Paard bijt bij werken aan het halster

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Somebody85

Berichten: 258
Geregistreerd: 29-09-13

Paard bijt bij werken aan het halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 13:12

Sinds een tijdje vind ik rijden niet meer zo leuk. Gelukkig mag ik op de manege ook aan de hand werken met een manegepony in de les (geen handwerk lessen, gewoon wandelen in de les). En buiten de les ga ik vaak met hem wandelen op het terrein van de manege om ook te grazen. Ook uren poetsen en de stal uitmesten doe ik graag. Alleen dus niet rijden.

Super fijn dat dit allemaal kan en ik hoop hiermee ook dat de pony meer variatie te geven. Maar ik loop tegen een probleem aan. In de stal en bij het grazen bijt hij mij niet, maar als ik met hem wandel aan de hand in de bak, in stap en draf wil de pony mij wel eens bijten in mijn hand. Hij heeft dan een halster om en ik heb een extra lang halstertouw.

Algemeen over de pony: lief, ondeugend, koudbloed, eigenwijs, niet gemeen, schrikt zelden. Ik heb ook wel het idee dat hij soms even wil laten zien dat hij sterker is. Dus soms even blijven staan, maar met zachte druk op het halstertouw kan ik hem dan wel overtuigen om mee te lopen.

De pony loopt braaf met mij mee, als ik stop stopt hij ook. Dit heb ik al geleerd. Ook het commando ‘terug’ doet hij ook redelijk goed. Graag wil ik hem nog meer leren, maar het bijten moet ik eerst afleren.

Oplossingen die ik al heb geprobeerd de laatste weken, in deze volgorde:
- Corrigeren met ‘Nee’ te zeggen. Hij Weet dat het niet mag, maar doet het daarna weer
- geen voerbeloningen voor weken. Werkt niet. En ik wil eigenlijk wel belonen als het goed gaat.
- getrokken aan het halster
- goed gedrag belonen, bijten negeren. Alleen ‘nee’ zeggen.
- en laatst toch maar een tikje met de zweep op zijn buik als hij mij wilde bijten. Maar dit wil ik eigenlijk helemaal niet doen.

Zou de pony ergens last van hebben? Is hij dominant? Ben ik te soft? Harder corrigeren met de zweep doorzetten?

Ik hoor graag jullie ideeën en mogelijk tips.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Paard bijt bij werken aan het halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 20:25

Ik zou niet zo zeer straffen maar vooral voorkomen. Hou de zweep tussen jullie in tijdens het lopen zodat hij jou niet bijten kan. Paarden doen dit vaker, het is meestal een vorm van frustratie. Wat de reden van de frustratie is is natuurlijk altijd gissen, maar mijn ervaring is dat het uiteindelijk ook een gewoonte wordt. Door de zweep tussen jullie in te houden en te zorgen dat hij wat verder bij je vandaan loopt voorkom je dat je gebeten wordt. Hierdoor hoef jij je niet boos, gefrustreerd, angstig of geïrriteerd te voelen. Want deze emoties hebben natuurlijk weer hun weerslag op je pony waardoor ook hij in zijn frustratie gevoed wordt. Probeer het gedrag dus verder ook zoveel mogelijk te negeren, hou de sessies kort en ben enthousiast als het goed gaat zodat de pony ontdekt dat het leuk is om samen iets te doen. Dus beter 3 stappen goed dan 3 rondjes rommelig.

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 21:11

Wat leuk dat je op de manege ook de mogelijkheden krijgt om vanaf de grond te werken! *\o/*

Wandelen en het daarbij leiden van je paard is al een oefening opzich. Wanneer hij 1-1,5 meter schuin achter je loopt kan hij ook niet in je hand bijten. Loopt hij recht achter je dan kun je hem niet goed in de gaten houden. Om hem te helpen wat schuin van je te lopen houd je je leidende hand uitgestoken naast je zij. Als hij gaat stilstaan kun je hem met een klein wiebeltje van de leadrope in je andere hand weer wat bij drijven. Ook het veranderen van de hoek naar de pony helpt hem wat uit zijn balans te halen (loop dus links of rechtsaf) maar ga niet trekken aan de lijn, dan komt er vaak alleen maar een tegengestelde reactie en dan is hij sterker dan jou.

Voer beloning is niet nodig, een “braaf jongen” en even pauze, stilstaan en kriebeltje zijn ook prettig voor een paard.

Ik zou hem niet straffen door met een zweep, je hand of aan het halster te trekken, dan breng je alleen maar meer energie en aandacht naar de situatie. Laat hem zien wat je wél wilt: dat hij uit jouw persoonlijke ruimte blijft. Dat is veiliger voor jou en het schept duidelijkheid naar een paard, ze vinden het fijn als je consequent en rechtvaardig bent. Dus niet uit geïrriteerdheid of boosheid reageren. Merk je dat je wel wat geïrriteerd bent; vraag het paard de afstand te vergroten, ga daarna zelf op 1 been op rust staan, adem diep in, zucht uit en even lachen om jezelf. Dat straalt ook over naar de pony :D

Ik denk dus niet dat je te soft bent maar dat je wel duidelijker kunt zijn dat hij niet op eigen idee jouw persoonlijke ruimte in mag.

Er is heel veel gratis informatie te vinden over grondwerk en het veilig lopen met een paard. Je kunt eens zoeken op Natural Horsemanship. Ik vind de gratis mini cursussen van DressuurNatuurlijk heel laagdrempelig (je kunt ze op Facebook vinden). Als je wat dingen gelezen hebt kun je misschien met hulp van je instructrice daar mee gaan oefenen.

Somebody85

Berichten: 258
Geregistreerd: 29-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 21:34

Amable schreef:
Ik zou niet zo zeer straffen maar vooral voorkomen. Hou de zweep tussen jullie in tijdens het lopen zodat hij jou niet bijten kan. Paarden doen dit vaker, het is meestal een vorm van frustratie. Wat de reden van de frustratie is is natuurlijk altijd gissen, maar mijn ervaring is dat het uiteindelijk ook een gewoonte wordt. Door de zweep tussen jullie in te houden en te zorgen dat hij wat verder bij je vandaan loopt voorkom je dat je gebeten wordt. Hierdoor hoef jij je niet boos, gefrustreerd, angstig of geïrriteerd te voelen. Want deze emoties hebben natuurlijk weer hun weerslag op je pony waardoor ook hij in zijn frustratie gevoed wordt. Probeer het gedrag dus verder ook zoveel mogelijk te negeren, hou de sessies kort en ben enthousiast als het goed gaat zodat de pony ontdekt dat het leuk is om samen iets te doen. Dus beter 3 stappen goed dan 3 rondjes rommelig.


Dank je wel voor je tips. Het voelt inderdaad een beetje uit frustratie, maar ik weet dus echt niet waardoor. Het touw hangt altijd los, ik vraag alleen mee te stappen of draven. Door zelf te gaan lopen. Geen zadel. Zou het kunnen zijn dat hij nog moet wennen aan niet rijden maar wandelen?

Somebody85

Berichten: 258
Geregistreerd: 29-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 21:39

boris_rakker schreef:
Wat leuk dat je op de manege ook de mogelijkheden krijgt om vanaf de grond te werken! *\o/*

Wandelen en het daarbij leiden van je paard is al een oefening opzich. Wanneer hij 1-1,5 meter schuin achter je loopt kan hij ook niet in je hand bijten. Loopt hij recht achter je dan kun je hem niet goed in de gaten houden. Om hem te helpen wat schuin van je te lopen houd je je leidende hand uitgestoken naast je zij. Als hij gaat stilstaan kun je hem met een klein wiebeltje van de leadrope in je andere hand weer wat bij drijven. Ook het veranderen van de hoek naar de pony helpt hem wat uit zijn balans te halen (loop dus links of rechtsaf) maar ga niet trekken aan de lijn, dan komt er vaak alleen maar een tegengestelde reactie en dan is hij sterker dan jou.

Voer beloning is niet nodig, een “braaf jongen” en even pauze, stilstaan en kriebeltje zijn ook prettig voor een paard.

Ik zou hem niet straffen door met een zweep, je hand of aan het halster te trekken, dan breng je alleen maar meer energie en aandacht naar de situatie. Laat hem zien wat je wél wilt: dat hij uit jouw persoonlijke ruimte blijft. Dat is veiliger voor jou en het schept duidelijkheid naar een paard, ze vinden het fijn als je consequent en rechtvaardig bent. Dus niet uit geïrriteerdheid of boosheid reageren. Merk je dat je wel wat geïrriteerd bent; vraag het paard de afstand te vergroten, ga daarna zelf op 1 been op rust staan, adem diep in, zucht uit en even lachen om jezelf. Dat straalt ook over naar de pony :D

Ik denk dus niet dat je te soft bent maar dat je wel duidelijker kunt zijn dat hij niet op eigen idee jouw persoonlijke ruimte in mag.

Er is heel veel gratis informatie te vinden over grondwerk en het veilig lopen met een paard. Je kunt eens zoeken op Natural Horsemanship. Ik vind de gratis mini cursussen van DressuurNatuurlijk heel laagdrempelig (je kunt ze op Facebook vinden). Als je wat dingen gelezen hebt kun je misschien met hulp van je instructrice daar mee gaan oefenen.


Heel erg bedankt voor je tips. Ik denk nu je het zegt hij inderdaad te ver naast mij loop en in mijn ruimte. Ik zal deze eens wat meer gaan ‘opeisen’. Het is inderdaad flink oefenen want hij kent dit natuurlijk niet. Maar ik hoop hem zo meer variatie te geven. En het ligt mij gewoon meer het verzorgen, knuffelen, wandelen dan rijden. Ik geef niet snel op, maar wil zo graag samen genieten van het handwerken en nu werd ik onzeker.

Ik ga eens op youtube en facebook kijken. Nogmaals bedankt :-).

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 21:47

Los van de goede tips die je al krijgt is het misschien ook leuk om af te wisselen met achter je pony lopen in de menpositie. Dus net alsof je aan het mennen bent maar dan zonder kar. Op die manier kan je wat meer dressuurmatige oefeningen doen en is het wat gevarieerder voor jullie allebei.

Somebody85

Berichten: 258
Geregistreerd: 29-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 22:37

Lijsken schreef:
Los van de goede tips die je al krijgt is het misschien ook leuk om af te wisselen met achter je pony lopen in de menpositie. Dus net alsof je aan het mennen bent maar dan zonder kar. Op die manier kan je wat meer dressuurmatige oefeningen doen en is het wat gevarieerder voor jullie allebei.


Bedankt, dat is misschien later wel leuk. Nu eerst de basis :-).

Elisa2

Berichten: 37187
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard bijt bij werken aan het halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 09:00

Niet onzeker door worden hoor, iedereen moet altijd alles leren en het is normaal dat dit met ups en downs gaat.

Het is niet de bedoeling dat je paard met zijn schouders voorbij jouw schouders loopt, je eigen ruimte claimen is inderdaad belangrijk. Maar pas ook op met het achter je laten lopen, want als ze schrikken en naar voren springen lopen ze je omver. Schuin achter je kan wel mits het paard niet in jouw voetstappen loopt zeg maar.

En oefenen met stilstaan bijv., als jij gaat stilstaan is het de bedoeling dat je paard ook stil gaat staan. Ga jij weer lopen, loopt paardlief mee. Geef duidelijke commando's en persoonlijk zou ik de voerbeloningen achterwege laten. Geef gewoon een lekkere voerbeloning op stal als je klaar bent.

Somebody85

Berichten: 258
Geregistreerd: 29-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 09:22

Elisa2 schreef:
Niet onzeker door worden hoor, iedereen moet altijd alles leren en het is normaal dat dit met ups en downs gaat.

Het is niet de bedoeling dat je paard met zijn schouders voorbij jouw schouders loopt, je eigen ruimte claimen is inderdaad belangrijk. Maar pas ook op met het achter je laten lopen, want als ze schrikken en naar voren springen lopen ze je omver. Schuin achter je kan wel mits het paard niet in jouw voetstappen loopt zeg maar.

En oefenen met stilstaan bijv., als jij gaat stilstaan is het de bedoeling dat je paard ook stil gaat staan. Ga jij weer lopen, loopt paardlief mee. Geef duidelijke commando's en persoonlijk zou ik de voerbeloningen achterwege laten. Geef gewoon een lekkere voerbeloning op stal als je klaar bent.


Dank je wel. Hopelijk gaat het gauw weer beter. Ik ga oefenen op correct naast mij lopen en geen voerbeloningen. Die voerbeloning krijgt hij sowieso na de les ook :-). Speciaal voor hem muesli gekocht (15 kg). Is hij gek op. Haha, staat hier thuis in de kast. Eind 30 en lijk wel nieuwe penny jaren te beleven :D .

Elisa2

Berichten: 37187
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard bijt bij werken aan het halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 14:07

Leuk toch! Lekker van genieten..het is gewoon al zo leuk en dankbaar om met ze om te gaan.

Anoniem

Re: Paard bijt bij werken aan het halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 14:44

Er is niks mis met voerbeloningen, mits je consequent bent. Mijn paard krijgt bijvoorbeeld geen voedselbeloning van mij zonder dat daar een verbale aankondiging aan vooraf gaat, dus ze weet dat het ook geen zin heeft om ernaar te gaan vissen. Een "voerbeloning" na afloop is geen beloning, dat koppelt je paard echt niet aan de gedane arbeid een kwartier eerder.

Somebody85

Berichten: 258
Geregistreerd: 29-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 19:07

Mkango schreef:
Er is niks mis met voerbeloningen, mits je consequent bent. Mijn paard krijgt bijvoorbeeld geen voedselbeloning van mij zonder dat daar een verbale aankondiging aan vooraf gaat, dus ze weet dat het ook geen zin heeft om ernaar te gaan vissen. Een "voerbeloning" na afloop is geen beloning, dat koppelt je paard echt niet aan de gedane arbeid een kwartier eerder.


Mmm, daar ga ik ook eens over na denken. Misschien een klikker kopen?

Somebody85

Berichten: 258
Geregistreerd: 29-09-13

Re: Paard bijt bij werken aan het halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-23 10:02

Mijn ‘strijdplan’ is klaar. Ik ga voor de clickertraining en beloning na de click. Ik hoop zo dat het gaat werken.