Prinses MiniMeut strekt haar beentjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GabberGill

Berichten: 5762
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Prinses MiniMeut strekt haar beentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 17:24

Vragen, niet eisen
Samenwerken, niet opdragen
Geduld hebben, niet forceren
Positief belonen, niet straffen

Ik vind het altijd zo gaaf om te zien dat je met heel weinig toch heel veel kan krijgen. Wat ik doe is namelijk weinig. Ik zet ze aan lijnen en bekijk welke tactiek op welk paard past. Daarna is er maar 1 ding belangrijk en dat is het stukje vooruit door het lijf je hand op willen zoeken en daarmee samen willen werken.

Prinses Minimeut
Wat doet ze het goed!

Afbeelding


Nadat we door het weer stil kwamen te liggen kan ik de Kleine Minimeut beter bekend als Sunny weer oppakken en dat gaat eigenlijk zeer goed!

We hebben ook wat bewegend beeld
https://vm.tiktok.com/ZIJn5MXGY/


En nu de foto's!

Sun is een Hackney,
Pakt dus vrij snel hoog vast en is wat rillerig en gespannen. Ze heeft bij Elisa2 een goede basis meegekregen maar door haar verleden moet ze zo wennen aan ons. Dit is verre van Negatief want we komen overal positief doorheen dankzij de basis bij Elisa en eigenlijk onze zelfde denkwijze over paarden en de omgang hiermee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Prinses MiniMeut strekt haar beentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 18:59

Waarom combineer je bijzet/touwtjes met een dubbele longe?

Ik vind de bevestiging van de dubbele longe mooi zo, maar ik zou de bijzet dan weglaten.
Ik heb niets tegen hulpteugels, maar met een dubbele longe heb je die niet nodig, lijkt me.
Ik vind het een leuke pony verder.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:16

Dat is gewoon de dubbele longe die je ziet volgens mij. Buitenkant door de bovenste ring, door het bit naar de longeersingel.
En aan de binnenkant van de longeersingel door het bit naar de hand.

Het ziet er goed uit! En je hebt MiniMeut perfect omschreven. :D

GabberGill

Berichten: 5762
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 19:29

Avalanche schreef:
Waarom combineer je bijzet/touwtjes met een dubbele longe?

Ik vind de bevestiging van de dubbele longe mooi zo, maar ik zou de bijzet dan weglaten.
Ik heb niets tegen hulpteugels, maar met een dubbele longe heb je die niet nodig, lijkt me.
Ik vind het een leuke pony verder.


Afbeelding

Dankjewel de lijnen zitten inderdaad prachtig bevestigd.

De buitenste om hem in het midden en laag te houden en de binnenste om een gemoedelijke lengtebuiging te vragen waardoor ze kunnen bollen en met he binnenachterbeen goed kunnen ondertreden.

Zoals je ziet is hier dus nergens een bijzet en is ze bijgezet aan de dubbele lijnen vanuit een goed onderbouwd oogpunt.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:57

Elisa2 schreef:
Dat is gewoon de dubbele longe die je ziet volgens mij. Buitenkant door de bovenste ring, door het bit naar de longeersingel.
En aan de binnenkant van de longeersingel door het bit naar de hand.

Het ziet er goed uit! En je hebt MiniMeut perfect omschreven. :D

Ah ok, thanks.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31313
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Prinses MiniMeut strekt haar beentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 20:57

RT-HAW -> TVG

Rocamor

Berichten: 10878
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Prinses MiniMeut strekt haar beentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 11:41

Ik vroeg me toevalig afgelopen week nog af hoe het met Sun-euh de Minimeut was. En tadaah, daar is een topic.

Ze sjouwt er lekker overheen! Heeft je dochter er nog plezier mee?

GabberGill

Berichten: 5762
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 15:52

Rocamor schreef:
Ik vroeg me toevalig afgelopen week nog af hoe het met Sun-euh de Minimeut was. En tadaah, daar is een topic.

Ze sjouwt er lekker overheen! Heeft je dochter er nog plezier mee?



We hebben heeeeeel lang stil gelegen door het weer. Mijn dochter heeft dus niet veel gereden. Ik heb haar nu dus opgepakt om haar weer klaar te maken onder het zadel zodat ze dalijk weer lekker kunnen doortuffen.

Vanaf de grond geniet ze met volle teugen van Sunny Minimeut!

SuperGuus
Berichten: 9
Geregistreerd: 23-04-20

Re: Prinses MiniMeut strekt haar beentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 15:39

Ziet er goed uit! Mooie houding voor aan de longe. Longeer zelf ook vaak op deze manier.

GabberGill

Berichten: 5762
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 20:29

SuperGuus schreef:
Ziet er goed uit! Mooie houding voor aan de longe. Longeer zelf ook vaak op deze manier.

Dankjewel!

Ik doe het ook graag zo! Bij mij moet alles gewoon laag met ruimte naar voren kunnen. Heerlijk ontspannen en laag door de baan

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 11:00

n.a.v. deze foto:


Afbeelding


WEKELIJKSE PAARDEN TRIVIA
Meerkeuze:
Welke uitspraak beschrijft het beste de voordelen van trainingshulpmiddelen zoals; zijteugels, bungees, longeeruitrusting, sjorbanden, etc?
A: Helpt het paard zelfhouding en evenwicht te ontwikkelen
B: Helpt het paard ontspanning te vinden
C: Zowel A als B
D: Geen van bovenstaande


PAARDEN TRIVIA ANTWOORD
Dit kan enige controverse veroorzaken, maar het is belangrijk dat u weet dat er GEEN voordelen zijn aan het gebruik van deze beperkende hulpmiddelen. Hier zijn slechts enkele redenen waarom:
1: Achterwaartse druk op het hoofd zal de nek samendrukken en het paard verliest zijn kracht van achteren. Het paard heeft de achterhand nodig om recht te kunnen bewegen.

2: Het paard valt op de voorkant, waardoor schokkerige stappen ontstaan en hun evenwicht, zicht en ademhaling in gevaar komen.

3: Houding is dynamisch. Dit betekent dat een paard niet in een frame moet worden gedwongen. Zelfs de mooiste houding kan het lichaam ruïneren als het paard zijn spieren niet kan bewegen of ontspannen. Met een vaste headset bouw je geen conditie op. Het bouwt stijfheid op.

4: Het hoofd en de nek communiceren wat er in het lichaam gebeurt. Wanneer het lichaam in balans is, volgen het hoofd en de nek. Maar het micro-managen van het hoofd zal alleen maar spanning creëren en ervoor zorgen dat het paard zich schrap zet, waardoor je harder met het lichaam gaat vechten.

5: Het paard zal spieren opbouwen, ja. Maar niet op de gebieden die wij wensen. Het zorgt voor een overontwikkelde nek en geen aangrijping via de thoracale sling. Dit kan leiden tot problemen zoals; kussende wervelkolom, peesblessures, sprong- en kniepijn, zenuwcompressie en nog veel meer.

Er zijn geen snelle oplossingen! Alleen de juiste opleiding. De hoofdtelefoon mag niet te diep worden gericht. Rijd en werk met het lichaam en het hoofd en de nek vallen op hun plaats.

orginele tekst
https://www.facebook.com/feelinfinetherapy/


Danielle Heijkoop schreef eens: als je alsmaar in een houding traint ontwikkel/train je ook maar op een manier spieren,

GabberGill

Berichten: 5762
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-24 13:01

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn paarden lopen gebalanceerd genoeg. Bedankt voor de uitgebreide uitleg.

De lijnen zijn een uitbreiding om naar het bit toe te lopen en niet te spannen indien ze het bit voelen. Als het filmpje bekeken wordt zie je dat er volledige ontspannen verbinding is en het dier echt overal heen kan met haar hoofd. Dat is dus een groot deel uit lichaam en daar ondersteunen om een klein percentage aan te wijzen met de hand. Zoals we dit onder het zadel ook gewoon horen te doen.

Afbeelding

Afbeelding


Hebben allemaal een verhaaltje en verleden

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 14:44

Sinds wanneer heeft een paard een hoofdtelefoon? :+

Ik denk dat mensen die beweren dat longeren met hulpmiddelen geen nut heeft zelf de kennis missen om dit op een goede manier toe te passen. :o Is niet erg, maar soms is het verstandiger om verder te kijken dan de neus lang is. :+

Zeker met dubbele longe kun je fantastisch trainen en wordt er nooit iets "vastgezet".

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 15:56

Elisa2 schreef:
Sinds wanneer heeft een paard een hoofdtelefoon? :+

Ik denk dat mensen die beweren dat longeren met hulpmiddelen geen nut heeft zelf de kennis missen om dit op een goede manier toe te passen. :o Is niet erg, maar soms is het verstandiger om verder te kijken dan de neus lang is. :+

Zeker met dubbele longe kun je fantastisch trainen en wordt er nooit iets "vastgezet".



vertaling -google - niet altijd perfect, sorry

There are no quick fixes! Only correct training. Headset should not be focused on too deeply. Ride and work with the body and the head and neck will fall into place.

GabberGill

Berichten: 5762
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-24 16:32

Dus lang verhaal kort je Ziet dat beide paarden aan de longe in verschillende posities door het lichaam kunnen lopen?

Wat fix ik dan precies?

Zal je de korte stappen geven van hoe paarden hier opgebouwd worden.
1. we longeren los op lichaamstaal zodat ik weet dat ze met mij als persoon connecten.
2. We longeren aan Touwhalster, kaptoom of gewoon een halster. Dit is om geen steun te pakken aan de lijnen en ze te beschouwen als hulp in de zin van buitenhand en binnenhand. Dit doe je ook onder het zadel en niet schadelijk dus mits je niet loopt te rukken plukken en forceren.
3. We longeren aan de dubbele lijnen. Dit is altijd met een losse verbinding. Zodat het dier zijn hoofd en hals kan bewegen en niet geforceerd wordt en dus zal gaan aanspannen.
4. We rijden en pakken met de dubbele lijnen op wat we onder het zadel ook vragen en longeren ook nog steeds los. Variatie in het werk. Onder het zadel voelen we wat het lichaam doet,
Aan de dubbele lijnen helpen we ze wat mee en Los om ook nog steeds te zien dat het het lichaam is wat alles doet.

Dit betekent dat voordat ze überhaupt aan een dubbele lijn gaan dat ze minimaal gebalanceerd lopen. We kunnen overal altijd commentaar op hebben maar er is altijd overal werk aan de winkel. Zo ook hier.

Aan deze type mensen zou ik altijd willen vragen om een keer langs te komen en ze te longeren en dan erna te vertellen wat ze zouden kunnen en willen verbeteren.

De focus ligt hier namelijk op los door het lijf en voorwaarts en niet op kop in de krul naar beneden getrokken.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:14

als u tevreden bent is het toch oke, wie ben ik om er dan iets van te vinden,
van foto's af is het onmogelijk aan te geven of alles goed werkt

geef alleen maar aan dat er ook een andere manier is om je paard te longeren en dat is zonder enige bijzet
bijgevoegd waarom ik dat vind, gevonden op de site van equine

het gaat mij om de beperking in beweging/strekken van de hals b.v. en dan m.n. naar voren op enig moment dat het paard dat wil/nodig heeft
Laatst bijgewerkt door mce op 07-02-24 17:27, in het totaal 2 keer bewerkt

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:20

mce schreef:
als u tevreden bent is het toch oke, wie ben ik om er dan iets van te vinden,

geef alleen maar aan dat er ook een andere manier is om je paard te longeren en dat is zonder enige bijzet
aangegeven waarom ik dat vind .

Huh, dus je plaatste een oordelende post om vervolgens te komen met “wie ben ik er om er iets van te vinden?”

Dat laatste had je jezelf beter af kunnen vragen voor je op basis van allerlei aannames je mening begon te ventileren op basis van summiere info :+

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:21

Ik ben niet anti-bijzet, die gebruik ik zelf regelmatig.

Maar kan iemand mij uitleggen hoe de longe exact bevestigd is?

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:21

GabberGill schreef:
Avalanche schreef:
Waarom combineer je bijzet/touwtjes met een dubbele longe?

Ik vind de bevestiging van de dubbele longe mooi zo, maar ik zou de bijzet dan weglaten.
Ik heb niets tegen hulpteugels, maar met een dubbele longe heb je die niet nodig, lijkt me.
Ik vind het een leuke pony verder.


[ [url=m/ljS2w5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dankjewel de lijnen zitten inderdaad prachtig bevestigd.

De buitenste om hem in het midden en laag te houden en de binnenste om een gemoedelijke lengtebuiging te vragen waardoor ze kunnen bollen en met he binnenachterbeen goed kunnen ondertreden.

Zoals je ziet is hier dus nergens een bijzet en is ze bijgezet aan de dubbele lijnen vanuit een goed onderbouwd oogpunt.

....... en ik had deze post gemist. Thanks! Ik snap hem.

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:22

Avalanche schreef:
Ik ben niet anti-bijzet, die gebruik ik zelf regelmatig.

Maar kan iemand mij uitleggen hoe de longe exact bevestigd is?

Letterlijk door het bit naar de singel. Niks meer.

Ff inzoomen en je ziet het

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:26

996981 schreef:
mce schreef:
als u tevreden bent is het toch oke, wie ben ik om er dan iets van te vinden,

geef alleen maar aan dat er ook een andere manier is om je paard te longeren en dat is zonder enige bijzet
aangegeven waarom ik dat vind .

Huh, dus je plaatste een oordelende post om vervolgens te komen met “wie ben ik er om er iets van te vinden?”

Dat laatste had je jezelf beter af kunnen vragen voor je op basis van allerlei aannames je mening begon te ventileren op basis van summiere info :+


eerder in dit topic al aangevenen, n.a.v. foto (equine trivia), daar staat omschreven wat mijn beweegredenen zijn om zonder enige bijzet te longeren

Polarize
Berichten: 702
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Prinses MiniMeut strekt haar beentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:32

Maar er wordt hier geen bijzetteugel gebruikt? Imo is dubbele longe anders van bijzet, en krijgt het paard ook de ruimte en mogelijkheid om naar voren te bewegen.


Ze ziet er goed uit! Heerlijk ontspannen, zeker voor dat je erbij hebt gezet dat ze snel rillerig kan zijn

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:36

mce schreef:
996981 schreef:

Huh, dus je plaatste een oordelende post om vervolgens te komen met “wie ben ik er om er iets van te vinden?”

Dat laatste had je jezelf beter af kunnen vragen voor je op basis van allerlei aannames je mening begon te ventileren op basis van summiere info :+


eerder in dit topic al aangevenen, n.a.v. foto (equine trivia), daar staat omschreven wat mijn beweegredenen zijn om zonder enige bijzet te longeren

Dat zeg ik. Je plaatst ongevraagd een betoog over dat wat ts doet zinloos is, afgaand op wat jij denkt te zien, zonder TS te vragen waarom ze doet wat ze doet. Om vervolgens te zeggen wie ben ik om er iets van te vinden.

:+

Ik hoop dat je didactische vaardigheden bij het lesgeven beter zijn

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 18:05

mce schreef:
als u tevreden bent is het toch oke, wie ben ik om er dan iets van te vinden,
van foto's af is het onmogelijk aan te geven of alles goed werkt

geef alleen maar aan dat er ook een andere manier is om je paard te longeren en dat is zonder enige bijzet
bijgevoegd waarom ik dat vind, gevonden op de site van equine

het gaat mij om de beperking in beweging/strekken van de hals b.v. en dan m.n. naar voren op enig moment dat het paard dat wil/nodig heeft


Maar hoe rijdt je je paard dan nageeflijk? Daar zorg je toch ook voor begrenzing met de hand op enig ogenblik? Of mag jouw paard de teugels uit je handen pullen? (als het paard dat wilt)

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Re: Prinses MiniMeut strekt haar beentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 18:11

Elisa2 :daar gaat dit topic toch niet over

996981
sparren, twee meningen naast elkaar leggen en dan kijken waar je het meest aan hebt,
meer zijn mijn reacties niet,