Hoe leren jullie longeren aan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Hoe leren jullie longeren aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 17:00

Zoals de titel al zegt, hoe leer je het longeren aan bij een jonge pony?
Ik heb geen longeerbak tot mijn beschikking, wel een rijbak waar we in mogen longeren.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 17:05

Met hulp van iemand die daar al gedegen ervaring mee heeft. ;)

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hoe leren jullie longeren aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 17:52

Het is eigenlijk een specifieke variant van wijken voor druk. Daar kun je het beste mee beginnen. Zie bijv de eerste paar stappen van de 7 games van parelli.

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Hoe leren jullie longeren aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 18:10

Ik heb het nooit zelf aangeleerd, maar ik denk dat de "focus and bend" van Warwick Schiller een goede is om mee te beginnen.

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Hoe leren jullie longeren aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 18:13

Paard sowieso aanleren te wijken voor druk, en zo de voorhand weg kunnen sturen. Maar langer dan een paar minuten duurt het meestal niet :)

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoe leren jullie longeren aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 18:58

Paard aanleren idd om te wijken voor druk, schouder wegsturen, en verder is je eigen positie belangrijk :) achter de schouder blijven, liefst ter hoogte van de kont :)

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hoe leren jullie longeren aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 19:05

Het is wel aan te raden om een stuk van de bak af te zetten. Dit is makkelijker voor je pony en jezelf.

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 19:20

Ik zou dit oppakken volgens de methode van Emiel Voest, die heeft hele duidelijke stappen hierin :) . Je kunt zelf de basiscursus volgen of een instructeur zoeken.

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 19:20

Heb je zelf al eens les gehad in longeren? Best fijn om te weten hoe je ziet of en wat je doet om te zorgen dat je paard echt goed loopt en de juiste dingen traint. Is toch anders dan rondjes laten rennen voor wat beweging.
En weet je dat rondjes lopen, in zand, erg belastend is voor de benen van een jong paard? Wandelen en lange lijnen is beter.

AndreaB

Berichten: 1621
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Meppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 19:21

Bij het aanleren van longeren bij mijn 3 jonge paarden was het vooral zaak om er eerst voor te zorgen dat ze op de cirkel blijven voordat ik aan het wegsturen van schouders toe kom. Zelf heb ik de helft van onze rijbak afgezet, eerst de commando's stap, draf, galop en ho los aangeleerd, daarna eens een longeerlijn er aan gedaan en ze langs de bakrand laten lopen, dan de hoeken eens de begrenzing van de longeerlijn op laten zoeken en dat uitbouwen naar een hele cirkel

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Hoe leren jullie longeren aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 20:07

Bedankt voor de reacties. Wijken voor druk kent ze al, ik doe al grondwerk met haar.
Ik heb al eerder gezocht naar iemand die longeerles kan geven, maar die heb ik helaas nog niet gevonden hier in de omgeving.

Bak voor de helft afzetten kan ik wel doen, zodat ze wat meer steun heeft van de afzetting.
Haar dan loslaten is geen optie, want ze gaat overal onderdoor wat niet degelijk shet proof is afgezet (inclusief stroom). :D

Jessix

Berichten: 16440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoe leren jullie longeren aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 20:09

Wijken voor druk inderdaad en dan beginnen met de neus weg te sturen. Dan de schouder.