2 jarig ponytje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JustMePris
Berichten: 82
Geregistreerd: 27-07-22

2 jarig ponytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 00:07

Goedendag iedereen! Ik heb een pony van 2. Nu is hij best wel een pony die snel in paniek is en uit paniek trapt naar alles en iedereen in zijn buurt. Maar ik dacht dus steeds dat hij te dun was, nu is hij zeker nog wel aan de dunnere kant. Maar vaak keek ik even globaal naar de ribben. Bij hem is dit dus echt gewoon niet betrouwbaar. (Ik weet dat er meer factoren zijn die ook belangrijker zijn om te kijken of je paard te dik/dun is. Hier hoef ik geen tips over :) ) de ene dag zie ik zijn ribben zo goed als niet. En de andere dag kan ik ze perfect uit tekenen als ik zou willen.

Nu was mijn idee om hem net wat meer bespiering te geven zonder te veel van hem te vragen. Ik ben langzaam bezig met de eerste stappen van het buiten wandelen. Maar dit is uiteraard niet voldoende voor bespiering.

Hij is 2.. vanaf 3.5 op zijn vroegst mag hij van mij pas echt een beetje aan het werk. Ik heb al wel wat rond gekeken wat handig is voor hem maar ik dacht wellicht zijn er mensen die nog tips hebben over wat wel of juist niet te doen. Een sprong maken hoeft van mij absoluut niet gezien zijn leeftijd. Balkjes stappen/draven wil ik wel een poging geven, als hij hier niet TE veel paniek van krijgt..



Maar nu. Wat denken jullie dat handig, en leuk, is voor de afwisseling om zijn spiertjes een beetje te kweken. Hij hoeft absoluut geen body builder te worden. Het is meer voor zichzelf dan voor mij.. hij staat nu meer stil dan dat bij daadwerkelijk beweging krijgt.. longeren doen we nog niet. Wellicht dat ik heel langzaam de beginselen aan ga leren maar van mij hoeft hij zeker niet in het komende halve jaar alle knopjes en pasjes te kunnen maar wellicht wel handig om de beginselen er op te zetten!

Alle positieve tips voor bespiering zijn welkom, zo lang paard vriendelijk..

Mensen die pro bijzet/hulpteugels ect. zijn hoeven van mij niet te reageren tenzij ze daadwerkelijk fijn advies hebben die voor mij ook paardvriendelijk ogen..

Bedankt voor het meedenken alvast!

fleurtjeuh
Berichten: 10318
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 00:09

JustMePris schreef:
Goedendag iedereen! Ik heb een pony van 2. Nu is hij best wel een pony die snel in paniek is en uit paniek trapt naar alles en iedereen in zijn buurt. Maar ik dacht dus steeds dat hij te dun was, nu is hij zeker nog wel aan de dunnere kant. Maar vaak keek ik even globaal naar de ribben. Bij hem is dit dus echt gewoon niet betrouwbaar. (Ik weet dat er meer factoren zijn die ook belangrijker zijn om te kijken of je paard te dik/dun is. Hier hoef ik geen tips over :) ) de ene dag zie ik zijn ribben zo goed als niet. En de andere dag kan ik ze perfect uit tekenen als ik zou willen.

Nu was mijn idee om hem net wat meer bespiering te geven zonder te veel van hem te vragen. Ik ben langzaam bezig met de eerste stappen van het buiten wandelen. Maar dit is uiteraard niet voldoende voor bespiering.

Hij is 2.. vanaf 3.5 op zijn vroegst mag hij van mij pas echt een beetje aan het werk. Ik heb al wel wat rond gekeken wat handig is voor hem maar ik dacht wellicht zijn er mensen die nog tips hebben over wat wel of juist niet te doen. Een sprong maken hoeft van mij absoluut niet gezien zijn leeftijd. Balkjes stappen/draven wil ik wel een poging geven, als hij hier niet TE veel paniek van krijgt..



Maar nu. Wat denken jullie dat handig, en leuk, is voor de afwisseling om zijn spiertjes een beetje te kweken. Hij hoeft absoluut geen body builder te worden. Het is meer voor zichzelf dan voor mij.. hij staat nu meer stil dan dat bij daadwerkelijk beweging krijgt.. longeren doen we nog niet. Wellicht dat ik heel langzaam de beginselen aan ga leren maar van mij hoeft hij zeker niet in het komende halve jaar alle knopjes en pasjes te kunnen maar wellicht wel handig om de beginselen er op te zetten!

Alle positieve tips voor bespiering zijn welkom, zo lang paard vriendelijk..

Mensen die pro bijzet/hulpteugels ect. zijn hoeven van mij niet te reageren tenzij ze daadwerkelijk fijn advies hebben die voor mij ook paardvriendelijk ogen..

Bedankt voor het meedenken alvast!

Dag TS!
Wat goed dat je hulp vraagt.
Wat ik een beetje mis is hoe de pony verder gehouden wordt.
Stal, weide, paddock (paradise)?
En staat de pony alleen of samen met anderen, of kunnen ze neuzen over een draad ofzo?

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Re: 2 jarig ponytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 00:13

Van spelen in de kudde of met enkele maatjes krijgen ze spieren genoeg.

JustMePris
Berichten: 82
Geregistreerd: 27-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 00:18

Dag TS!
Wat goed dat je hulp vraagt.
Wat ik een beetje mis is hoe de pony verder gehouden wordt.
Stal, weide, paddock (paradise)?
En staat de pony alleen of samen met anderen, of kunnen ze neuzen over een draad ofzo?[/quote]


Hij staat 24/7 buiten in een kudde voor alle kleintjes. Met in totaal 7 ponys waarvan 1 andere 2 jarige. Dit is ook de enigste pony waar hij echt mee op kan schieten. 24/7 hooi heeft ie ook. Ik zou het geen paddock paradise noemen. Al geen paddock eigenlijk haha. Ze noemen het een weitje. Ik zie het meer als een stuk grond die in de winter vol ligt met water. Maargoed. Voor nu is het even zo en hopelijk is daar snel wat aan gedaan ;)

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 00:18

Ts, zolang die eerste zin van jou aan de orde is, maak je geen druk om de spieren of de laatste vetjes, begin eerst bij ontspanning anders verbruikt hij sowieso al zijn energie al op aan die paniek. Dus niet gaan wandelen als hij ''alles en iedereen trapt'' maar eerst daar aan werken. Dat hij zo in paniek schiet, ben je dus al 10keer over zijn grens gegaan, voor een 2 jarige is 10 minuten poetsen echt al genoeg.

JustMePris
Berichten: 82
Geregistreerd: 27-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 00:22

BigOne schreef:
Van spelen in de kudde of met enkele maatjes krijgen ze spieren genoeg.



Helaas speelt hij eigenlijk vrijwel nooit. Ik zou willen zeggen dat hij hier het type niet voor is maar ik denk dat ik daar zelf de mist in ga.

Hij is enorm snel onder de indruk van alles en iedereen. Dit gaat echt per week wel iets vooruit maar spelen heeft nog niemand hem zien doen. Je zou bijna zeggen dat hij de braafste van de kudde is.. zelfs als alle andere ponys ontsnapt zijn staat hij als enige netjes in hun eigen stukje. Zolang iets niet eng of mischien gevaarlijk is in zijn ogen, doet hij het. Zodra er kans is op "gevaar" in zijn ogen, dan is er geen kans dat hij het doet.. ook een klein trainings/vertrouwens puntje..

JustMePris
Berichten: 82
Geregistreerd: 27-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 00:32

Anastasia24 schreef:
Ts, zolang die eerste zin van jou aan de orde is, maak je geen druk om de spieren of de laatste vetjes, begin eerst bij ontspanning anders verbruikt hij sowieso al zijn energie al op aan die paniek. Dus niet gaan wandelen als hij ''alles en iedereen trapt'' maar eerst daar aan werken. Dat hij zo in paniek schiet, ben je dus al 10keer over zijn grens gegaan, voor een 2 jarige is 10 minuten poetsen echt al genoeg.



Dit paniek trappen is sinds de verhuizing (sinds hij officieel van mij is dus eigenlijk) veeeel minder. Doordat ik nu juist kijk naar zijn grenzen. Ik haal hem al maximaal 1x per week uit de kudde en dan alleen als er niet te veel onrust is op de poetsplaats. (Ze laten bijvoorbeeld de paarden los naar binnen lopen, dit is enorme paniek voor hem.. terwijl ze niet in zijn buurt komen.)

Maar zodra zijn grens bereikt is, valt er sowieso al niks te beginnen. Daarom dat ik het simpel wil houden ook voor hem.

Ik ken hem al vanaf dag 1 van zijn leven en dit paniek trappen is naar ons idee vrijwel uit het niets gekomen. Tuurlijk is er een reden voor dat dit ontstaan is maar niemand heeft enig idee wat.. als veulen heeft hij mij ook zeker 1x in de hoek geduwd met flinke poging tot trappen. Gelukkig niet gelukt.. toen ik de koop net niet rond had kwam er weer een poging. Wat wel best wel mijn schuld is doordat ik pas op het punt dat ik hun hooinet opgehangen had doorhad waar ik stond.. (op die locatie was het hooinet ophangen drama en kon je beter ver uit zijn buurt blijven anders was je de klos, normaal stond ik dus ook bij de andere ponys..) en toen ben ik wel 1x geraakt. Gelukkig ook minimale schade, vrijwel geen.. maar sinds hij hier staat is hij zoveel relaxter.. niet meer op stal.. niet meer op een klein stuk buiten.. niet meer verplicht in de zon of wind ect.. gewoon keuze.. en 24/7 hooi.. mijn hoop was er al dat dit zou gebeuren en dat is gelukt. En toch blijven zijn grenzen super laag, en ga je al snel te ver. Nu weet ik gelukkig alleen al aan zijn neus te zien wanneer hij zich hoe voelt.. en dus ook wanneer ik nog niet over de grens ben maar wel in de buurt kom..


En ik heb ook als plan om een targetstick te kopen voor hem en hem eerst touch aan te leren en hem zo hopelijk met veel begeleiding en veel positieve bekrachtiging hem meer aan dingen kan laten wennen en hem zo makkelijker met dingen kan helpen ect. Dus in het opzicht wat jij beschrijft maak ik mij momenteel niet heel beel zorgen als ik maar kijk naar wat hij aangeeft

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 2 jarig ponytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 08:28

Wat ik lees is een pony met voernijd, eentje die niet op zijn plek is in de kudde en manier van houden, en een pony die niet opgevoed is.

Is hij ontwormd? Want dat is mijn eerste gedachte bij ribben de ene keer wel kunnen zien en de andere keer niet.

En om hem meer bespiering te geven, daar is hij nog te jong voor..hij is 2.5 en nog volop in de groei. Ik zou dat idee geheel los laten.

Begin gewoon maar eens met de basis, normaal kunnen borstelen, vaststaan, hoefjes uitkrabben zonder dat je bang hoeft te zijn dat hij trapt. Als dat goed gaat wandel in de bak naast hem, leer hem naast je te blijven, halthouden, pasje achterwaarts etc. (niet allemaal in 1 keer natuurlijk) en dat is voorlopig voldoende.

JustMePris
Berichten: 82
Geregistreerd: 27-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 11:07

Elisa2 schreef:
Wat ik lees is een pony met voernijd, eentje die niet op zijn plek is in de kudde en manier van houden, en een pony die niet opgevoed is.

Is hij ontwormd? Want dat is mijn eerste gedachte bij ribben de ene keer wel kunnen zien en de andere keer niet.

En om hem meer bespiering te geven, daar is hij nog te jong voor..hij is 2.5 en nog volop in de groei. Ik zou dat idee geheel los laten.

Begin gewoon maar eens met de basis, normaal kunnen borstelen, vaststaan, hoefjes uitkrabben zonder dat je bang hoeft te zijn dat hij trapt. Als dat goed gaat wandel in de bak naast hem, leer hem naast je te blijven, halthouden, pasje achterwaarts etc. (niet allemaal in 1 keer natuurlijk) en dat is voorlopig voldoende.




Alle dingen die jij zojuist beschrijft kent hij al en doet hij super. Voernijd heeft hij absoluut niet. En zeker op onze huidige stal niet. Hier kan je alle kanten langs hem als hij eten heeft. Zolang je niks onverwachts doet. Dat is bij hem het probleem, als hij iets niet aan ziet komen van te voren dan begint zijn paniek trappen. Meelopen doet hij super braaf, heeft hij altijd al gedaan eigenlijk. (Ja op z'n jongste maanden niet natuurlijk maar dan doet bijna geen enkel veulen het zo perfect..)

Op de plek waar hij vandaan komt (waar ik wekelijks 3 dagen ben..) leren ze alle veulens al mee lopen met het halster en voetjes optillen/uitkrabben. En dit gaat altijd prima. Maar ja dan heb je net een pony die trapt uit paniek. En zeker niet alleen naar mensen. Op de vorige locatie had hij zelfs een kruiwagen omgetrapt omdat hij in paniek was omdat er een "dominante" eigenaar in zijn buurt kwam en hij naar achter liep en de kruiwagen niet aan zag komen.. op de huidige locatie is alles prima. Zolang hij het aan ziet komen..

En qua bespiering heb ik bewust gezegd dat hij geen body builder hoeft te worden. Absoluut niet. Maar hij krijgt momenteel nergens bespiering van.. hij speelt ook nooit met de andere ponys. Hij eet, loopt een beetje heen en weer als het geen blubber bende is, en hij drinkt.. en hij slaapt. Dat zijn zijn dagen wel eigenlijk. Met poetsen is ie ook zo braaf dat je zijn leeftijd daaraan niet kan achterhalen. Zet echt geen stap verkeerd. Tenzij er paniek is dus..