Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 13:54

Ik zou zelf beginnen met achteruit, toucheren en voedsel weigeren. :)

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 15:11

Leuk, ik kom ook aanhaken hier! Ik ben verzot op clickertraining (al gebruik ik geen clicker gezien ik geen handen meer vrij heb. Mijn paard is vrij lastig gezien hij heel erg gefocused is op eten. Ik kan bijvoorbeeld niet een te lekkere beloning geven, dan wordt hij boos en bijterig. Vitaminebrokjes zijn gelukkig perfect. Ook moet ik oppassen met oefeningen die hem weg drijven van voren (achterwaarts bijvoorbeeld). Daar heeft hij snel de neiging om tegenin te gaan. Zoiets los ik op door vanaf de zijkant te beginnen en langzaam verder naar achteren te gaan tijdens de trainingen.

Wat ik inmiddels heb gedaan:
- Voedsel weigeren
- Omstappen van mij af
- Omstappen naar mij toe
- Achterwaarts

Momenteel mee bezig:
- Parkeren bij het krukje
- Handtouch

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 16:15

Ik kocht mijn pony ooit met de gedachte om er een 'circuspony' van te maken. Alleen vond hij kunstjes doen verschrikkelijk stom dus veel kwam er nooit van. Tot hij een paar jaar geleden moest herstellen van blessures, hij verveelde zich ontzettend en wilde toch graag fysiek bezig zijn. Dus toen zijn we er met een andere insteek in gestapt, meer gericht op fysieke uitdaging dan mentaal, noemde het maar paardenyoga ipv vrijheidsdressuur, misschien dat hij het daarom wel ineens leuk vond, hij wilde gewoon geen dressuurpony zijn, vrijheid of niet :') .

Afbeelding

Hij kan inmiddels de meest gangbare oefeningen wel en we zijn nog bezig met wat verfijning van een aantal oefeningen zoals zitten, plat liggen, spaanse pas en draf. Momenteel zijn we vooral bezig met 4 benen op het blok. En zodra hij weer wat sterker is gaan we verder met werken naar de levade, dat is ook al een lang lopend project waar we heel rustig in hele kleine stapjes naartoe werken zodat ik er meer controle over hou.
Met liggen is dat bijvoorbeeld mis gegaan, hij vond het lastig dus dat deden we dan aan het eind van een training, dan was hij daarna meteen klaar. Vervolgens ging hij liggen als hij vond dat hij ergens klaar mee was. Geen zin meer in vrijheidsdressuur? Plof lag hij weer op de grond, klaar. Geen zin meer om te wandelen? Gewoon midden op de weg gaan liggen, klaar met wandelen! Duurde langer om dat eruit te trainen dan dat het liggen aanleren duurde en is er nog steeds niet helemaal uit :roll:

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 16:23

Wat een slimme paarden hier al!
Ik en mijn 3 circusponies melden ons ook.
Mijn haflinger is echt heerlijk om mee te werken op de grond, altijd alert en nooit afgeleid, dus heerlijk zonder tuig kunnen werken in een grasland. Hij doet zo mega goed zijn best.
''vroeger'' leerde ik altijd nee schudden, ja knikken, etc. Dat doe ik bij mijn huidige paarden niet.
Haflinger kan inparkeren, gewichtverplaatsing, circkelen, jambette, strechen, en verder leer ik de travers etc ook op spelenderwijze.
Mijn tinker heb ik net een paar weken dus die staat nog in de babyschoenen, beetje wijken voor druk en spanning af laten vloeien. Die leert ook net waar hij zijn voeten het best kan plaatsen.
En dan nog de shetlander, hij kan de piroutte, voetje geven en een kleine mini steiger. :')
Ik werk verder niet met clickers omdat ik dat bij mijn dieren niet nodig vind(niet opdringerig) en vaak komt er ook geen tuig aan te pas.
uiteraard zou ik dolgraag ze willen leren zitten, liggen, en voor mijn shet een bokje op commando.
Maar daar zijn we wel even mee bezig. :') Dus ik volg mee!

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:00

Ik ben geen fanatieke kletser, maar wilde me wel even melden in dit topic :) Fanatiek met vijheidsdressuur hier, geef ook lessen en shows en op mijn youtube kanaal maak ik instructie video's over o.a. vrijheidsdressuur.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:12

Leuk topic, ik lees/praat graag mee.
Mijn pony is erg leergierig en vindt vrijheidsdressuur erg leuk. Hij kan een hele mooie jambette, enige probleem is dat hij het nu continu doet als je ook maar naar z’n voorbeen kijkt. :+ Zorgt voor grote irritatie bij de hoefsmid en ik weet niet wat ik ermee aan moet. :') iemand tips?

Happy_Hippie

Berichten: 877
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:38

Ik kom me ook maar eens melden hierzo!
Ik doe samen met beide paarden veel vrijheidsdressuur.

Hippie is mijn 12jarige E-pony ruin, hij kent de volgende dingen (zal best wat vergeten): flamen, voer weigeren, jambette, begin Spaanse pas, begin berggeit, spagaat, compliment, rondje draaien, op het blok, kusje, liggen, steigeren, achteruit lopen tot ik stop zeg, volgen in stap draf galop.
We zijn nu ook beginnen met academische rijkunst (nog een hele uitdaging haha).


Jade, 3,5 jarige barock Pinto merrie die kent de volgende dingen: flamen, achteruit lopen tot ik stop zeg, in parkeren, op het blok, volgen stap draf en galop, begin jambette, begin Spaanse pas, steigeren.
Zal vast wel iets vergeten zijn...

Tot nu toe alles zelf met vallen en opstaan de beestjes geleerd.
Ze zijn beide echt compleet anders!
Jade moet ik juist heel rustig alles doen want die is bloed fanatiek en Hippie die is gewoon amper actief te krijgen hij moet er echt zin in hebben haha.

Ik ben al bijna 2jaar bezig om Eva Roemaat deze kant op te laten komen voor een les maar dat valt nog niet mee helaas. Verder ken ik weinig goede/ fijne instructeurs.


Wat fototjes

Afbeelding
Afbeelding

Hele charmante foto :')
Afbeelding
Afbeelding

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 22:40

Wat leuk!
Welke omgeving zit je?

Iets organiseren kan natuurlijk altijd.

fjordjes

Berichten: 12037
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:40

Oh leuk onderwerp, ik vind alles wat je op de grond kan doen met je paard helemaal geweldig dus lees en praat graag mee. Ik heb een draver en het enige wat ie kan is een kusje geven.

Tenno7

Berichten: 2251
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 23:02

Wat een leuk topic! Ik meld me ook even!
Heb meerdere paarden, maar voornamelijk met mijn welshje nu sinds een tijdje bezig met vrijheids dressuur. En 12 november les van Eva Roemaat op de planning. Onwijs veel zin aan! Heb het boek ook van Jesse & Eva wat ook heel leerzaam is
Yellow leert onwijs snel en snapt ook iets heel snel, wat het dubbel zo leuk maakt.
Dit is wat hij ( deels ) kan nu

- voer weigeren
- Flehmen
- nee schudden
- jambette
- spaanse pas ( mag wat meer energie in nog )
- liggen ( duurt soms wel ff voordat hij ligt en blijven liggen zijn we druk aan het oefenen. )
- op het blok staan ( zijn favoriete kunstje )
- spagaat ( zijn we net mee begonnen )


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 23:36

Leuk topic :D Ik ben geen fanatieke poster, lees vooral gezellig mee :D

Nooit heb ik mij echt verdiept in vhd totdat ik een hele lieve Fries in mijn bezit kreeg. Ik heb hem gekocht als 2 jarige, inmiddels is hij een knappe kerel van 9 :)
In 2017 liep hij een blessure op, waardoor we iedere dag moesten wandelen. Op een koude winterochtend, toen het druk was op het terrein, moesten we ons dagelijkse wandeling maken.. Maarja een 4 jarige, in de kou, hengst, veel onbekende paarden (niet dat het voor hem wat uitmaakte) had ik maar besloten om een klein zweepje mee te nemen, 'voor het geval dat'. Was uiteindelijk niet nodig, dus ging ik een beetje ermee spelen. Ik bewoog het stokkie naar zijn schouder en prompt sloeg hij met zijn voorbeen er naar toe. Gelijk koekje gegeven en nog een keer gevraagd en wederom een prachtige jambette. Andere voet deed hij ook gelijk en zo hadden we ons eerste kunstje aangeleerd :')

Afbeelding
Foto gemaakt door Marlies Trap/Bellatrix

2 jaar later, tijdens een fotoshoot (ik zat erop) moest hij stilstaan. Hij vond op dat moment dat ie mocht bewegen. Ik moest de teugel iets vaker en 'harder' aannemen, dan ik lief had en toen besloot hij om maar omhoog te komen, ipv naar voren... := Toen hij weer ontspannen was en wel braaf kon stilstaan, vroeg ik het nog eens door wat druk op de teugel te zetten (vond ik ook niet oke, maar het werkte :)* ) en wederom liet hij een mooie steiger zien. Dit heb ik beloond en in de week erop volgend heb ik er een ander commando aan gekoppeld. Nu is het 1 hand op de schoft, 1 arm de lucht in en "op" <3

Afbeelding
Foto gemaakt door Sandra Heesbeen/Bo_San

We zijn nu zelfs zover, dat ik het commando kan geven en daarbij mijn degen kan hanteren of iemand de hand kan 'kussen' :))

Afbeelding
Foto gemaakt door Theo Zorgdrager

Afbeelding
Foto gemaakt door Djowinda Spaninks


Sinds vorig jaar heb ik project pony Pablo erbij gekocht en die kent nu stampen :') Hij brengt zijn voet wel omhoog, maar stampt er meer mee, dan dat hij hem uitstrekt -O- Maar goed, we puzzelen met hem rustig verder. Ik ben allang blij dat hij zich helemaal open heeft gesteld en dat hij het leuk vindt om met mensen bezig te zijn <3

En sinds kort loopt er een zwart AMHA rakkertje rond, welke op afstand een rondje kan draaien en op het blok kan staan <3

Afbeelding

Happy_Hippie

Berichten: 877
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 00:24

AlwaysH schreef:
Wat leuk!
Welke omgeving zit je?

Iets organiseren kan natuurlijk altijd.


Bergen op Zoom, noord-brabant.

Wil hippie heel graag leren zitten maar krijg het niet voor elkaar
Hij is ook echt zo lastig te motiveren. 9/10x als ik iets wil doen staat die me aan te kijken van doe t lekker zelf (dan doe ik vaak ook niks en wanneer hij wel zin heeft doen we wat vhd).

hahahatsjoe

Berichten: 2392
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 10:22

Amable schreef:
Ik ben geen fanatieke kletser, maar wilde me wel even melden in dit topic :) Fanatiek met vijheidsdressuur hier, geef ook lessen en shows en op mijn youtube kanaal maak ik instructie video's over o.a. vrijheidsdressuur.


Hee Danielle, jij geeft toch geen lessen in Friesland of wel ? En wat is jouw Youtubekanaal ?

maj0

Berichten: 6592
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 10:56

Ik zou heel graag les willen maar woon in het oosten. En als ik bijvoorbeeld Danielle laat komen dan ben ik gewoon ontzettend veel geld kwijt en helaas heb ik dat niet.
ben dus echt nog op zoek naar iemand die betaalbaar hier in de buurt komt

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 11:08

Eva Roemaat woont in de Achterhoek. :)

Ik geef zelf les in Midden-Nederland max 30 minuten uit Renswoude. Tenzij er meer mensen zijn op een locatie.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 11:16

Ik wil wel eens meedoen met een clinic/les van Jesse. Zat die nog in NH?

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 11:23

Yes!

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 11:26

Tof!
Toevallig had onze buuf gisteren of eergisteren een clinic van Jesse en ik heb de inschrijvingen gemist. :+
Nu is Azu net bij de tandarts geweest en dat is best wel even een ingreep dus had sowieso niet meegedaan.
Maar in de toekomst ga ik ook meedoen!

Melisje_92

Berichten: 1096
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 11:32

Lijkt me ook heel leuk een les van Jesse

Eefjebeefje

Berichten: 122
Geregistreerd: 22-03-22
Woonplaats: ergens...

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 11:56

Ik lees hier lekker mee :) ga weer eens beginnen met meegaan naar de verzorgshetties van mijn zus :D Stiekem wil ik graag een eigen mini maar dat moet ik nog maar even bekijken :')

Wpaard

Berichten: 474
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 15:42

Ik vind het altijd fascinerend wat je dieren kan aanleren. Ik kijk altijd met grote respect naar jou foto topics Amable _/-\o_

Zou ook graag je you tube kanaal willen weten en mocht er iemand les kunnen geven rondom Drenthe dan hoor ik dat graag :j

Hhilde

Berichten: 7441
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 16:54


lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 18:04

Ik volg ook. Ik vraag me af, vinden alle paarden dit leuk? Ik zie regelmatig paarden met loswerken/vrijheidsdressuur met de oren in de nek, bokkensprong richting de eigenaar enz. Is dat dan enthousiasme?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 18:06

lletam schreef:
Ik volg ook. Ik vraag me af, vinden alle paarden dit leuk? Ik zie regelmatig paarden met loswerken/vrijheidsdressuur met de oren in de nek, bokkensprong richting de eigenaar enz. Is dat dan enthousiasme?
Oren naar achteren (wat wat anders is dan plat in de nek) is vaak concentratie. Mijn merrie trekt ook van die koppen, ook bij balkjes draven, maar is wel bloedfanatiek. :D

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 18:12

Ja precies,met van die 'koppen' erbij. Ik heb net even met mijn jonge ruin gespeeld en die is of heel enthousiast of dominant of misschien vindt ie het niet leuk? Twijfelde er net inene aan