Paard loopt weg bij longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Paard loopt weg bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 03:06

Hey iedereen,

Ik heb een paard dat nu wegloopt aan de hand bij het longeren of eigenlijk nu bij eender soort werk of het nu longeren of rijden is.

Ik heb vroeger dit paard getraind omdat hij geen respect toonde bij de omgang/ longeren en rijden: hij zou bij het longeren zich omdraaien/stoppen/ binnen mijn ruimte komen en bokken, aan de hand zou hij je voorbij lopen/ duwen/ draaien, bij het rijden zou hij middenin het rijden stoppen en niet meer verder willen (hij had geen enkel soort medisch probleem dus ook geen pijn hiervoor was hij gecheckt) hij zou in de buurt willen blijven bij andere paarden (zo niet bij mensen). Hij ramde mensen omheen zonder schrik…
Ik ben geen trainer maar weet precies hoe ik moet omgaan met paarden die zich zo gedragen, in minder dan 2 maand was dit allemaal al gefikst hoe moeilijk het ook was met veel geduld en zweet was hij een geweldig paardje.

Nu… wanneer dit paard terugkeerde naar zijn eigenaar (zonder dat ze extra lessen wou nemen van mij) heb ik na een jaar terug een berichtje ontvangen dat hij “niet meer te doen is”
Ze had hem de laatste maand op training gezet bij een trainer omdat ze het te druk had en toen ze hem terug had was hij zo gevaarlijk geworden.
Hij draaide zich om bij het stappen aan de hand en croste ervandoor, zelfs met bit deed hij dit ook met een zwaarder bit bij het longeren kon hij zelfs geen 3 stappen zetten en hij was al weg.

Ik kreeg dit paard terug voor op training en dacht dat het wat overdreven kon zijn (ook ik ben geen professioneel trainer ik ben enkel een ruiter dat werkt op respect en ontspanning, grondwerk en onder zadel)
Ik had hem nog geen 10 seconden vast en hij liep weg en dit enkel bij het stappen in de richting naar een piste, hierdoor heb ik mijn vinger gebroken, ik heb een ander persoon laten kijken of het haar zou lukken en zij wist er geen weg mee.

Hij wilt niet meer werken, dus nu is mijn vraag wat kunnen we doen, hoe is dit op te lossen? Heeft er iemand dit ooit meegemaakt, zo ja zouden we graag advies willen.
Dit paard is geloof het of niet een showjumper en is een van de beste paarden waar je ooit op kan rijden, echt een diamant van een paard (is moeilijk te geloven nu jullie zijn recente gedrag hebben staan lezen maar hij is echt een prachtig paard en heeft perfecte zachte collected gangen)

Alvast bedankt! :))

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Paard loopt weg bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 07:04

Het beste wat je kan doen als je zelf geen idee hebt hoe het op te lossen is deze mensen door sturen naar een expert. Niet zelf gaan klooien, want hoe meer negatieve ervaringen dit paard krijgt hoe lastiger het wordt om het op te lossen.

Als paardeneigenaar zou ik dat ook graag horen als iemand me niet kan helpen. Dan zoek ik liever door naar iemand die bekend is met het probleem

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Paard loopt weg bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 07:53

Klinkt alsof hij enorm overvraagd is en daarom dit gedrag nu (weer) toont. Dit kan zowel mentaal als fysiek zijn. Paard eerst vakantie geven en daarna met rust en geduld terug gaan kijken of je het kan opbouwen plus ook een medische check.

Maar als je zelf niet weet hoe, niet zelf gaan rommelen en inderdaad naar een professional brengen die vanuit horsemanship werkt.

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Paard loopt weg bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 08:21

Komt op mij ook over als overgeprikkeld en overvraagd. Al die verhuizingen (in 14 maannden tijd van de eigenaar naar jou, terug naar de eigenaar, toen naar een trainer en nu weer naar jou) helpen ook niet. Dan zou mijn merrie ook staken. Dus inderdaad tijd geven om bij te komen, bij jou of bij een professional, die hem met rust en beleid naar de ontspanning brengt.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard loopt weg bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 09:16

Paard is geconditioneerd in uitbreken dus...erg veel succes gehad met zijn gedrag. (wat de oorzaak dan ook is)

Zou hem ook naar een prof trainer brengen..of als je het zelf wilt proberen..ga werken in vrijheid. Zet een pad af naar de piste waar in hij zelf naar de piste kan lopen terwijl je er achter loopt. Ga hem los longeren en ga werken aan vertrouwen en de leiderschapsband.
En begin dan weer helemaal opnieuw.

Het klinkt voor mij als een paard die teveel prutsers heeft gehad.

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 09:26

Ik ben er natuurlijk niet bij geweest maar dit stukje uit de OP vond ik zelf opvallend:

“in minder dan 2 maand was dit allemaal al gefikst hoe moeilijk het ook was met veel geduld en zweet was hij een geweldig paardje.”

Het vele geduld en in minder dan 2 maand past voor mij niet helemaal of zo. Misschien dat dit dan goed blijft gaan bij iemand die handig is met zulke paarden en dus ook na die 2 maand het paard blijft ondersteunen. Ik denk helaas dat de eigenaren hier dus niet zo handig in waren en nu is het paard weer van de 1 naar de ander gebracht. Paard snapt er helemaal niets meer van maar heeft wel heel goed begrepen dat hij zich letterlijk kan onttrekken aan de mensen die iets van hem willen.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 09:37

Waarom heb je dit paard sowieso weer terug in training genomen? De eigenaar verpest het toch weer en een echte trainer kon er niks mee. Toedeledokie daar brand je je handen dan toch niet nogmaals aan.

De tip van Elisa lijkt mij nog het beste als je toch nog door wil gaan. Ik krijg / heb medelijden met dit dier.

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 15:01

Melzazu schreef:
Ik ben er natuurlijk niet bij geweest maar dit stukje uit de OP vond ik zelf opvallend:

“in minder dan 2 maand was dit allemaal al gefikst hoe moeilijk het ook was met veel geduld en zweet was hij een geweldig paardje.”

Het vele geduld en in minder dan 2 maand past voor mij niet helemaal of zo. Misschien dat dit dan goed blijft gaan bij iemand die handig is met zulke paarden en dus ook na die 2 maand het paard blijft ondersteunen. Ik denk helaas dat de eigenaren hier dus niet zo handig in waren en nu is het paard weer van de 1 naar de ander gebracht. Paard snapt er helemaal niets meer van maar heeft wel heel goed begrepen dat hij zich letterlijk kan onttrekken aan de mensen die iets van hem willen.


de eerste keer toen hij training nam was bij mij nadat hij 7 maand lang op een weide stond, hij werd weinig gehandeld en had veel te veel energie. De eerste week hadden we gewerkt op grondwerk elke dag van de week, tweede week was longeren (elk klein ontspannings moment van het paard was een win en hij leerde dat hij niet moest staan kapot lopen maar eerder moest vertragen met pressure Release) het is een heel slim en sterk paard waardoor het moeilijk werd, maar hij had toen zin om te werken en vermeed niet werken, nu recent loopt hij gewoon weg met geen aanduiding van training. Derde week was rijden maar daarbij hebben we langer over gedaan dan een week omdat het uitzoeken was (hij werd heel veel afgeleid door andere geluiden en paarden) nooit hebben we hem benaderd met zwepen maar eerder met belonen van goede reacties.

Eigenaar heeft mij heel het verhaal uitgelegd, in korte zinnen: de laatste 4 maanden heeft hij geen aandacht gekregen voor gedrag of training en ging enkel van de weide naar zijn stal (een geweldig groot weide ook), dus wij zien daar ook geen verband mee dat het te maken heeft met dat, ik ben er wel zeker van dat verplaatsing ermee te maken kan hebben, want daar loopt het direct mis.
Mind u toen hij de eerste keer gehandeld werd op dezelfde stal stond als ik maar na die maanden werd hij verplaatst naar een andere stalling dat rustiger was voor hem waar hij 24/7 buiten stond. Uiteindelijk was hij daar geweldig van dag 1 maar ze had opgemerkt dat de staleigenaar haar slecht gedroeg tegenover haar paard en geen voeding meer kreeg “door zuinig te zijn” waardoor ze wel moest verplaatsen. Ze staat nu op een stal waar hij alle aandacht krijgt op vlak van ruimte en gezondheid.

Ter verduidelijking: dit keer had ze gevraagd of ik kon langskomen en zo hem op training te hebben, paard werd niet verplaatst!

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 15:08

Elisa2 schreef:
Paard is geconditioneerd in uitbreken dus...erg veel succes gehad met zijn gedrag. (wat de oorzaak dan ook is)

Zou hem ook naar een prof trainer brengen..of als je het zelf wilt proberen..ga werken in vrijheid. Zet een pad af naar de piste waar in hij zelf naar de piste kan lopen terwijl je er achter loopt. Ga hem los longeren en ga werken aan vertrouwen en de leiderschapsband.
En begin dan weer helemaal opnieuw.

Het klinkt voor mij als een paard die teveel prutsers heeft gehad.


We zijn nu al een tijdje bezig met iemand die kliktraining doet en dat gaat heel snel mooi vooruit ik ben er zeker van dat hij een professioneel trainer nodig heeft maar hij kan niet worden verplaatst…

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 15:09

Elisa2 schreef:
Paard is geconditioneerd in uitbreken dus...erg veel succes gehad met zijn gedrag. (wat de oorzaak dan ook is)

Zou hem ook naar een prof trainer brengen..of als je het zelf wilt proberen..ga werken in vrijheid. Zet een pad af naar de piste waar in hij zelf naar de piste kan lopen terwijl je er achter loopt. Ga hem los longeren en ga werken aan vertrouwen en de leiderschapsband.
En begin dan weer helemaal opnieuw.

Het klinkt voor mij als een paard die teveel prutsers heeft gehad.


Eens. Eerst eens los in een kleine afgezette ruimte, liefst een cirkel. En dan aan het werk zetten en opnieuw beginnen met de leiderschapsband.
Paarden moeten zich nooit kunnen losrukken want bij veel succes heb je gewoon echt een probleem. Ze moeten nooit doorkrijgen hoe sterk ze eigenlijk zijn.

Hevonen

Berichten: 5621
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 15:10

Afgezien van de gedragsproblemen, klinkt het voor mij of dit paard allereerst rust nodig heeft, tijd om te wennen aan al die verhuizingen binnen zo korte tijd.

Verder denk ik ook dat dit paard er gewoon niks meer van snapt, de een doet dit, de ander dat, en kennelijk niet op een manier die voor dit paard duidelijk is.

Zou hem rust geven en alleen gewone dingen doen, niks bijzonders vragen, niet rijden en niet longeren. Misschien wel spelletjes, gewoon hanteren en wat leidoefeningen, maar alleen heel kleinschalig. Laat hem eerst maar eens bijkomen

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 15:21

Suzanne F. schreef:
Elisa2 schreef:
Paard is geconditioneerd in uitbreken dus...erg veel succes gehad met zijn gedrag. (wat de oorzaak dan ook is)

Zou hem ook naar een prof trainer brengen..of als je het zelf wilt proberen..ga werken in vrijheid. Zet een pad af naar de piste waar in hij zelf naar de piste kan lopen terwijl je er achter loopt. Ga hem los longeren en ga werken aan vertrouwen en de leiderschapsband.
En begin dan weer helemaal opnieuw.

Het klinkt voor mij als een paard die teveel prutsers heeft gehad.


Eens. Eerst eens los in een kleine afgezette ruimte, liefst een cirkel. En dan aan het werk zetten en opnieuw beginnen met de leiderschapsband.
Paarden moeten zich nooit kunnen losrukken want bij veel succes heb je gewoon echt een probleem. Ze moeten nooit doorkrijgen hoe sterk ze eigenlijk zijn.


Hij was sterk (mooi gespierd) maar had toen helemaal niet door dat hij kon weglopen wanneer hij wou en zeker niet nadat ik hem specifiek leerde om traag en ontspannen te zijn ipv explosief te werken.
We werken nu in een grote piste want de round pen staat nu helemaal niet goed door het weer.

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 15:23

darkadia schreef:
Klinkt alsof hij enorm overvraagd is en daarom dit gedrag nu (weer) toont. Dit kan zowel mentaal als fysiek zijn. Paard eerst vakantie geven en daarna met rust en geduld terug gaan kijken of je het kan opbouwen plus ook een medische check.

Maar als je zelf niet weet hoe, niet zelf gaan rommelen en inderdaad naar een professional brengen die vanuit horsemanship werkt.



Hij was goed na training te hebben gehad dit gedrag dook niet meer op ze konden ook eindelijk terug op wandelingen etc… ze stuurde mij video’s na training, maar telkens na een rust van een paar maanden gedroeg hij zich zo…

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Re: Paard loopt weg bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 15:28

Als er mensen goeie horsemanship trainers kent, kunnen jullie even de namen droppen?

Alvast bedankt!

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Re: Paard loopt weg bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 15:31

+ ze denkt eraan om hem te verkopen door een persoon die connecties maakt tussen mens en paard en kijken voor wie hij perfect zou zijn om mee te werken, maar nu zit dit wel mij wat tegen of het een goed idee is? (Voor het paard)

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard loopt weg bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 16:44

Lijkt mij een prima idee, ik denk niet dat de eigenaresse zelf de know-how heeft voor dit paard.

Welke omgeving zoek je goede trainers? Belgie?

Zou me niet verbazen als die staleigenaar die niet zo leuk was voor haar eigen paard dat ook niet voor hem was. Er is in ieder geval het een en ander gebeurd.

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 17:19

Elisa2 schreef:
Lijkt mij een prima idee, ik denk niet dat de eigenaresse zelf de know-how heeft voor dit paard.

Welke omgeving zoek je goede trainers? Belgie?

Zou me niet verbazen als die staleigenaar die niet zo leuk was voor haar eigen paard dat ook niet voor hem was. Er is in ieder geval het een en ander gebeurd.


Ik bedoelde dat staleigenaar niet goed was tegenover het paard waarover ik het heb.

Ja we zoeken trainers omgeving België

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Paard loopt weg bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:42

Ik vind jouw manier van schrijven wat lastig te volgen soms maar als ik het goed begrijp toont hij dit gedrag juist als hij een tijdje zijn eigen gang heeft kunnen gaan dus als hij niet in handen komt?

Misschien is het dan dat hij opnieuw weer aftast hoe de verstandhouding ligt en dat hij dan weer “manieren” moet leren

Of begrijp ik je nu helemaal niet?

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard loopt weg bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 20:12

Als de eigenaar het paard niet goed kan begeleiden, niet goed communiceert, en het dier gaat daardoor ongewenst gedrag vertonen dan zijn er 2 opties. 1: er komt een instructeur die de eigenaar kan begeleiden en leren dusdanig te communiceren dat het paard zich prettig voelt bij haar en begrijpt wat ze vraagt. 2. Ze verkoopt het paard aan iemand die weet hoe je met dit soort gevoelige paarden moet omgaan.
Het paard bij iemand in training zetten is geen duurzame oplossing omdat de eigenaar de signalen van het paard niet leest.

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 20:49

Melzazu schreef:
Ik vind jouw manier van schrijven wat lastig te volgen soms maar als ik het goed begrijp toont hij dit gedrag juist als hij een tijdje zijn eigen gang heeft kunnen gaan dus als hij niet in handen komt?

Misschien is het dan dat hij opnieuw weer aftast hoe de verstandhouding ligt en dat hij dan weer “manieren” moet leren

Of begrijp ik je nu helemaal niet?


Ja inderdaad (als hij een tijdje zijn eigen gang heeft kunnen gaan)…ik ben zelf niet goed mee met wat er precies omgaat met hem omdat ik hem maar voor een tijdje had gehandeld. Ik rij vaker op paarden die zich niet wouden ontspannen en help ruiters met dit ook te kunnen verwezenlijken zodat het leuk blijft voor de paardjes als ruiter.
Maar is gewoon een manier van omgaan met de paard etc… ik ben geen professionele trainer ik help enkel met het kalmeren/ begrijpen van de paarden met een lichte aanpak.
Ook mijn excuses dat het wat moeilijk te volgen is, ik heb niet zo veel tijd om alles te verduidelijken…

Ik vind dat hij wel manieren heeft maar ik ben er zeker van dat hij nu weet dat hij sterker is en dat hij zo ons kan wegduwen, zijn reden snap ik enkel niet meer… we proberen het nu gewoon leuk te houden voor hem door kliktraining met beloningen.

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Paard loopt weg bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:01

Oh dat geeft op zich niks hoor dat het voor mij soms even minder duidelijk is en daarvoor hoef je geen excuus te maken. Daarom vroeg ik het even ook hè :)

Ik ben zelf eigenlijk net wat meer met kliktraining begonnen en dat is sowieso een fijne manier natuurlijk. Het zou fijn zijn als het paard weer meer plezier in alles krijgt en het goed komt.