Coördinatie van paard verbeteren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Coördinatie van paard verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-23 11:29

Vandaag gingen we spelen met een zeil met mijn paard en daar hadden we een balk, twee emmers en een band op gelegd zodat het niet weg zou waaien. Toen we eroverheen gingen lopen, kwamen we erachter dat zijn coördinatie niet top was haha! Hij kreeg het voor elkaar telkens op de balk te gaan staan of over de emmers te vallen :') Nu dacht ik dat het daarom wel goed is om zijn coördinatie wat te gaan verbeteren. Ik heb al gegoogeld, maar kan eigenlijk alleen tips vinden om de coördinatie van de ruiter te verbeteren of om een paard soepeler te maken, maar daar ben ik niet naar op zoek. Ik wil er vooral op focussen dat hij beter weet waar hij zijn benen neerzet en dat dan uitbouwen. Hebben jullie daarom nog tips hoe ik eraan zou kunnen werken om zijn coördinatie te verbeteren? Alvast bedankt!

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Coördinatie van paard verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 11:38

Ik denk door juist veel met balkjes en objecten te blijven werken. Veel met balkjes blijven oefenen, zodat hij goed moet kijken waar hij zijn voeten neer zet?

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Coördinatie van paard verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 11:41

Als je Googled op Tellington T Touch methode dan leer over de bodywrap die jouw paard zich wat bewuster kan maken van zijn lijf.

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Coördinatie van paard verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-23 11:43

Maartje, weet je toevallig nog specifieke oefeningen daarmee?

Iris, dat ga ik doen!

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Coördinatie van paard verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 11:46

Ik ben altijd creatief met balkjes in verschillende vormen. Dus in een L en er dan tussendoor/overheen (vooruit en achteruit), of in een vierkant of een kruis, of cavaletti op verschillende hoogtes zoals deze https://www.facebook.com/watch/?v=2240653426179988

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Coördinatie van paard verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-23 11:48

Dankjewel! Hier kan ik zeker wat mee!

Lokii

Berichten: 176
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Re: Coördinatie van paard verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 11:53

Wat goed dat je hier aandacht aan wil besteden! Ik ben ook erg zoekende in oefeningen met balkjes etc. Handige tips dus ook voor mij :o

Rocamor

Berichten: 10878
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 11:58

Hier inderdaad ook met balkjes en labyrints gestart. Ook het paard geleerd om al stilstaand voorpootjes te kruisen en terug te zetten. En eveneens de schouder en of de achterhand te plaatsen. Wel klein beginnen, de kans geven te leren en ervaren.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 11:59

Ik heb dat probleem gehad met de mijne. Wat ik deed in opdracht van de fysio: verschillende ondergronden. Dus hard, zand, houtsnippers, waterbak, gras. Je kan het zo gek niet verzinnen.

Balkjes idd en vooral in gekke vormen, verschillende hoogtes. Pylonen, paaltjes, linten....... je kan van alles bedenken. Een brug is ook super leuk. Het heeft de mijne echt enorm geholpen. En idd, maak een labyrinth. Super tof.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 12:00

Bedenk wel dat het niet alleen eem gebrek aan coördinatie kan zijn, maar ook gewoon te lui zijn en het niet interesseren dat hij wat raakt, of juist een medisch probleem zoals ataxie.

Maar ik zou inderdaad met cavaletti's en balkjes gaan werken. Online zijn heel veel patronen te vinden en je hebt ook workshops als je dat prettiger vindt. Daarbij kun je ook spelen met de hoogte van de balkjes en cavaletti's voor extra uitdaging (1 kant op een emmer ofzo)

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Coördinatie van paard verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-23 12:05

Wat bedoelen jullie precies met labyrints?

Hij kan al stilstaand los van elkaar achterhand en voorhand verplaatsen.

Het interesseert hem inderdaad niet echt als hij iets raakt, maar luiheid is het ook zeker niet want hij loopt er juist harder op af omdat hij het zo leuk vindt. Hij heeft verder geen kenmerken van ataxie, dus daar ga ik niet vanuit. Hij is vooral wat lomp.

Verder bedankt allemaal voor de toffe tips! Daar ga ik mee aan de slag!

Rocamor

Berichten: 10878
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Coördinatie van paard verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 12:17


Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 12:52

Met willekeurige balken kom je al een heel eind.
Maar inderdaad moet hij het wel eerst snappen.
Heb eens een tuigertje gehad die het totaal logisch vond dat je een balk eerst op de grond gooit (immers veel makkelijker) die moest eerst leren dat ze erover moest springen. Met de coordinatie was niets mis want ze kon er foutloos overheen draven met haar hoge beenactie :')
Die zachte dual actviverings dingen zijn voor veel paarden ook gewoon een zacht dingetje waar je lekker op kunt gaan staan _O-

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Coördinatie van paard verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 13:00


Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Coördinatie van paard verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-23 21:28

Rocamor, aha dat ken ik!

Sizzle, hoe heb je haar dat geleerd? Ik heb denk ik nu ook te lieve balken haha, een vriendin en ik zijn van plan om te DIY’en en zo zelf wat betere kwaliteit balken te maken. Officiële zijn namelijk helaas zo ontzettend duur.

Mizora, heel interessant die link! Ik denk dat mijn paard die dingen doodeng gaat vinden, maar ik ga me er wel in verdiepen

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 21:39

Met veel tempo en heel veel braaaaaaaaf bij een pogingkje :D
En samen vrijspringen met een ander paard.

Stoppen op het moment dat ze het object niet raakte, ookal ben je net 10 minuten bezig. In iedergeval niet wachten tot de concentratie weg is want dan stop je op het verkeerde moment.

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Coördinatie van paard verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 08:31

Oh dat is een goeie! Met een ander paard samen heb ik geen mogelijkheid toe, maar de rest ga ik zeker proberen!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 08:52

Nu ga ik eerst wat anders vragen. Tips heb je al gehad mbt coördinatie trainen.

Maar hoe groot was het zeil en waar stonden de emmers?
Stonden deze op de hoeken? En hoe stuur jij je paard over het zeil?


Kijk, als je een klein zeil hebt en je paard eigenlijk liever probeert het zeil te ontwijken dan zal hij proberen om achter de emmers door te gaan, als het touw niet lang genoeg is loopt hij dan idd tegen de emmers aan omdat hij toch wil proberen niet over het zeil te moeten. Logisch toch?

Indien het zeil wel groot was met dus veel ruimte tussen de emmers, dan is het eigenlijk aan jou om hem correct ergens langs af te begeleiden of sturen. Het kan tevens ook zijn dat hij te gefocust is op jou en daardoor de balk, emmers of band niet ziet.

Een springruiter moet ook z'n paard zo correct mogelijk voor de hindernis plaatsen om niet tegen de hekjes naast de balk te vliegen. Dat heeft niets met coördinatie van het paard te maken maar eerder met dat van de ruiter.

Equipro
Berichten: 399
Geregistreerd: 18-10-09

Re: Coördinatie van paard verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 09:45

Ik ben dit heel bewust met mijn 3-jarige aan het trainen;
*Balken in de bak, denk aan de one pole challenge, en dwars over de balk wegstappen
*dressuur grondwerk (klassiek)
*Wandelen door het bos, met heuveltjes, boomstammen en plassen.

Neem je tijd, en laat je paard goed kijken naar de voorwerpen die je gebruikt, dus dat hij ook zijn hoofd laat zakken.

Door deze combinaties merk ik dat niet alleen zijn coordinatie beter wordt, maar hij ook wat sterker wordt.

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Coördinatie van paard verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 19:59

Art, het was een rond zeil die wel ietwat warrig lag door de wind. De emmers stonden aan weerszijden van de balk. Een vriendin van me liep ermee, ik stond ernaast dus kon het goed bekijken. Ze liet hem eerst halthouden ervoor zodat hij goed kon kijken en daarna liet ze hem stapje voor stapje meelopen. Ik snap je, maar ondanks dat zij echt wel goed stuurde gingen z’n benen toch wel alle kanten op haha!

Equipro, wat is de one pole challenge? We hebben idd om de week al les in werk aan de hand en aan de lange teugel! Bedankt verder voor de tips!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Coördinatie van paard verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 20:15

Dan denk ik eerder dat je paard het wat spannend vond als die niet recht over de balk liep.

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 20:20

Leuk dat je zo gericht aan de slag gaat en volgens mij heb je al mooie tips gekregen! Als aanvulling heb ik nog de tip om wat minder vaak beschermers om te doen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat een paard zich blesseert, maar bij een dressuurrit of grondwerk zonder beschermers loop je niet veel risico. Sommige paarden lopen overal met beschermers (wei, stapmolen, dressuurrondje, etc) en dan leren ze ook niet om op hun eigen benen te letten. Succes!

Equipro
Berichten: 399
Geregistreerd: 18-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 09:06

Kimmie25501 schreef:
Art, het was een rond zeil die wel ietwat warrig lag door de wind. De emmers stonden aan weerszijden van de balk. Een vriendin van me liep ermee, ik stond ernaast dus kon het goed bekijken. Ze liet hem eerst halthouden ervoor zodat hij goed kon kijken en daarna liet ze hem stapje voor stapje meelopen. Ik snap je, maar ondanks dat zij echt wel goed stuurde gingen z’n benen toch wel alle kanten op haha!

Equipro, wat is de one pole challenge? We hebben idd om de week al les in werk aan de hand en aan de lange teugel! Bedankt verder voor de tips!


https://elaineheneyhorses.com/one-pole- ... ses-ebook/

Het lijkt simpel, maar dat is het niet, vereist oefening!

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Coördinatie van paard verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 10:21

Art, ik denk misschien beiden. Maar toen we daarna over een balkje gingen stappen zonder zeil was dat ook al lastig voor hem. Ach baadt het niet dan schaadt het niet.

Shirleyp, hij draagt alleen beschermers als we gaan vrijspringen, verder nooit. Nu had hij ze ook niet om.

Equipro, dat ziet er idd lastig uit! Wel heel tof!

iina

Berichten: 52
Geregistreerd: 04-05-23
Woonplaats: Westerlo (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 17:51

Vooral veel hindernissen maken waar hij over moet, tussen moet,... Je kunt hier heel ver in gaan. Op die manier moet hij wat meer gaan nadenken waar hij zijn voeten plaatst