paard gaat bij onzekerheid teveel leunen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

paard gaat bij onzekerheid teveel leunen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 16:08

Mijn paard en ik kunnen normaal gezien zonder problemen alleen op wandeling. Als het eventjes geleden is kan hij wel wat naar zijn maatje gaan roepen maar hij blijft luisteren, ook als ik met hem aan de hand ga wandelen.
Maar heel soms, dit is echt uitzonderlijk, krijgt hij een aanval van verlatingsangst. Geen idee waaraan dat dan ineens ligt. Soms als het eventjes geleden is, maar ook niet altijd. Dat is het vreemde.
Onlangs wou ik met hem aan de hand gaan wandelen (een rondje die we al vele keren aan de hand en onder het zadel zonder problemen hebben gedaan) en hij werd van bij het begin erg onrustig, bleef roepen, wou de hele tijd gaan draven of omkeren (deed mooie passages). Op zo'n moment gaat hij heel erg op mij leunen, letterlijk. Hij blijft dus niet uit mijn ruimte. Als ik van kant verander, dan gaat hij gewoon aan de andere kant leunen. Hij blijft wel min of meer luisteren, trekt zich niet los gaat wel uit de weg als ik aandring voor een paar passen, maar komt direct terug. Ik kan vermijden dat hij in draf gaat, maar het is lastig. Ik laat hem een stukje terugkeren (als we voorbij de helft zijn), laat hem rondjes rond mij lopen, enz.., maar zijn aandacht zit dan toch vooral bij zijn maatje (die hij in de verte kan horen).
Het probleem is dat als ik grondwerk doe in de piste, hij alles heel braaf doet, hij luistert op een vingerwijzing, het is heel uitzonderlijk dat hij in die modus is, wat het heel moeilijk maakt daar op te oefenen. Hij vind heel weinig dingen spannend, is eerder het nieuwsgierige type.
Is er een mogelijkheid om dit toch wat te oefenen, want ik trek hieruit de conclusie dat hij toch nog niet helemaal op mij vertrouwt op spannende momenten.
Het vreemde was dat hij de dag nadien ook bij de hoefsmid zenuwachtig werd, toen die de slijpschijf wou gebruiken, waar mijn paard de keer ervoor totaal niet op reageerde. Dus misschien speelt er nog iets anders?

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 07:41

ik zou eigenlijk kijken naar dat maatje?
die is blijkbaar overstuur en roept jouw paard zodat die terug wil.
zou daar ook zeker aan gaan werken, steeds iets langer uit elkaar halen.
dat paard wat achter blijft…staat die op stal,of wei,paddock, heeft die eten als afleiding?
mijn ruin deed het vroeger wel eens,daar hielp het wel om het even aan de hand te laten grazen,dan kon de spanning er uit

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 08:27

Is je paard een ruin? En is het maatje een merrie?
Want er kan onrust zijn als een merrie hengstig is...

Wat ik zou doen in zo'n situatie is gehoorzaamheidsoefeningen, halthouden, verder stappen, niet aan laten draven. Als hij dat doet weer halthouden-> ontspannen en dan pas weer weg. Zodat de focus weer op jou komt. En omdat dat vermoeiend kan zijn, gewoon niet te grote en lange rondjes maken maar wellicht iets vaker zodat het normaler wordt.

Het kan zijn dat je paard al hoog in spanning zat door iets anders waardoor hij dan heftiger reageerde bij de wandeling en de hoefsmid.

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 08:59

Elisa2 schreef:
Is je paard een ruin? En is het maatje een merrie?
Want er kan onrust zijn als een merrie hengstig is...

Wat ik zou doen in zo'n situatie is gehoorzaamheidsoefeningen, halthouden, verder stappen, niet aan laten draven. Als hij dat doet weer halthouden-> ontspannen en dan pas weer weg. Zodat de focus weer op jou komt. En omdat dat vermoeiend kan zijn, gewoon niet te grote en lange rondjes maken maar wellicht iets vaker zodat het normaler wordt.

Het kan zijn dat je paard al hoog in spanning zat door iets anders waardoor hij dan heftiger reageerde bij de wandeling en de hoefsmid.


Een paard wat spanning heeft moet je juist NIET laten halthouden. De hersenen van het paard vertellen hem vooruit te gaan. Dat is de enige manier om spanning af te laten vloeien op zo'n moment. Dat kan gewoon stappen zijn, of eventueel draven. Maar een gespannen paard nooit stilzetten, tenzij je wilt dat hij ontploft en zich losrukt en alsnog weg rent.

Wat je wel kunt doen TS is hem rondjes om je heen laten lopen. Kan hij toch voorwaarts maar blijf jij wel aan leiding. Na een paar rondjes probeer je weer gewoon rechtuit te gaan en beloon je als hij dit ook netjes doet.
Heb je een zweep mee? Daarmee kun je hem uit je ruimte duwen. Steun zoeken mag, maar wel op veilige afstand.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 09:20

Ik zou zeggen dat het dier jou wel degelijk vertrouwt, omdat hij bij jou steun zoekt.
... maar hij is wel in tweestrijd.
Wat Ellepel zei: hoe is het met het maatje? Misschien zit daar de crux.

:o ik laat een gespannen paard wel eens halthouden. Accoord: een Andalusiër heeft van nature al het instinct om stil te staan bij het gevoel 'dat er iets niet pluis is'. Andere rassen zetten het bij dat gevoel al op een lopen.
Wel vul ik het halt aan met meestal 'hoofd laag' (neus op boeghoogte) soms wat stelling en bijna altijd uitlijnen (je staat recht voor je paard en vraagt het dier recht, dat ontspant ook, gesteld dat je dier de verticale balans kent)
en meestal heb ik buiten mijn 'toverstaf' bij me (een lange dressuurzweep) en daar strijk ik bijvoorbeeld een been mee af.
- Maar halthouden als machtsstrijd is idd geen goed idee.

En soms is het bij mijn Knollie een kwestie van stapeling. Gebeurtenis 1 is niet erg, prikkel 2 geen probleem, complicatie 3 gaat prima - maar op gegeven moment vliegt er een klein bruin vogeltje op 'en dat kan er niet meer bij...'

Als er voldoende ruimte op de weg is (in Drenthe is dat vaak makkelijker dan in de Randstad) doen we spelletjes van zigzaggend wijken naar schouderbinnenwaarts en wat al niet.
(Voltes doe ik liever niet bij 'spanning naar stal' , omdat daar een element van omdraaien in zit. Een mooie volte geeft uiteraard wel een fijne stretch aan de buitenkant.)

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 12:41

Captain schreef:
Elisa2 schreef:
Is je paard een ruin? En is het maatje een merrie?
Want er kan onrust zijn als een merrie hengstig is...

Wat ik zou doen in zo'n situatie is gehoorzaamheidsoefeningen, halthouden, verder stappen, niet aan laten draven. Als hij dat doet weer halthouden-> ontspannen en dan pas weer weg. Zodat de focus weer op jou komt. En omdat dat vermoeiend kan zijn, gewoon niet te grote en lange rondjes maken maar wellicht iets vaker zodat het normaler wordt.

Het kan zijn dat je paard al hoog in spanning zat door iets anders waardoor hij dan heftiger reageerde bij de wandeling en de hoefsmid.


Een paard wat spanning heeft moet je juist NIET laten halthouden. De hersenen van het paard vertellen hem vooruit te gaan. Dat is de enige manier om spanning af te laten vloeien op zo'n moment. Dat kan gewoon stappen zijn, of eventueel draven. Maar een gespannen paard nooit stilzetten, tenzij je wilt dat hij ontploft en zich losrukt en alsnog weg rent.

Wat je wel kunt doen TS is hem rondjes om je heen laten lopen. Kan hij toch voorwaarts maar blijf jij wel aan leiding. Na een paar rondjes probeer je weer gewoon rechtuit te gaan en beloon je als hij dit ook netjes doet.
Heb je een zweep mee? Daarmee kun je hem uit je ruimte duwen. Steun zoeken mag, maar wel op veilige afstand.


Dat is niet altijd zo, ik snap in welke context jij het zegt. Maar halthouden kan juist zorgen voor ontspan en rust momentjes. Daarnaast is het een gehoorzaamheidstraining. Juist met wandelen als je ze teveel vaart laat maken om je heen en naast je is de kans groter dat je ze een keer kwijt bent als je te laat bent.

Ik heb het dan ook niet over een half uur halthouden, maar halthouden als correctie en zodat de aandacht weer bij jou is, ontspannen en weer wegstappen, en voordat het dier zelf weer het tempo over wilt nemen, weer laten halthouden etc. etc. Op die manier ben en blijf jij de leider en in control ipv andersom.

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-23 13:01

Mijn excuses als ik niet snel antwoord, maar het is hier even erg druk, dus het ontbreekt soms aan tijd om te reageren. maar nu alvast even een snelle reactie.
Hartelijk dank voor alle tips, ze zijn zeer welkom. het doet goed te lezen dat hij me wel vertrouwt. Wel lief dat zo'n groot dier bij jou steun gaat zoeken.
Beide zijn ruinen. Het maatje is inderdaad ook gespannen. Hij staat niet op stal, kan vrij rondlopen en kan dus ook op de wei eten. Hij is gespannen, gaat roepen en wat rondlopen, maar het wordt niet gevaarlijk. Omgekeerd is trouwens hetzelfde. Als de andere eens weg moet is mijn paard ook heel ontdaan. Gaat eten, roepen, rondlopen, eten, maar doet verder geen domme dingen. Het vervelende is dat ze maar met twee zijn dus dat ze alleen achter blijven. Iets waar mijn paard het echt moeilijk mee heeft. Altijd al gehad. Gaan we op verplaatsing is hij ook helemaal gespannen als hij geen andere paarden ziet. een ander paard is voldoende, ook al kent hij die niet.
Het vervelende is dat we een kort rondje (ongeveer een half uurtje te voet) doen, maar heuvelop en dan weer heuvelaf, waardoor mijn paard de andere altijd goed kan blijven horen. Maar het blijft onvoorspelbaar wanneer hij er moeite mee zal hebben en wanneer niet. hij kent het rondje. 90% van de keren sloffert hij gewoon achter me aan, genietend van het uitzicht en af en toe eens antwoorden naar zijn maatje.
Als ik zo lees wat jullie voorstellen, dan pas ik dat allemaal al ongeveer toe, denk ik, al moet ik zeker nog werken aan mijn timing en consequent zijn.
Ik denk ook wel dat er ergens al een andere spanning zat, geen idee wat, wat zijn reactie op dat moment dan triggert. Zoals zijn vorige baasje zei klopt echt wel bij hem: je kan hem hoog in zijn energie krijgen, maar het zakt ook onmiddellijk als je de oorzaak weg neemt.
Ik probeer het deze week nog eens.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: paard gaat bij onzekerheid teveel leunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 13:05

Dan is het de vraag inderdaad wat hem triggert waardoor hij hoog in zijn energie komt en blijft. Misschien weet zijn vorige baasje dat ook? Als je dan die oorzaak weg kunt halen zou je probleem opgelost moeten zijn.

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-23 15:28

helaas moeilijk, Ik heb hem als sinds zijn 3 jaar en hij is er nu 16. Ik ken hem eigenlijk wel door en door. maar dus heel soms kan hij nog wel eens verrassen :)
In al die tijd heeft hij dit maar een paar keer gehad en alle andere keren was ongeveer wel duidelijk waarom: meestal had het wel te maken met alleen ergens zijn, dus ik vermoed dat het nu toch ook weer zoiets was. We kwamen in de straat van de wei, hij zag zijn maatje in de verte en die hem, en het was alsof er niets was gebeurd. de laatste 20 meter hebben we weer op het gemak afgelegd.
Maar wat ik zou willen kunnen is hem op zo'n moment weer tot rust laten komen, ik zou een grotere steun willen zijn. Maar dat lukt mij dus nog niet zo goed.

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 16:21

Bespeur je direct als hij onzeker is? Moet je wandelen met hem of kan het ook de dag erna? Mijn paard geeft soms ook aan dat hij graag naar huis wil, dan doen we een kort rondje. En loopt hij lekker met de oortjes naar voren te koekeloeren dan gaan we nog een stuk verder.

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-23 16:31

Ja je kan dat erg goed zien. Hij is een open boek (toch voor mij). Hij spreekt bijna letterlijk (komt het vb. ook tonen als hij iets wil of ergens last van heeft).
Ik heb daar dus ook aan gedacht of ik niet beter was terug gekeerd op het moment dat ik hem onrustig zag worden. Maar ik dacht toen nog dat het wat verder zou overgaan, alleen was dat dus niet zo. Hij heeft het nog één andere keer gehad een jaar geleden en toen ben ik wel snel terug gekeerd. De dag nadien opnieuw geprobeerd en het ging vanzelf, in zijn slakkengangetje (dan bengelt hij er zo'n beetje achteraan :) ).
Maar zo ga ik het niet leren om hem tot rust te kunnen krijgen ook op de momenten dat we niet kunnen terugkeren.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: paard gaat bij onzekerheid teveel leunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 08:53

Nee, ik zou ook niet omdraaien..hij moet het gewoon leren.

Ga je veel alleen met hem op pad? Naar bos/ wedstrijden/ les oid? Daar worden ze vaak ook wat zelfstandiger van. Ik denk dat hij gewoon wat zelfstandiger moet worden en dat lukt niet als moeilijke momenten vermeden worden.