Grondwerk, waarmee beginnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chicken01
Berichten: 229
Geregistreerd: 16-10-22

Grondwerk, waarmee beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-23 18:11

Mijn merrie gaat niet meer bereden worden, heb ik besloten.
Enerzijds is ze heel blessure gevoelig en hebben we snel weer iets, anderzijds is mijn merrie erg wantrouwend en schrikkerig.
Ze heeft geen fijn verleden gehad en met rijden bouwde ze enorm veel stress op.
Dusdanig dat is heb besloten om naar haar te luisteren en niet meer te willen rijden.
Heb mijn zadel verkocht en vind het goed zo.
Wel is het een paardje dat graag wat met mij wil doen en ook wat uitdaging nodig heeft om happy te blijven.
Daarom wil ik starten met grondwerk.
Voor ons beide erg nieuw.
Longeren doe ik niet meer ivm belasting op de volte. Liever rechte stukken etc.
6 maart heb ik een eerste grondwerk les gepland.
Voor die tijd wil ik graag al wat met haar doen.
Hebben jullie tips of een oefening die ik alvast kan doen?
Ze is erg angstig voor zwepen dus ook de carrot stick is nog heeeel eng.(trauma uit verleden)

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 18:36

Ja heel veel lekkers geven met een zweepje in je hand.Een van mijn paarden trekt bij mensen de zweep uit de handen zo van “snoepje ?”Hij rent ook achter een zweepje aan dat is leuk om later te oefenen.Maar eerst aaien met zweepje als de ergste angst voorbij is.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Grondwerk, waarmee beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 19:36

Wat goed dat je luistert naar je merrie! Mogen veel van leren.
Je kunt beginnen met juist die zweep angst, daarin is les fijn. Geduld is met vooral angstige paarden het enige belangrijke. Je kunt de 7games van Parelli eens opzoeken, leuk om dat te volgen en een beetje een eigen draai aan te geven wat past voor jou en je paard.
Ikzelf leer erg veel van youtube, volgens het boekje werken is slim maar niet altijd even handig, iedere combo is anders en je zal even moeten uitzoeken wat fijn voor jullie werkt. Waar ik veel vandaan heb gehaald is Warwick Schiller. Cat-h vind ik bijvoorbeeld veel fijner dan de 'standaard' manieren van aanleren.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Grondwerk, waarmee beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 21:32

Ik denk dat het goed is om je eerst te oriënteren en ook les te nemen.

'Grondwerk' kan heel veel zijn: sturen met lichaamstaal (paard loopt los in de bak)
werken aan kaptoom of halster en een relatief kort "touw",
werken aan lange lijnen,
vrijheidsdressuur,
werken met balkjes, pionnen, de wip, 'opstapjes', etc.

In al deze dingen geldt dat je eigen lichaamstaal belangrijk is,
en dat bij wijze van spreken iedere pas ('we doen het zo', of juist 'zus') een keuze inhoudt.

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Grondwerk, waarmee beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 21:54

Ik doe heel veel grondwerk omdat ik mennen nog leer en erop zitten weinig aan vind. Hier wordt echt vanalles gedaan maar zelden met zweep. Ik ben bezig geweest met de zweep tot ik hem daar overal mee mocht aanraken zonder problemen. Gebruik hem zelden als aanwijs stok dat lukt namelijk ook wel met een touw. Meestal doe ik lange lijnen maar ook de weide of bak slepen we. We doen ook slepen voor de fun met een band of balk en zo een parcours met pionnen, tafels, stoelen, vuilnisbakken, parasols enz. Over allerlei ondergronden lopen en leuk nieuwe gekke dingen verzinnen. Mijn maat is een trekpaard van bijna 4 jaar. Hij wordt wel bereden maar door mijn bijrijdster. Grondwerk is echt super leuk en waardevol

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 08:33

Les nemen en vanaf de basis beginnen! Je kan gelijk het zweep probleem proberen op te lossen, maar je hebt nog geen basis vanaf de grond. Wat doet je merrie als ze schrikt, weet ze wat jouw grenzen zijn? Heeft ze focus op jou (ook als ze iets spannend vindt)? Hoe laat je die spanning afvloeien en hoe laat je haar op jou focussen? Dit zijn dingen die je eerst duidelijk moet hebben voor je haar kunt leren dat een zweep niet eng is.

Verder vind ik het top van je dat je zo naar haar luistert!

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Re: Grondwerk, waarmee beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 23:06

Hier ook 2 paardjes met extreme angst voor de zweep.
Mijn lesgeefster leerde ons eerst deze angst te overwinnen. Dit door het paard te ´aaien´ met de zweep. Eerst gaar het paard hierop reageren door weg te willen gaan, draaien, bewegen,... dan moesten we gewoon blijven dooraaien tot ze gingen stilstaan. Zodra ze stilstaan meteen stoppen met aaien en uitbundig belonen!
Zo hebben mijn 2 lieverds hun angst voor de zweep overwonnen. Natuurlijk niet op 1 dag, maar de angst is wel echt weg nu ;)

Skye93
Berichten: 44
Geregistreerd: 15-03-23
Woonplaats: Eindhoven

Re: Grondwerk, waarmee beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:37

Inderdaad, les nemen zoals al mijn voorgangers ook al zeggen :)

Als ze echt bang is voor de zweep zou je het ook kunnen oefenen zoals de persoon hier boven mij aangeeft, maar ik zou dan mogelijk het kleiner houden. Niet meteen aaien, maar eerst alleen de zweep tonen. Mocht ze gaan vluchten, zodra ze een signaal van iets kalmer worden vertoond: Zweep meteen weg. Dat kan ook al zijn vertragen, je even aankijken, even inchecken, noem maar op. Soms kunnen ze nog niet meteen stilstaan. En dat dan uitbouwen :)

Maar met les is dit het beste te doen :)

Je zou natuurlijk ook met clickertraining kunnen gaan werken, maar ook daarbij is les wel fijn.

iina

Berichten: 52
Geregistreerd: 04-05-23
Woonplaats: Westerlo (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 11:03

Bekijk gerust mijn youtube kanaal eens Footprints of love, daar staan oude video's waar ik veel uitleg geef over grondwerk oefeningen enz :) Succes!!