Oefeningen voor paard in stap

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyno_Anouk
Berichten: 41
Geregistreerd: 02-10-23
Woonplaats: Middelburg

Oefeningen voor paard in stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 10:16

Hoii allemaal,

Ik heb afgelopen woensdag mijn voet gebroken.... Daar heeft mijn paard natuurlijk geen boodschap aan. Ik heb nu 2 keer op hem gestapt met de barebackpad, dit gaat goed.

Hebben jullie nog leuke tips en oefeningen die ik kan doen met mijn paard in de stap zodat de training leuk blijft? Om nou 8 weken hetzelfde te doen wordt nogal saai.

Ik kies er bewust voor om zelf zoveel mogelijk met mijn paard te blijven doen, hij heeft al meerdere keren maagzweren gehad. De internist raadt daarom het paard door zo weinig mogelijk verschillende mensen te laten verzorgen, trainen en rijden.

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 10:19


Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Oefeningen voor paard in stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 10:24

Lekker het bos in!

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 10:30

In stap kun je juist heel veel oefeningen heel uitgebreid oefenen! In alle rust (want wat langzamer dan draf) de detail uitvogelen samen.
Kun je met balkjes slepen met je zere voet? Dan balkjes in een figuur leggen (genoeg voorbeelden op facebook en internet). Of pionnen?
Pak bv oefeningen uit working equitation mee: slalom, cirkels om de tonnen, cirkel achteruit, zijwaarts over een balk (voorbenen ervoor, achterbenen erachter). Als je die dingen goed oefent, werk je aan van alles tegelijk: balans, ritme, lenigheid, verzameling, tempowisselingen (in stap!), scherpheid/ gehoorzaamheid aan je hulpen, je zit, je eigen precisie in hulpen etc..

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Oefeningen voor paard in stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 10:50

Je kan alles wat je in draf doet, ook in stap doen. Als ik puur naar dressuur kijk: overgangen (stap-halt, en alle varianten tussen verzamelde stap en uitgestrekte stap), figuren, wijken, schouderbinnenwaarts, travers, stelling binnen en buiten, (die laatste 3 op rechte lijnen en voltes), keertwending om de voorhand of achterhand, appuyeren.

Verder inderdaad wat jowien zegt, balken patroontjes en oefeningen van WE of TREC.

Je kunt ook eens kijken naar de Creative Riding boekjes.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Oefeningen voor paard in stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 11:29

Wat is er mis met paard gewoon een tijdje stilzetten?

Stel paard schrikt van iets (kan altijd het zijn en blijven dieren) en je valt eraf recht op je gebroken voet, dan ben je nóg langer uit.

Sherivey
Berichten: 8635
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 12:00

Art_Ificious schreef:
Wat is er mis met paard gewoon een tijdje stilzetten?

Stel paard schrikt van iets (kan altijd het zijn en blijven dieren) en je valt eraf recht op je gebroken voet, dan ben je nóg langer uit.

Dacht dat ik de enige was die zich dit af vraagt. :=

En een relatief klein ongelukje kan misschien wel blijvende schade aan je voet veroorzaken.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70550
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 13:10

Ik verplaats dit topic naar trainen vanaf de grond.

Kyno_Anouk
Berichten: 41
Geregistreerd: 02-10-23
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 13:48

Art_Ificious schreef:
Wat is er mis met paard gewoon een tijdje stilzetten?

Stel paard schrikt van iets (kan altijd het zijn en blijven dieren) en je valt eraf recht op je gebroken voet, dan ben je nóg langer uit.


@Art_Ificious en @Shevrivey. Een hele terechte vraag.
Ik heb nu ongeveer een jaar mijn paardje en hij heeft nu al een paar keer last van maagzweren gehad. Hier zijn we druk mee bezig om te achterhalen wat de trigger is.
Ik heb hem daar ook meerdere keren lang vakantie voor gegeven. Ik merkte dat hij dan gefrustreerd raakte en veel explosiever dan dat hij normaal is. Daarom wil ik proberen om hem toch een beetje actief te houden.

Met longeren en grondwerk moet ik voor nu nog te veel lopen. Ik heb trouwens mijn 5e middenvoetsbeentje gebroken, zit niet in het gips en mag er van de dokter op steunen en zelfs lopen als dit gaat in verband met de pijn.

Sherivey
Berichten: 8635
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Oefeningen voor paard in stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 14:13

Hm, ik snap je punt opzich wel.
Maar ik zou er dan toch voor kiezen om hulp te vragen van iemand. Natuurlijk wel iemand die bij hem past en desnoods iemand die vanaf de grond met hem aan de slag gaat.

Is misschien niet ideaal, maar dat is opstappen met een gebroken voet ook niet, ondanks dat het niet in het gips zit.