Hoe bevestigen jullie de longeerlijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lois_

Berichten: 3298
Geregistreerd: 02-09-08

Hoe bevestigen jullie de longeerlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 20:03

:wave:

Ik heb net het boek Longeren met takt van Mireille den Hoed uitgelezen en ik vond het ontzettend leerzaam.
Ik heb nooit 'echt' leren longeren dus het is fijn om te weten waar op gelet kan worden en hoe te kijken naar het bewegende paard :)

Echter heb ik nu wel een vraag over het bevestigen van de logeerlijn.
In het boek staan namelijk een paar verschillende manieren, bijv met een kaptoom, met bit, touwhalster etc.
Dat een longeer bitstukje niet wordt aangeraden had ik al vaker gelezen.
Maar ook andere manieren lijken dus op minder prettige manieren in te werken dus het is een beetje de vraag 'wat dan wel'.

In het boek wordt benoemd dat als je de lijn aan de binnenste bitring vastmaakt dat je hem dan ook door de neusriem kan doen zodat het bit niet door de mond trekt, zoals je hier kan zien https://taktacademy.nl/longeren-aan-het-bit/

Ik vroeg me af hoe je dat zou doen bij een rambo micklem hoofdstel want het lijkt me dan vrij lastig om hem ook aan de neusriem te doen.
Zou je dan eerder kiezen voor enkel aan de binnenste bitring?

Ik ben benieuwd hoe jullie de lijn bevestigen en waarom, ik leer er graag van :)

Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hoe bevestigen jullie de longeerlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 20:19

Nooit alleen aan de binnenste bitring. Dan trek je het bit enorm door de mond en is hetzelfde effect dat je vanuit het zadel stuurt door alleen aan je binbenteugel te trekken. Bedenk even wat er dan gebeurd…

Ik zelf heb verschillende manieren om de lijn te bevestigen, maar de manier die ik het meest gebruik is: in de longeerlijn een knoopje maken, de lijn van binnen naar buiten door beide bitringen halen dan onder de kin weer terug en de klip voor het knoopje vastmaken. Zo blijft de klip achter het knoopje op zijn plek.

_Lois_

Berichten: 3298
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 20:32

Ineke2 schreef:
Nooit alleen aan de binnenste bitring. Dan trek je het bit enorm door de mond en is hetzelfde effect dat je vanuit het zadel stuurt door alleen aan je binbenteugel te trekken. Bedenk even wat er dan gebeurd…

Ik zelf heb verschillende manieren om de lijn te bevestigen, maar de manier die ik het meest gebruik is: in de longeerlijn een knoopje maken, de lijn van binnen naar buiten door beide bitringen halen dan onder de kin weer terug en de klip voor het knoopje vastmaken. Zo blijft de klip achter het knoopje op zijn plek.


Nou dat vind ik dus zo raar, het boek staat vol foto's waarbij de lijn wel enkel aan de binnenste ring is bevestigd :=
En je ziet dan op sommige plaatjes inderdaad dat het bit niet op z'n plek blijft, zeker bij de voorbeelden waar een paard over de schouder wegloopt...

Die manier die je beschrijft deed ik ook wel eens, dan zonder knoopje maar dat klinkt wel stabieler :j

996981
Berichten: 9935
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Hoe bevestigen jullie de longeerlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 20:38

Door de binnenste ring, over het hoofd naar de buitenste ring en daar vast maken

lonimma
Berichten: 120
Geregistreerd: 21-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 20:41

996981 schreef:
Door de binnenste ring, over het hoofd naar de buitenste ring en daar vast maken


Lang zo gedaan maar vond mijn paard niet fijn. Doe hem nu aan de binnenste ring, daar een extra slag omheen en onder de kin door naar de buitenste ring. Scheelt wel onwijs dat ze helemaal niet trekt of druk op de lijn zoekt dus hangt mooi stabiel zo.

_djoeke_
Berichten: 286
Geregistreerd: 31-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 20:44

996981 schreef:
Door de binnenste ring, over het hoofd naar de buitenste ring en daar vast maken


Doe je hem dan achter de oren langs, dus over het kopstuk?

_Lois_

Berichten: 3298
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 20:47

996981 schreef:
Door de binnenste ring, over het hoofd naar de buitenste ring en daar vast maken


In het boek staat bij deze manier dus dat het bit dan wordt samengetrokken, een notenkrakerseffect. Er is druk opzij en omhoog, in mondhoeken en achter de oren.


Weet iemand of er wel eens onderzoek is gedaan naar dit soort dingen? Waar de druk komt bij welke bevestiging?

Katyatje

Berichten: 1868
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 20:52

Ik longeer meestal met touwhalster of touwhalster boven hoofdstel als het kort is. Maar als ik toch enkel met hoofdstel longeer dan doe ik de longe door de bitring, onder de neusriem door en klik terug vast aan de longe zelf.
Vroeger deed ik ook door de bitring, over het hoofd en vast aan de andere kant maar bij nader inzien lijkt me dit een rare inwerking.

veranadautje
Berichten: 1296
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Hoe bevestigen jullie de longeerlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 20:55

Ik gebruik een bit stukje

996981
Berichten: 9935
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:10

_djoeke_ schreef:
996981 schreef:
Door de binnenste ring, over het hoofd naar de buitenste ring en daar vast maken


Doe je hem dan achter de oren langs, dus over het kopstuk?

Jup

996981
Berichten: 9935
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:14

_Lois_ schreef:
996981 schreef:
Door de binnenste ring, over het hoofd naar de buitenste ring en daar vast maken


In het boek staat bij deze manier dus dat het bit dan wordt samengetrokken, een notenkrakerseffect. Er is druk opzij en omhoog, in mondhoeken en achter de oren.


Weet iemand of er wel eens onderzoek is gedaan naar dit soort dingen? Waar de druk komt bij welke bevestiging?

Tja. Wanneer je de lijn ergens vastmaakt ontstaat er altijd ergens druk zodra het paard van de cirkel komt. Ik merk zeker bij jonge paarden dat dit het beste werkt. Een oudere brave die op de cirkel blijft zonder gekkigheid klik ik vaak enkel aan de binnenste ring. Maar als je dat bij een minder ervaren paard doet kun je het bit door de mond trekken. Dan liever een beetje druk op verschillende plaatsen

pjer
Berichten: 1610
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:18

Hier met enkele lijn ook door de binnenste bitring, over het kopstuk en vast aan de buitenste bitring. Bij dubbele lijnen door de bitringen en naar de zijkant van het schoftje dus als een bijzet, maar meestal vind mijn paard dat niet fijn en krult hij helemaal op dan doe ik ze via het schoftje naar het bit als menleidsels en dan bijzetten met een touwtje van schoftje via bitringen naar singel. Dat is stabieler en vind hij fijner. Overigens longeer ik met menhoofdstel en menbit, Als ik een gewoon hoofdstel gebruik dan een ongebroken trens.

Freyr
Berichten: 708
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:20

Het ligt eraan wat ik die dag wil trainen, maar hoofdzakelijk de vienna: via de binnenste bitring naar de longeersingel. Anders ook wel aan het bit en aan het ringetje van de neusriem geklikt bij de rambo micklem, mocht ik alleen met hoofdstel longeren.

Als ik met halster longeer of aan de onderste ring als deze voldoende vrij kan bewegen of aan de ring aan de zijkant van het hoofd.

Janneke2

Berichten: 23031
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:24

Ik begrijp de vraag niet helemaal.
Ik rijd en longeren met een Rambo micklem, en gebruik de ring op de neus ("daar heb ik een kaptoom voor") en het kan ook met de ringen aan de zijkant.


Zou je het bit gebruiken met een gewoon hoofdstel (graag met een lichtgewicht longe)
dan maak je het ding vast aan bit plus neusriem.
(Staat ook al vermeld bij dra.Tack, tientallen jaren vóór 'takt' ;) . )

996981 schreef:
Door de binnenste ring, over het hoofd naar de buitenste ring en daar vast maken

-O-
...de scherpste manier om via het bit te longeren.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 11-05-24 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

996981
Berichten: 9935
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:27

Janneke2 schreef:
Ik begrijp de vraag niet helemaal.

Zou je het bit gebruiken (graag met een lichtgewicht longe)
dan maak je het ding vast aan bit plus neusriem.
(Staat ook al vermeld bij dra.Tack, tientallen jaren vóór 'takt' ;) . )

996981 schreef:
Door de binnenste ring, over het hoofd naar de buitenste ring en daar vast maken

-O-
...de scherpste manier om via het bit te longeren.

Zal best. Ik longeer in een open 30x70 baan zonder omheining. Ook jonge beesten die net zadelmak zijn. Liever de scherpste manier van bevestigen (gebaseerd op wat?) dan een paard los over de 80km weg met longeerlijn erachteraan hangend. :wave:

pillow
Berichten: 7868
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:29

Ik doe het net zo als Ineke2. Knoop in de lijn door de beide ringen en voor de knoop vast. Als ik één heb die nog erg aan de lijn hangt doe ik henm ook over het hoofd.

Janneke2

Berichten: 23031
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:30

996981 schreef:
Zal best. (...) Liever de scherpste manier van bevestigen (gebaseerd op wat?)

Gebaseerd op natuurkunde.
Hoe werken hefbomen en dergelijke.

Janneke2

Berichten: 23031
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:36

_Lois_ schreef:
996981 schreef:
Door de binnenste ring, over het hoofd naar de buitenste ring en daar vast maken


In het boek staat bij deze manier dus dat het bit dan wordt samengetrokken, een notenkrakerseffect. Er is druk opzij en omhoog, in mondhoeken en achter de oren.


Weet iemand of er wel eens onderzoek is gedaan naar dit soort dingen? Waar de druk komt bij welke bevestiging?


Je kunt het spelletje met de 3 unsters doen.
Hoe hard trek jij via de unster aan de longe,
wat zegt de unster 'bovenop'
en wat zegt de unster aan de andere bijtring...?
(Graag met een namaak paard.)

(Ik heb ooit op deze manier de werking van de martingaal laten zien op een manege.Ze dachten oprecht dat het ding alleen maar maakte dat een te hoge hand toch correct ingewerkte.
Nope...)

pluisje88

Berichten: 8133
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:37

Ik heb vanalles geprobeerd maar mijn paard is best wel duidelijk in wat ze wil.
- Over het hoofd naar buitenste bit ring = NIET OKÉ.
- door beide bitringen en dan Clíp aan longe vast = acceptabel maar niet jeej.
-longeer stukje is beter dan door beide bitringen en aan de lijn vast maar nog steeds niet jeej.
- lijn vast op de neus/kaptoom =ABSOLUUT NIET OKE.
- aan bitring en neusriem =niet echt oké.
Blijft over
- longeerhulpstuk van shires. Die gaat over het hoofd en komt met twee ringetjes bij elkaar midden onder de kin waar je de lijn aan klikt. Dit is <3 <3 alsdus zizi.

En als zij het zegt dan geloof ik haar ;) volgens mijn paard is dit de fijnste manier.

_Lois_

Berichten: 3298
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 21:38

Janneke2 schreef:
Ik begrijp de vraag niet helemaal.
Ik rijd en longeren met een Rambo micklem, en gebruik de ring op de neus ("daar heb ik een kaptoom voor") en het kan ook met de ringen aan de zijkant.


Zou je het bit gebruiken met een gewoon hoofdstel (graag met een lichtgewicht longe)
dan maak je het ding vast aan bit plus neusriem.
(Staat ook al vermeld bij dra.Tack, tientallen jaren vóór 'takt' ;) . )


Ja ik zie niet helemaal hoe ik de lijn aan bit en neusriem vast zou moeten maken met de micklem competitiom, dat lijkt bij een gewone neusriem makkelijker, of je moet een grotere opening hebben dan bij een normale longeerlijn.
Dus daarom is de vraag, hoe dan wel te bevestigen :)

pluisje88

Berichten: 8133
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Hoe bevestigen jullie de longeerlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:40

Waarom kan je lijn niet door je ring en neusriem bij een micklem? Je haalt die lijn er toch gewoon achterlangs? Of je moet je neusriem wel zo strak hebben aangesnoerd….

__Suzanne__

Berichten: 4302
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: Hoe bevestigen jullie de longeerlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:43

Of je maakt een grotere klimhaak asn je longe ipv de standaard musketon, dan kan je makkelijk de bitting en de neusriem in de haak doen :)

Heleennn

Berichten: 6359
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:46

Ik doe ook altijd door de binnenste ring, over het hoofd en dan aan buitenste ring. Doe enkel een hoofdstel in als ik bijvoorbeeld cavaletti werk aan de longe doe of wat sprongen op de cirkel. Anders gewoon aan een lederen halster. Achter de oren langs geeft idd veel controle (want meeste druk). Dus bij een paard wat sowieso veel druk neemt op de lijn echt niet aan te raden. Ik ga bij zo’n paarden voor een touwhalster, niet voor een hoofdstel.

Janneke2

Berichten: 23031
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:47

Oh dear - is die competition dinges niet krek degene zonder ring op de neus...?

Een platte longe tussen neusriem en snoet 'moet kunnen' (de musqueton krijg je niet door dat ringetje)
dan door de ring van het bit,
knoop in de longe,
en dan de musqueton om de longe heen.

Celebi
Berichten: 3882
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:52

Ineke2 schreef:
Ik zelf heb verschillende manieren om de lijn te bevestigen, maar de manier die ik het meest gebruik is: in de longeerlijn een knoopje maken, de lijn van binnen naar buiten door beide bitringen halen dan onder de kin weer terug en de klip voor het knoopje vastmaken. Zo blijft de klip achter het knoopje op zijn plek.


Dit doe ik inderdaad ook altijd als ik met bit longeer. :j

Met het wisselen van kant verander ik trouwens niets. De lus die ontstaat beweegt soepel mee en geeft voor mijn gevoel altijd een goede drukverdeling op beide ringen. Als die bitstukjes nou een losse ring zouden hebben die van links naar rechts mee kan bewegen zouden ze veel praktischer zijn.