder vrijheidsdressuur vallen een groot aantal oefeningen. Men noemt deze oefeningen 'vrijheidsdressuur' omdat de paarden niet met leidsels of een longe bestuurd en onder controle gehouden worden.”
Bron: Wikipedia

Onder vrijheidsdressuur vallen onwijs veel oefeningen. Je kan het zo gek maken als je zelf wil. Denk aan:
- Kusje
- Flehmen
- Ja knikken/Nee schudden
- Dansen
- Op het blok
- Jambette
- Spaanse pas/draf/galop
- Buiging
- Compliment
- Liggen
- Zitten
- Spagaat
- Berggeit
- Knuffel
- Pirouette
- Steigeren

Let er op dat je altijd op de veiligheid let. Oefeningen moeten geen gevaar voor jou en je paard vormen. Een goede basis is hierin belangrijk. Oefeningen als voer weigeren en achterwaarts waarborgen jouw veiligheid! Spektakel is leuk tot jouw paard de oefeningen aanbiedt zonder dat je het vraagt. ;)

Klets jij mee?
Stel je voor!

Ik ben sinds kort begonnen met oefeningen met mijn jonge KWPN ruin. Door zijn ondergewicht zijn we nog rustig bezig dus mentale spelletjes biedt ons uitdaging! Buiten VD doen we sowieso veelal grondwerk, dus VD is een leuke bijkomstigheid.
Hij kan inmiddels kusje geven en lachen en ik ben tussendoor ook bezig met targetten en wegkijken (voedsel weigeren). :)
Inmiddels heb ik een lijst van 48 oefeningen in zowel grondwerk als VD welke ik ooit hoop te kunnen met Azumar. We gaan gewoon rustig verder.

Afbeelding

Alvast welkom!

amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 10:18

Ik volg even! Wil heel graag beginnen met mijn 7-jarige ruin, maar hoe dan? :')

Organa

Berichten: 172
Geregistreerd: 29-01-19

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 10:22

Ik volg ook mee! Mijn paard kent ondertussen een paar basic trucjes, maar ik weet echt niet hoe nu verder! :')

hahahatsjoe

Berichten: 2392
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 10:24

Zelfde hier, geen idee hoe te beginnen, terwijl dit soort dingen superleuk is met minipaardjes.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 10:26

Wat een leuk topic! Ik doe met mijn 4 jarige haflinger ook vrijheidsdressuur!
Hij kent inmiddels al vrij veel en hoop dit nog verder uit te breiden.
-flemen
-kusje
-schudden
-nagevelijk staan
-jambette
-spaanse pas en spaanse draf
-cirkelen in vrijheid (stap, draf en galop)
-spagaat
-berggeit
-compliment en klassieke buiging
-op het blok staan (incl combinaties met dan de jambette flemen etc)
-liggen was ik mee begonnen maar moet weer opgepakt worden, als hij ligt kan hij ook plat liggen
-steigeren ook sinds kort mee begonnen

Wat ik graag nog zou willen leren:
-zitten (kon mijn vorige haflinger heel goed hahaha)
-voorbenen kruisen 'pootje over'
-knielen
-inparkeren
-wijken in vrijheid van je af en naar mij toe
-en misschien wel iets van een meer gedragen draf richting passage lijkt me wel heel tof in vrijheid

Mochten jullie vragen hebben mag je mij altijd een berichtje sturen!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:22

Hee leuk! Ik doe het veel met mijn 2 jarige Merens ruin!

Hij kan al best veel voor zijn leeftijd. En o wat wordt hij er enthousiast van!

Hij kan:

Nee schudden
Soort van flemen :+
Gekke bek (neus lang maken, flemen, schudden en tong eruit. :D )
Prachtige jammbette
Hij kan geweldig steigeren, dit doe ik ivm zijn leeftijd niet vaak.
Spagaat
Berggeit
Spaanse pas (moeilijk!)
Spaanse draf maar niet hoog
En een soort hoge galop, hele langzame galop waarbij hij heel ver omhoog gaat met de voorhand
Targeten
Dingen aanpakken (en mijn er dan een mep mee verkopen, hier wordt aan gewerkt. Hij gaat dan heel blij met z'n hoofd zwaaien, niet handig als hij een zweep vast heeft :+
Op het blok staan, hij klimt overal op als ik het vraag, ook hele hoge blokken. En dan vooral prachtige jambettes doen als ie erop staat.

Alleen buigen,knielen, liggen kan ik hem maar niet aanleren. Terwijl dat me nou juist de gaafste kunstjes lijken |(

Ik heb niet veel foto's van het trainen met hem, dit is zo'n beetje alles wat ik heb helaas.

Jambette:
Afbeelding
Steigeren:
Afbeelding
Spagaat:
Afbeelding
Aanpakken:
Afbeelding
Op het blok (nog lekker in z'n pyjama, arme schat heeft eczeem)
Afbeelding
Afbeelding

Spoiler:
Ik doe de zware kunstjes als steigeren en jambette op het blok niet vaak, ik hou rekening met zijn leeftijd

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 10:27

Wat gezellig allemaal!
Ik vind het zelf ook lastig om te bepalen welke oefening we wanneer beginnen. Want hiervoor nooit paarden gehad waar ik het mee oefende.
Maar ik begin met simpele kunstjes. Wil ook dat het paard leert te leren, als je snapt wat ik bedoel. En een clicker helpt hier voor mij ook bij, want dan kan ik tussendoor wel aanmoedigen zonder direct te belonen.

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:31

Wat leuk, ik volg graag. Ik wil graag vrijheidsdressuur gaan doen met mijn jonge kruising fjordxfries

Afbeelding

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:34

Ik heb dit vroeger veel gedaan! Pony kon ook echt een hele lijst. Inderdaad met clickertraining. Echt van voedsel weigeren, tot jambette, spaanse pas, steigeren, compliment etc. :j

Dus als iemand er niet uitkomt en in de omgeving van Apeldoorn woont wil ik best eens helpen en meedenken. :j

Afbeelding

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 10:39

Wat een leuk dier!
Klets lekker mee!

Mijn vader had laatst al aangeboden dat wanneer we weer een opknaptrailer hebben (hooi opslag) hij ook wel een blok wil maken met het stuk rubber mat dat hij over heeft. Die kan ik dan daar in bewaren. Moet alleen even kijken hoe groot die gemiddeld zijn want ik wil wel dat hij goed gebruikt kan worden. :)

Dit is mijn lijstje die ik in mn schriftje bewaar. Ik schrijf data zoals tandarts, vastratie en ‘eerste keer xxx’ op zodat ik het niet vergeet en terug kan zoeken. :D
Verder ben ik normaal hoor. :+
Afbeelding

Helaas woon ik niet in de buurt Marlinde!

Heeft iemand hier eens de spagaat of/en berggeit aangeleerd dmv balkjes?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:40

Ik heb beide met balkjes aangeleerd. Wat wil je weten? :D

Echt zo schattig. Pony kon op een A4'tje haha.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:46

Leuk topic
Meld ik mij ook voor aan.
Mijn vorige pony kon aardig wat; spaanse pas, op blok staan en voorbeen uitstrekken, appuyeren, dingen om duwen, oprapen (echt apporteren lukte niet), buiging maken, en nog wat dingen die ik eigen namen gaf en wat handig was in het dagelijks werk. Niet super veel, maar wel leuk ter afwisseling.
De andere heb ik ooit op blok staan geleerd en buiging maken, maar hij was niet zo van deze trucjes, dus verder niet op in gegaan.
Nu heb ik jonge pony, die uit zichzelf heel graag op dingen gaat staan. Wanneer ik het blok neerleg is het geen probleem haar er op te krijgen, eerder een probleem haar eraf te laten stappen (foto).
Daar wilde ik dus mee verder, want dacht zij vindt het vast leuk trucjes aan te leren, maar ik zit ramvast, want verder als op een blok stappen en met moeite er weer afduwen kom ik niet hahaha.
Maar dat wil niet zeggen dat ik niet toch hoop dat ik ooit de tijd ga vinden haar echt wat meer aan te leren.

Afbeelding

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 10:49

Gebruik je die balken vóór of achter de voeten? Of hangt dat van je oefening af?
Je mag altijd eens een dagje mee als Azu wat beter in conditie is hoor, moet je alleen half Nederland afreizen. :')

Welkom Isapaardje!

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:52

Met de berggeit leg ik het balkje voor de voorbenen neer. Iedere keer als ze er dan over stappen zet ik ze heel rustig terug. Geen EH of NEE, gewoon rustig weer terug zetten.

Met de spagaat leg ik het balkje voor de achterbenen neer. Daar doe je hetzelfde mee als met de berggeit. Je vraagt ze met een snoepje om naar voren te stappen. Maar dan zonder hun voorbenen/achterbenen op te tillen.

Melisje_92

Berichten: 1096
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:08

Leuk topic!

Ik ben nu niet met nieuwe dingen bezig en weet nooit zo goed hoe ik een nieuwe oefening moet beginnen, dus lees graag mee.

Mijn merrie geeft kusjes en kan een soort van jambette.

Zou haar heel graag willen leren liggen en steigeren, maar ik denk dat dat bij dromen blijft :')

Afbeelding

Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:14

Ik heb de spagaat zonder balken aangeleerd. Ik heb hele kleine jambettes gevraagd, om de beurt. Hij vergat toen z'n achterhand, en zo leerde hij naar voren te komen met de voorhand. Dus als ik met de stick op de grond tik, staat hij is de spagaat. Maar hij leert absurd snel ook.

maj0

Berichten: 6592
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:30

Oh ik lees even mee.

hier wel wat gedaan maar kom zelf niet verder. Ik krijg zelfs het flemen er niet in haha
Wel kan ze
- voer weigeren
- nee schudden
- begin jambette (maar ook daar kom ik niet verder)
- touch het aanraken van iets

Is er toevallig niet iemand die in de buurt van Amt-Delden woont en mij keer wil komen helpen?
Paard lief is ondertussen wel met pensioen maar zoals kusje flemen en dat soort dingen kunnen we echt nog wel doen.
zo kunnen we toch samen nog wat doen

Mandarijn
Berichten: 9066
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:33

Leuk!

Ik ben sinds kort begonnen met mijn FriesxHaflinger ruin van 2,5 jaar.
We zijn bezig met de spagaat en de berggeit, die eerste gaat al heel goed maar de berggeit vindt ie nog wat lastig.
Maar hij vindt het wel heel leuk om te doen, dus we oefenen gewoon door. :D
Afbeelding

Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:38

Ik denk dat ik me hier ook maar ga melden. Zit er al even aan te denken om dit met mijn paardje weer op te pakken. Ik heb een paar jaar terug twee shetjes gehad die van alles konden. Van steigeren tot kusje tot vrij longeren. Ik weet nu alleen niet waar ik moet beginnen met mijn paard... Ik denk dat ik eerst met de "kleinere" kunstjes ga beginnen zoals voer weigeren en aanraken op commando.

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:55

Als je niet weet hoe te beginnen is het het slimste om eens een les te nemen. Vaak ben je dan wel opgestart met handige tips en trucs en kun je weer een heel eind verder. :) het is altijd slim iemand van de zijkant mee te laten kijken want vaak zijn het hele kleine signalen die je verkeerd geeft/vergeet waardoor iets niet lukt.

manonnevot

Berichten: 959
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 13:17

Mij lijkt het ook heel leuk om vrijheidsdressuur te gaan doen, maar ook ik weet niet waar te beginnen. Ze vindt het geweldig om vrij met mij te spelen en ook voer weigeren snapte ze binnen een minuut. Weet iemand instructie/hulp in de omgeving van Rotterdam?

hahahatsjoe

Berichten: 2392
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 13:21

Weet iemand instructie in Friesland, liefst in de buurt van Leeuwarden ?

Lizenlotte
Berichten: 405
Geregistreerd: 17-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 13:29

Afbeelding

Ik meld me ook hier. Mijn 4 jarige freiberger kan op het blok staan, op de wip en ze kent de jambette, ze kent vast ook nog wel meer gezien haar vorige eigenaresse veel vrijheidsdressuur met haar deed maar dit is wat ik haar heb zien doen.
Ze is erg leergierig en slim en daarom lijkt het me leuk om zelf ook wat met de vrijheidsdressuur te gaan doen maar hoe begin ik??
Laatst bijgewerkt door Lizenlotte op 19-10-22 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Hhilde

Berichten: 7441
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 13:33

Oh ik ga meelezen!

Sinds kort weer een verzorgpaard waarmee ik vrijheidsdressuur mag doen, maar hij is ruim 21 en heeft wat lichamelijke klachten, dus het worden de kleine oefeningen met weinig fysieke belasting. Wel heel leuk om daar de creativiteit in te gaan zoeken, maar hij heeft al jaren niets aan vrijheidsdressuur gedaan en ik nog nooit met een paard := Ik heb wel veel ervaring met clickertraining bij honden en ook met wat andere diersoorten, dus ik ga er vast uitkomen. Nu nog heel erg in de leren-kennen fase met mijn verzorgpaard, dus we gaan rustig aan doen :)

Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 13:51

Captain schreef:
Als je niet weet hoe te beginnen is het het slimste om eens een les te nemen. Vaak ben je dan wel opgestart met handige tips en trucs en kun je weer een heel eind verder. :) het is altijd slim iemand van de zijkant mee te laten kijken want vaak zijn het hele kleine signalen die je verkeerd geeft/vergeet waardoor iets niet lukt.

Ik heb het iets verkeerd verwoord zie ik nu... Ik weet wel hoe ik met kunstjes moet beginnen en de meeste kan ik gewoon zelf aanleren, weet alleen niet bij welk kunstje te beginnen... Bij mijn shet destijds was het eerste kunstje wat ik aangeleerd had steigeren, achteraf niet zo slim geweest :') Nu wil ik bij mijn paard beginnen bij wat minder heftige kunstjes, alleen weet ik dus niet welke. Al gok ik dat ik aanraken op commando ga doen, dat is wel een handige om te hebben voor onder andere kusje ed.