[LO] Paard bang voor dubbele longe, pessoatuig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ozzieozzie

Berichten: 758
Geregistreerd: 24-01-06
Woonplaats: australie

[LO] Paard bang voor dubbele longe, pessoatuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 11:45

Hoi
ik heb een vraagje, ik heb een 5 jarige volbloed die voordat ik hem kocht op de racebaan heeft gelopen. Nu ben ik met hem bezig om hem dressuurmatig te laten lopen. Eerst ben ik alleen maar bezig geweest om hem rustig te laten lopen zonder te veel van hem te verwachten. Hij kwam wel vaak naar de hand. Nu hij gewoon een rustig voorwaarts tempo heeft ben ik aan het proberen om hem meer op de achterhand te krijgen. Dit gaat vrij aardig. Nu doe ik ook vaak aan de longe werken maar dan alleen met bijzet. Ik heb eens geprobeerd om hem aan de dubbele longe te longeren maar hij is dan erg bang en gaat heel hard rennen en ik krijg hem dan niet meer rustig. Ook heb ik wel eens geprobeerd om met een pessoatuig te longeren maar dan raakt hij helemaal in paniek en stijgert hij.
Hoe kan ik hem dit op een rustige manier aanleren??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 11:47

RT --> UZ

Mickelodeon

Berichten: 120
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Nieuwkoop

Re: Paard bang voor dubbele longe, pessoatuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 14:11

Hoe ben je begonnen met dubbele longe te longeren? Als je paard voor de sulky heeft gelopen kun je het best beginnen met de buitenste longeerlijn over de rug te laten lopen en niet achter langs.
Het is dan net als of je aan het mennen bent.
Ook paarden die niet betuigd zijn kun je het beste langzaam laten wennen aan druk van achteren anders voelen ze zich zo opgesloten en raken ze in paniek. Je laat dan de binnenste lijn direct van het bit naar je hand lopen en de buitenste lijn haal je door de ring van de singel en dan over de rug naar je andere hand.
Als ze gewend zijn aan het sturen met twee lijnen dan kun je langzaam de buitenste lijn opschuiven naar achteren. Tot dat hij heel losjes achter het paard langs hangt. Vanaf daar kun je dan langzaam de druk opbouwen.
Een pessoatuig vind ik heel erg dwingend en zeker als je paard toch al zo gevoelig is zou ik daarmee wachten tot hij de dubbele lijnen helemaal heeft geaccepteerd.

Succes

ozzieozzie

Berichten: 758
Geregistreerd: 24-01-06
Woonplaats: australie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 00:31

Dank je wel voor je uitleg!! Het pessoatuig laat ik ook maar even achterwege.

gavotti

Berichten: 51
Geregistreerd: 24-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 23:36

ja ik weet niet hoe ik het moet zeggen maar je moet het gewoon zo dicht mogelijk bij het paard leggen of hangen en een paar dagen en dan is het weg

gavotti

Berichten: 51
Geregistreerd: 24-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 23:38

ho sorry dit moest bij iets anders ik dacht dat ik daar bij zat maar dus niet

Elienn
Berichten: 213
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 23:40

Ik gaa helemaal mee met mickelodeon,
Zo is het bij mij ook gelukt, met de 4 jarige ruin