[LO] Wat gebruiken jullie bij het longeren aan dubbele lijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

[LO] Wat gebruiken jullie bij het longeren aan dubbele lijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 16:08

Gebruiken jullie 1 touw die er speciaal voor is, die dus 2 klipjes heeft?

Of gebruiken jullie 2 losse touwen?

Ik gebruik 2 lossen, maar ik vind dat je handen dan nogal vol worden als je de zweep er ook nog bij vast moet houden.

RRteam

Berichten: 3019
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 16:09

Yvonniej ik gebruik ook 2 losen
maar ik longseer zonder zweep want die van mij doet alles op stem

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 16:24

Mijn kwpn'er doet ook alles op stem alleen mijn haflinger is behoorlijk eigenwijs. Dus die kan ik niet zonder zweep longeren.

luvlambiek

Berichten: 329
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: steenwijkerwold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 16:27

ik ook met 2.., is wel lastig moet je 4 dingen vasthouden
in in hand touw en overige touw.., andere touw en zweep..,
maar soms hep ik geen zweep.., dan gaat hij ervandoor

bambi76

Berichten: 2684
Geregistreerd: 09-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:03

Gebruik 2 lossen touwen en zweep, maar ik heb een men cursus gehad...dan leer je daar wel mee omgaan...

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 17:06

Ik zet het paard wel eens op een kleine volte en dan heb je zoveel touw om vast te houden.. dat vind ik nogal lastig.

Dennis

Berichten: 31475
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:06

Ik heb het altijd met 2 losse gedaan. Ik heb nu zo eentje van Lammert Haanstra. Een super fijn ding. Ik heb vaak de grote lus in de hand waar ik mijn zweep niet heb. Werkt prima zo .

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:10

Ik heb 2 losse, maar ik maak ze even aan elkaar. Handvat door handvat en daar de clip even doorheen trekken. Is ook lekker makkelijk met van hand veranderen.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:11

Yvonniej schreef:
Mijn kwpn'er doet ook alles op stem alleen mijn haflinger is behoorlijk eigenwijs. Dus die kan ik niet zonder zweep longeren.

Ik heb precies hetzelfde probleem. Daarom longeer ik tegenwoordig eigenlijk niet meer met dubbele lijnen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:15

Maak je lijnen dan gewoon aan elkaar, dan heb je ruimte genoeg voor je zweep

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:58

Ja ik zie nu pas je berichtje, ik ga het eens uitproberen!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:18

Ik heb twee losse. Zie het voordeel niet in van 1 lange.

Ik hou het uiteinde van de longes ook niet vast. Het uiteinde hang ik over mijn arm mee, zodat ze neit helemaal over de grond slingeren.
Maar 9 van de 10 keer is dat eigenlijk helemaal niet zo hard nodig. Ik heb niet zo een groot stuk over.

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 19:13

Ik maak juist veel kleine 'voltes' en daarna weer grote voltes, afwenden enz. Bij de kleine voltes hoe je nogal wat over.

Anoniem

Re: Wat gebruiken jullie bij het longeren aan dubbele lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:19

Ik vind een 'echte' dubbele longe wel handig (zo'n lange met aan ieder uiteinde een musketon). Op die manier kun je hem ook makkelijker in 1 hand nemen op momenten dat dit handig is en zit je niet snel in de knoop.

De tip van Sonja hoe je heel handig twee gewone lijnen aan elkaar maakt, vind ik ook erg slim bedacht .

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:33

Ik heb een "echte", een smallere lijn dan een normale longeerlijn en dan met touw aan de uiteindes dat soepel door een setje katrolletjes glijdt. De uiteindes kunnen met een gespje aan elkaar, net zoals teugels.
Zo'n soft longeerlijn vind ik veel te dik om met dubbele longe te werken.

Ik maak wel altijd een brug in de lijn, heb anders vlug de neiging om m'n handen veel te breed te houden (zie je bij veel mensen), het uiteinde wat ik over heb (niet zo heel veel) gaat in lussen in de voorste hand, de zweep in de achterste.

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Wat gebruiken jullie bij het longeren aan dubbele lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 19:43

CCCCorine schreef:

De tip van Sonja hoe je heel handig twee gewone lijnen aan elkaar maakt, vind ik ook erg slim bedacht .

ja dat wel maar dan kun je hem niet snel losmaken als er wat is, want bij mij passen de klippen die aan het einde zitten net niet door de ringen van mijn longeersingel..

Margreet: waar heb jij die gekocht? En waar bevestig je de katrollen? (heb je evt een foto)

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:50

Gebruik ook altijd 2 losse (heb zo'n andere niet), maar zag het bij de pensionstaleigenaresse ook, die knupte ze ook aanelkaar. Dat doe ik de volgende keer dus ook, lekker makkelijk! Maar verder..tja pruts er soms beetje mee maar het is heir ook niet ernstig. Maar heb ook altijd wel 1 hand nog vrij (dat is dan het makkelijke van dat ik in achenbach kan mennen, kan ik ook met dubbele longe in 1 hand longeren )

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Wat gebruiken jullie bij het longeren aan dubbele lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:00

Ik heb zo'n zelfde lijn als Margreet.. Ook van dat springteugelspul..

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Wat gebruiken jullie bij het longeren aan dubbele lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:06

Yvonniej schreef:
Margreet: waar heb jij die gekocht? En waar bevestig je de katrollen? (heb je evt een foto)


Geen idee.... 't is zo'n Lammert Haanstra ding, maar ik heb 'm zelf verbouwd, andere touwtjes eraan gezet omdat ik ze te kort vond (enorm paard, voor een normaal dier zullen ze prima zijn).

Van m'n hand loopt de lijn naar de singel, daar klip ik het katrolletje op vast, lijn door de katrol naar het bit, klipjes rechtstreeks op het bit of door het bit tussen de voorbenen of terug naar de zijkant of naar de schoft of.... Net wat je wilt trainen met dat paard.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:36

VMR --> UZ

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Re: [LO] Wat gebruiken jullie bij het longeren aan dubbele l

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:39

Ik vind met katrolletjes ook fijner, met 2 geweonen lijnen trekt zich dat allemaal zo snel strak.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:06

Ik heb ook een enkele lijn. Die maakt mijn instructeur zelf. Heel fijn materiaal. Je moet er inderdaad wel mee leren omgaan. Het gevoel vind ik echt super fijn aan de dubbele longe.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78533
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [LO] Wat gebruiken jullie bij het longeren aan dubbele l

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:09

De ene keer heb ik die van Lammert Haanstra (overigens zonder katrolletjes, die dingen werken echt niet en gaan ondersteboven hangen), de andere keer gewoon een touw met aan de uiteindes wel knippen gemaakt. Nooit 2 losse touwen.
Heb geen last ervan dat ik mijn handen te vol heb. Heb er regelmatig nog een extra lijn bij, als ze in de schoenen staan heb ik het schoenentouwtje nog vast, of bij een jonge pony gebruiken we ook nog een enkele longeerlijn aan een halster, om hem niet in de mond te zitten als ze de cirkel niet maken zoals ze die moeten maken.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Re: [LO] Wat gebruiken jullie bij het longeren aan dubbele l

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:38

Neonlight schreef:
(overigens zonder katrolletjes, die dingen werken echt niet en gaan ondersteboven hangen)


Oh?

Geen enkel probleem mee, nooit gehad ook.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78533
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [LO] Wat gebruiken jullie bij het longeren aan dubbele l

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:41

Dan doe jij zeker de buitenlijn achter het paard? Wij niet, over de rug, en dan gaan die katrollen ondersteboven hangen. We doen de lijnen gewoon door de ringen in het schofttuigje, geen probleem, werkt zeker zo goed.