Spelletjes om te doen met je pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Billieenfaye
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-01-24

Spelletjes om te doen met je pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 23:24

Hoi! Weten jullie leuke spelletjes die je in je eentje met je pony kunt doen? Ik heb vanmiddag al een yoga bal gekocht zodat ze misschien daarmee kan voetballen. Maar ik wil ook graag andere soorten spelletjes kunnen doen, ik dacht ook aan van die pionnentjes of bijvoorbeeld haar mij laten volgen met snoepjes, of vrijspringen. Weten jullie meer? :) (is vooral voor de lol omdat ik haar nu een vakantie geef en leuke spelletjes met haar wil gaan doen zodat ze weer wat gelukkiger wordt!) :) mag natuurlijk ook sirieus zijn maar het liefst leuke spelletjes!

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Spelletjes om te doen met je pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 23:34

Goed bezig met je pony zeg!

Mijn pony en ik spelen ook heel graag, ze kan inderdaad voetballen (en vindt dat héél leuk) maar ze kan ook een hele hoop trucjes. Dat is vooral nu leuk, nu het zo nat is. Misschien kan je haar aanleren om een 'pas' te doen? Dus een voetje naar voren doen. Dat was ook ons eerste trucje, en kan je gebruiken om andere dingen aan te leren. Bijvoorbeeld het voetballen, ik had haar voor een voetbal geparkeerd en vroeg om een pas, dat had ze toen snel door :)

Je zou ook een snuffelmat kunnen maken, daarin verstop je wat lekkers en dan moet je pony het spul zoeken. Dit is er al veel voor honden, maar volgens mij komt het ook meer voor paarden. Je kan kijken naar 'hersenwerk voor paarden' als je meer wil vinden, veel dingen kan je ook goed zelf maken.

Schriktraining of obstakeltraining kan ook heel erg leuk zijn, zorg er wel voor dat je niet alles in één keer introduceert maar laat je pony voorzichtig aan alles wennen. Mijn pony vindt het bijvoorbeeld super leuk om op dingen te staan dus een zeiltje was geen probleem, maar een paraplu moesten we wat voorzichtiger doen. Met wat lekkers erbij voor als ze stoer doet moet dat goed komen :)

elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 00:17

Op youtube staan een hele hoop leuke dingen.

Mijn paard vind schrikparcourtjes (aan de hand dan in jouw geval) heel leuk.
Dus kennis maken met "vreemde" objecten zoals bijvoorbeeld:

Een groot zeil
Een vlag
Een autoband
Ballon
Plastic bekertjes om doorheen te lopen
Hoepels

Heb je een (voor paarden gemaakt) blok waar ze op kan staan? Dat is groot favoriet van mijn paard.


Bakjes lopen in vormen (aan de hand).

Zo kan je bijvoorbeeld deze letters maken:




De letter L. Hier kan je doorheen lopen met je pony, bochtje maken, stukje achteruit erdoorheen. Er overheen van meerdere kanten

Of de letter H


Daar kan je op heel veel manieren doorheen en overheen lopen. Halt houden, draaien, van Hand veranderen etc.


Afbeelding



Ook leuk als er een longeerbak/paddock is waar je vrij kan werken om pionnetjes neer te zetten in een rechte lijn om te slalommen of juist een cirkel maken van pionnen en dan om en om binnen of buiten lopen.

Laatste:een snuffelmat! En hier lekkere hapjes tussen verstoppen ( wortel,brokje etc)

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 10:33

Wat leuk dat je dit wilt doen met je pony!
In het begin wist ik ook niet zo goed wat ik kon doen met mijn paard, maar uiteindelijk heb ik wat dingetjes uitgevonden. Ik doe wat schriktraining met haar, bv. Met een vlag zwaaaien en haar aanraken met de vlag, paraplu open doen naast haar en op haar, haar aanraken met de paraplu etc.
Ik ga soms ook wandelen met haar of we gaan lekker joggen samen. We hebben ook een nieuw "spelletje" uitgevonden dat ik niet in haar soort van bubbel mag komen en zij niet in de mijne, en dus moet ze goed opletten wat ik doen.
Trucjes doen is ook heel leuk, zoals kusje geven, flemen, ja of nee schudden, voetje geven...
Balkjestraining of samen springen is ook leuk.

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 10:35

alixblanc schreef:
Wat leuk dat je dit wilt doen met je pony!
In het begin wist ik ook niet zo goed wat ik kon doen met mijn paard, maar uiteindelijk heb ik wat dingetjes uitgevonden. Ik doe wat schriktraining met haar, bv. Met een vlag zwaaaien en haar aanraken met de vlag, paraplu open doen naast haar en op haar, haar aanraken met de paraplu etc.
Ik ga soms ook wandelen met haar of we gaan lekker joggen samen.
Of ik mag niet in haar soort van "bubbel" komen en zij niet in de mijne, en dus moet ze goed opletten wat ik doen. Dat is handig als je paard niet goed op je let en je bijna voorover duwt als je ineens stopt.
Trucjes doen is ook heel leuk, zoals kusje geven, flemen, ja of nee schudden, voetje geven...
Balkjestraining of samen springen is ook leuk.

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 10:35

Wat leuk dat je dit wilt doen met je pony!
In het begin wist ik ook niet zo goed wat ik kon doen met mijn paard, maar uiteindelijk heb ik wat dingetjes uitgevonden. Ik doe wat schriktraining met haar, bv. Met een vlag zwaaaien en haar aanraken met de vlag, paraplu open doen naast haar en op haar, haar aanraken met de paraplu etc.
Ik ga soms ook wandelen met haar of we gaan lekker joggen samen.
Of ik mag niet in haar soort van "bubbel" komen en zij niet in de mijne, en dus moet ze goed opletten wat ik doen. Dat is handig als je paard niet goed op je let en je bijna voorover duwt als je ineens stopt.
Trucjes doen is ook heel leuk, zoals kusje geven, flemen, ja of nee schudden, voetje geven...
Balkjestraining of samen springen is ook leuk.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Spelletjes om te doen met je pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 22:36