[LO] Wat gebruiken jullie bij het longeren aan dubbele lijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Josien_

Berichten: 9028
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 17:14

ik bedoelde vooral hoe je ze aan het bit vastmaakt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 17:53

Van buiten naar binnen dus

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: [LO] Wat gebruiken jullie bij het longeren aan dubbele l

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:21

@ Sjonniej: 't verschilt trouwens per keer; soms gaan ze over de schoft, andere keer onder de buik langs (de buitenteugel dan), dat heb ik zo in het begin geleerd van een meninstructeur, ik weet ook niet precies waarom, maar sinds ik de buitenteugel ook over de schoft heb merk ik wel dat het veel fijner en makkelijker werkt gewoon van hand veranderen, wendingen, etc. Maar er zijn er inderdaad niet veel die de buitenteugel onder de buik langs doen nee

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Wat gebruiken jullie bij het longeren aan dubbele lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 22:33

CCCCorine schreef:
Ik heb hetzelfde formaat klipje aan zowel mijn enkele als dubbele lijn, dus daar had ik nog niet eens over nagedacht. Verder voorzie ik geen gevaar, want als een clipje niet door de ring past, dan hoef je niet bang te zijn dat je hem in geval van nood niet los krijgt. Vast krijg je hem dan immers ook niet .

jawel, eerst een het bit klippen en dan de lange kant erdoor halen

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: [LO] Wat gebruiken jullie bij het longeren aan dubbele l

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:34

Handig setje Nouvel Longeren met dubbele lijnen doe ik gewoon met 2 longeer lijnen, op dezelfde manier als Nouvel alleen dan stel ik ze niet zo hoog bij en de buitenlijn gaat achter de kont van het paard langs.

Als je overigens rechtsom longeerd met enkele longe hoor je officieel de lijn eindes in je linkerhand + zweep de houden en een deel van de lijn in je rechterhand gelijk aan de voorhand van je paard Dus met dubbele longe heb je in beide handen je lijnen en dan vind ik een zweep niet vervelend oid

Juut

Berichten: 6902
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: [LO] Wat gebruiken jullie bij het longeren aan dubbele l

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:35

Ik longeer ook met dubbele lijn en schoftje. Ben tegen gebruik van pessoatuig ed, wordt gewoon te vaak verkeert gebruikt, en is te vaak stiekem niet nodig. De meeste mensen lijken er niet over na te denken en gebruiken het omdat het stoer staat, of omdat anderen het ook gebruiken. 9 van de 10 x kan je hetzelfde resultaat met wat meer training maar zonder verzet ook zonder vastbind-praktijken bereiken. Maar goed, tijdens het longeren heb ik beide lijnen in 'achenbach-houding' (zoals op de koets, dus) en de zweep in de buitenhand ( bij de achterhand) alleen bij problemen pak ik de lijnen in beide handen.
En ook ik heb de buiten-lijn om de achterhand, zo kan ik beter verzameling vragen. Wel is het goed als je paardje een lijn onder de buik door kent, zo zal ie niet zo gauw in paniek raken wanneer ie tijdens gekkigheid die lijn ineens onder zich heeft.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:08

Juut wat de pessoa betreft ben ik met je eens. Word maar door weinig mensen echt goed gebruikt zoals het hoort...maar om eerlijk te zijn...dat zie ik ook wel met longeren....